Bästa cykelväg Arninge - roslagstull

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag har försökt hitta bästa vägen att cykla subjektets sträcka, och hittade samma väg in 2 gg på en vecka, en tredje dag kunde jag ligga på rulle på en proffspendlare och har för mig att han svängde under e18 till östra sidan vädigt tidigt, och dessutom zig-zagade han i några villakvarter på ett sätt som jag inte lyckats reproducera. Vägen ut igen till Arninge har jag inte hittat samma väg 2 gg utan hamnat överallt. :P

Hur går bästa vägen och hur f@n gör jag för att programmera in den i telefonen?
(Nokia med windows 8.1 och endomondo)

Åk upp förbi Max, höger in på cykelbanan som går till höger om FLIR, genom skogen, akta gruset i backen. Över Roslagsbanan, håll höger på cykelbanan längs med banvallen. Till slut vänster upp för en kort halvbrant backe märkt med en cykelbaneskylt. Höger följ gatan tills skylt höger (Täby?). Du kommer fram till Viggan, förbi stn, under, vänster cykelbana. Vid Daisys byter du sida, rondell, rakt fram (här blir man tvungen att åka vägen förbi bussterminalen). Förbi skateparken, under roslagsbanan, förbi Roslags Näsby, Enebyberg, vänster in på cykelbana under E18, Ekeby, Ösby, Mörby Stn, Roslagstull.

eller så kör du över löttinge, visinge, ensta, roslags näsby. Lite längre, mycket bättre cykling.

Det finns i princip två vägar.

1. Den östra du cyklar via Hägernäs förbi Viggbyholms båtklubb och följer sedan Djurholmsvägen-Näsbyvägen-Bråvallavägen till Ösbyvägen och sedan bara vidare mot Roslagstull. En del biltrafik.

2. Mindre trafik har du om du från Hägernäs station cyklar i princip bredvid Roslagsbanan till Djursholms Ösby.

Nja, slutpunkten är djurgårn men jag tänkte att roslagstull var bästa vägen in.

Jag gillar Kvalsters 1a, men hur jag ska undvika att köra vilse förstår jag inte. Särskilt inte tillbaks. Och jag som är lots....

Jlarssons väg är nog den jag hittat in via när jag varit utan hjälp.

Det är något förhäxat med sträckan Stocksund-Arninge, vet inte hur många gånger jag har cyklat fel där. Numera går det ju an när man bara kan dra upp sin iFån, men på den gamla goda karttiden kunde det ta en stund att navigera rätt. :-)

Adam K skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt jobb har ju försett mig med Windows mobile
> så ingen strava...
> Men tack iallafall :)

Byt jobb?

Jo jag hittade en massa artiklar om den fantastiska cykelmotorvägen som lär komma till pensionen eller nåt.

Byta jobb för att få en bättre mobil ligger inte riktigt på tapeten :)
Jag har haft svårt nog att hitta med mobilens kartprogram på, fast då har jag iof inte orkat ställa om så att skärmen inte slocknar efter en minut...
Men skönt att höra att fler kämpar.
Bodde i Hässelby ett tag förut, blev mycket besviken på hur mycket sämre det var härirån.

Adam K skrev:
> Nja, slutpunkten är djurgårn

Då ska du ta vänster efter Universitetet, cykelvägen genom Liljanskogen och upp till Stadion...

Senast ändrad:
DT skrev:
> Det är något förhäxat med sträckan
> Stocksund-Arninge, vet inte hur många gånger jag
> har cyklat fel där. Numera går det ju an när
> man bara kan dra upp sin iFån, men på den gamla
> goda karttiden kunde det ta en stund att navigera
> rätt. :-)

Snackjanne och hans kompanjon Bejti har upprepade gånger kört vilse i Täby på väg till mig. Till slut tröttnade jag och cyklade med dom, det visade sig att en cykelskylt vid gribbylund var vriden 90 grader, och det skickade grabbarna rakt till Täby Kyrkby istället.

Har ni inget lokalsinne?

Som jag skrev tidigare: Följ järnvägen från Hägernäs station mot Stockholm, närmaste och trevligaste vägen.

Kvalster skrev:
> Har ni inget lokalsinne?

På landsvägen brukar det gå lätt att hitta. Det är värre i cykelbane- och villagatsgyttret i Stockholms ganska vidsträckta ytterområden. Inte alltid helt lätt även om man har en tämligen väl utvecklad spatial förmåga och kan läsa av både sol, lavar och myrstackar.

