Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Amanda startade en satsning på månadsrekordet den 4/3, därav längre distanser och tider just nu.

Vet inte om det nämnts tidigare, men hon blev ju tipsad och peppad av Tarzan att göra ett försök att slå HAM'R för damer. Hon cyklade tydligen en hel del mil tillsammans med Tarzan i slutet av hans rekordcykling.

Tommy Godwins rekord ...
OK. Verkar som hon "tjuvstartade" lite då ökningen egentligen kom 26/2 då hon körde över 12 timmar och sedan dess legat på mellan 12.07 och 12.39 i rulltid per dag.

Tommy Godwins rekord ...
mugge sa:
Amanda startade en satsning på månadsrekordet den 4/3, därav längre distanser och tider just nu.

Vet inte om det nämnts tidigare, men hon blev ju tipsad och peppad av Tarzan att göra ett försök att slå HAM'R för damer. Hon cyklade tydligen en hel del mil tillsammans med Tarzan i slutet av hans rekordcykling.

Vad han inte tänkte på var...
:)

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Amanda har legat runt 11,5 timmar men verkar ha dragit upp det ungefär en timme på senaste tiden.

Hade Tarzan något liknande? Anledningen till frågan är att jag är lite tveksam till Steves satsning, tyvärr.

Jag antar att Amanda utnyttjar dygnet optimalt, alltså så mycket tid i sadeln som möjligt men ändå få tillräcklig vila. Intrycket jag fått av henne är att hon gör lite annat än att bara cykla, äta och sova, hon verkar ju ändå ha lite socialt liv. Men självklart minimalt. Som jag minns Steves förra försök så var det redan då tidsbrist, och han i princip stöp i säng efter rundorna.

Det jag menar är att det nog är svårt att få mer tid i sadeln än Amanda, vilket i så fall ger att man måste hålla ett högre snitt än henne för att slå henne. Och jag är tveksam till att Steve kan klara det. Visst, det skiljer från person till person hur mycket sömn man behöver respektive hur snabbt/bra man återhämtar sig.

Kanske Steve kollat på Godwins statistik och hoppas på en liknande kurva över sträcka/dag, och tror att det skall ge sig efter hand. Men Godwin var väl på ganska hög nivå som cyklist.

Men självklart hoppas jag det går bra för Steve.

Tommy Godwins rekord ...
Om man räknar med att man behöver åtta timmars sömn är det ca 4 timmar man kan göra annat än att trampa om man ska slå rekordet och hålla samma fart som Amanda gjort. Med riktigt bra uppbackning och stenhård disciplin går det säkert att kapa de 4 timmarna, men jag är som du tveksam till om Steve kommer att kunna hålla samma snitt, så då kommer han att antingen behöva kapa sömn eller att minska "dötiden" (vaken tid som inte ägnas åt att trampa).

Tommy Godwins rekord ...
Han gjorde ju ett försök att kapa tid genom att start vid midnatt första dagen :) Där tror jag som du att han förlorade mer än han vann (såvida han har "normalt" sömnbehov).

Tommy Godwins rekord ...
me.I.am sa:
Han gjorde ju ett försök att kapa tid genom att start vid midnatt första dagen :) Där tror jag som du att han förlorade mer än han vann (såvida han har "normalt" sömnbehov).
Sover han fram till 2300 startar cyklingen 0000 och kör till han känner sig nöjd för att lägga sig 22, vakna 0600 och köra på igen har han tjänat 6 timmar försts dygnet.

Man behöver ju inte starta rekordet med att sova om man kan göra det dagen innan.

Tommy Godwins rekord ...
Nu var ju grejen att han inte sov fram till start utan satt och hängde på någon pub. Jag fick dessutom känslan av att han inte sov innan pubbesöket heller, men det är bara spekulation. Hur som helst är 22 timmars vakentid något han med stor sannolikhet inte kommer att ägna sig åt under rekordförsöket så därmed är det ett avsteg från konceptet att snabbt komma in i regelbundna vanor.

Att hålla på att försöka bygga upp en buffert första dygnet när man ska hålla på i 365 dygn känns rätt ointressant. Sannolikheten att den bufferten skulle vara avgörande i slutänden är försumbar. Och jag tror, som sagt, inte ens att det är en optimal strategi. Känns lite som de som startar i 3.10-tempo första 300 meterna på ett millopp i löpning för att senare lufsa i mål på 55 minuter.

