Projekttråd med mest äldre cyklar och stål. Högt och lågt. Se första inlägg för sammanfattning. Nu med fokus på -> Soulcraft Royale <-

Projekttråd med mest äldre cyklar och stål. Högt och lågt. Se första inlägg för sammanfattning. Nu med fokus på -> Soulcraft Royale <-
Inget nytt.

Men jag har bestämt mig för att lägga projektet med GT'n åt sidan. Så ingen bockstyre-konverterad 26" MTB nu. Mest för att jag har svårt med tid/motivationen att få ihop något. Någon som är intresserad av att ta över? Jag har köpt kedja och handtag så planen är att montera ihop den och lägga ut på annons inom sinom tid om ingen här är sugen att ta över i befintligt skick (jag behåller Toupen men har en annan sadel att skicka med).

Hmm. Det kändes som en bra idé igår. Idag vet jag inte. Jag kände behovet av en "fulvädersracer/randonee-wannabe-cykel". Så igår hämtade jag en ram:

IMGP3485_s.jpg

Jag har de flesta delarna hemma. Styrstammen hade jag. Hjul har jag lite olika varianter. Inget "perfekt" par dock, tog det jag hade närmst för att prova. Delar som saknas är styre (26mm), sadelstolpe (27,2mm), vajerstopp, vajrar, utanpåliggande vevlager (italiensk gänga), styrlinda och säkert någon mer pryttel som jag missar nu. Ingen som har delar liggandes? Billigt framför skick!
Men idag vet jag inte om jag är lika sugen på att bygga upp den längre.

IMGP3484_s.jpg

Tjenare, vad är det för storlek på gtn? Var finns den?

Konkret sa:
Tjenare, vad är det för storlek på gtn? Var finns den?

Det borde vara en 14-16". Jag kan mäta imorgon. Något mått som är av speciellt intresse?

desmo sa:
Hmm. Det kändes som en bra idé igår. Idag vet jag inte. Jag kände behovet av en "fulvädersracer/randonee-wannabe-cykel". Så igår hämtade jag en ram:

Jag har de flesta delarna hemma. Styrstammen hade jag. Hjul har jag lite olika varianter. Inget "perfekt" par dock, tog det jag hade närmst för att prova. Delar som saknas är styre (26mm), sadelstolpe (27,2mm), vajerstopp, vajrar, utanpåliggande vevlager (italiensk gänga), styrlinda och säkert någon mer pryttel som jag missar nu. Ingen som har delar liggandes? Billigt framför skick!
Men idag vet jag inte om jag är lika sugen på att bygga upp den längre.

Skit snyggt jö, vill uppmana dig att bygga färdigt den. Eftersom det är ett retrobygge behöver du inte de senaste komponenterna, så om det tar 3 månader eller 18 månader spelar väl mindre roll? :-)

Obeslutsamheten når inga gränser. Började plocka ihop Benotton. Men har inte fått iväg beställningen till Bike24 för kompletterande delar på över en vecka..
Klämma för framväxel och vajerhylsa för bakväxel är beställt på eBay. Alltid något.

IMG_0534.JPG

desmo sa:
Obeslutsamheten når inga gränser. Började plocka ihop Benotton. Men har inte fått iväg beställningen till Bike24 för kompletterande delar på över en vecka..
Klämma för framväxel och vajerhylsa för bakväxel är beställt på eBay. Alltid något.

Snygg!

Jag uppdaterar tråden med en bild på Fondriesten i det skick den är just nu. Bilden är dock från mellandagarna då den fick tjänstgöra för Rapha Festive. Den fick även rulla en del nu under påsken då jag var hemma hos mina föräldrar. Den är dock lite "lång" för mig. Möjligt att att styre med kortare reach skulle vara lösningen.

IMG_0192.JPG

Uppdatering av Benotto-skruvandet. Kvarstår är att linda styret på vänster sida, det borde bli klart ikväll. Och så ska jag montera ett par 25or också.
Sedan är det injustering av växlar. Detta är första cykeln på evigheter med SRAM. Hur ska framväxeln låta/kännas? Växla upp känns okej, men växla ner låter hårt/trasigt och det känns som jag måste "dubbelklicka" (på fel sätt) för att komma ner till lilla klingan.
Jag funderar på om jag ska borra den för ett andra flaskställ.

