Projekttråd med mest äldre cyklar och stål. Högt och lågt. Se första inlägg för sammanfattning. Nu med fokus på -> Soulcraft Royale <-

Projekttråd med mest äldre cyklar och stål. Högt och lågt. Se första inlägg för sammanfattning. Nu med fokus på -> Soulcraft Royale <-
lugosi sa:
Coolt! Den där GT'n är en exakt likadan jag fick som grabb, c:a 11-12 år gammal. Jag har faktiskt fortfarande kvar den, men i ett väldigt omgjort format. Har satt både sågen och slipen i den och idag går den som monsterpendlare: http://i.imgur.com/Soi12az.jpg

Snygg! Jag antar att det där inte är originallacken? Var fick du tag på GT-klibban?
Har börjat riva en GT, som ska få lite nya färger.

Köpte sadelstolpen på Biltema. Bockstyret jag hade passade i nuvarande styrstam så jag gjorde ett litet snabbt test. Det hade varit skönt med styret lite närmare, och kanske lite högre. Men det blir inte helt fel. Så i Steg1 så blir det nuvarande stam och bock. Ett "dirtdrop" vore dock kul i framtiden. Och vad ska jag göra åt vevpartiet? Det är anskrämligt fult!

IMG_5715.JPG

Kör du med den sadellutningen så kommer allt vara obekvämt och fel.

Konkret sa:
Kör du med den sadellutningen så kommer allt vara obekvämt och fel.

Är det så? Det är min första SMP-sadel och jag har inte rullat mer än 100m kanske. Tänkte att en bra början var att ha railsen horisontellt.

desmo sa:
Köpte sadelstolpen på Biltema. Bockstyret jag hade passade i nuvarande styrstam så jag gjorde ett litet snabbt test. Det hade varit skönt med styret lite närmare, och kanske lite högre. Men det blir inte helt fel. Så i Steg1 så blir det nuvarande stam och bock. Ett "dirtdrop" vore dock kul i framtiden. Och vad ska jag göra åt vevpartiet? Det är anskrämligt fult!
Jag såg först inte ens vevpartiet för att sadeln förblindade mig med sin anskrämlighet. Men visst, vevpartiet var väl ingen höjdare heller. Går plastskrotet som sitter utanpå att ta bort? Styrkombon tycker jag blev rätt bra estetiskt trots uppvinklad stam.

erik_valdemar sa:
desmo sa:
Jag såg först inte ens vevpartiet för att sadeln förblindade mig med sin anskrämlighet. Men visst, vevpartiet var väl ingen höjdare heller. Går plastskrotet som sitter utanpå att ta bort? Styrkombon tycker jag blev rätt bra estetiskt trots uppvinklad stam.

Jasså, sadeln är så anskrämlig? ;)
Får hoppas den är bekväm.

Jo, plastskrotet går nog att bryta bort. Klingorna är nitade så det är något billigt.

Nu blir det nog paus ett tag så får vi se hur jag gör med växlar/vev. Antingen den dyrare vägen med "STI"-reglage (med tillhörande växel, kasett, kedja) . Eller den dyra vägen med barendshifters och nya bromshandtag.

Nu har jag bankar och svurit åt Fondriesten ett par dagar..
Men vevlagret är ur, sadelstolpen är lossad, vajern som går genom överröret är borta, vajerstoppen är borta. Så snart dags att börja bygga upp den.

Men! Vem i Stockholm har ett verktyg för att plana vevlagerhylsan och fräscha upp gängorna? Italiensk gänga! Europeiska Cykelimporten? Norvelo? TCM?

ECI lär ha det, troligen TCM

Viss framdrift är det. Idag fick jag tillbaka Fondriesten som varit hos ECI för bättra på vevlagergängorna. Jag passade även på att köpa vajerstopp, nytt vevlager (någon här som är intresserad av fyrkantslager med engelsk gänga?), sadelklämmsbult, och lite vajerhölje. Det enda som jag egentligen saknar nu är styrlinda. Får se om det blir gul, blått, gul/blått, gulblåspräcklig, eller svart. Förutom att putsa upp lite delar innan det ska börjas med montering är det ett problem som kvarstår:

- Det går inte att få igenom det nya vajerhöljet för bakbromsen genom den interna kanalen. Det tar emot ganska nära det bakre hålet. Någon som har något tips på lång och hårt "piprensare"?

Ska bjuda på bilder så snart jag putsat klart!

Kul med projekttråd. Ser fram mot bilder.

Kom du nånvart med dragningen av bromsvajerhöljet? Är det stopp på samma ställe om du matar från bakre hålet och framåt?