Tommy Godwins rekord ...
Jo, lite av charmen med honom är väl just galenskapen. Man håller på honom men, åtminstone jag, undrar om hans upplägg verkligen är optimalt.

Tommy Godwins rekord ...
Om man jämför gårdagen så körde Amanda 250 miles (400 km) med en cykeltid på 12.22 medan Steve alltså avverkade 405 km på 16 timmar. Det är rätt uppenbart att Steve antingen behöver öka farten eller så kommer han att behöva ha riktigt långa cykeldagar genom hela försöket om han ska ha en chans att slå rekordet givet att Amanda fullföljer på det sätt hon genomfört det hittills. F.n. verkar hennes största problem vara djur på vägen https://www.facebook.com/goamandaco...624125503425/1379374002128434/?type=3&theater

Tommy Godwins rekord ...
Ser ut som hans plan är att ha fler cykeltimmar än Amanda per dag:

It's a pretty straightforward schedule which was based on his previous year record attempts and month record. Steve intends to ride for roughly 14-15 hours a day on average. He will be aiming to become a little bit faster during the first 4-5 months in order to keep on top of the increases of 5mpd each month until July.

Thereafter, it'll be a matter of hanging on to 240mpd for as long as possible. The weather is generally pretty favourable until November, so the daily average mileages have been set to taper down from November

Källa: http://oneyeartimetrial.org.uk/the-preparation

Tommy Godwins rekord ...
Under första försöket verkar det enligt Strava som han hade snitt på 13h 6min i januari, 12h 54 min i februari, 12h 29 min i mars. Då var han, om jag minns rätt, ganska tröttkörd och hade problem med att få tillräckligt med vila. Om han ska lyckas hålla 14-15 timmar/dag måste han därmed ändra något i upplägget jämfört med förra gången. En fundering är om han kanske hade för mycket "dötid", t.ex. i form av långa matpauser. Har för mig att jag läste att Amanda har väldigt lite stopp för ätande och att alla pauser under cykeldagarna hålls riktigt korta. Detta tror jag är en nödvändighet och jag kan tänka mig att det i det avseendet kan vara en fördel att köra kortare "loopar" än de längre som Steve körde förra gången och väl även denna gång verkar nyttja sig av. Å andra sidan verkar Steve i alla fall ha tänkt till lite kring upplägget på rutterna och hur man kan dra fördel av vindförhållandena:

From my last attempt at the year record and my successful Month Record, I think I have learned the best routes to make for an easy ride. I reckon that they will give about 1-2mph advantage for the same effort over other relatively easy terrain, providing you have a SW wind and time it so that you cross the Fens between about 10am and 4pm, when the wind is usually strongest.

The whole idea behind the routes (of 200km and over) is that you get a good tailwind through the open and flat Fens. Then as you get to Thetford Forest to turn south, the wind starts to slow down and you'll have a cross wind while you are sheltered by the trees. By the time you reach Suffolk, the wind should have dropped considerably as you turn back into it but along more sheltered roads, which aren't flat but not hard going. Your average speed, in theory should peak when you cross the A10 going east, then drop all the way to the finish.

However, the weather doesn't always do what you want. With NE wind, you will probably be better off doing the routes anti-clockwise. The aim is to get a tailwind across what I call the Fenland Blowpit to give your average sped a boost without any extra effort. Then fight the wind when it is weaker and along roads that shelter you from the wind. I have comfortably and very easily held 25mph on some of those Fenland roads with a good tailwind. I've also been down to 8mph and trying very hard into headwinds in the Fens.

Källa: http://oneyeartimetrial.org.uk/your-challenge

Tommy Godwins rekord ...
För att inte sprida mer negativ energi (den kan ju sprida sig västerut över Nordatlantem) så ska jag vara tyst om vad jag tänker om Steves plan och hans chanser att lyckas slå rekordet. Men det känns lite Forest Gump över det hela. Men det gick ju bra för Forest iofs även om han inte hade den skarpaste analysförmågan. :-)

Tommy Godwins rekord ...
Du klarar detta Steve! Lyssna inte på dom. Kör ditt rejs och skit i folk som tycker att ligga på rulla, köra på platt mark med liggcykel är det rätta.
Man måste gå sin egna väg här i livet.

Hörs senare Steve, kör försiktigt!

