[RR] Sierra Espuña + nu även med en tur från Benidorm

GoranS

Aktiv medlem
Startplats för cyklingen - järnvägsstationen i Alhama de Murcia, ca 200 möh.
P1070579Large.JPG

Efter att ha tagit mig genom orten stötte jag på denna skylt. Har aldrig sett någon sådan i Sverige.
P1070582Large.JPG

Kort därpå började stigningen. Efter någon km började man få lite utsikt.
P1070586Large.JPG

En stor del av klättringen görs i tallskog.
P1070588Large.JPG

Runt 900 möh stöter man på 15 serpentinkurvor på mindre än 2 km. Man ser inte alla på en gång, men några framgår nedan.
P1070592Large.JPG

P1070593Large.JPG

Fortfarande en bit kvar upp.
P1070597Large.JPG

Man vet att man börjar komma upp på lite höjd när man ser denna typ av käppar.
P1070603Large.JPG

Tyvärr får man inte köra den sista biten upp, utan man kommer bara upp till ca 1500 möh, åtminstone om man som jag inte känner för att närmare undersöka vad som händer om man bryter förbudet.
P1070604Large.JPG

Sen var det bara att vända ner. Vid vägskälet vid Collado Bermejo, 1200 möh, tog jag vägen som går först i sydvästlig och sen i sydlig riktning nerför. Lite längre ner blev underlaget väldigt "hoppigt och skuttigt" och skulle jag köra stigningen igen skulle jag nog ta den vägen upp och åka ner den vägen jag tog upp.
P1070612Large.JPG

Passerade Aledo.
P1070613Large.JPG

Efter det blev asfalten helt fantastisk och vägen var sådär lagom kurvig och lagom brant för att det skulle rulla på fint utan att gå tokfort. Min cykeltur slutade vid Totanas järnvägsstation.
P1070619Large.JPG

Senast ändrad:
Damn, här försöker man vara originell och så visar det sig vara ett happy-hangout-ställe. ;-)

Körde du alltså förbi skyltarna, Jonas? Jag vände vid skylten vid röda pilen. Har sett bilder med en liknande förbudsskylt som den på fotot i första inlägget men med den "stora runda bollen" i bakgrunden, så gissningsvis bör de vara tagna någonstans i trakterna av den blå pilen. Har även sett någon bild uppifrån en grind som jag tror är vid gröna pilen. Var lite tveksam om jag skulle fortsätta men valde att köra hyggligt laglydigt och vända.

Espuna.JPG

Du är för övrigt bättre än vad jag är på att fånga våra fyrfotade vänner på bild. När jag försökte sprang de bara och gömde sig. Uppenbarligen lite blyga för en medelålders gubbe från Norden.

Jag vill minnas att jag körde förbi skyltarna, men vände illa kvickt då jag såg vakter med automatkarbiner. Jag tror selfien är tagen strax nedanför röda pilen.

Men var bodde du? Nere i alicante eller?

Gött! Jag bröt mot förbudet i höstas vilket genererade i bästa utsikten och en utskällning av civilgardet! När vakten väl förstod att jag kunde spanska så taggade han ner lite.. tranquilo hombre, que ya me voy! :-)

Skylten ser man på första bilden.

Kul stigning och fina chuletillas jag vräkte i mig sen!

FlashAnnotate.jpg

FlashAnnotate.jpg

2014-12-02-00-29-28.png

Kompletterar med en annan tur från samma resa.

Startade från Benidorm och körde västerut. Första biten ut var ingen riktig höjdare, men redan efter en mil eller så började det bli bättre (går att få bra ännu snabbare om man viker av mot Finestrat).
P1070760Large.JPG

Efter Callosa avtog mängden trafik rejält och det var riktigt behaglig cykling.
P1070763Large.JPG

Uppe i Guadalest blev det en kort fikapaus.
P1070772Large.JPG

Fortsatte uppför, även om det gick i etapper och här och var var det t.o.m. lite utför. Här har jag kommit upp till 850 möh.
P1070778Large.JPG

Precis passerat Puerto de Ares (966 möh).
P1070782Large.JPG

Var en riktigt fin utförskörning med bra asfalt och de flesta kurvor gick fint att bara rulla igenom utan att bromsa. Tog sedan vägen över Cocentaina och Muro de Alcoi mot Agres. Där blev det helt plötsligt lite grönare.
P1070789Large.JPG

Ner mot Ontinyent åkte man utför i en slingrande dal. Ytterligare en riktigt fin utförskörning. Enda nackdelen var att den vägen var lite mer trafikerad.
P1070795Large.JPG

I Ontinyent blev det faktiskt cykelbana en kort bit.
P1070803Large.JPG

Fortsatte från Ontinyent jag åt nordväst och klättrade upp till Alto de Portixol (verkar i alla fall vara ett namn på den klättringen).
P1070806Large.JPG

P1070809Large.JPG

Vy åt nordväst från toppen.
P1070814Large.JPG

Och från hållet jag kom upp och vände ner.
P1070815Large.JPG

Höstfärger
P1070817Large.JPG

Åkte sen upp till Bocairent där jag sov över. Kan rekomendera en vandring i den gamla stadskärnan med slingrande smala gator och gränder med kullersten och många trappor.