Lite extra nyfiken för jag tänkte snart ge mig på att bygga upp en gammal Fondriest med samma interna dragning :)

/Johan

JojjeM sa:
Kul med projekttråd. Ser fram mot bilder.

Kom du nånvart med dragningen av bromsvajerhöljet? Är det stopp på samma ställe om du matar från bakre hålet och framåt?

Lite extra nyfiken för jag tänkte snart ge mig på att bygga upp en gammal Fondriest med samma interna dragning :)

/Johan

Jo, jag har sett din Fondreist. Fina färger!
Först hade jag problem att få ut den gamla. Och nu att få igenom det nya. Jag tycker stoppet är på samma ställe från båda hållen. Ska se om jag hinner för Biltema idag och leta efter något smart att dra igenom. Typ jättepiprensare. Vet inte vad en sådan produkt kan tänkas heta.

Edit: Något liknande denna borde kanske fungera: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Rensverktyg-3-i-1-2000034472/

Senast ändrad:
How To Fit Internal Cables On A Road Bike

Pauli sa:
How To Fit Internal Cables On A Road Bike

Tack för länken. Jag tror dock inte den stämmer för äldre stålcyklar. Jag har fått för mig att de har ett inre rör mellan hålen. Googlade men hittade inga riktigt bra bilder. Lägger dock upp två av de jag hittade.

RN-internals-1024x768.jpg

100_0550.jpg

detta sk supertips med hjälp av en dammsugare, 0,35 in i filmen

Pauli sa:
detta sk supertips med hjälp av en dammsugare, 0,35 in i filmen

Tack. Men jag verkar ha den lösning jag skrev om tidigare, men ett inre rör.
Och min gängstång går igenom. Men det verkar som om hålet är för trångt för vajerhöljet går inte igenom.

Såhär är statusen på Fondriesten just nu.
Jag ska rostskyddsbehandla den på insidan innan monteringen kan börja. Det saknas dessutom tre delar för att den ska bli komplett.. ser ni vilka? (styrlagret finns, dock ej på bilden).

IMG_5718.JPG

desmo sa:
Det saknas dessutom tre delar för att den ska bli komplett.. ser ni vilka? (styrlagret finns, dock ej på bilden).
Styrlinda
Pedaler
Kedja

Så, vad vann jag ?

ostrand sa:
desmo sa:
Det saknas dessutom tre delar för att den ska bli komplett.. ser ni vilka? (styrlagret finns, dock ej på bilden).
Styrlinda
Pedaler
Kedja

Så, vad vann jag ?

Mycket bra!
I vinstpotten finns en ljummen Mariestad 2,8, eller ett begagnat campagnolo vevlager med fyrkantsaxel och engelska gängor, eller en nästan tom burk med 5-56. Något som passar?

Vad för (budget) SPD-SL-kompatibla pedaler får man montera på Campa-vevar?

Vilka du vill, men efter att själv ha provat den enklaste som är ok för att gå till 105 5800 så är det mitt förslag. Mest Bang for buck!

Fick lite tid att skruva ikväll.
Imorgon ska jag försöka få dit vajrarna. Får se hur det kommer gå.

IMG_5719.JPG

Pedaler kan jag nog snylta/låna ett par här hemma. Finns ett par blanka 105.
Kedja och styrlinda saknas dock fortfarande.
Vad tror ni om vanlig tråkig svart linda? Eller blå? Gul? Så sällan det blir annat än svart eller vitt!

Svart, för harmoni med däck och sadel och snyggt mot den gula grundfärgen.

Kul att se den (nästan) uppbyggd. Jag tror också på svart linda.

/Johan

Dålig framdrift i mina projekt för stunden. Svär/jobbar fortfarande åt/på den interna bromsgenomförningen på Fondriesten. Jag tror det sitter kvar en liten bit av det gamla ytterhöljet.
Men jag borde ta tag i att beställa lite grejer och har några frågor.