Tommy Godwins rekord ...
Sen är det en skillnad på att köra sitt eget race och att bara dunka på utan att tänka efter varför man gör som man gör och om det går att göra bättre. Min känsla är att Steve trots allt dragit en del lärdomar av sina tidigare försök vilket gör att han borde ha bättre förutsättningar denna gång, kanske inte att slå rekordet då det ju kan vara ganska mycket längre än Godwins notering, men att göra ett bra resultat.

En sak som för mig känns som en lite onödig grej är att han kör så långa loopar. I händelse av cykelstrul känns det som förväntad tid som han kan tappa är större om han är långt hemifrån och långt från möjligheten att byta till någon av sina andra cyklar.

Tommy Godwins rekord ...
Finns det något rekord för mest klättrade hm på ett år? Han kanske ska satsa på det istället?
Det enda årsresultatet jag känner till är Mark Weirs som cyklade en million feet på ett år. Till saken hör att han gjorde det på en MTB, en Santa Cruz VP-Free. Ett blytungt AM/FR härke. Detta för att kunna njuta desto mer av nerförsåkat.

Tommy Godwins rekord ...
Vet inte varifrån viktuppgifterna kommer, men givet att de är korrekta så misstänker jag att en stor andel av viktminskningen är vätskeförlust. Allt annat vore skumt.

Tommy Godwins rekord ...
Känns som "drömgränsen" för klättring borde vara 1 Mhm på ett år, d.v.s. ca 2740 hm/dag. Förvisso en hel del, men jämfört med att cykla närmare 40 mil/dag bör det vara relativt enkelt.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Känns som "drömgränsen" för klättring borde vara 1 Mhm på ett år, d.v.s. ca 2740 hm/dag. Förvisso en hel del, men jämfört med att cykla närmare 40 mil/dag bör det vara relativt enkelt.

När startar du? Du har väl rekat möjliga banor i ett par decennier nu. :-)

Tommy Godwins rekord ...
Nja, tror inte mina turistcyklistiska turer är idealiska för en sådan aktivitet. Man ska nog snarare se till att bo precis vid foten av en lagom lång och brant backe. Den bör vara glest trafikerad, ha bra asfalt och vara tekniskt enkelt att köra utför samt helst inte ha några på/avfarter. Dessutom bör den vara belägen i ett område med bra temperatur och lite nederbörd.

Tommy Godwins rekord ...
Efter 299 dagar är Amandas snitt uppe på 231,52 miles/dag, d.v.s. 372,5 km/dag. Med den takten in i mål skulle det nya rekordet bli 84505 miles, d.v.s. 13597 mil. Med gällande rekord på 76076 miles skulle det innebära en putsning med 1356 mil. För att slå rekordet krävs under återstående tid 167 km/dag. Med tanke på att hon f.n. kör hon runt 250 miles/dag skulle man kunna tänka sig att rekordnoteringen skulle kunna nås någon gång under den 6:e april.

Är nu uppe i åtta dagar i rad med minst 40 mil.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
GoranS sa:
Finns det någonstans (allmänt åtkomligt) man ser per dag hur långt Steve cyklat varje dag?

Kör han inte strava?

Jo men ofta är en dagstur uppdelad i flera korta strava-turer så det är svårt att få en överblick utan att sitta och räkna och lägga ihop kilometrarna.

Men man skulle kunna räkna ut baklänges hur många km han hade i år när han började rekordet. Då kan man sen i alla fall enkelt (genom att titta på totalt för året och dra bort startvärdet) räkna ut totalsträcka och genomsnitt per dag.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Går det att få ut någon tabell där man ser tillryggalagd sträcka per dag där? Är totalnovis (på strava) och har än så länge bara lyckats se hur lång varje individuell tur han loggar är. Dels ger det dålig överblick och dels loggar han ibland mer än en tur per dag.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
"Bara" 338 eller 339 km från Steve igår medan Amanda hade sin näst längsta dag hittills med 423 km (med 33,6 km/h i snittfart). På något sätt måste Steve få upp farten. I går hade han knappt 25 km/h i rullsnitt vilket innebar att han hade drygt en timme mer på cykeln än Amanda hade trots att han körde drygt 8 mil kortare.

