Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Jag antar att du inte talar om hur pulsen varierar under ett pass (där brukar det väl snarare talas om en pulsdrift, d.v.s. ökande puls vid konstant belastning) utan hur den påverkas av mycket träning under lång tid.

Angående att man har svårt att få upp pulsen brukar det väl sägas att det är kopplat till att man belastar kroppen riktigt hårt och att den har svårt att återhämta sig. Nu misstänker jag att antalet studier med människor som idrottar i snitt 12 timmar/dag i 300+ dagar i rad är rätt begränsat, men rimligen kan man under så lång tid inte ligga och nagga återhämtningen i kanten utan man måste hitta en nivå där kroppen fullt ut återhämtar sig mellan varje pass. Annars skulle man rätt snart vara totalt nerbruten och inte kunna prestera alls. Därmed är jag inte riktigt säker på hur relevant din erfarenhet av vad som händer efter 3 dagars cykling (för jag antar att det inte handlar om 72 timmars cykling nonstop!?) är här. I synnerhet som det faktum att du på denna relativt korta tid tid lyckats trycka ner maxpulsen från 190 slag/min till (under) 120 slag/min indikerar att det är en belastningsnivå som knappast är långsiktigt hållbar.

Tommy Godwins rekord ...
Nähä, där gissade man fel. Steve var som vanligt igång vid niosnåret i morse lokal tid, trots att han som sagt kom tillbaka från gårdagens runda först någon gång runt tre i natt.

Tommy Godwins rekord ...
24 mil än så länge för Steve idag. Han är strax NV om där gårdagens tur delades i två, så han bör ha runt 6 mil hem om han åker likartat som igår. Känns möjligen som en lite kort dagsetapp. Å andra sidan var det ju kort nattsömn så det kanske är bra att ta en lite kortare tur och hitta tillbaka till den tidigare rytmen.

Tommy Godwins rekord ...
Screenshot_20170319-210537.jpg

No Goal?
Låter inte bra... ;-)

Tommy Godwins rekord ...
Totaltiden för turerna ger väl det eller misstolkar jag Strava? Den ger ju två tider varav den ena är "Moving time", vilket jag tolkar som rulltid, och den andra "Elapsed time", vilket jag tolkar som tid från start till slut på rundan oavsett om han sitter på cykeln eller ej. Generellt har väl Elapsed time varit mellan 30 och 90 min längre än Moving time än så länge.

Tommy Godwins rekord ...
Jo det går säkert att räkna ut men jag skulle vilja se en överikt sedan starten på re kordförsöket och det skulle vårta ganska mycket jobb. Cyklar han regelbundet till efter midnatt? Hur många timmar blir det ungefär tills han sätter sig på cykeln igen nästa morgon?

Tommy Godwins rekord ...
Som sagt, han börjar ofta runt 9 på morgonen. En standarddag hittills har legat på 15 timmar, d.v.s. framme vid midnatt. Lördagen var en bra bit längre, men han har också haft några kortare dagar.

Tommy Godwins rekord ...
Söndagsturerna för de två resulterade i följande siffror:

S: 305,2 km, 25,4 km/h i rullsnitt (12.02 rulltid, 12.40 totaltid). 1501 höjdmeter. Puls: 86/105. Kadens: 65/101
A: 407,4 km, 33,2 km/h i rullsnitt (12.16 i rulltid, 13.22 totaltid). 183 höjdmeter. Puls: 111/141

Blev en lite kortare dag för Steve. Man kan även notera lite högre kadens än vanligt och något slag upp i medelpuls. Maxpulsen på 105 är dock låg t.o.m. med hans mått mätt.

Tommy Godwins rekord ...
För Amandas del är snittet nu uppe på 232,2 miles/dag (373,6 km/dag). Med detta som snitt för hela försöket skulle det totalt landa på runt 84750 miles eller ca 13640 mil, att jämföra med Tarzans notering på 76076 miles. Skulle i så fall bli en putsning med ungefär 1400 mil.

Skulle hon lyckas hålla 250 miles/dag framöver skulle Tarzans notering nås någon gång mitt på dagen den 6:e april (lokal tid). Och om hon skulle lyckas hålla 250 miles/dag resten av försöket skulle hon nå 85750 miles, d.v.s. nästan 13800 mil. För att slå Tarzans notering med 10000 miles skulle det krävas ca 256 miles/dag under resten av försöket. För att nå det kommer det dock att krävas en ökning från nuvarande nivå.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Jag antar att du inte talar om hur pulsen varierar under ett pass (där brukar det väl snarare talas om en pulsdrift, d.v.s. ökande puls vid konstant belastning) utan hur den påverkas av mycket träning under lång tid.