9-delat kedja till Campa. Allt funkar? Något bättre/sämre? Vill ha kedjelås.Lista hos bike24 på kedjor: https://www.bike24.de/1.php?__qf_product-list-order-by=&orderby=2&content=7&menu=1000,4,8&pgc[12]=63

Tubdäck. Tänkt klicka hem något billigt. Eller är det bara skräp? Tänkte handla hos bike24.de tror jag. Challenge Vulcano Pro i 25? Schwalbe Lugano T Active? Hade tänkt mig ljusa däcksidor.
https://www.bike24.de/1.php?__qf_pr...rby=2&content=7&menu=1000,4,22,35&pgc[35]=145
Eftersom det varit lim tidigare är det lämpligast att fortsätta med det? Eller kan jag gå över till tejp? Det verkar enklare med tejp!

desmo sa:
9-delat kedja till Campa. Allt funkar? Något bättre/sämre? Vill ha kedjelås.Lista hos bike24 på kedjor: https://www.bike24.de/1.php?__qf_product-list-order-by=&orderby=2&content=7&menu=1000,4,8&pgc[12]=63

Tubdäck. Tänkt klicka hem något billigt. Eller är det bara skräp? Tänkte handla hos bike24.de tror jag. Challenge Vulcano Pro i 25? Schwalbe Lugano T Active? Hade tänkt mig ljusa däcksidor.
https://www.bike24.de/1.php?__qf_pr...rby=2&content=7&menu=1000,4,22,35&pgc[35]=145
Eftersom det varit lim tidigare är det lämpligast att fortsätta med det? Eller kan jag gå över till tejp? Det verkar enklare med tejp!

Inga råd på vägen innan jag skickar mina pengar till Tyskland?

desmo sa:
desmo sa:

Inga råd på vägen innan jag skickar mina pengar till Tyskland?

campakedjan och missing link gör nog jobbet. Tub, har du kollat Tufo S33 med ljusa sidor ? Å fortsätt med lim.

Äntligen lite framgång!
Efter tips från Darkforce http://happyride.se/forum/read.php/1/2952940/2967042#msg-2967042 köpte jag idag stålvajer som jag frasade upp ändan på och drog sedan igenom vajerröret. Kopplade till skruvdragaren och snurrade igenom ett par gånger. En ca 6cm lång del av gamla vajerhöljet följde till slut med ut! Och det nya höljet gled sedan igenom. Tight, men ändå okej. Tyvärr räcker inte den biten vajerhölje jag har till både fram- och bakbromsen då jag råkade kapa fel. Så det blir att beställa tror jag.

Jag har ännu inte fått iväg beställningen till Bike24.de. Efter läst i JojjeMs tråd så borde det kanske vara smart att beställa den grunkan som ska sitta på bakväxelvajern. Någon som vet vad den kan tänkas heta? http://happyride.se/forum/read.php/1/2952940/2967118#msg-2967118
Om JojjeM läser: vill du att jag ska beställa en till dig om vi kan lista ut vad vi behöver?

Och frågan tejp vs klister verkar inte heller nått konsensus.

Efter man har använt tejp så väntar jag på en riktigt bra anledning till att gå tillbaka till lim.

desmo sa:
Äntligen lite framgång!
Efter tips från Darkforce http://happyride.se/forum/read.php/1/2952940/2967042#msg-2967042 köpte jag idag stålvajer som jag frasade upp ändan på och drog sedan igenom vajerröret. Kopplade till skruvdragaren och snurrade igenom ett par gånger. En ca 6cm lång del av gamla vajerhöljet följde till slut med ut! Och det nya höljet gled sedan igenom. Tight, men ändå okej. Tyvärr räcker inte den biten vajerhölje jag har till både fram- och bakbromsen då jag råkade kapa fel. Så det blir att beställa tror jag.

Grymt!

desmo sa:
Jag har ännu inte fått iväg beställningen till Bike24.de. Efter läst i JojjeMs tråd så borde det kanske vara smart att beställa den grunkan som ska sitta på bakväxelvajern. Någon som vet vad den kan tänkas heta? http://happyride.se/forum/read.php/1/2952940/2967118#msg-2967118
Om JojjeM läser: vill du att jag ska beställa en till dig om vi kan lista ut vad vi behöver?

Superschysst erbjudande men jag har faktiskt redan löst det med hjälp av en LBS av gamla skolan. Han fiskade fram en "ferrule" med en liten pip som passade i stoppet. Tror inte det är originallösningen men det blev riktigt schysst och växlingen blev mycket krispigare.

vajerstopp.jpg

Letade lite på nätet innan och stoppet verkar visst kallas "divers helmet" så googling på "divers helmet chainstay cable stop ferrule" borde kanske ge något.

EDIT: Original verkar stoppet varit avsett för en sån här:
mb_0_1264_l__ms2.jpg

Från denna matnyttiga tråd på ämnet: http://www.retrobike.co.uk/forum/viewtopic.php?f=12&t=341496

/Johan

Senast ändrad:
Jag tycker du skall köra vidare med lim, Vittoria mastik. Som budgetdäck blir mitt råd Vittoria Rally med ljus sida, valfri 21, 23, 25 mm. Men det är ju retro så 25 kanske är lite för brett? Kedja kan du nog hitta en billig men bra KMC med lås på XXL alternativt en Connex med tillhörande lås. Styrlinda i vitt, gult eller matchande blå, svart går bort.

