Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
geologen sa:Skulle vara intressant att sätta en effektmätare på Amandas cykel. 33 i snitt i 40 mil är extremt bra. 180-200 W minimum.
Hon är väl inte så jättestor tjej va? Jag tror mer på ca 160-180 Watt i 33km/ om hon kör solo med vanlig cykel. Men undrar om hon verkligen kör så snabbt när hon inte ligger på rulle och/eller kör med liggcykel?geologen sa:Skulle vara intressant att sätta en effektmätare på Amandas cykel. 33 i snitt i 40 mil är extremt bra. 180-200 W minimum.
Konkret sa:2000hm på 36 mil är inte så farligt. Där jag bor ligger det på ungefär 80-100hm per 10k.
bellasoda sa:Är det någon annan som kollat in pulskurvorna?
Ganska anmärkningsvärt låg puls för båda två. Amanda snittar runt 110 i puls, då sliter man inte alltför hårt enligt min mening, men att som Steven ha en medelpuls på 83 och maxpuls på 105 under en hel dag, det är fasiken speciellt. Då har jag nog en högre medelpuls av att sitta vid datorn en hel dag, med en högre maxpuls registrerad när jag hämtar kaffe.
Se t ex:
https://www.strava.com/activities/895332384/analysis
GoranS sa:Konkret sa:2000hm på 36 mil är inte så farligt. Där jag bor ligger det på ungefär 80-100hm per 10k.
Hur man än vrider och vänder på det är det dock en nackdel att köra kuperade rundor.
Gjorde ett litet experiment baserat på följande antagande:
a) Person 1 kör 2000 hm uppför på 20 mil följt av 2000 hm utför på 20 mil, d.v.s. 1% uppförsbacke och sen 1% utförsbacke
b) Person 2 kör 40 mil helt platt
Båda väger 75 kg och håller konstant 120W. Enligt http://www.analyticcycling.com/ForcesSpeed_Page.html (defaultvärden på alla övriga parametrar) får man för lutningarna 1%, 0% och -1% farterna 10,25 m/s, 8,52 m/s och 6,86 m/s. Känns spontant lite högt, men någon effektexpert kan säkert avgöra detta bättre. Om man godtar dessa värden får man att det tar person 1 drygt 13 timmar att cykla sträckan medan person 2 behöver en halvtimme längre.
Att varje dag behöva ta ytterligare en halvtimme i anspråk bara för att man har en mer kuperad bansträckning kan omöjligen vara annat än en nackdel.
Att det sen med mer normala mått mätt inte är våldsamt kuperat där Steve kör är en annan sak. Här handlar det trots allt om att försöka nå längsta möjliga sträckan och att då ge bort tid genom att transportera sig upp och ner i tyngdkraftfältet kommer att minska hans chanser att slå rekordet.
Nej, det är jag som skrev fel. Det är (naturligtvis) tvärtom, d.v.s. att person 2 behöver 13 timmar och person 13,5 timmar.Konkret sa:GoranS sa:Konkret sa:2000hm på 36 mil är inte så farligt. Där jag bor ligger det på ungefär 80-100hm per 10k.
Hur man än vrider och vänder på det är det dock en nackdel att köra kuperade rundor.
a) Person 1 kör 2000 hm uppför på 20 mil följt av 2000 hm utför på 20 mil, d.v.s. 1% uppförsbacke och sen 1% utförsbacke
Båda väger 75 kg och håller konstant 120W. Enligt http://www.analyticcycling.com/ForcesSpeed_Page.html (defaultvärden på alla övriga parametrar) får man för lutningarna 1%, 0% och -1% farterna 10,25 m/s, 8,52 m/s och 6,86 m/s. Känns spontant lite högt, men någon effektexpert kan säkert avgöra detta bättre. Om man godtar dessa värden får man att det tar person 1 drygt 13 timmar att cykla sträckan medan person 2 behöver en halvtimme längre.
Att varje dag behöva ta ytterligare en halvtimme i anspråk bara för att man har en mer kuperad bansträckning kan omöjligen vara annat än en nackdel.
Att det sen med mer normala mått mätt inte är våldsamt kuperat där Steve kör är en annan sak. Här handlar det trots allt om att försöka nå längsta möjliga sträckan och att då ge bort tid genom att transportera sig upp och ner i tyngdkraftfältet kommer att minska hans chanser att slå rekordet.
Men om person 2 behöver en halvtimme längre cykling borde ju Steve tjäna på att cykla i backar eftersom person 2 cyklade platt?
Konkret sa:Sen som sagt, du behöver inte lyssna på gubbarna här Steve. Lyssna inte på dom när det enda dom kommer med är siffror och meningar som avslutas med att du minskar din risk, du sover för lite, du cyklar för långsamt.
Känns som att dom sakerna avhandlades för ganska många sidor sedan. Men jag kan ju alltid ta upp hur illa det är att ligga på rulle, köra på liggcykel osv igen.
ohellstrom sa:Tråden heter ju alltjämt "Tommy Godwins rekord" och nånstans känns det väl som det är DET Steve vill slå.
