[Notis] - Bilar som talar med cyklar

Aron

Inventarie
click.jpg

Volvo och POC har tillsammans tagit fram ett system som ska varna för kollisioner mellan cyklister och bilar.

Det bygger på att cyklisten delar sin position via Strava, eller liknande, och att Volvobilen i sin tur talar om var den befinner sig via Volvo Cloud. Systemet håller sedan reda alla trafikanters positioner, fart och riktning, och varnar om det finns risk för kollision.

Cyklisten varnas att det är fara å färde via varningslampa och vibrator i hjälmen. Bilisten får sin varningsinformation via ett heads-up system och vid behov så bromsas bilen in automatiskt.

Enligt Volvo och POC så är detta första steget i ett större samarbete. Varningssystemet kommer att presenteras i sin helhet på CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas, 6-9 januari 2015.

Senast ändrad:
Och andelen cyklister som använder Strava-appen är...? Jag skulle bli förvånad om den ens är en promille en vanlig dag.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Och andelen cyklister som använder Strava-appen
> är...? Jag skulle bli förvånad om den ens är
> en promille en vanlig dag.

Nä, och det är nog inte så många som använder hjälmar med varningslampor och vibratorer heller så det här kommer ju aldrig att funka!

underscore skrev:
> Det är inte tänkt att fungera. Det är tänkt
> att skapa PR.

Så produkten är bara ett försök att skapa reaktioner utan något faktiskt värde alltså. Har du måhända varit med och utvecklat den?

Underscore är en ren keep-it-real anarkist på uppdrag. Vi behöver alla typer av manniskör i samhälle, framför allt tokigar.

Jag är lite skeptiskt mot precisionen av GPS... Och ideer att rädda folk av de själva. Först fick vi hands-free lösningar, nu är världen efter tänkfri lösningar. Be my guest for boosting the principle of natural selection...

Lingon skrev:
> Undra hur det funkar när man kör slalom mellan
> bussar och taxibilar på skeppsbron? :-)

Skallen kommer att ramla i bitar av allt vibrerande och bilarna kommer ingenstans eftersom bromsarna hela tiden slår till.

Det är givetvis inget annat än ett försök att få gratis uppmärksamhet. Iden som sådan är ju så korkad att klockorna stannar.

Grym idé, skall bli mycket intressant att se hur de tänkt. Jag har några gissningar, men man kan ju kallt räkna med att det inte bara är GPS som används. Att dissa idén tyder mest på bristande kunskap eller bristande fantasi (eller båda) ;) Strava har oerhörda mängder data från cykelpendlare så det är rätt företag att samarbeta med. Liten gissning:

GPS = Grov positionering
Strava-Databas = Väga sannolikhet för olika vägval, prediktion
Närområdessensorer = Undvika kollision

[edit stavning]

Senast ändrad:
En transponder på cykel/cyklist och bilar med varningssystem borde ge bilister en heads up om förekomsten av levande människor i ev döda vinklar. De utan transponder kommer inte ge nån varning och varningssystemet (i de bilar som har det) kommer inte råda bot på det faktum att endel kör som idioter ändå. Värt att testa och se vad det leder till.

Det låter som en trevlig idé men jag undrar hur lång är kommunikatonstiden mellan de olika systemen, den måste ju vara väldigt snabb om beräkningarna sköts centralt?

Hör att jag kommer att fortsätta "old school"! Utan en massa störningar. Jag är för gammal, för att inbakad i frigolit, styras av vita huset.

Det måste vara exakt och mycket snabbt för att funka. Och med tanke på hur snabb och tillförlitlig min gps är skulle jag inte känna mig trygg med ett gpsbaserat system.

GPS är oanvändbart till en sån lösning. Precisionen är ju i bästa fall på några meter, i stan än värre. Lägg på fördröjning för överföringen och att systemet inte klarar att mäta höjd särskilt bra så blir det fint.

Problemet är ju snarar en kombination av brist på respekt och dålig funktionell design av fordon och gatumiljö. Sikten ur en V40 snett bakåt är ju rätt dålig även om man vrider på huvudet jämfört med en gammal 740 eller så. Sen ska ju vägmiljön helst inte bidra till överraskande situationer.

Det är en kul teknisk tanke men inte mer.

Varför så negativa? Ni är väääldigt snabba att döma ut något ni inte vet hur det är tänkt att fungera, på klassiskt jag-vet-bäst-manér. Har Volvo någonsin släppt* ett säkerhetssystem som inte fungerat?

Jag tycker det är beundransvärt att ett företag i fordonsbranschen satsar på att öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Antalet företag som gör sådana satsningar är väldigt lätträknade.

*Notera att släppt är inte samma sak som presenterat. Den beryktade demon av autobrake med urladdat batteri var ju en prototyp.

Senast ändrad:
Det är väl iofs sant men det är ändå delvis en lösning på problem man aktivt designat sig in i. Att göra det lätt att se ut ur bilen känns som ett mer logiskt första steg.

Rattnalle skrev:
> Det är väl iofs sant men det är ändå delvis
> en lösning på problem man aktivt designat sig in
> i. Att göra det lätt att se ut ur bilen känns
> som ett mer logiskt första steg.

A'men...
Nu tar du väl ändå i! Mobilen säger jag bara! Det är ju ändå den de flesta glor på största delen av tiden.

Pfaff skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är väl iofs sant men det är ändå
> delvis
> > en lösning på problem man aktivt designat sig
> in
> > i. Att göra det lätt att se ut ur bilen
> känns
> > som ett mer logiskt första steg.
>
>
> A'men...
> Nu tar du väl ändå i! Mobilen säger jag bara!
> Det är ju ändå den de flesta glor på största
> delen av tiden.