Sorry, inga bilder denna gången.
Har lagt en beställning till bike24 och väntar.

Uppdatering:
-Fondriest. Hittade en "ferrul" i en låda hemma som passar! Kedja, styrlinda och bromshölje kommer i paketet jag väntar på. Sedan ska jag bara låna ett par pedaler så borde det gå att provcykla!

- Pinarello. Har äntligen börjat fixa med den. Tvättat/torkat av den igår. Hoppas kunna komma igång med putsandet. Sadel på ingående. Däck och styrlinda i paketet som kommer. När nya däck är monterade borde den gå att provcykla, men det återstår en del fix. Se nedan.

- GT. Ropade hem ett par 10-delade styrändsreglage på K&S igår (ska gå att köra friktions). Kommer i posten vad det lider. Nu är frågan hur jag ska göra med broms. Vilka handtag går med v-broms? Och styre? Tänkte ropa hem ett On One Mungo men det verkar utgått hos dem. Vet inte riktigt vad jag ska ha. Ropade dessutom hem ett vevparti, Zipp 300 för ISIS. Känns dock lite knäppt att montera det på en slitcykel. Frampakethållarfrågan är inte heller bestämd.

Pinarellons lager skulle må bra av en genomgång. Vilka verktyg behöver jag? Kon-nycklar till hjullagren antar jag. Köpa en sats med alla vanliga storlekar direkt? Och till vevlagret? (ska fixa bild). Styrlagret fungerar väl med en skiftnyckel? Vet att muttersvarven är illa omtyckt.

Nu fanns visst Mungo åter att köpa hos On One: http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMU/on-one-mungo-handlebar
Men är det ett bra styre? Känns som om bromsarna kommer hamna väldigt konstigt? Kanske smartare att köpa ett mer vanligt styre med flare? Midge går bort då det endast finns i 31,8mm.

I övrigt står mina frågor i förra inlägget kvar. ;)

Jag fortsätter min monolog.

Kom ett paket idag. Zipp-vevparti som jag inte vet vad jag ska ha till. Men tyckte det var häftigt. Får se om det kommer till användning eller inte. Får ta mig en funderare och tillsvidare får det bo i bra-att-ha-lådan.
Styrändsreglage för GT'n. Får se vad det blir för styre. 10-delat index men går köra friktion så fungerar med befintlig bakväxel. Vet inte riktigt hur jag tänkt göra med växlar och vev.

IMG_5729.JPG

Sedan två bilder på vevlagret på Pinarellon.
På drivsida är det två planade ytor att använda. På icke-drivsidan är det sex "rektangulära" uttag. För haknyckel?

IMG_5726.JPG

IMG_5728.JPG

Fortsätt gärna för jag läser, kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor dock

Du behöver sådana här verktyg.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    321.7 KB · Besök: 180
Jag har följt tråden den du köpte fondiresten så fortsätt skriva. Det är trådar som denna som gör happy så jäkla bra.

På ickedrivsidan kan det även funka med en haknyckel och på drivsidan eventuellt med en bra stor skiftnyckel(svårt att se på bilden) om du inte får tag i verktygen ovan.

ceel sa:
Jimel sa:
Fortsätt gärna för jag läser, kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor dock

+1 (alltså jag läser också)

+1
Heja heja!
Jag har fulmeckat den typen av lager med rörtång modell större. Funkade men lämnade lite spår.
Antar att det är italiensk gänga = högergängat på båda sidor.

/Johan

Hmm nr1..
I dagens affär följde det med ett extra vevparti. Ett FSA Gossamer 53/39.
Det skulle nog göra sig snyggt på GT'n. Men det blir kanske väl tung utväxling på en 26"?

Hmm nr2..
Mitt paket från bike24 är på väg. Eller det är enligt trackingen levererat med status "Underskriven av: lev enl chauffor". Vad har hänt? Jag hoppas det ligger hos DHL och jag kan hämta det imorgon.

IMG_5732.JPG

desmo sa:
Hmm nr1..
I dagens affär följde det med ett extra vevparti. Ett FSA Gossamer 53/39.
Det skulle nog göra sig snyggt på GT'n. Men det blir kanske väl tung utväxling på en 26"?

Utväxlingen är väl lite en smaksak och beroende av tänkt användningsområde men det finns ju även risk att klingorna på LVG-vevar inte går fritt från kedjestagen på en MTB.

/Johan

Tillbaka
Topp