GoranS sa:Nej, det är jag som skrev fel. Det är (naturligtvis) tvärtom, d.v.s. att person 2 behöver 13 timmar och person 13,5 timmar.Konkret sa:GoranS sa:Konkret sa:2000hm på 36 mil är inte så farligt. Där jag bor ligger det på ungefär 80-100hm per 10k.
Men om person 2 behöver en halvtimme längre cykling borde ju Steve tjäna på att cykla i backar eftersom person 2 cyklade platt?
Konkret sa:Sen som sagt, du behöver inte lyssna på gubbarna här Steve. Lyssna inte på dom när det enda dom kommer med är siffror och meningar som avslutas med att du minskar din risk, du sover för lite, du cyklar för långsamt.
Känns som att dom sakerna avhandlades för ganska många sidor sedan. Men jag kan ju alltid ta upp hur illa det är att ligga på rulle, köra på liggcykel osv igen.
Ja, det har skrivits en hel del om att Steve gör en del saker som minskar hans chanser att slå rekordet. Dock kan jag inte påminna mig något exempel som exemplifierar vad han tappar på att köra en bana som inte är helt platt.
Sen är det skillnad på att:
(a) Objektivt analysera vad Steve gör och hur det påverkar hans möjligheter att slå rekordet
(b) Framföra subjektiva åsikter kring ett regelmässigt korrekta upplägg
Jag tycker (a) är betydligt mer intressant medan (b) har mycket små chanser att leda till något annat än att man möjligen kommer överens om att man tycker olika.
Dessutom, har du någon form av data som visar hur mycket resp. cyklist ligger på rulle samt använder liggcykel? Och har du analyserat vilken fördel detta ger?
ohellstrom sa:Tråden heter ju alltjämt "Tommy Godwins rekord" och nånstans känns det väl som det är DET Steve vill slå.
Konkret sa:Skulle lagt till en smile där uppe, jag är inte alltid 100 procent seriös alla gånger.
Tyvärr är jag ganska ointresserad av siffror annars hade jag säkert kunna skriva något.
Å andra sidan tycker jag att åsikter är minst lika värda som siffror. Det känns inte som att forumet är uppbyggt på siffror om watt, maxtryck i däck, geometri på ramar eller slaglängd på dämpare utan åsikter om dessa siffror.
Konkret sa:Men jag tror Steve vet vad han gör. Han måste ju ha lite koll på vad han tjänar mest på att ligga i fart. Kör man hårt blir man ju tröttare osv. Kör man hårt riskerar man ju mer skador osv.
GoranS sa:Ja, därav min kommentar att det är omöjligt att veta. Sen var det i och för sig (enligt ovan) 83 i medelpuls och inte 110.
GoranS sa:OK. Trodde, genom att jag pratade om Steves puls, att det var den du avsåg.
GoranS sa:Ytterligare en lång dag för Steve igår gav en notering strax över Amandas snitt. Sammanfattningsvis hade de två igår:
S: 381,7 km, 26,2 km/h i rullsnitt (14.35 rulltid, 15.05 totaltid). 1729 höjdmeter
A: 403,9 km, 32,7 km/h i rullsnitt (12.21 i rulltid, 13.13 totaltid). 239 höjdmeter
me.I.am sa:GoranS, angående dina återkommande statistik- och analysinlägg, tack! Utan dom hade mitt intresse för HAM'R sjunkit till knappt mätbara nivåer. Om någon undrar, nej inte ironiskt.
Konkret sa:me.I.am sa:GoranS, angående dina återkommande statistik- och analysinlägg, tack! Utan dom hade mitt intresse för HAM'R sjunkit till knappt mätbara nivåer. Om någon undrar, nej inte ironiskt.
Det ställer jag mig också bakom till 1000%.
Supertramp sa:Steves 82 bpm är ju verkligen extremt!
Om det inte vore för att han måste styra så känns det som att han skulle kunna cykla i sömnen.
JLarsson sa:Schlitter bikes som sponsar Amanda med liggcykeln hade en blänkare på FB nyss. De fick då frågan om hur mycket hon kör på liggcykeln jämfört med DF (Diamond Frame) cykeln.
"She rides equal amounts on both. When you ride that many miles on any bike every day the same position creates friction somewhere. Thus continuously changing positions and muscles worked has helped her to reduce the amount of fatigue and wear and tear to any one area or muscle group."
JLarsson sa:Schlitter bikes som sponsar Amanda med liggcykeln hade en blänkare på FB nyss. De fick då frågan om hur mycket hon kör på liggcykeln jämfört med DF (Diamond Frame) cykeln.
"She rides equal amounts on both. When you ride that many miles on any bike every day the same position creates friction somewhere. Thus continuously changing positions and muscles worked has helped her to reduce the amount of fatigue and wear and tear to any one area or muscle group."