Morgonen därpå startade jag med att ta vägen över Sierra de Mariola mot Alcoi. Visade sig vara en mkt trevlig väg sånär som på ett par km utförskörning där blev lite sämre (dock absolut ingen katastrof).
P1070855Large.JPG

P1070858Large.JPG

Kom ner en kort bit på den större vägen till Alcoi, men svängde av redan efter en knapp km och tog en mindre, parallell väg sista halvmilen in till staden.
P1070860Large.JPG

P1070864Large.JPG

På väg ut och upp från Alcoi passerades sedan stora motorvägen (A-7, Autovia del Mediterraneo).
P1070867Large.JPG

Jag höll mig dock till lite mindre vägar.
P1070869Large.JPG

Gammal borg.
P1070870Large.JPG

Klättrade sedan upp mot Puerto Tudons och passerade denna dalgång i närheten av Penàguila.
P1070878Large.JPG

Uppe vid passet.
P1070885Large.JPG

Lite besviken dock. När Vueltan kör här brukar de öppna grindarna och låta cyklisterna fortsätta upp till Alto Aitana. En vanlig simpel happyit gavs dock inte den ynnesten.
P1070886Large.JPG

Från Puerto Tudons ner mot kusten var det, börjar bli tjatigt nu, åter en väldigt trevlig utförskörning. Här var det fler kurvor som nöp till och man var tvungen att vara lite med allert, men asfalten var god och trafiken mycket sparsam. Bjuder på en bild in i en dal norrut från Sella.
P1070891Large.JPG

Svängde sedan av rätt snart och tog vägen över Finestrat tillbaka till Benidorm. Avslutar bildkavalkaden med denna.
P1070894Large.JPG

Så, om jag ska försöka sammanfatta intrycken av turen så får jag säga att det på det stora hela var en positiv upplevelse och nog lite bättre än jag hade hoppats. Vägbeläggningen var för det mesta alldeles utmärkt och det var rätt trivsam kupering. Om man vill ha tvärbranta och jättetuffa backar kanske det inte är rätt område. Jag ska inte säga detta med säkerhet då det bara blev några stickprov på resan, men min känsla är att backarna nog snarare är åkbackar än brytbackar. Just nu passade det mig utmärkt.

Vad gäller trafik så bidrog säkerligen det faktum att jag åkte i november till att den var väldigt gles så fort man kom bort från de större vägarna och från kusten. Jag kan tänka mig att under högsäsong kan det vara betydligt värre, sett ur cyklistens perspektiv.

Vädermässigt klarade jag mig bra, men så sen på året är vädret lite av en chansning. Dagen jag åkte hem var det konstant regn och ingen direkt värme. Dock är det ett ganska torrt område med låg medelnederbörd, så man ska nog ha otur om man åker på många dagar med dagsregn under en resa. Sen är det växtlighetsmässigt säkerligen trevligare att åka på våren med blommor och lite grönare. Jag kan tänka mig att slutet på april eller början på maj kan vara ganska bra, i synnerhet som badturismen inte bör ha kommit igång då.

Nja, jag bodde i Benidorm, vilket ju är ungefär så långt ifrån pittoreskt och genuint man kan komma. Var en sammanvägning av div. saker som gjorde att jag valde det stället. Dock tillbringade jag inte speciellt mycket tid där.

Hyrde cykel i Calp (solybike.com). Några tips på andra cykeluthyrare finns i tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/2547282/2547393#msg-2547393

Jag ska inte ge sken av att ha någon större koll efter en vecka där, men om du skriver lite om vad har du för cykelmässiga preferenser och om du tänkt göra något annat än cykling så kan jag kanske ge något tips.

Jag skulle nästan vilja åka dit bara för att se minspelet på folk när man säger att man har varit i Sierra Espuña. Det låter som ett hittepånamn/fyllesludder. =)

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja, jag bodde i Benidorm, vilket ju är ungefär
> så långt ifrån pittoreskt och genuint man kan
> komma. Var en sammanvägning av div. saker som
> gjorde att jag valde det stället. Dock
> tillbringade jag inte speciellt mycket tid där.
>
> Hyrde cykel i Calp (solybike.com). Några tips på
> andra cykeluthyrare finns i tråden
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2547282/25473
> 93#msg-2547393
>
> Jag ska inte ge sken av att ha någon större koll
> efter en vecka där, men om du skriver lite om vad
> har du för cykelmässiga preferenser och om du
> tänkt göra något annat än cykling så kan jag
> kanske ge något tips.

