Happy Witch Ride

lazer

Aktiv medlem
Happy Witch Ride
hwr14_4.jpg

VARMT VÄLKOMNA TILL EN PERFEKT GRAND FINAL PÅ CYKELSÄSONGEN

Nu är äntligen självplågarnas cykelsäsong här. Hala rötter, förrädiska berghällar, lera, vattensjuka stigar, livsfarliga spångar och allt som gör skogscykling så där njutningsfullt smärtsamt finns i överflöd.
Den 25 oktober kl 8:00 bjuds det ett fantastiskt och unikt tillfälle till en cykelaktivitet du sent kommer att glömma.

Traditionsenligt träffas vi i ett dimdrypande och frostknastrande Grovsta ca 07:50 för att hälsa, ett kort försnack samt spontan gruppfotografering inför den planerade avfärden runt kl 8.00:00.
Målet är som vanligt att försöka nå portalen vid Roslagsledens början i Danderyd, ungefär 10 vattensjuka mil söderut.

Enligt traditionen kör vi i totalt oorganiserade grupper om två, eller tre, fyra eller hur ni vill. Det blir bäst flyt med flera smågrupper, så kom överens med någon eller några att hålla ihop med. Ledordet är att ha trevligt, ta hand om varandra, ge glada kommentarer vid cykelreparationer, dra upp varandra ur lerhål, mana på, trösta, mata, plåstra om och så vidare.

Det finns ett par tillfällen att äta och fika på vägen. Lunch brukar förtäras på Domarudden efter knappa 4 mil. Dessa mil är de jobbigaste och tidsmässigt är man i princip halvvägs, även om 6 mil återstår.

Kaffe och bulle kan med fördel intas på macken i Brottby. Därifrån är det brukligt att uthärda ett par tre kilometer asfalt för att inte störa kossorna vid Angarnssjöängarna. Efter Angarns kyrka, vid Rävsta, går man på Roslagsleden igen.

De sista kilometrarna innan målet i Danderyd var dåligt uppmärkta förra året, och är det likadant i år så får man en sista utmaning precis när man tror att eländet snart är över. Möjligen är klockan då så mycket att en lampa är bra att ha. Det är alltid trevligt med lite ljus när man är vilse i en mörk skog.

Transport är oftast det stora problemet. Bil och samåkning är väl det som gäller. Om någon har lyckats hitta ett annat sätt att ta sig till starten, så håll det inte hemligt.

Och för övrigt - är det inte typ 10-årsjubileum för Happy Witch Ride? Är det inte dags för alla som känt sig lite sugna tidigare år men inte kommit till start att äntligen göra slag i saken? Är det inte dags för alla som kört tidigare att jubileumstrampa? Det värsta som kan hända om man ställer upp är ju att ... nej, det ska vi inte tala om, förresten.

Anmälda:
MickeMud
Lazer
Ecke V
Johan A
Tony E
easyflex
RoadRunner (?)

(Undrar om det inte var ett par till som anmälde sig redan förra året?)

Senast ändrad:
Happy Witch Ride
Äntligen..!

Härligt att se att traditionen lever vidare. För egen del har jag dock kastat in axeln i år. MickeMud o Lazer; veckan efter att vi sågs uppe vid masterna / gröna i Hellas så gjorde jag en ordentlig OTB och landade efter halvvolt med axeln före i en tall. I morgon bitti får jag en hook-plate inopererad för att få ordning på nyckelbenets fäste vid axeln. Tas bort om tre månader och jag måste erkänna att läkaren såg tveksam ut när jag grät och la ut texten om möjligheten att deltaga i anmälan till HWR2014......

Var ute och rekade på stigen (gick) mellan Grovsta och Bergshamra för ca en vecka sedan. Då var det odugligt: Torrt, det midjehöga gräset hade lagt sig osv. MEN - ge inte tappt! Det hinner nog bättra sig.

Ni får i alla fall en kanonstart. Första kilometern är numera 100% kalhygge. Spåret är borta och i bästa fall ersatt av traktorspår : )

Happy Witch Ride
Aj fan ... Axelskador är inte kul på något sätt alls. Inte oförstående läkare heller.
Hoppas att det går bra med operation och rehab.

Vi körde Grovsta - Domarudden för ett par veckor sedan, och visst är det lite vildare beväxning än på mer frekvent besökta stigar. Det gick ändå helt okej att cykla sträckan, men man ska inte underskatta den ...

