Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Har han kommenterat något om Amanda? Blir det liggcykel något? Annars tror jag inte han har en chans, tror inte han har en chans oavsett, tyvärr.

Håller med om att starta med sömnunderskott känns som em dålig idé.

Tommy Godwins rekord ...
me.I.am sa:
Har han kommenterat något om Amanda? Blir det liggcykel något? Annars tror jag inte han har en chans, tror inte han har en chans oavsett, tyvärr.

Håller med om att starta med sömnunderskott känns som em dålig idé.

Gratulerade han inte henne till att ha överträffat hans (första) årsresultat!?

Tommy Godwins rekord ...
Rent teoretiskt kan jag tänka mig att det är effektivare att sova ofta och kortare jämfört med en längre vila per dygn. Men sen måste man ju få ihop det rent praktiskt också.

Tommy Godwins rekord ...
Varför skulle det vara så? Är ju rimligen en viss omställningstid vid varje övergång mellan cykling och vila. Med många övergångar förlorar man potentiell cykeltid.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
janolle sa:
Steve är igång! Men på trackingen ser man var han är,men inte hur långt han kört?? Skumt.
Nån som har någon länk,el tips Göran S .

Passar vidare till JLarsson ...

Har inget bättre förslag än spot-trackern. Som nån på yacf skrev, "That's a bit rubbish, isn't it? "
Får se om nån knåpar ihop nåt alternativ, ungefär som Audax Hackney gjorde förra gången (då använde Steve Trackleaders, som sög kraftigt ju längre han kom i rekordförsöket)

Tommy Godwins rekord ...
Att ha en usel tracker är inte bra. Man kan bara se var han är och de senaste 50 datapunkterna. Ingen tillryggalagd sträcka, snittfart eller nåt mer. Det måste man vänta med tills turen är uppladdad till Strava för att se. UCMA-compliant ja. Internetcyklistanpassat nej.

Tommy Godwins rekord ...
Screenshot_20170305-200138.png

Screenshot_20170305-200116.png

Han verkar fortfarande cykla ganska (alltför?) långsamt tycker jag.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Cyklade han alltså två turer med totalt nästan 20 timmars cykeltid första dagen?
Tror det, han startade väl efter midnatt.
Men om han ska hålla ca 26 km/t måste han cykla drygt 14 timmar per dygn för att köra samma dagssträckor som Amanda (som snitrar ca 32km/t och 11,5 timmar).
Jag tror inte att det kommer att funka (om han inte ökar tempot)...

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Ja tyvärr. Gör han det det här för att detta är det roligaste han vet men utan hopp om att egentligen fixa det?

Han kanske siktar på herrklassen. Lite uppfriskande att damerna är hårdare :)

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
Han löser detta!
Steve lyssna inte på dom, du behöver inte den sortens negativ energi i ditt liv!

Oj ursäkta, jag glömde att vi kommunicerar till Steve genom det där engelska cykelforumet! :-)

You are great Steve! And you speed is great! You're gonna set a great record! :-)

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Över 400? Amanda har snittat 372km hittills och även om hon ökat lite på slutet lär hon nog inte ligga över 380km/dygn med det nya rekordet.

Det är väl rimligt att man försöker ligga över det snitt man försöker slå? Om man inte har några marginaler kommer man obönhörligen hamna på efterkälken mer och mer och dras in i en nedåtgående spiral.

Tommy Godwins rekord ...
JLarsson sa:
Supertramp sa:
Över 400? Amanda har snittat 372km hittills och även om hon ökat lite på slutet lär hon nog inte ligga över 380km/dygn med det nya rekordet.

Det är väl rimligt att man försöker ligga över det snitt man försöker slå? Om man inte har några marginaler kommer man obönhörligen hamna på efterkälken mer och mer och dras in i en nedåtgående spiral.

Beror väl lite på om man tror att man ska hålla jämnt snitt över året eller om man tror på årstidsvariation. Borde ju vara lättare att cykla lite längre på sommaren än på vintern. En strategi skulle kunna vara att försöka matcha gällande rekordsnitt under vintern och ligga strax över på sommaren.

Tommy Godwins rekord ...
JLarsson sa:
Han behöver ligga på dryga 400 km, men det kanske var en reaktion på startdagen.

Jag misstänker att det kan ha varit en reaktion. Det jag tror är viktigt är att han nu hittar in i en jämn stabil "rytm" och inte får alltför stora variationer i belastning från dag till dag.

Om det är något man kan utläsa från Amandas försök hittills är det att hon haft få korta dagar (totalt åtta dagar under 200 miles). Jag misstänker att en bidragande orsak till detta är att hon även hållit sig borta från att ha extremt långa dagar. Längsta dagen är 266 miles. Utöver det har hon 12 dagar mellan 250 och 256 miles, varav 6 kommit de senaste 8 dagarna då hon verkar ha inlett någon slags "spurt".

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Med tanke på att hon har ett sammanlagt rullsnitt på 32,5 km/t och kör på en rundbana (kan inte utnytja någon medvind) så gissar jag att hon kör liģgcykel på rulle majoriteten av tiden.

Mycket spekulation kring Amandas liggcyklande. Hur många av er har någon närmare egen erfarenhet av liggcykling?

Jag har svårt att tro att det för Amandas del blir mycket till liggcykling på rulle. Till att börja med så är det inte samma glädje med att ligga på rulle i och med att man rent geometriskt hamnar längre bakom framförvarande cyklist. Ungefär som att försöka ligga på hjul med 1m luft emellan. Sedan är det lite vanskligare att manövrera en liggcykel så av ren självbevarelsedrift så vill man inte gärna ligga direkt på hjul. En annan viktig faktor i Amandas fall är att hitta en cyklist att ligga bakom.