Angående att man har svårt att få upp pulsen brukar det väl sägas att det är kopplat till att man belastar kroppen riktigt hårt och att den har svårt att återhämta sig. Nu misstänker jag att antalet studier med människor som idrottar i snitt 12 timmar/dag i 300+ dagar i rad är rätt begränsat, men rimligen kan man under så lång tid inte ligga och nagga återhämtningen i kanten utan man måste hitta en nivå där kroppen fullt ut återhämtar sig mellan varje pass. Annars skulle man rätt snart vara totalt nerbruten och inte kunna prestera alls. Därmed är jag inte riktigt säker på hur relevant din erfarenhet av vad som händer efter 3 dagars cykling (för jag antar att det inte handlar om 72 timmars cykling nonstop!?) är här. I synnerhet som det faktum att du på denna relativt korta tid tid lyckats trycka ner maxpulsen från 190 slag/min till (under) 120 slag/min indikerar att det är en belastningsnivå som knappast är långsiktigt hållbar.
Det ja menar är att maxpulsen sjunker och vilopulsen ökar! till slut möts de två så man har i stort sett
lika puls. Om det bara gäller mig vet ja inte.

Tommy Godwins rekord ...
27,1 km/h i snitt på första 10 milen idag för Steve. Å andra sidan verkar det vara en skaplig medvind så snittet riskerar att sjunka på hemvägen.

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
27,1 är väl exrtemt snabbt ! Även för ett proffs på distanstur. Plus 300km

Som jag ser det kan du antingen ignorera fakta från Tarzans och Amandas rekordförsök eller så kan du uppdatera din världsbild till att 27 km/h inte är någon extremt hög fart vid ett HAMR-försök. Dessutom är jag tveksam till att dagens proffs kör speciellt många träningsrundor på 30+ mil.

Tommy Godwins rekord ...
Snittet har sjunkit till 25,3 km/h efter 23 mil (om man ska tro trackingen). Gissningsvis har han 12-13 mil hem, så minst 35-36 mil idag är min gissning.

Tommy Godwins rekord ...
Måndagens siffror (Steves siffror är lite osäkra då sista timmen inte finns på Strava utan ännu bara på https://frrt.org/tg/r/1-steve vad jag kan se; alla Steves siffror utom längd och tid är baserat på de första 376 km):

S: 393,0 km, 25,1 km/h i rullsnitt (15.50 rulltid, 17.25 totaltid). 2132 höjdmeter. Puls: 84/110. Kadens: 63/97
A: 404,5 km, 33,0 km/h i rullsnitt (12.16 rulltid, 13.40 totaltid). 152 höjdmeter. Puls: 111/149

Ytterligare en riktigt lång dag för Steve alltså med start 07.30 och framme 01.00. Han rapporterar även 6h i regn.

Tommy Godwins rekord ...
Ser ut som Steve startat i relativ bra fart idag, delvis assisterad av medvind. Om yr.no har rätt angående vindprognosen ska vinden dessutom avta under dagen och vrida över mot sydlig, så med lite tur får han mer sidvind än motvind på hemvägen.

Tommy Godwins rekord ...
Drygt 27 mil sedan starten i morse. Han befinner sig nu strax NO om Royston varifrån han tidigare haft 6+ mil hem. Om han inte gör några större extrakrokar skulle turen kunna landa på runt 34 mil.

Tommy Godwins rekord ...
Data för tisdagens turer

S: 354,6 km, 26,6 km/h i rullsnitt (13.21 rulltid, 14.26 totaltid). 2019 höjdmeter. Puls: 86/133. Kadens: 62/103
A: 412,7 km, 33,3 km/h i rullsnitt (12.23 rulltid, 13.32 totaltid). 163 höjdmeter. Puls: 108/190

Lite osäker om det är högsta snittet Steve haft under detta försök, men det är i alla fall ett av de högsta. En gnutta högre puls också än "normalt".

Apropå att ha bråttom så tröttnade Amanda tydligen på distansgnetandet och tryckte till med en 5,6 km lång urladdning med 45,2 km/h i snitt och 49,0 km/h i max. Hon var dock uppvärmd i alla fall då hon kört närmare 29 mil innan. I god anda körde hon också en tolv mil lång nedvarvning efteråt. Detta "fartinslag" är också förklaringen till maxpulsen på 190 slag/min (snitt under de 5,6 km var 176 slag/min). Så, utan att veta något om hennes "normala" maxpuls tror jag vi kan konstatera att janolles teori om att att maxpulsen skulle gå ner enormt under denna typ av aktiviteter inte är något som gäller allmänt.