Happy Witch Ride
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Historiskt grinigt eftersnack på den rajden :)

Men ack så underhållande! :)

Happy Witch Ride
Schreddan skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Historiskt grinigt eftersnack på den rajden :)
>
> Men ack så underhållande! :)

+1 När jag vill pigga upp mig så läser jag gamla WR-trådar. Klassiker som han som skulle cykla från Bergshamra (Solna) mm

Happy Witch Ride
skate skrev:
> Äntligen..!
>
> Härligt att se att traditionen lever vidare. För
> egen del har jag dock kastat in axeln i år.
> MickeMud o Lazer; veckan efter att vi sågs uppe
> vid masterna / gröna i Hellas så gjorde jag en
> ordentlig OTB och landade efter halvvolt med axeln
> före i en tall. I morgon bitti får jag en
> hook-plate inopererad för att få ordning på
> nyckelbenets fäste vid axeln. Tas bort om tre
> månader och jag måste erkänna att läkaren såg
> tveksam ut när jag grät och la ut texten om
> möjligheten att deltaga i anmälan till
> HWR2014......
>
> Var ute och rekade på stigen (gick) mellan
> Grovsta och Bergshamra för ca en vecka sedan. Då
> var det odugligt: Torrt, det midjehöga gräset
> hade lagt sig osv. MEN - ge inte tappt! Det hinner
> nog bättra sig.
>
> Ni får i alla fall en kanonstart. Första
> kilometern är numera 100% kalhygge. Spåret är
> borta och i bästa fall ersatt av traktorspår : )
-----------------------------------------------------------------
Uschdå, axelskador är inte kul, gjorde själv en frivolt på en sten för några år sedan och landade med axeln i en annan sten. Det resulterade i en rejäl bicepskaka och "frosen shoulder" som tog närmare året innan rörlighet och ömhet var såpass bra att man inte tänkte på den dagligen. Tror ditt brott är betydligt bättre sätt att skada sig på som läker snabbare utan problem. :-) Som tur var mådde min axelkula bästa av all sorts träning som gav ökad cirkulation och cykling var inget som helst problem.
Apropå luftfärder, vi tog den mysiga genvägen du tipsade (tack :-)) om när vi sågs, där kom så småningom en halvlång spång. Min hjärna hade precis förberett firandet att jag klarade den när framhjulet gled av och stoppade på stenen som spången vilar på. Landade tungt men tursamt på berghällen framför. Tappade luften men kravlade upp lite vimmelkantig och konstaterade att allt verkade funka, en familj som kom gående och sett allt tittade lite konstigt på mig och sa att berget skakat till i landningen.

Krya på dig, blir vintern varm och grön kan vi ta en tur i Hellas när du är cyklingsbar :-)

/M

Happy Witch Ride
Lite bilder från Grovsta-Dommarudden för några veckor sedan
RL_Norra2.jpg
RL_Norra.jpg

Vi såg inga häxor men väl ett Monster i Vira
MonstretiVira.jpg

Och här en bild från sträckan i täby där man cyklar längs Vallentunasjöns södra ände.
RL_Vallentunasjn.jpg

Happy Witch Ride
Det låter som den avslutning jag behöver på min säsong.
Kan någon lägga upp gpx/strava/garmin spår så man kan studera vägen närmare?

Om jag åker kan säkert få med flera i bilen från Danderyd/Solna.
Frågan är väl mest hur man får hem bilen sen...

Happy Witch Ride
Är det ingen som känner en snäll busschaufför som kan tänka sig att köra lite "på sidan om"? För övrigt betalar jag gladeligen för drivmedel osv, om det är någon som ställer upp med skjuts.

Hojt!

Happy Witch Ride
Road_Runner skrev:
> Illa sitter med trasig fot fortfarande efter
> tjurruset :-(
> Har åkt ca 700m med mtbn denna säsong tveksamt
> att jag är på :-(

Riktigt surt.
Verkar som att häxan kommit igång tidigt i år. Och att hon gillar axlar och fötter.
Vi som tar oss till start får göra vårt bästa för att blidka henne.

Happy Witch Ride
Någon som vet hur många som genomfört en hel Witchride?
Jag gav mig på lite arkeologisk verksamhet i forumet och försökte reda ut det. Men det var för svårt.
Första året (2004) verkar ju bara 2 ha kört hela sträckan, 2013 var det 5, och 2010 var det 4.
Sammantaget verkar det vara en ganska liten skara som varit tillräckligt korkad... pigga för att köra hela vägen.

Happy Witch Ride
Vi verkar bli ett gäng :-)
Ecke V, kusin med Gurra V, Johan A svåger med Carling, Tony E, halvsvåger med Norrta-John och me myself and I, 2Easy. Vi parkerar en bil i D-Ryd tar den andra upp till Norttan också kör non-stoppp tills vi e klara! Blir kanondag det här! :-)
C U next W-end!

Happy Witch Ride
lazer skrev:
> Någon som vet hur många som genomfört en hel
> Witchride?
> Jag gav mig på lite arkeologisk verksamhet i
> forumet och försökte reda ut det. Men det var
> för svårt.
> Första året (2004) verkar ju bara 2 ha kört
> hela sträckan, 2013 var det 5, och 2010 var det
> 4.
> Sammantaget verkar det vara en ganska liten skara
> som varit tillräckligt korkad... pigga för att
> köra hela vägen.

Jag har kört den 3 år i rad. Hela. Det är inte Mt. Everest.