Det här tycker jag är den smidigaste och kortaste vägen till Arninge, jag cyklar den i princip dagligen med några variationer. Det är Vendevägen-Ösbyvägen-Bråvallavägen som är nyckeln till att komma rätt.

https://www.google.se/maps/dir/Univ...4f74e49815639!2m2!1d18.130923!2d59.460104!3e1

arninge.PNG

Peranders,
Yes, det är vägen jag vill cykla. Man förlorar väl lite sträcka i allt kringelkrokande, men det känns som kortast och jag gillar att miljön bättre än andra sidan.

Det där såg ut som en fin omväg hem för mig!

Nu börjar det bli väder + starka ben efter allt vinterpendlande att man kan lägga på lite (kvalitet) på pendlingen.

Kvalster skrev:
> Föredrar denna, mindre biltrafik:
Alternativ (på väg från Arninge och söderut) som jag föredrar är att ca 100 m efter att man åkt under E18 svänga höger, passera förbi bilaffärerna och skolan, över mörbyhöjden. Mindre trafik.

:D
Överkurs tsv.
Jag måste in imorrn, har varit förkyld i 3 veckor så sjukt otränad och inte heller 100 än.
Tog en liiten liiten sväng nu för att värma upp benen. Halva vägen i lågt tempo kändes jobbigt.
Och dessutom måste jag lära mig EN väg innan jag kan lära mig fler...

Lejon skrev:
> Kvalster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Föredrar denna, mindre biltrafik:
> Alternativ (på väg från Arninge och söderut)
> som jag föredrar är att ca 100 m efter att man
> åkt under E18 svänga höger, passera förbi
> bilaffärerna och skolan, över mörbyhöjden.
> Mindre trafik.

En variant som jag körde ibland för sådär tio år när jag pendlade den där sträckan är att ta cykelbanan som börjar vid Viggbyholms båtklubb och följa den en bit längs vattnet. Sedan via Djursholms golfklubb och så kan man köra på den gamla banvallen till Djursholms torg. Sedan får man ta sig tillbaks mot Mörby och vidare in till stan. Det är varken kortast eller lättast att hitta, men om man ledsnar på att köra samma väg varje dag så...

Det känns ju även lite flottare att bli prejad och tutad av en Porsche eller Range Rover Sport som omväxling till gamla banjo-240 på Färingsö.

Senast ändrad:
Hehe, ja jag drog en morgonrunda uppåt banjoland och där hördes 740 turbo dumpventil rätt frekvent. Det enda anmärkningsvärda i djursan var väl en gelände-63-AMG som skulle markera revir. Jävlar vilket tryck. Känns som noveau-riche ryssar.

Fliken skrev:
> Det känns ju även lite flottare att bli prejad
> och tutad av en Porsche eller Range Rover Sport
> som omväxling till gamla banjo-240 på
> Färingsö.

Absolut. Och man förstår ju också om de har bråttom från golfbanan till affärslunchen på Riche, då kan det ju inte vara en massa cyklister mitt i vägen. Det är annat än sådana där bondlurkar som egentligen har all tid i världen...

'Here goes' Ser ni en röd Cube-cx som förvrrat cyklar mot färdriktingen i Djursholm mellan halv åtta o nio nu på morgonen, eller efter lunch typ, ha tålamod med mig!

DT skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Det känns ju även lite flottare att bli
> prejad
> > och tutad av en Porsche eller Range Rover Sport
> > som omväxling till gamla banjo-240 på
> > Färingsö.
>
> Absolut. Och man förstår ju också om de har
> bråttom från golfbanan till affärslunchen på
> Riche, då kan det ju inte vara en massa cyklister
> mitt i vägen. Det är annat än sådana där
> bondlurkar som egentligen har all tid i
> världen...

Fast många av de som kör för dyra bilar i Djucket är just inflyttade personer med bondlurksbakgrund som gått prestigeutbildning och fått högavlönade jobb i Stockholm. Det är för just dessa (och noveau-riche ryssar) som det är viktigt att visa rikedom och makt med en massa yta. Det hela avslöjar sig till storhelgerna när Djucket och Östermalm helt töms på jeepar och panameras som istället rattas till familjehemmen i Sveg och allt vad det nu är... ;-)

planB skrev:
> En variant som jag körde ibland för sådär tio
> år när jag pendlade den där sträckan är att
> ta cykelbanan som börjar vid Viggbyholms
> båtklubb och följa den en bit längs vattnet.
> Sedan via Djursholms golfklubb och så kan man
> köra på den gamla banvallen till Djursholms
> torg. Sedan får man ta sig tillbaks mot Mörby
> och vidare in till stan. Det är varken kortast
> eller lättast att hitta, men om man ledsnar på
> att köra samma väg varje dag så...

Aha, nu fattar jag, det är en gammal banvall! Jag cyklar ofta där (senast igår) och har inte kopplat varför man har sprängt ut en gång- och cykelväg mellan villorna...