Jämförelsen liggcykel solo = racer på rulle tycker jag är en bra approximation och stämmer hyfsat med mina erfarenheter. Av nyfikenhet så försökte jag se om man i Amandas Strava kan urskilja när hon kört liggcykel. Jag hittade några dagar där det finns tydliga hopp i kurvorna som skulle kunna tolkas som att hon antingen fått draghjälp eller bytt mellan cyklar. De hopp jag kunde urskilja motsvarar knappt 2 km/h i medelhastighet.

Tommy Godwins rekord ...
En rimlig taktik vore ju att köra liggcykeln när det inte finns några andra att köra med. Däremot ser man på bilderna på fb att en hel del av de som dyker upp för att köra med just kommer på liggcykel.

Tommy Godwins rekord ...
mugge sa:
Supertramp sa:
Med tanke på att hon har ett sammanlagt rullsnitt på 32,5 km/t och kör på en rundbana (kan inte utnytja någon medvind) så gissar jag att hon kör liģgcykel på rulle majoriteten av tiden.

Mycket spekulation kring Amandas liggcyklande. Hur många av er har någon närmare egen erfarenhet av liggcykling?

Jag har svårt att tro att det för Amandas del blir mycket till liggcykling på rulle. Till att börja med så är det inte samma glädje med att ligga på rulle i och med att man rent geometriskt hamnar längre bakom framförvarande cyklist. Ungefär som att försöka ligga på hjul med 1m luft emellan. Sedan är det lite vanskligare att manövrera en liggcykel så av ren självbevarelsedrift så vill man inte gärna ligga direkt på hjul. En annan viktig faktor i Amandas fall är att hitta en cyklist att ligga bakom.

Jämförelsen liggcykel solo = racer på rulle tycker jag är en bra approximation och stämmer hyfsat med mina erfarenheter. Av nyfikenhet så försökte jag se om man i Amandas Strava kan urskilja när hon kört liggcykel. Jag hittade några dagar där det finns tydliga hopp i kurvorna som skulle kunna tolkas som att hon antingen fått draghjälp eller bytt mellan cyklar. De hopp jag kunde urskilja motsvarar knappt 2 km/h i medelhastighet.

Man kan se en viss skillnad i medelpuls de gånger då jag misstänker att hon kört liggcykel. En annan skillnad är att hon har prylfickorna på sin cykeltröja på magen de dagar hon kör liggcykel och lägger upp en bild där cykeln saknas. Typ 110 i medelpuls på liggcykel och 120 i medelpuls på racer, av vad jag gissar iaf.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
JLarsson sa:
Supertramp sa:

Beror väl lite på om man tror att man ska hålla jämnt snitt över året eller om man tror på årstidsvariation. Borde ju vara lättare att cykla lite längre på sommaren än på vintern. En strategi skulle kunna vara att försöka matcha gällande rekordsnitt under vintern och ligga strax över på sommaren.

Men man måste sova även under sommaren....

Amandas rekord kommer bli (givet att inget händer) såpass bra att det inte finns så mycket utrymme för variation längre, man måste i princip bara cykla och sova varje dag hela året, och det får inte gå för långsamt heller.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
GoranS sa:
JLarsson sa:
Supertramp sa:

Men man måste sova även under sommaren....

Amandas rekord kommer bli (givet att inget händer) såpass bra att det inte finns så mycket utrymme för variation längre, man måste i princip bara cykla och sova varje dag hela året, och det får inte gå för långsamt heller.

Min tanke var att sämre väder (och i viss mån ljusförhållanden) på vintern kan innebära en lite lägre fart vilket vid samma antal timmar i sadeln skulle innebära lite fler mil på sommardagar än vinterdagar. Min känsla är att denna årstidseffekt skulle kunna bli större för Steve än för Amanda då ju Florida rimligen är lite snällare vädermässigt (orkaner borträknade) än England. Ffa kan ju snö ställa till det rätt ordentligt för Steve. Sen är det möjligt att medelvindens variation över året är en minst lika viktig komponent att titta på och där ser det också ut att vara besvärligast på höst/vinter.
Capture.PNG

Tommy Godwins rekord ...
Enligt Steves FB-sida är målet 84585 miles, d.v.s. 231,74 miles/dag. Amandas nuvarande snitt ligger på 231,23 miles/dag efter 295 dagar. På senaste tiden har hon dock gått upp och verkar nu snarast ligga runt 250 miles/dag. Skulle hon köra precis 250 miles/dag under resterande 70 dagar skulle hon landa på ett totalsnitt på 234,83 miles/dag.

Upplägget Steve har denna gång ser onekligen rimligare ut än det han hade inför första försöket då det ju var väldigt långa dagsetapper han hade planerat för sommaren.

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
Till Supertramp, va har du för dropp på den animerade tempohojjen?

Nu blir det väldigt OT för jag tror att min Bianchi är direkt olämplig för RAAM-rekord.
Men jag mätte upp originalet en gång och la det i en HåkanC-graf för att få en referens mot "vanliga" cyklar:
StackReachBianchiKrono-1.jpg

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Nån som vet något om Steves finansiering för detta försöket? Förra gången hade han ju bara några mindre sponsorer och var beroende av donationer. Och han jobbade på något lager i en supermaket har jag för mig så jag kan inte tänka mig att han jobbat ihop någon större förmögenhet sen sist. Men han har kanske lyckats få något lite större sponsorkontrakt? Det är ju ändå en del uppmärksamhet kring detta nu.

Tommy Godwins rekord ...
Med tanke på att snittfarten om något sjunkit lite tror jag inte på det. Dessutom får det vara en förskräckligt konstig vind om det ska bli konstant medvind med tanke på hur rundorna ser ut.

Tillbaka
Topp