IMG_0590.JPG

Uppdaterade första inlägget för de som vill hitta lättare i tråden.
Jag tar gärna mot förslag på bättre trådtitel.

Inte direkt projektrelaterat. Men igår när jag kom hem från pendlingen hittade jag en spricka i bakfälgen.

IMG_05931.JPG

Så idag fick det blir Benotto till jobbet. På det hela taget nöjd! Jag sitter bra. SRAM Rival fungerar över förväntan. Vet inte om jag fått till framväxeln helt. Tycker den låter "hårt" vid växling ner till lilla klingan.

IMG_05951.JPG

Ett större bekymmer är att kedjan är för kort. Stora-Stora går inte, då tar växeln i bakdrevet. Men har jag rätt bakväxel? Kan jag ha fel? Bakväxel+kasett är köpta i paket. Men vevpartiet har tillkommit, 53-39.

IMG_05981.JPG

Jaha.. då var det dags igen.

Men först, Benotton. Klämde 13 mil i lördags, och 12 mil i söndags. Den är fin att cykla på! Jag tycker den passar mig bra. Och jag är mycket positivt överraskad till SRAM Rival! Jag har inte helt vant mig vid enkelklick/dubbelklick. Men vad sköna de är att hålla i!

Jag har sedan länge varit nyfiken på det omtalade stålet. Fondriesten och Benotton var ju ett steg i det. Men jag har letat efter moderna stålcyklar också. Bland annat återanvände jag en gammal tråd här: https://happyride.se/forum/read.php/1/2660670/2660904
Men för en dryg vecka sedan så dök en Soulcraft Royale upp på Köp&Sälj. Jag tog kontakt med säljaren och bestämde att åka och kolla på den igår då jag ändå skulle fara runt i bilen. Hur som helst slutade det i ett köp. Och såhär ser ramen ut:

IMGP3575_s.jpg

Med lånehjul ser den ut såhär:

IMGP3577_s.jpg

Och i tidigare ägarens regi såg den ut såhär som komplett:

441681.jpg

Så vad är då min plan?
Det ska bli en tillförlitlig och bekväm cykel som jag ska cykla långt på.
Den får gärna bli lätt (under 8kg).
Den ska vara vacker.

Det enda som är klart i dagsläget är sadelstolpen som borde komma när som helst.
Som hjul så fick jag en uppsättning Ultegranav över (se tidigare inlägg). Första tanken var att ekra upp dem med Mavics nya Open Pro, men priset (170 Euro stycket) avskräckte lite. Kanske kan det bli H+Son Archetype istället. Men något med lite lägre profil, typ 25-35mm. Och skinwall-däck. Ramen ska ta 28or, men gaffeln tar inte mer än 25or.
Jag funderar om jag ska testa någon av Brooks Cambium modeller, En C13 kanske?
När det gäller styre och stam är jag precis nollad. Jag vet inte alls hur ska tänka eller välja. Jag gillar compact-styren med liten reach och drop.
Och nästan ännu svårare är det att välja grupp. Ett tag var jag inne på Campagnolo Potenza. Men sedan vart jag så nöjd med SRAM Rival. Och mina Ultegranav tar nog bara 10-delat (måste undersökas!). Så då började jag fundera om en begagnad SRAM Red-växelgrupp skulle vara något. Jag har suktat efter ett Rotor-vevparti länge. Kanske är det dags nu? Eller något annat svart med "luftiga" klingor.
Det vore också kul att få in en tredje färg bland det gröna och svarta. Styrlagret är dock i silver och från Chris King så det vill jag inte gärna byta ut.
Jag tar gärna emot ideér och förslag.
Tanken är att den ska vara klar till tidig vår 2018.

Jag avslutar med att bjuda på en liten film från Seans verkstad.

Kul med nytt projekt,
Soulcraften ser ju ut att kunna bli en riktig snygging.