Tommy Godwins rekord ...
Tycker de är härliga typer bägge två. Steve med sin idiosynkratiska tillgång till det hela och Amanda som på ren jävelskap bränner av ett par strava-segment för att pigga upp tillvaron.

Tommy Godwins rekord ...
Thanks to Steve's bike maintenance sponsor Trek Bicycle in Milton Keynes for servicing and getting power meters fitted to all Steve's bikes. They're finishing his 3rd bike today, so Steve can now feel confident he has 3 bikes to choose from (as he continues to average 230 miles per day in this horrible weather). ?

Saxat från fejjan.

Steve kör nu på 3st hojjar, tidigare försök hade han väl 2st?

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
Thanks to Steve's bike maintenance sponsor Trek Bicycle in Milton Keynes for servicing and getting power meters fitted to all Steve's bikes. They're finishing his 3rd bike today, so Steve can now feel confident he has 3 bikes to choose from (as he continues to average 230 miles per day in this horrible weather). ?

Saxat från fejjan.

Steve kör nu på 3st hojjar, tidigare försök hade han väl 2st?

Så han cyklar inte på en Raleigh längre? För det var väl det han körde på förra försöket? Och nu antar jag att det är en Trek (om sponsorn är "Trek Bicycles")?

Tommy Godwins rekord ...
Antingen är Steve ute på en riktig långtur idag eller så är det övernattning på annan ort som gäller i natt. Han har kört 226 km och jag undrar om han kan komma hem genare än att det slutar på 38-39 mil. Dessutom färdas han inte ens i riktning hemåt.

Tommy Godwins rekord ...
Steve verkar rulla på 130-ish watt. Inte så högt, men hög fart så här års för så låg effekt. Men det är då man kommer ihåg att pulsen är bara lite över 80 i snitt... :)

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
Steve verkar rulla på 130-ish watt. Inte så högt, men hög fart så här års för så låg effekt. Men det är då man kommer ihåg att pulsen är bara lite över 80 i snitt... :)

Var det ett svar på min "Varför då"-fråga? Om så, så missuppfattade jag vilken person det var du talade om.

Tommy Godwins rekord ...
Hm, nu krånglar Steve till det. Enligt https://frrt.org/tg/riders körde han 226 km igår mellan ca 9 och 18.30. Sen drog han igång igen strax före tre i morse och har hittills idag klarat av knappt tio mil. På Strava har än så länge inget kommit upp om detta.

Amanda som har ett lite mer regelbundet liv producerade följande siffror för onsdagen:

A: 419,7 km, 33,8 km/h i rullsnitt (12.25 rulltid, 13.24 totaltid). 183 höjdmeter. Puls: 113/166

Om man kikar på fartkurvan ser det ut som gårdagen innehöll två "intervaller", ett på ca 3,5 km med ca 40 km/h i snitt vid 29 mil och en halv-mile-spurt vid 35 mil som inkluderade dagens toppfart på 47 km/h. Sträckan var f.ö. den tredje högsta under månadsrekordsförsöket.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Förvånande att inte Steve verkar ha förståelse för det mest grundläggande vid en sån här utmaning.

Just den biten med fasta rutiner och regelbundenhet skulle till och med jag göra bättre..

Tommy Godwins rekord ...
jomper sa:
Förvånande att inte Steve verkar ha förståelse för det mest grundläggande vid en sån här utmaning.

Just den biten med fasta rutiner och regelbundenhet skulle till och med jag göra bättre..

Finns det någon som har förståelse för ett rekordförsök? Kan bli mentalt jobbigt att köra samma
rutin i 365 dagar. Men Steve är Steve & han verkar ju inte blivit avskräckt sist: Keep going Steve.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Så, utan att veta något om hennes "normala" maxpuls tror jag vi kan konstatera att janolles teori om att att maxpulsen skulle gå ner enormt under denna typ av aktiviteter inte är något som gäller allmänt.
??
Maxpuls är maxpuls och ändras inte mer än att den normalt sjunker när man blir äldre. Finns säkert medicinska orsaker till att den skulle kunna sjunka också.
Att man blir bättre tränad och/eller van vid uppgiften förändrar ju inte maxpulsen.
Däremot kommer ju arbetspulsen vid en viss effekt att minska. dvs man blir effektivare.
Man skulle kunna tänka sig att det är svårare (obekvämare) att nå x-procent av maxpuls efter att ha malt på i låg puls i ett år, men maxpulsen i sig förändras ju inte.

Tillbaka
Topp