Tack för länktipsen, verkar finnas bra alternativ kring Alicante på hyrsidan. Cyklingsmässigt är det lvg som gäller och ju bergigare, desto böttre. Jag har dock en fundering på att hyra en mtb (HT) själv då min resekompis är lite svagare konditionsmässigt, knäppt tänkt eller??

Boendemässigt är vi nog öppna för det mesta men gärna hyggligt fräscht, skadar inte med närhet till beach men helst inte vid större städer/stök (för gamla för sånt..).

Om berg är det som gäller skulle jag säga att du bör sikta in dig på området som ligger på nordöstra sidan om en tänkt linje rakt inåt land i nordvästlig riktning från Alicante. Visserligen ligger ju Sierra Espuña på sydvästra sidan om denna linje, men det finns mkt mer bergsvägar på nordöstra sidan.

Själva kustvägen N-332 tror jag man ska försöka begränsa cyklandet på - den verkade rätt trafikerad även om motorvägen tar en hel del trafik. Detta gör att om man vill bo nära havet så bör man lämpligen försöka hitta någonstans där det finns någon bra väg som drar inåt landet/upp i bergen.

Utan att vara helt säker så misstänker jag att det kan vara lite mer regn på kustdelen uppe vid Dénia än delen vid Benidorm. Åtminstone var mitt intryck att den var lite grönare.

Om man enbart ser till bergscykling så skulle jag kunna tänka mig att ett ställe som Benilloba skulle kunna vara rätt bra att bo på då det går att köra kuperat åt flera olika håll. Har dock ingen aning om boendemöjligheter och man lär ha bil för att på något vettigt sätt ta sig dit. Dessutom är det 500 möh, så jag skulle inte välja det under vintern.

En annan variant till MTB är ju att ni tar någon/några backar varje dag där ni kör "fri fart" uppför hela eller en del av backen. När du kommit till toppen kan du antingen vänta in din kompis, eller ännu bättre, rulla ner och göra honom/henne sällskap upp sista biten. Ett par tjugominutersintervaller per dag kombinerat med mycket distans borde inte vara så dumt.

Från Alicante till Dénia går ett tåg på vilket det går utmärkt att ta cyklar; http://www.tramalicante.es/page.php Det är ganska långsamt, ca 1.15 från Benidorm till Alicante (halvtimmestrafik) och något liknande upp till Dénia (ett tåg i timmen). Kan dock göra att man kan vidga sitt jaktområde lite.

Senast ändrad:
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Om berg är det som gäller skulle jag säga att
> du bör sikta in dig på området som ligger på
> nordöstra sidan om en tänkt linje rakt inåt
> land i nordvästlig riktning från Alicante.
> Visserligen ligger ju Sierra Espuña på
> sydvästra sidan om denna linje, men det finns mkt
> mer bergsvägar på nordöstra sidan.
>
> Själva kustvägen N-332 tror jag man ska
> försöka begränsa cyklandet på - den verkade
> rätt trafikerad även om motorvägen tar en hel
> del trafik. Detta gör att om man vill bo nära
> havet så bör man lämpligen försöka hitta
> någonstans där det finns någon bra väg som
> drar inåt landet/upp i bergen.
>
> Utan att vara helt säker så misstänker jag att
> det kan vara lite mer regn på kustdelen uppe vid
> Dénia än delen vid Benidorm. Åtminstone var
> mitt intryck att den var lite grönare.
>
> Om man enbart ser till bergscykling så skulle jag
> kunna tänka mig att ett ställe som Benilloba
> skulle kunna vara rätt bra att bo på då det
> går att köra kuperat åt flera olika håll. Har
> dock ingen aning om boendemöjligheter och man
> lär ha bil för att på något vettigt sätt ta
> sig dit. Dessutom är det 500 möh, så jag skulle
> inte välja det under vintern.
>
> En annan variant till MTB är ju att ni tar
> någon/några backar varje dag där ni kör "fri
> fart" uppför hela eller en del av backen. När du
> kommit till toppen kan du antingen vänta in din
> kompis, eller ännu bättre, rulla ner och göra
> honom/henne sällskap upp sista biten. Ett par
> tjugominutersintervaller per dag kombinerat med
> mycket distans borde inte vara så dumt.
>
> Från Alicante till Dénia går ett tåg på
> vilket det går utmärkt att ta cyklar;
> http://www.tramalicante.es/page.php Det är ganska
> långsamt, ca 1.15 från Benidorm till Alicante
> (halvtimmestrafik) och något liknande upp till
> Dénia (ett tåg i timmen). Kan dock göra att man
> kan vidga sitt jaktområde lite.

Utmärkt, bugar och bockar djupt för denna information! Intervaller på stigningarna låter roligare än mtb på landsväg :-) Körde lite så under vår senaste resa till Mallorca maj -14.

Tillbaka
Topp