/Johan

Idag kom sadelstolpen som jag hade beställt redan innan jag köpte ramen.
En "CANYON VCLS 2.0 S14 SEATPOST STRAIGHT 2015" https://www.canyon.com/en-se/accessories/?category=2706#id=61566
Jag har länge varit nyfiken på fjädrande stolpe och när Canyon nu reade för halva priset slog jag till. Tanken är ju att Soulcraften ska vara bekväm att cykla långt på. Rent tillförlitlighetsmässigt är det kanske dumt att krångla till en produkt som sadelstolpen.

Jag har räknat hålen på mina Ultegra-nav. De är 32/32 så de kan bli bra hjul. Men då de tillhör 6700-serien är jag förpassad till 10-delat. Eller finns det lösningar?
Hursom krävs det kanske ett vägval här. 10- eller 11-delat.

Jag försöker hålla kolla på k&s men har för stunden inget på ingående eller bestämt.

IMG_5925.JPG

Det går som du redan vet inte med 11-delat rakt av, men det kanske kan gå att transplantera dit en 105-body för 11-delat. Ultegranaven för 11-delat har ny konstruktion så det kanske inte funkar att transplantera.
Annars finns det väl dyra specialkassetter (typ Edco Monoblock, Token 11:10), eller lösningen att svarva ned en vanlig kassett och hoppas att den går fri från ekrarna, se Youtube.
Alla dessa varianter är mer eller mindre krångliga eller dyra, så att skaffa nya nav kanske är väl så prisvärt om du vill gå på 11-delat.

Tack TBy och NLC.

Det är kanske ingen ide att hålla fast vid Ultegranaven. Det är inga pengar i sammanhanget som sagt.
Ska jag välja fritt så behöver jag två framhjul och ett bakhjul. Där det ena framhjulet ska ha dynamo. Det finns ju en fantastisk tråd som behandlar dynamofrågan: https://happyride.se/forum/read.php/1/2663222

Men vad ska man satsa på för hjul med den svåra kombinationen snygga+lätta+tillförlitliga. Något med 28 fram, 32 bak kanske? Jag ska köra 25or i däcksbredd. Är det DT/Chris King/Hope som gäller om man ska ha skottsäkra nav?
Jag är ca 70kg så det underlättar kanske lite.

Hope är ett säkert och inte alltför dyrt, finns i flera härliga färger också. White Industries kör jag med, dyrare nu än för 2-3 år sen pga urflippad dollarkurs, men snygga och trygga.

Jag väger ungefär som du å kör 28/32 på långcyklarcykeln, 24/28 för mellandistans och 20/24 upp till 40 mil. Det handlar ju också en del om hur man kör och vilka konsekvenser man kan tåla av ett ekerbrott eller två.

NLC sa:
Hope är ett säkert och inte alltför dyrt, finns i flera härliga färger också. White Industries kör jag med, dyrare nu än för 2-3 år sen pga urflippad dollarkurs, men snygga och trygga.

Jag väger ungefär som du å kör 28/32 på långcyklarcykeln, 24/28 för mellandistans och 20/24 upp till 40 mil. Det handlar ju också en del om hur man kör och vilka konsekvenser man kan tåla av ett ekerbrott eller två.

Reynolds-hjulen som syns tidigare får bli snabbhjul, om jag nu vill cykla snabbt igen.

Men ett bra hjulpar för 40-60-100 och mer därtill är väl tanken. Så 24/28 eller 28/32.

Hur har du resonerat kring fälghöjd? Tubeless?

Ang fälghöjd så hade jag för långcyklarhjul med alufälg siktat på < 30 mm och 23-25 mm bred fälg, t.ex. H+Son Archetype. Tubeless är säkert jättetrevligt i teorin men undantaget om det är väldigt enkelt (och okladdigt) att byta till slang(ar) i fält hade jag avstått. Det finns säkert de med andra erfarenheter också, men jag har ännu inte sett vitsen för just långdistanscykling utan support.

Tack.
Archetype är en fälg jag kikat på. Och nya Mavic Open Pro fast den blir lite väl dyr i snygga varianten.
Jag hade kunnat tänka mig upp till 35mm fälg. Finns det något intressant i den kategorin?
Jag antar att en alufälg av bra kvalitet är att föredra framför Kina-lotteriet?