I diskussionen på Strava kring Steve hittade jag följande lite intressanta kommentar:

Several months back while on vacation in Orlando, the misses and I took a ride out to Flatwoods Park to see if we could get a glimpse of Amanda while she made her daily rounds. At that time I'll admit that I was a little skeptical that her attempt was all on the up and up. What I saw that day wiped all doubt clean. That young lady blew past us on our walk of the park at least 8-10 times at well over 20 mph. Every one of those laps she was riding a diamond frame bike solo except one when an older gentleman was riding her wheel- and he was holding on for dear life! It was 35+ that day and felt even hotter from the heat coming off the tarmac. To top it off, a storm with high winds and lightning swept through just as we returned to our car. How she routinely performs at the level she does under those conditions boggles the mind. Both Steve and Amanda deserve the utmost respect for what they are doing. And I doubt either would have the same level success if they swapped riding locales and conditions. Go Amanda! and go Steve!

Man kan förvisso ifrågasätta hur väl någon med ögonmått klarar att bedöma om någon cyklar i 32 eller 35 km/h. Indikerar i alla fall att hon kanske inte har riktigt den park-vandring (liggcykel med en massa vindskydd av andra cyklister mest hela tiden) som vissa vill få det till.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
mugge sa:

Efter de första sju dagarna har hon snittat 254,4 miles/dag, d.v.s. 409 km/dag. Steves rekord är 236,8 miles/dag, d.v.s. 381 km/dag, så f.n. ligger Amandas snitt 28 km/dag över gällande rekord.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Man kan förvisso ifrågasätta hur väl någon med ögonmått klarar att bedöma om någon cyklar i 32 eller 35 km/h.

Allt finns ju på Strava, så det skulle inte vara så svårt för skribenten att kolla vilken fart hon hade just när hon passerade. :)

Men ja, det är extremt imponerande att hålla så hög fart, så länge, dag ut och dag in. Jag hade inte klarat ETT dagspass i den farten!

Tommy Godwins rekord ...
Amanda kommer troligen att passera 70000 miles antingen precis i slutet av söndagens tur eller i början av måndagens. Efter fredagens tur hade hon 511,1 miles kvar till den milstolpen, eller heter det milestolpen!?

Tommy Godwins rekord ...
Gårdagens insatser enligt Strava:

S: 356 km med 25,9 km/h i snitt (13.46 i rulltid och 14.45 i totaltid). Antal höjdmeter: 1820
A: 404 km med 33,2 km/h i snitt (12.10 i rulltid och 13.03 i totaltid). Antal höjdmeter: 129

Tommy Godwins rekord ...
Med det genomsnittliga tempot hon hållit hittills kommer hon passera Kurt om 27 dagar den 7:e april (dag 328 = 37 dagars marginal). Det kan bli ett par dagar tidigare dock om hon fortsätter i det lite högre tempot hon kört de senaste dagarna.

Som jämförelse hade Kurt drygt fyra dagars marginal till Godwin när han tog sitt nuvarande rekord.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Amanda kommer troligen att passera 70000 miles antingen precis i slutet av söndagens tur eller i början av måndagens. Efter fredagens tur hade hon 511,1 miles kvar till den milstolpen, eller heter det milestolpen!?

Blir också osäker, kanske svorskt? När jag jobbat några år i Norge i ett stort projekt hade jag faktiskt lite svårt att hitta dom svenska orden för vissa frekvent använda termer. Bl.a. norska "milepelar", "milstolpe" var inget svenskt ord jag direkt använt tidigare, och låter lite fjuttigt i jämförelse. Vet dock inte om man kan använda "milestolpe" på svenska eller om det myntats av en återvändare som jag.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Med det genomsnittliga tempot hon hållit hittills kommer hon passera Kurt om 27 dagar den 7:e april (dag 328 = 37 dagars marginal). Det kan bli ett par dagar tidigare dock om hon fortsätter i det lite högre tempot hon kört de senaste dagarna.

Som jämförelse hade Kurt drygt fyra dagars marginal till Godwin när han tog sitt nuvarande rekord.

Hm, Tarzans rekord är 76076 miles och nuvarande dagssnitt (efter 11/3, dag 301) är 231,69 miles/dag. Det innebär att hon skulle nå rekordet efter 328,35 dagar, d.v.s. under den 329:ende dagen vilket om jag inte räknar helt fel borde bli den 8/4.

Om man däremot spekulerar i att hon framgent skulle hålla 250 miles/dag (vilket är mer i linje med det hon gjort senaste veckan) så skulle hon nå rekordet ganska precis två dygn tidigare, d.v.s. den 6/4.

Tillbaka
Topp