[Mekhjälp] Saknas "klick" i STX-reglage? / Ny fråga om styrstam!

thisismycat

Aktiv medlem
Fixar till en GT Tequesta från 1994, som jag tänkte skänka till min farsa så han har nåt att hoja på till jobbet. Han jobbar natt och cykeln kommer ställas på ett industriområde så det är viktigt att den är ful och oattraktiv. Men det måste ju självklart fungera.

Därav mitt problem. Cykeln har stått ganska länge, men alla delar är i bra skick. Oväntat bra skick. Så jag bytte kedja, slangar och däck. Och så vajrar, för där var det helt stopp.

Men i växelhandtaget för framväxeln så klickar den bara upp en gång, till mittendrevet. Växeln kan flytta sig mer, om jag drar i vajern - så felet verkar inte sitta där. Men när jag försöker fortsätta växla så är den bara slapp, den drar ingen vajer. Jag tänkte att jag satt in vajern fel, men det verkar inte vara så.

Några förslag? Kan försöka filma senare, så kanske det blir tydligare vad jag menar.

Vill verkligen slippa betala eBay-pris för ett nytt växelhandtag...

Senast ändrad:
För mig har det hjälpt att dränka kärvande reglage med WD40. Då löses fabriksfettet upp och det funkar fint igen. Därefter kräver reglagen en dos smörja då och då, om man inte öppnar dem och trycker i nytt fett.

Motfråga, behövs tre växlar för att komma till jobbet ?
Kanske klarar sig om du får två att funka bra.

Jag sprutade in en massa WD-40 igår, det funkade för reglaget bak. Men verkar inte funka på det andra.

Vill helst att alla växlar ska funka fram, tanken är att farsan ska fastna för cykling. Så även om detta är en slags ratbike så är det ju trevligt om det finns någon cykelglädje kvar i hojen.

Mini_me skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> Kanske?

Oh, BikemanforU. Tack, ska kolla videon senare, måste iväg nu!

Ibland är det gamla fettet så klistrigt att man måste ta bort kåpan/locket över växelmekanismen och peta lite på delarna innan de släpper.
Läste om nån som hade en hink diesel som han doppade/sköljde/marinerade gamla reglage i för att väcka dem till liv. Inte provat själv. Kan hända att vissa plaster inte gillar sånt.

Jag tror att reglaget har en liten spak där man väljer mellan 2x och 3x. Som bonus har du svårt misshandlat reglaget genom att spruta in rostlösare i det.

jofahjalm skrev:
> Jag tror att reglaget har en liten spak där man
> väljer mellan 2x och 3x. Som bonus har du svårt
> misshandlat reglaget genom att spruta in
> rostlösare i det.

Det tror jag inte, STX var aktuellt ett bra tag innan 2x var påtänkt för MTB. Det är samtida med årsmodellen på hojen (mitten-slut 90-tal).

Jag har råkat ut för att kammen där klicklägena sitter har tappat en tand, men det yttrade sig på ett helt annat sätt - allt var nomalt förutom att läget inte fäste.

Hur som helst kan du dra dit vilket MTB-reglage för framväxeln som helst ifall det skulle vara paj. Du borde kunna få treväxlade reglage kastade efter dig. Men jag vet, det känns otillfredsställande att ha en udda komponent.

Senast ändrad:
Jag hittar inte den lilla pluppen i mitt reglage, som BikemanforU pillar på. Har växlat och växlat, pillat i reglage, men hittar inget.

Om nån vill kasta ett tredelat STX-reglage på mig tar jag tacksamt emot.

Jag kan kasta den här på dig om du är i närheten av Uppsala

Bilagor

• 3 shifter.jpg
    3 shifter.jpg
    155.5 KB · Besök: 72
Jag har en gammal Cyclepro Cyklone med STX. Vet att jag hade reglagestrul i början men det är länge sen. Har för mig att man kan prova att antingen hålla ned eller lyfta spaken samtidigt som man trycker och då få alla lägen. Sen undrar jag om det inte var så att man måste ha vajern ovanligt spänd eller ovanligt lös. Prova att dra lite i sidled på vajern samtidigt som du växlar eller släpp efter lite på spännjusteringen. Det första problemet löser man eventuellt genom att spruta i typ 5.56 eller WD40 och motionera reglaget galet mycket. Det andra handlar bara om att hitta ett läge där alla klicken går att nå. Med lös vajer bör man ju hitta dem om de finns. Ett annat problem som kan bli med STX är att spaken bara slinter och inte greppar något läge alls utom om man trycker ned eller lyfter spaken när man växlar. Lite osäker på vad jag egentligen gjorde, men är säker på att 5.56-sköljning förekom.

SvenC skrev:
> Jag kan kasta den här på dig om du är i
> närheten av Uppsala

Tackar för erbjudandet, men inte nära Uppsala alls. Närmare Göteborg...

Du får göra som youtubesnubben och vända upp locket, öppna och titta vad som funkar och inte. Troligen tar den inte med sig mekanismen när du trycker spaken sista gången. Den går bara död mot ändläget. Det var den där "tomma intet" rörelsen jag menade som jag såg nu i filmen. Ge dig inte det går att lista ut felet.

Har kollat i reglaget, men fattar inte vad som är fel. Men jag är envis, så jag låter det bero för tillfället så ska vi nog få ordning på det...

Varför inte bara spänna vajern och låta farsguben harva runt på mellan och stora klingan? Han ska ju hoja till jobbet.

emmer skrev:
> Varför inte bara spänna vajern och låta
> farsguben harva runt på mellan och stora klingan?
> Han ska ju hoja till jobbet.

Det är absolut ett alternativ. Men jag känner mig som en misslyckad son om jag ger honom en halvt fungerande cykel.

Om du öppnar reglaget och tar en liten skruvmejsel och tvingar den vidare när duntrycker kanske det släpper ?

Fråga mig inte vad som hänt, men nu funkar det!

Öppnade reglaget och växlade låååångsamt med öppet reglage och utan vajer, för att se vad som inte funkade. Den växlade upp två hack men då funkade inte "indikatorn" om vilken växeln den var på. Tänkte att det var skit samma, så jag skruvade ihop. Då funkade "indikatorn" igen. Fäste vajern i reglaget och vid framväxeln. Växeln funkar utan inställning. All is well!

19124903095_ca567872f7_z.jpg

Sådärja, nu var allt klart. Cykeln funkar fint med tanke på sin ålder. Fått billiga Biltema-däck - inte happykorrekt - men jag tror inte farsan vet vad det är.

18938767429_ee9b588935_z.jpg

Nu till en annan fråga. Jag tror kanske att farsan, på 62 år, tycker att "styret är för lågt". Så jag undrar hur jag får tag på en annan stam med mer upprätt vinkel. Så kanske jag kan hitta nåt komfortstyre att komplettera det med.

Eller passar en "ny" styrstam här? Hur mäter jag vinkeln på den, så att jag får en med mer vinkel?

18504278873_2289c1c106_o.jpg

Självklart måste man vara klädd i rutig flanellskjorta när man håller på med stål-mtb's. Men såna stilregler har ni väl redan koll på. Saknar dock helskägg, men har plastglasögon. Och bourbon i skafferiet. Så ni vet.

Senast ändrad:
Biltema har en funkis stam som är inställbar. Quillversionen funkade bra när jag rustade en stålhäst åt svärfarsan. Moderna stammar passar på styrröret, men har troligen för fet klämma för styret, du behöver sannolikt en stam med 25,4 mm styrklämma. Borde finnas många i skrotlådorna där ute.

En snabb gissning från ditt foto är att vinkeln är 0 eller 6 grader. Ser flackt ut.

Senast ändrad:
Ett styre med lite rise o sweep så får far upp ryggen o ner armbågarna. Så där raka styren var visst väldigt snyggt ett tag, jag minns tydligt hur snyggt det var, men anti-ergonomiska. Antingen har man en krokig handled med dem eller en rak handled men lyfter armbågarna o o spänner sig hela vägen upp i axlarna.
Biltema är din vän.

Ah, synd att Biltema inte verkar ha svarta styren. Lite snyggt får det ju gärna vara.

On a sidenote: vad är "sweep"?

Ställbara styrstammar kan var flexiga. Det finns fasta styrstammar med betydligt större vinkel än den där. Det finns även styrrörsförlängare.
"Sweep" betyder på svenska att styrändarna är bakåtböjda.

Här är min GT Tequesta med "ny", kortare styrstam och styre med lite rise och sweep. Klart skönare än originalstyrkombon :)

IMG_3908.JPG

IMG_3909.JPG

gt.jpg

Trött på den här cykeln nu. Farsan gillade inte det flacka styret som var original, så jag köpte ett annat med lite rise och sweep (nu vet jag vad det betyder!) och satte dit. Då blev bromsvajer + hölje för kort. Så dit med ny sån. Då funkar inte reglaget fram - IGEN. 5-56 och lite pill så funkar det igen.
Tog en liten provrunda igår, lyckades få nåt insektsbett som svullnade upp och sved som tusan. Blev febervarm och fick ta allergimedicin och sätta mig i ett badkar med kallt vatten för att kyla ner benen (där betten var). Spännande liv!

Hoppas gubben kan hämta cykeln nu så jag slipper se den mer.

Tillbaka
Topp