Eftersom cyklingen var schysst där nere och sjukvården åtminstone helt ok så tänkte jag dela med mig av lite kortfattad info som jag gärna hade sett när jag planerade min resa.
Jag var i Stellenbosch den större delen av tiden mellan juli och januari, och om jag skulle planera in en cykelresa under den perioden så hade jag åkt under oktober eller november. I juli, augusti, september är det finväder hemma och ofta halvtaskigt väder där nere. I december och januari var det svinvarmt. Jag är visserligen väldigt varm av mig, men att klättra hundratals höjdmeter i 35 grader, strålande sol och damm är misär. Punkt.
Folk älskar Kapstaden, men jag förstår inte riktigt varför. Det är mest skitigt och stökigt. Jag skulle rekommendera boende i Stellenbosch. Cyklingen är nära, vingårdarna är nära, och på kvällen tar man en promenad på stan och väljer en uteservering som ser trevlig ut. Kapstaden kan man åka och kika på över en dag eller två om man är sugen på det.
Hyrbil
Som transport hade jag hyrt en bakkie (pickup) så att man kan frakta cyklarna på flaket. (Vill man dricka massa vin kan man åka Uber, dock svårt med cyklar.) Om man är två (eller tre mycket goda och ganska små vänner) och inte är så kinkig med AC, komfort och hästkrafter kan man hyra kanonbilligt hos First car rentals.
http://www.firstcarrental.co.za/
Vill man ha en finpickis så kan jag rekommendera att man söker hos aroundaboutcars som är någon form av mäklare.
http://www.aroundaboutcars.com/
Avis har Thule cykelhållare som funkar på alla bilar, men de känns ganska rackiga och vi lyckades repa en bil med dem, så jag hade valt en pickis för enkelhetens skull.
Flyg
Vi skulle ha med oss tre cyklar ner. Efter att ha läst terms and conditions för ett antal flygbolag flög vi med Ethiopian Airlines. Med Ethiopian får man ha med sig 2 väskor á 23 kilo. Mycket packning. Enligt deras villkor ska det kosta 1200 kronor att flyga en cykel ner och 100 dollar att flyga den hem. Förutsatt att väskan/lådan väger under 23 kilo, och oavsett om man har en eller två väskor utöver cykeln. Vi chansade och packade endast varsin resväska och varsin cykelkartong, och kom då undan extraavgiften för cykeln. Dock fick vi betala 500 kronor oversize fee per cykel på vägen ner. Vi var dessutom ute i jättegod tid och jättetrevliga vid incheckningen. En av cyklarna kom två dagar sent på vägen ner, och två av cyklarna kom två dagar sent på vägen hem.
Ethiopian airlines är ungefär så glassigt som det låter, och mellanlandning i Addis Abbeba är ingen höjdare. Men billiga biljetter och billigt att flyga med cykeln avgjorde det för oss.
Cykling
Det är torrt, hårt och dammigt. Till stor del grävd singletrack med mycket berms och hopp. Vill man så kan man hitta kalasfina stenkistor också. Två ställen får man inte missa; G-spot och Helderberg.
G-spot ligger närmast stan och är ett slätt, snabbt, flowigt och helt fantastiskt spår. Det är lätt cykling som alla klarar, men man kan alltid köra snabbare och hoppa större.
Helderberg ligger typ en kvart bort med bil. Här kan man cykla på en väldigt stor del av berget, så man kan få jättelånga utförsåk om man vill. Dessutom finns det fina stenar högst upp för alla som gillar sådant. Det finns hur mycket stigar som helst att välja på, så här kan man cykla länge. Mölighet att shuttla (med egen bil) mot en avgift finns, 4x4 är nog bra att ha i så fall.
Anledningen till att Jonkershoek inte står på listan är att hela området brann ner strax innan vi flög ner, och renoveringen var klar i samband med att vi åkte hem. Cyklingen där är säkert helt fantastisk. Trailforks funkar i alla fall bra, och det finns massor med kul cykling i närheten. Vill man cykla tävling är Dirtopia All-mountain Enduro kul.
http://dirtopia.co.za/index.php/all-mountain-enduro
Avslutningsvis bjuder jag på en bild från Helderberg. Dödsdr0p. Polarbear kom med tydliga instruktioner om att man bara får slå i huvudet en gång om året, annars hade jag hoppat. Definitivt. Garanterat.