Orsaken till att jag föredrar lägre alufälgar är väl ffa för att vikten annars skjuter i väg. Kinakarbong har jag ingen större erfarenhet av, finns säker både bra och dåligt där men gissningsvis få med 28/32 hål om de inte borrar efter önskemål.

Jag kom på att jag glömt uppdatera lite om Konan. Via happy så har jag köpt en 3x8-delad Acera-grupp. Det blir nog bra. Förutom att ingen av framväxlarna passar på det tunna sadelröret. Vad görs? Shimsa? Köpa annan? Framväxlar är väl billiga på marknaden nu för tiden?
Vevpartiet är väl inte det snyggaste med det stora svara kedjeskyddet. Funderar om det kan vara värt att byta ut det. Har tom spanat in ett objekt på blocket: https://www.blocket.se/stockholm/Shimano_Acera___vevparti___REA___Solna_34477982.htm?sa=1

Jag var även och bytte till mig ett par hjul med feta Schwalbe Marathon däck. Kommer bli bra den dagen barnstolen ska monteras.

IMG_0914.JPG

Dubbelpost idag.
Angående Soulcraften så är det mest tankefokus på den.

Ang nav inser jag att Phil Wood och Chris King kommer bli allt för dyrt. Har tittat lite åt Hope och DT 240. Och sedan började jag fundera på Tune. Några tankar om det?

Ang grupp lutar det åt SRAM i någon form. Eventuellt begagnat Red 10-delad, eller om det blir nytt kanske Rival 11-delat.

Men styre? Jag har varit sugen på att testa klassiska rando-styren som Nitto Randoneur. Men jag vill ha ett svart styre! Någon som har några bra förslag? Annars får det blir något "vanligt" compact-styre.

Kona Cindercone är såld. Den gick vidare i form av projekt. Jag orkade aldrig ta tag i den. Hoppas nästa ägare har mer energi för den kan bli riktigt bra.

Benotton har gått mycket iår. Bland annat Örebros 600km brevet. Men nu har den fått flytta till mina föräldrar.

Tidigare hade jag Fondriesten hos mina föräldrar. Den är nu tillbaka i Stockholm för att putsas upp och säljas. Vad kan den tänkas vara värd?

Även GT'n ska monteras ihop, putsas upp och säljas.

Pinarellon ska slutföras. Jag lyckas dock inte justera bromsarna. Ska ta tag i det när som helst.. Sedan ska tuberna tejpas/limmas men det får bli vinterpyssel. Långsamt går det.

Ska även ta och rensa ur lådorna lite och sälja av lite delar för att frigöra plats och lite energi.

Jag har en ganska tydlig bild av vad jag vill med Soulcraften. Men för snål för att handla..
Det jag är mest osäker på är vilket styre jag ska ha. Jag skulle vilja ha ett styre liknande Nitto Randoneur (fast i svart) för ökad bekvämlighet vid långcykling. Tips?
Annars blir det troligen komplett SRAM Force 22, Brooks C13 Carved, Lizardskin 3,2mm styrlinda, Shimano A520, och 25 (eller 28) skinwalldäck. Hjulen ska jag fintänka lite till på.

Det går segt med mina projekt.
Jag var och hämtade en styrkombo förrförra veckan. Ritchey-grejer. Blev lite förvånad när det var 26mm styre. Men till de smala stålrören så blir det nog utmärkt. Jag hade nog tänkt mig något "lyxigare" men det får bli i framtiden. Att överfallet var silvrigt blir kanon, matchar styrlager och andra detaljer. Jag roade mig med att montera sadelstolpen och en sadel. Jag har ju tänkt mig en Brooks C13 Carved som är lättare och snyggare. Men samtidigt fungerar sadeln som är monterad bra.

Nu väntar jag på inspiration nog att köpa en grupp. Angående hjul så skulle den kunna få rulla på hjulen på bild (Shimano RS31) tills jag har velat färdigt.

IMG_2433.JPG

Shimano 105 verkar det finnas gott om beggat. Köpte en komplett grupp oanvänd 10 delad 105 för 1500kr. Väldigt prisvärt och en duglig grupp.

Snyggt! Men ska den rulla på dom hjulen får du se till att få bort allt vad klistermärken heter så de blir helsvarta.

