Jaha.. då var det dags igen.
Men först, Benotton. Klämde 13 mil i lördags, och 12 mil i söndags. Den är fin att cykla på! Jag tycker den passar mig bra. Och jag är mycket positivt överraskad till SRAM Rival! Jag har inte helt vant mig vid enkelklick/dubbelklick. Men vad sköna de är att hålla i!
Jag har sedan länge varit nyfiken på det omtalade stålet. Fondriesten och Benotton var ju ett steg i det. Men jag har letat efter moderna stålcyklar också. Bland annat återanvände jag en gammal tråd här:
https://happyride.se/forum/read.php/1/2660670/2660904
Men för en dryg vecka sedan så dök en Soulcraft Royale upp på Köp&Sälj. Jag tog kontakt med säljaren och bestämde att åka och kolla på den igår då jag ändå skulle fara runt i bilen. Hur som helst slutade det i ett köp. Och såhär ser ramen ut:
Med lånehjul ser den ut såhär:
Och i tidigare ägarens regi såg den ut såhär som komplett:
Så vad är då min plan?
Det ska bli en tillförlitlig och bekväm cykel som jag ska cykla långt på.
Den får gärna bli lätt (under 8kg).
Den ska vara vacker.
Det enda som är klart i dagsläget är sadelstolpen som borde komma när som helst.
Som hjul så fick jag en uppsättning Ultegranav över (se tidigare inlägg). Första tanken var att ekra upp dem med Mavics nya Open Pro, men priset (170 Euro stycket) avskräckte lite. Kanske kan det bli H+Son Archetype istället. Men något med lite lägre profil, typ 25-35mm. Och skinwall-däck. Ramen ska ta 28or, men gaffeln tar inte mer än 25or.
Jag funderar om jag ska testa någon av Brooks Cambium modeller, En C13 kanske?
När det gäller styre och stam är jag precis nollad. Jag vet inte alls hur ska tänka eller välja. Jag gillar compact-styren med liten reach och drop.
Och nästan ännu svårare är det att välja grupp. Ett tag var jag inne på Campagnolo Potenza. Men sedan vart jag så nöjd med SRAM Rival. Och mina Ultegranav tar nog bara 10-delat (måste undersökas!). Så då började jag fundera om en begagnad SRAM Red-växelgrupp skulle vara något. Jag har suktat efter ett Rotor-vevparti länge. Kanske är det dags nu? Eller något annat svart med "luftiga" klingor.
Det vore också kul att få in en tredje färg bland det gröna och svarta. Styrlagret är dock i silver och från Chris King så det vill jag inte gärna byta ut.
Jag tar gärna emot ideér och förslag.
Tanken är att den ska vara klar till tidig vår 2018.
Jag avslutar med att bjuda på en liten film från Seans verkstad.