2015 blir ett bra cykelår enligt handlarna

bluetail

Aktiv medlem
Läste denna artikel om hur handlarna själva tror att cykelåret 2015 kommer att bli:

http://www.sportfack.se/artiklar/nyheter/20150409/sportfack-radar-2015-blir-ett-bra-cykelar

Inte så många ögonbrynshöjare kanske men trodde nog att 27,5" (650B) var hetare än 29". Så tror dock inte handlarna.... kanske har dom rätt.. XC eller svettocykling är väl den gren som dominerar och då är det väl fortfarande mer poppis med 29" tänker jag. Tror i och för sig att stigcykling/AM/Enduro blocket kommer att stärka sina positioner rejält i år också. Den kulmen kommer kanske om några år dock...

Min cykel var inte bland handlarnas favoritmärke heller. Vad gör man då? Köper en Sjösala? :D
Äh vad vet jag... Vill mest ha en kopp kaffe nu känner jag :)

Intressant info.

Det känns roligt att cyklingen ökar, för det är väl inte minst det som undersökningen visar. Det ökar acceptansen för cykeln och ökar trycket på infrastruktursatsningar.

Samtidigt kan man fundera på ökat stigslitage och konflikter med andra i skogen.

Elcyklar, mätaren på max, lågpris tappar, härligt! Lite trist med crescents grepp om marknaden, svenska pendlare är värda bättre.

"Av de 116 butiker som svarade på vår Radar tror hela 81 procent att deras cykelförsäljning kommer att öka i år jämfört med förra året. Bara fyra procent tror att den ska minska och resterande 16 procent att den blir oförändrad."

Ingen dålig svarsfrekvens. 101%!! Undrar hur de gjorde :)

MVH
Magnus

Så länge gemene mans fokus är att styret ska vara rakt och det där med fjädring i fram är käckt så kommer MTB sälja bra. Sen att de flesta aldrig kommer åka ens på gräsmatta spelar mindre roll.
Som tur är finns det ju folk som väljer på ett lite mer seriöst sätt också :-)

tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> "Av de 116 butiker som svarade på vår Radar tror
> hela 81 procent att deras cykelförsäljning
> kommer att öka i år jämfört med förra året.
> Bara fyra procent tror att den ska minska och
> resterande 16 procent att den blir oförändrad."
>
> Ingen dålig svarsfrekvens. 101%!! Undrar hur de
> gjorde :)
>
> MVH
> Magnus

Micklade och macklade i excel med avrundningsfunktionen påslagen skulle jag tippa på.

Dessutom så verkar det som om vi fick svenne-banan-märken uppradade av undersökningen även om jag själv tycker Merida är det mest svenniga (min egen åsikt). Samma feeling som Skoda, dvs en ganska bra bil men med en märkeshistoria som minner om eländes elände.

"Till sist frågade vi butikerna vilka deras tre viktigaste varumärken inom cykel är. Här blir Crescent överlägsen segrare med nästan 50 procent fler röster än tvåan Scott. Trek och Monark är inte långt efter Scott men sedan är det ett hopp ner till femman Skeppshult och sedan ytterligare ett hopp ner till övriga.

Crescent
Scott
Trek
Monark
Skeppshult
Specialized
Sjösala
Nishiki
Merida
Batavus"

Tror att raka styren och framdämpning är väl ändå en viktig inkörningsport till tyngre missbruk. Först vill man motionera på grusvägen med sin HT 29er och sen sjunker man djupare och djupare i träsket av feta hjul och egenhändigt ihopbyggda heldämpade hojar :)

I förlängningen är det här med slitage på stigar och konflikter med annat skogsfolk en superviktig fråga tycker jag.

Sköter vi det snyggt nu så kommer det att vara lättare att vara stigcyklist när vi är många fler som är ute i skogen...

denim_demon skrev:
-------------------------------------------------------
> Härlig analys av DI:
>
> "Terrängcyklisten i spandex med en 24-växlad
> mountainbike har med andra ord ersatts av
> citycyklisten som kör enväxlat på tunna
> cityhjul."
>
> http://www.di.se/sponsrad/postnord/2015/4/14/logis
> tik-ar-att-lyckas/

Många journalister verkar omåttligt fascinerade över att cyklister (ibland) har tighta kläder på sig :)

Men vad är spandex egentligen? Samma som lycra?

Om bara alla kunde cykla i Cheap Monday skulle nog mobbningen snart ta slut.
:P

Tillbaka
Topp