Jo visst. Men den nöten är svårare att knäcka :)

Ett alternativt sätt för bilen att "prata " vore om det hördes när bilar blinkar. Då kan man höra om bilen snett bakom en blinkar och kanske vara lite beredd när den kommer och försöker köra över en vid högersväng.

Fast det bygger ju på att blinkersen används.

Antagonisten skrev:
>

Vill minnas att det var ett fel på den bilen. Jag har autobroms på min XC60 och det fungerar alldeles utmärkt. Det som däremot kommer fortare än det som tråden handlar om, är Volvobilars förmåga att "se" cyklister, precis som de idag ser gående.

Jeppe_E skrev:
> Antagonisten skrev:
> -----
> >
>
>
> Vill minnas att det var ett fel på den bilen. Jag
> har autobroms på min XC60 och det fungerar
> alldeles utmärkt. Det som däremot kommer fortare
> än det som tråden handlar om, är Volvobilars
> förmåga att "se" cyklister, precis som de idag
> ser gående.

Det låter som att du har provat? ;-)

Kristoffer R skrev:
> Grym idé, skall bli mycket intressant att se hur
> de tänkt. Jag har några gissningar, men man kan
> ju kallt räkna med att det inte bara är GPS som
> används. Att dissa idén tyder mest på bristande
> kunskap eller bristande fantasi (eller båda) ;)
> Strava har oerhörda mängder data från
> cykelpendlare så det är rätt företag att
> samarbeta med. Liten gissning:
>
> GPS = Grov positionering
> Strava-Databas = Väga sannolikhet för olika
> vägval, prediktion
> Närområdessensorer = Undvika kollision
>
>

Jasså? Jaha, du var kines och jobbar på volvo - då verkar ju det normalt. För oss andra framstår det nog som ett simpelt reklamtrick. Btw suger volvo svårt och de är ett ont företag numera.

Men alltså det där funkar ju inte. Intressant ändå att en biltillverkare överhuvudtaget reflekterar i cyklisters säkerhet.

Video från Volvo på Youtube:
Lite talande i videon att bilen bara kör rakt på och att det är upp till cyklisten att stanna om han inte vill bli överkörd..

Ett centralt system för att förhindra kollisioner mellan vägtrafikanter istället för ett lokalt & distribuerat låter som att gå över ån efter vatten. Detta verkar mer vara som automagiserad flygledning...

tommmmy skrev:
> Men alltså det där funkar ju inte. Intressant
> ändå att en biltillverkare överhuvudtaget
> reflekterar i cyklisters säkerhet.

+1

> Video från Volvo på Youtube:
>
> Lite talande i videon att bilen bara kör rakt på
> och att det är upp till cyklisten att stanna om
> han inte vill bli överkörd..

Jo, men det var väl högerregeln där??

Pfaff skrev:
> Rattnalle skrev:
> ... Mobilen säger jag bara!
> Det är ju ändå den de flesta glor på största
> delen av tiden.

Precis. Systemet blir nog bäst om föraren får ett sms när hen håller på att krocka med en cykel. Alternativt att bilen uppdaterar sin FB-status.

Och så tycker jag att experterna på Happy genast ska kontakta Volvo och Poc och berätta att GPS har för dålig precision :)

/johan

Bengt-re skrev:
> Kristoffer R skrev:
> -----
> > Grym idé, skall bli mycket intressant att se
> hur
> > de tänkt. Jag har några gissningar, men man
> kan
> > ju kallt räkna med att det inte bara är GPS
> som
> > används. Att dissa idén tyder mest på
> bristande
> > kunskap eller bristande fantasi (eller båda)
> ;)
> > Strava har oerhörda mängder data från
> > cykelpendlare så det är rätt företag att
> > samarbeta med. Liten gissning:
> >
> > GPS = Grov positionering
> > Strava-Databas = Väga sannolikhet för olika
> > vägval, prediktion
> > Närområdessensorer = Undvika kollision
> >
> >
>
> Jasså? Jaha, du var kines och jobbar på volvo -
> då verkar ju det normalt. För oss andra
> framstår det nog som ett simpelt reklamtrick. Btw
> suger volvo svårt och de är ett ont företag
> numera.

Jag är klart jävig, men jag har åtta år på Volvo Cars i bagaget, hälften av dem utvecklade jag aktiva säkerhetssystem. Alla i produktion, med trevlig statistik från Folksam som visar att de gör nytta på vägarna. Känner mig inte så ond faktiskt. :D

Som vanligt är Volvo det enda företag som ens vågar erkänna att bilarna kan ställa till problem och skapa olyckor och dessutom försöker göra något åt det. ;)

Dessutom är Strava skapat av en svensk, POC är svenska och på Volvo i Göteborg sitter det en bunt svenska ingenjörer och hittar på lösningar. Kanske bättre att räta på ryggen lite?

Utmaningen ligger inte bara i att samla in information av användbar kvalitet utan även i att presentera den på ett sätt som gör mer nytta än skada.
Cyklister som kör omkull medan de utvärderar ett larm på mobilen hjälper ju ingen.
Jag kan se vissa lvg-situationer där det skulle kunna vara till nytta som omkörningslarmet fordonen använder i Dakarrallyt numera.
I tät stadstrafik verkar det knepigare.
Hålla reda på sig själv, annan trafik, och sen en larmande mojäng.
Låter knepigt.
Vibrator i hjälmen liknar sånt som provats i andra situationer. Men det är normalt sett inte bara en vibrator, utan flera.
Säg 3-4 stycken i jämna intervall runt om. Sen skräller det till i den som bäst beskriver riktningen till hotet. Har gett goda resultat såvitt jag vet. Tar tydligen inte så lång tid innan kroppsprogrammeringen sätter in och associationen summer-hotrikting blir omedelbar och självklar.

Tillbaka
Topp