Happy Witch Ride
lazer skrev:
> Någon som vet hur många som genomfört en hel
> Witchride?
> Jag gav mig på lite arkeologisk verksamhet i
> forumet och försökte reda ut det. Men det var
> för svårt.
> Första året (2004) verkar ju bara 2 ha kört
> hela sträckan, 2013 var det 5, och 2010 var det
> 4.
> Sammantaget verkar det vara en ganska liten skara
> som varit tillräckligt korkad... pigga för att
> köra hela vägen.

2012 var det bara Classe o Härken som kom i mål. 12 Startade o häxorna tog hälften innan Brottby

Happy Witch Ride
Randigeralf skrev:
> Det låter som den avslutning jag behöver på min
> säsong.
> Kan någon lägga upp gpx/strava/garmin spår så
> man kan studera vägen närmare?
>
> Om jag åker kan säkert få med flera i bilen
> från Danderyd/Solna.
> Frågan är väl mest hur man får hem bilen
> sen...

Är väl bara att cykla tillbaka samma väg o hämta den,
vad är problemet?

Happy Witch Ride
1888 skrev:
> Randigeralf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det låter som den avslutning jag behöver på
> min
> > säsong.
> > Kan någon lägga upp gpx/strava/garmin spår
> så
> > man kan studera vägen närmare?
> >
> > Om jag åker kan säkert få med flera i bilen
> > från Danderyd/Solna.
> > Frågan är väl mest hur man får hem bilen
> > sen...
>
> Är väl bara att cykla tillbaka samma väg o
> hämta den,
> vad är problemet?

Häxorna är som jobbigast på vägen tillbaka.

Happy Witch Ride
Härligt med lite fler deltagare! Såg ut som att två överåriga norrortsbor ensamma skulle få betala mtb-kollektivets årliga tribut till häxan. Nu är vi inte fullt så skräckslagna över ansvaret.
Hoppas att RoadRunner lyckas ta sig till start också.

Vi testkörde Domarudden-Danderyd idag. Stigarna måste nog betraktas som i utmärkt witchrideskick - blöta, leriga och lite hala. Med RaceKing-däck fick man i princip trampa dubbla sträckan. Och någon hade såpat spångarna.

Happy Witch Ride
Skogling skrev:
> Jag har kört den 3 år i rad. Hela. Det är inte
> Mt. Everest.

Döda inte myten nu.
Att traska upp på Everest är ingenting.

Happy Witch Ride
Här kommer lite bilder från Söndagens rekning.

Lazer testar selfie med sin ac. Obs fel körriktning, påfart SS Brollsta-Brottbymacken, här ska du upp, ja utan fotnedsättning då.
RL_brollsta.jpg

Häxan visade sig men jag var för sen med kameran igen så hon hann förvandla sig.
RL-Hxan.jpg

Här på SS Angarn-Täby fick Lazer en fläck på byxorna så vi fick göra ett kort klädvårdsstopp.
RL_Tby2.jpg

SS Hagby-Rösjön. Dom torra stigarna är ett minne blott sedan ett par veckor då markerna mättats och nu så sakteliga börjar uppnå sin rätta konsistens värdig ett WR. Här var det höstflod.
(Asgarva gärna åt mina stänkskärmar, men jag hade 20km till starten och hatar att cykla på blöt asfalt. Lerspray i ansiktet är helt ok men fan inte vatten)
RL_sollentuna.jpg

Senast ändrad:
Happy Witch Ride
Flera har redan gått i mål Ecke tvingade häxorna på knä och ägde sträckan ordentligt.
Bra jobbat
Även Easyflex mfl körde riktigt bra och njöt troligtvis hela sträckan. Grattis bra kört

Happy Witch Ride
Blev en episk tur i regn och vind. Vi höll modet uppe och tuggade på rätt bra. Vi startade 07:55 och efter 100 m hade vi första haveriet med ett avbrutet växelöra! Men den starten trodde jag att vi skulle få smaka på Häxan ordentligt. Det visade sig att Häxan sen var rätt snäll mot oss. Visst var det en del lera och blöta partier - men också många njutbara stigar:)
Testade idag mudhuggers och kan rekommendera dem starkt - satt som en smäck!
Kl 15:30 rullade vi fram till "starten" i Danderyd, vi var 4 st som var samlade då.
2014-10-2515.25.46.jpg

2014-10-2515.25.35.jpg

Happy Witch Ride
4 överlevare! Jag lyfter på hjälmen. Fler rapporter!

Lazer/mickemud.. Cykla ni hem efteråt?

Fantastiskt bra jobbat...

..även om jag saknade minusgraderna vid starten (ung. då jag gick ut o hämta morrontidningen). Aron, var ett tag sen du stod på startlinjen; har för mig att ditt växelparti gav upp senast -så att du fick cykla landsväg tillbaka. Som nykelbensrehabbare funderar jag starkt på att snart starta 2015 - för att ha witchriden så man har ett mål. Aron, are you on?

Tillbaka
Topp