Superfin väg att pendla på, det är mest grus så man ska helst ha lite däck att åka på men det går med slicks också.

banvallen2.PNG

banvallen.PNG

Här finns det bilder:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=160088

peranders skrev:
> planB skrev:
> -----
> > En variant som jag körde ibland för sådär
> tio
> > år när jag pendlade den där sträckan är
> att
> > ta cykelbanan som börjar vid Viggbyholms
> > båtklubb och följa den en bit längs vattnet.
> > Sedan via Djursholms golfklubb och så kan man
> > köra på den gamla banvallen till Djursholms
> > torg. Sedan får man ta sig tillbaks mot Mörby
> > och vidare in till stan. Det är varken kortast
> > eller lättast att hitta, men om man ledsnar
> på
> > att köra samma väg varje dag så...
>
>
> Aha, nu fattar jag, det är en gammal banvall! Jag
> cyklar ofta där (senast igår) och har inte
> kopplat varför man har sprängt ut en gång- och
> cykelväg mellan villorna...
>
> Superfin väg att pendla på, det är mest grus
> så man ska helst ha lite däck att åka på men
> det går med slicks också.
>
>
>
>
>
>
> Här finns det bilder:
> http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id
> =160088

Vaf*n, jag har ju cyklat förbi där till och från i 25 år, men aldrig den vägen mig veterligen. Det är på Happy man lär sig saker, PÅ RIKTIGT !

Avdelningen meningslöst vetande:
Djursholmsbanan lades ner i mitten på 70-talet. Slutstationen var ursprungligen inte Östra Station utan vid Engelbrektsplan (Humlegården).

bsandborgh skrev:
> Avdelningen meningslöst vetande:
> Djursholmsbanan lades ner i mitten på 70-talet.
> Slutstationen var ursprungligen inte Östra
> Station utan vid Engelbrektsplan (Humlegården).

Meningslöst vetande 2:

Det är därför spår 6 och 7 på östra ligger lägre än de övriga - de fortsatte till Humlegården. I höst ska de dock höjas till samma nivå som övriga.

JLarsson skrev:
> bsandborgh skrev:
> -----
> > Avdelningen meningslöst vetande:
> > Djursholmsbanan lades ner i mitten på
> 70-talet.
> > Slutstationen var ursprungligen inte Östra
> > Station utan vid Engelbrektsplan
> (Humlegården).
>
> Meningslöst vetande 2:
>
> Det är därför spår 6 och 7 på östra ligger
> lägre än de övriga - de fortsatte till
> Humlegården. I höst ska de dock höjas till
> samma nivå som övriga.

Meningslöst vetande 3:
Ena hörnhuset vid Engelbrektsplan (det vid Birger Jarlsgatan/Humlegårdsgatan) har fortfarande SRJ-loggan (Stockholm–Rimbo JärnvägsAB/Stockholm–Roslagens Järnvägar) på ovanför fönstren på översta våningen.

JLarsson skrev:
> bsandborgh skrev:
> -----
> > Avdelningen meningslöst vetande:
> > Djursholmsbanan lades ner i mitten på
> 70-talet.
> > Slutstationen var ursprungligen inte Östra
> > Station utan vid Engelbrektsplan
> (Humlegården).
>
> Meningslöst vetande 2:
>
> Det är därför spår 6 och 7 på östra ligger
> lägre än de övriga - de fortsatte till
> Humlegården. I höst ska de dock höjas till
> samma nivå som övriga.

Lite synd, hellre återbyggnad till Humlegården. Fast det är nog svårt att kombinera med någon slags nollvision/trafiksäkerhetstänk.

Fina bilder. Smalspår och noll avskiljning av trafik. Som spårvagn...
RR: Överlevde. Inåt lyckades jag hålla Peranders spår nästan exakt, bara i början jag tog mig upp för en backe till höger och cyklade längs med e18 till makdånallds hägernäs. Ja, några omtag blev det. och en del stanna o titta på kartan.
Ut gick det som vanligt inte lika bra, blev ett par onödiga omvägar. bättre lycka nästa gång. När det nu blir.
33 mm rocket ron är knappast lika snabba som 22 mm landsvägsdäck men jag önskar ändå att jag inte var 5 km/t långsammare än höstas....

Appel skrev:
> Jag blev så nyfiken på den där gamla banvallen
> så jag tog en omväg hem från jobbet idag...

Underbart. Jag cyklade också längs vattnet på vägen hem idag, ca 5km längre än kortaste vägen, avslutade med klättring uppför villavägen i Stocksund. Nästan 40m stigning.

Var det dig jag hejade på ute vid Näsbyviken, vid trädäcket? Längst upp där du vände?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp