Att begå våld på Sydafrikanska berg (Nu med RR)

lepik

Medlem
Nu börjar allt falla på plats. Flygbiljetter är köpta, visumet är fixat, CSN och skolan har godkänt projektet, och planet går på onsdag. Vi är fyra stycken som ska åka till Stellenbosch och plugga i ett halvår. Tre av oss kommer att ha med hojar.

Så mycket mer än så har jag väl egentligen inte att säga just nu. Men jag tänkte använda tråden till att kanske dela någon RR och förhoppningsvis skryta med bilder på schyssta berg och stigar. Dessutom är det säkert någon som varit, eller till och med cyklat stig i krokarna kring Kapstaden och kanske har tips till mig av något slag.

Hittills har jag i alla fall en artikelserie på Pinkbike med lite turer i området som inspiration.
http://www.pinkbike.com/news/trail-daze-vineyard-haze-stellenbosch-south-africa-2015.html
http://www.pinkbike.com/news/trail-daze-grabouw-south-africa-2015.html

Senast ändrad:
Ja, det verkar bli hemmaskogen. Tyvärr verkar stora delar av Jonkershoek ha brunnit ner i våras, men som jag förstår det så är det mesta öppet nu igen.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Kontakta Peter Stigsson som kan ge lite tips o
> råd.

Kul att du säger det. De första två månaderna hyr jag boende av just honom, så där ska jag definitivt be om tips!

Cool!, jag har vart där några gånger utöver Jonkershoek, så finns ju Tokai som är rätt nära Kapstaden.
Verkar som http://tokaimtb.co.za/ är ståängt pga brand, brann ju lite överallt tyvärr,
Vingården Dirtopia http://www.dirtopia.co.za är inte heller helt fel att cykla på, ganska nära Stellenbosch
Jennie Stenerhag och Dan på iride africa har turer, kartor och järnkoll på bra stigar mm man kan även hyra mtb och racer där.

Nu har vi varit på plats i nästan två veckor. Vi har kollat lite vingårdar, hittat till föreläsningar och så smått börjat nosa på cyklingen. Vår närmaste stig kallas G-spot och belönar den som orkar klättra med ett par minuters flow bland berms och små hopp. Runt G-spot ska det finnas ett par till stigar, vilka är morgondagens projekt att utforska. På söndag är tanken att vi ska cykla till Jonkershoek och köra en heldag, så efter det har jag nog fler bilder att bjuda på! Förhoppningsvis hittar vi snart en vettig bil att hyra, som klarar att transportera både fyra personer och tre cyklar, så att vi kan komma runt till lite olika berg lättare.

fwEuEmV.jpg

Utsikt över G-spot

8YbuU1i.jpg

KrcRusE.jpg

Fulmekad kedjestyrare på en locals hoj. Den har tydligen fungerat problemfritt i över ett år.

Kul med nya ställen, som är så annorlunda mot svenneland ha det så jävla kul :-)

EST skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul med nya ställen

+1, keep em coming!

I söndags cyklade vi till ett naturreservat strax utanför Stellenbosch som heter Jonkershoek. Tidigare ska det ha varit ett riktigt single track-paradis, men stora delar av dalen har brunnit tidigare i år, så det mesta är avstängt. För någon vecka sedan kördes en DH-tävling någonstans i krokarna, men den banan har vi inte hunnit testa än. http://www.pinkbike.com/news/jonkershoek-sa-dh-nationals-2015.html

zKuBsm6.jpg

När vi väl hade cyklat till själva naturreservatet fick vi käka lite grusväg för att komma förbi de avstängda partierna.

B4Rfy8x.jpg

En kompis längs med grusvägen.

rC0iZxh.jpg

Efter mycket transportcykling och en lång klättring har man förtjänat en liten öl och biltong.

LZb7yTR.jpg

Klättringen glömde man dock snabbt när man vände nedåt och bjöds på slingrig single track. Never ending story heter stigen som finns på Trailforks.

pkleRsD.jpg

Dödsstup.

0x2Goym.jpg

Härligt att se. Var där och vindsurfade en månad för sju år sedan. Längtar tillbaka när man ser detta. Njut!

Det har varit dåligt med cykelutflykter sedan sist. Bortsett från turer i närområdet har jag bara kört en endurotävling i Helderberg som ligger någon mil utanför Stellenbosch.

Eftersom det var en sådan ruggig vinterdag (knappt 20 grader och mulet) verkade det som att det var lite dålig uppslutning för tävlingen. Vi som var där bjöds dock på 4 schyssta specialsträckor som mer eller mindre cyklades blint av oss som inte varit där tidigare.

GTTgoUW.png

FhI1vCh.jpg

Billig transportlösning.

ZZd1yrA.jpg

Man fick passa på att memorera lite spårval under klättringarna.

vEZHZIs.jpg

Endurot gick alldeles utmärkt, men nu sitter jag med tillfälligt cykelförbud efter en markkänning. Vad som hände kommer jag inte ihåg, men jag lyckades ringa efter hjälp själv och blev uppmött av en kompis. Tydligen har jag varit lite tjatig och dragit samma skämt och ställt samma frågor de senaste dagarna, men alla undersökningar på sjukhuset såg bra ut, så med lite vila så ska jag få börja cykla igen.

Min Sweet Protection Buschwhacker har gjort sitt och sprack i samband med kraschen. Jakten efter en lämplig ersättare påbörjades, och det visade sig att närmsta LBS satt på Sweet-hjälmar. Jag var lite sugen på att prova Bells delbara fullfejskruka, men den såldes tydligen inte i Sydafrika, och att importera skulle kosta massor, ta MINST EN MÅNAD och jag skulle helt sakna möjlighet till att prova storlekar eller returnera hjälmen. Betydligt sämre villkor än CRC. Lösningen fick alltså bli en ny Bushwhacker till ett pris som faktiskt nästan matchade Sweets egna trots snyftmail. :)

Eftersom cyklingen var schysst där nere och sjukvården åtminstone helt ok så tänkte jag dela med mig av lite kortfattad info som jag gärna hade sett när jag planerade min resa.

Jag var i Stellenbosch den större delen av tiden mellan juli och januari, och om jag skulle planera in en cykelresa under den perioden så hade jag åkt under oktober eller november. I juli, augusti, september är det finväder hemma och ofta halvtaskigt väder där nere. I december och januari var det svinvarmt. Jag är visserligen väldigt varm av mig, men att klättra hundratals höjdmeter i 35 grader, strålande sol och damm är misär. Punkt.

Folk älskar Kapstaden, men jag förstår inte riktigt varför. Det är mest skitigt och stökigt. Jag skulle rekommendera boende i Stellenbosch. Cyklingen är nära, vingårdarna är nära, och på kvällen tar man en promenad på stan och väljer en uteservering som ser trevlig ut. Kapstaden kan man åka och kika på över en dag eller två om man är sugen på det.

Hyrbil
Som transport hade jag hyrt en bakkie (pickup) så att man kan frakta cyklarna på flaket. (Vill man dricka massa vin kan man åka Uber, dock svårt med cyklar.) Om man är två (eller tre mycket goda och ganska små vänner) och inte är så kinkig med AC, komfort och hästkrafter kan man hyra kanonbilligt hos First car rentals. http://www.firstcarrental.co.za/
Vill man ha en finpickis så kan jag rekommendera att man söker hos aroundaboutcars som är någon form av mäklare. http://www.aroundaboutcars.com/
Avis har Thule cykelhållare som funkar på alla bilar, men de känns ganska rackiga och vi lyckades repa en bil med dem, så jag hade valt en pickis för enkelhetens skull.

Flyg
Vi skulle ha med oss tre cyklar ner. Efter att ha läst terms and conditions för ett antal flygbolag flög vi med Ethiopian Airlines. Med Ethiopian får man ha med sig 2 väskor á 23 kilo. Mycket packning. Enligt deras villkor ska det kosta 1200 kronor att flyga en cykel ner och 100 dollar att flyga den hem. Förutsatt att väskan/lådan väger under 23 kilo, och oavsett om man har en eller två väskor utöver cykeln. Vi chansade och packade endast varsin resväska och varsin cykelkartong, och kom då undan extraavgiften för cykeln. Dock fick vi betala 500 kronor oversize fee per cykel på vägen ner. Vi var dessutom ute i jättegod tid och jättetrevliga vid incheckningen. En av cyklarna kom två dagar sent på vägen ner, och två av cyklarna kom två dagar sent på vägen hem.

Ethiopian airlines är ungefär så glassigt som det låter, och mellanlandning i Addis Abbeba är ingen höjdare. Men billiga biljetter och billigt att flyga med cykeln avgjorde det för oss.

Cykling
Det är torrt, hårt och dammigt. Till stor del grävd singletrack med mycket berms och hopp. Vill man så kan man hitta kalasfina stenkistor också. Två ställen får man inte missa; G-spot och Helderberg.

G-spot ligger närmast stan och är ett slätt, snabbt, flowigt och helt fantastiskt spår. Det är lätt cykling som alla klarar, men man kan alltid köra snabbare och hoppa större.

Helderberg ligger typ en kvart bort med bil. Här kan man cykla på en väldigt stor del av berget, så man kan få jättelånga utförsåk om man vill. Dessutom finns det fina stenar högst upp för alla som gillar sådant. Det finns hur mycket stigar som helst att välja på, så här kan man cykla länge. Mölighet att shuttla (med egen bil) mot en avgift finns, 4x4 är nog bra att ha i så fall.

Anledningen till att Jonkershoek inte står på listan är att hela området brann ner strax innan vi flög ner, och renoveringen var klar i samband med att vi åkte hem. Cyklingen där är säkert helt fantastisk. Trailforks funkar i alla fall bra, och det finns massor med kul cykling i närheten. Vill man cykla tävling är Dirtopia All-mountain Enduro kul. http://dirtopia.co.za/index.php/all-mountain-enduro

Avslutningsvis bjuder jag på en bild från Helderberg. Dödsdr0p. Polarbear kom med tydliga instruktioner om att man bara får slå i huvudet en gång om året, annars hade jag hoppat. Definitivt. Garanterat.
FiBAfvl.jpg

Tillbaka
Topp