@Jonatan F: Det blir SRAM denna gången. Troligen Force om jag bara kan slita bort plåstret och öppna plånboken.

@xyz-saft: Kanske att hjulen ryker då jag funderar på att sälja hojen som de hör till från början. Men jag är dig enig. Ska jag beställa nya hjul vill jag ha svart bromsyta (fast inte kolfiberyta!) för det blir snyggare med skinwall. Men vilka finns? Jag tänker FLO30, H+Son Archetype, Nya Mavic Open Pro. Men sen då?

Tar gärna tips på hjulbyggare också. Om jag inte bygger själv. Hittils har jag tittat hos https://superlight-bikeparts.de och https://dcrwheels.co.uk. Vill helst bygga på något roligare nav än Shimano eller Novatech. Just nu ligger Hope ganska högt upp på listan.

Tja du som gillar stål är du med på fb Steel is real ??
Å det ser bra ut :)

EST sa:
Tja du som gillar stål är du med på fb Steel is real ??
Å det ser bra ut :)

Nope, är inte så mycket på fb faktiskt. Men får lov att slå en flukt.

Jag tog mig samman och beställde en SRAM Force-grupp idag. Det blir nog bra.
Jag har andra åtaganden som borde prioriteras före, men jag kommer nog har svårt att hålla mig när paketet väl dyker upp. Jag är väldigt spänd hur det svarta vevpartiet kommer balansera ut det gröna.
Kvar på önskelistan nu är alltså:
- Brooks C13 Carved (kan tänka mig att fortsätta med skinnsadeln dock).
- Nya hjul (helst med svart bromsyta. ganska låg profil. typ 24/28 ekrat)
- Nya däck (skinwall)

- Väskor för långcykling. Tveksamt om jag kommer få plats med någon ramväska. Så då är det sadelväska, toptube och styrväska som kan bli aktuellt. Kommer behöva ganska slimmade väskor.

Hjul.. skulle dessa kunna vara något för mig?
Hur ängsliga är långcyklare för få specialekrar? 18/20 ekrar, straightpull.
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=41190

Min senaste plan var 24/28 med standard J-ekrar för att få tillförlitliga hjul som teoretiskt sett skulle gå att reparera i fält (eller hos lokala cykelverkstaden).

Synd att gaffeln inte har ett gängat styrrör. Stålramar är oftast snyggare med quillstem. Fast ändring på denna punkt skulle kräva ny gaffel alt gänga befintlig och byte av styrlager (CK är inget man slänger precis) så jag kan förstå om det inte blir aktuellt

Gubbcyklist sa:
Synd att gaffeln inte har ett gängat styrrör. Stålramar är oftast snyggare med quillstem. Fast ändring på denna punkt skulle kräva ny gaffel alt gänga befintlig och byte av styrlager (CK är inget man slänger precis) så jag kan förstå om det inte blir aktuellt

Jag är nöjd att den är byggd med ahead från början istället för med quill-adapter, det är hemskt!
Men jag förstår vad du menar. Se Benotton, den har ju quill. Men samtidigt känns det lite skönt att ha "modern" standard.

Jag förstår fördelarna med modernare ahead men på en stålram slår quill ahead rent estetiskt (tycker jag). Benotton är för övrigt riktigt, riktigt fin.

Gubbcyklist sa:
Jag förstår fördelarna med modernare ahead men på en stålram slår quill ahead rent estetiskt (tycker jag). Benotton är för övrigt riktigt, riktigt fin.

Benotton har fina proportioner. Tyvärr är lacken och kromet riktigt dåligt.

Fondriesten skall säljas. Så jag har putsat upp den och tagit några bilder på den idag. Såhär ser den ut inför försäljning.

IMGP5556_s.jpg

IMGP5558_s.jpg

IMGP5560_s.jpg

desmo sa:
Fondriesten skall säljas. Så jag har putsat upp den och tagit några bilder på den idag. Såhär ser den ut inför försäljning.

Fin!

/Johan

desmo sa:

Najs! Storlek?

Ay caramba. Nu gäller det att hålla sig i skinnet =)

Tillbaka
Topp