[Notis] BMC återupplivar softtail-konceptet

bmcsofttail.jpg

WC-banorna i XC blir allt tuffare och många cyklister överger de mer effektiva och lättare hardtailcyklarna för heldämpat. Det fick BMC att tänka till och sätta nytt liv i ett gammal koncept.

Läs mer: http://happymtb.org/2015/05/12/bmc-aterupplivar-soft-tailkonceptet/

Jag kör en BMC te02 nu (föregångaren utan gummifjädring) och redan den modellen är ordentligt dämpad i baktriangeln, det är så det syns för den som cyklar bakom att det flexar upp/ner.
Jag tycker det här ser riktigt intressant ut även om det ger lite Girvin Flexstem-vibbar.

Borde vara perfekt till långlopp för att skona ryggen lite utan att släpa på för mycket extra vikt.

Största fördelen för mig med den nya vore nog att den kommer i storlek xl, så man kan vara fullvuxen och ändå köra med en kort styrstam. Dags att börja fylla på spargrisen så kanske man kan ha råd med en snikmodell till 2016...

"Micro Travel Technology". Hehe.

Jag tycker ju softtail är kul och bra framförallt på SS, men har inte alla racers redan konverterat till FS29?

Jag körde ju ett par år på Dos Niner med hela 25 mm slaglängd, och visst är det skillnad. Som en hardtail fast det smäller inte lika mycket i fälgarna om man får genomslag... 15 mm låter väldigt lite, i nivå med flexet i en helstel titanram, men åas så kanske den där designen har lite mer styvhet i sidled. Det kan man inte säga om Dos Niner.

Erik, de har det för att kunna köra mer luft i däcken för att rulla bättre.

Tycker det låter lite baklänges men de är ju elit...

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Erik, de har det för att kunna köra mer luft i
> däcken för att rulla bättre.
>
> Tycker det låter lite baklänges men de är ju
> elit...

Baklänges är det nya framlänges!

skier skrev:
> Jag kör en BMC te02 nu (föregångaren utan
> gummifjädring) och redan den modellen är
> ordentligt dämpad i baktriangeln, det är så det
> syns för den som cyklar bakom att det flexar
> upp/ner.

Kan man verkligen se bakifrån att en hardtail flexar ett par mm?

> Jag tycker det här ser riktigt intressant ut
> även om det ger lite Girvin Flexstem-vibbar.
>
> Borde vara perfekt till långlopp för att skona
> ryggen lite utan att släpa på för mycket extra
> vikt.
>
> Största fördelen för mig med den nya vore nog
> att den kommer i storlek xl, så man kan vara
> fullvuxen och ändå köra med en kort styrstam.
> Dags att börja fylla på spargrisen så kanske
> man kan ha råd med en snikmodell till 2016...

castrello skrev:
-----------------------------------------------
> Kan man verkligen se bakifrån att en hardtail
> flexar ett par mm?

Nu har jag inte cyklat bakom mig själv men har fått spontana kommentarer om det från flera olika personer. Det är nog mer än bara några mm, det är stor skillnad i dämpning mot alu-cykeln jag kör på vintern (med liknande däck).

är det så mycket friktion i elastomer att man kan prata om dämpning? mot fjädring alltså...
eller det kanske inte spelar nån roll när det gäller så små slaglängder?

happymtb.fr skrev:
> är det så mycket friktion i elastomer att man
> kan prata om dämpning? mot fjädring alltså...
> eller det kanske inte spelar nån roll när det
> gäller så små slaglängder?

Finns en serie material som går under handelsnamnet Sylomer® SR. Dessa har rätt rejäl dämpning. Bra skit, men lite dyrt.

Har dock inte använd det till cykeldämpare, men i andra fjädrande konstruktioner där en egendämpning varit nödvändig.

Jag tror att om de skulle kunna få till 40-50mm så skulle det öppna upp ögonen för ganska många som vill ha något mitt mellan en HT och en FS. 15mm tror jag bara gynnar de som är riktigt kinkiga elitåkare. Men vid 40-50 så har man ju faktiskt något som kan ta hand om 95% av terrängen på många motionslopp, typ vasan och lidingö.
Nu känns det som en HT som är en gnutta snällare mot ryggen bara.

erik h skrev:
> "Micro Travel Technology". Hehe.
>
> Jag tycker ju softtail är kul och bra
> framförallt på SS, men har inte alla racers
> redan konverterat till FS29?
>

Jag har kört de tre första deltävlingarna i årets BMC-cup. I elitklassen är i princip hela världseliten på plats och där ser man knappt en enda heldämpad. De jag har bäst kontakt med är Matthias Flückiger och Jolanda Neff. Matt körde hela fjolårssäsongen på hardtail och enligt honom var det bara på VM i Hafjell som han saknade heldämpat. Det är mig veterligt också enda gången Absalon körde FS förra året.
Jolanda har hitills i år bara kört HT. De har iofs kittat upp en "Rainbow Rocket" (hennes namn på cykeln) åt henne också som visas i teamtältet, så kanske att hon byter när det blir tuffare banor.

Edit: rättning om vad Matt körde förra året

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp