Grattis Bengt!

Grattis Bengt!
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Instämmer i hyllningen. Var det solokörning
> eller hade han någon kumpan med sig, t.ex.
> Niklas?

Solo denna gång. Skönt att slippa vänta på någon och skönt att inte väntas på! Men en delad upplevelse ger alltid mer totalt!

Grattis Bengt!
På dessa lopp sker verifikeringen genom att man fotar sin cykel lutad mot specade skyltar. Det är en viss känsla att ta den sista bilden!
image.jpg

Grattis Bengt!
antonlindb skrev:
> Snyggt kört Bengt! Hann du ta några bilder? Vore
> kul att se.

Jag hoppas på att det vad det lider dyker upp inte bara bilder utan en liten RR också. Det där är ju i mångt och mycket klassisk cykelmark, så jag tycker att turen förtjänar en liten berättelse. ;-)

Grattis Bengt!
Det var en bister man på toppen av Tourmalet må jag säga!

Gillar solnedgångsbilden mellan Portillon och Bonaigua och även bilden från hotellrummet.

Grattis Bengt!
Men ridewithgps har en del "dumheter" för sig som gör att den får för mkt höjdmeter. Om man zoomar in på den inlänkade rutten så anger den t.ex. 133 höjdmeter uppför under utförskörningen ner från Tourmalet. Har visserligen inte kört där själv men från TdF-sändningar är jag rätt säker på att den inte innehåller så många höjdmeter uppför.

Om man zoomar in i detalj kan man se ännu skummare saker. Runt 236,6 km stiger vägen enligt ridewithgps på mindre än 100 meter från 706 till 789 möh. De 83 höjdmeterna är jag rätt övertygad om är en ren artefakt som inte har något med hur vägen verkligen stiger.

Bara den av TS angivna höjdskillnaden på 14500 höjdmeter är dock imponerande. Om det är konstant lutning uppför halva sträckan och konstant lutning utför andra halvan så blir det ju närmare 5% lutning.

Grattis Bengt!
Min GPS (Edge 800) mätte den till 14500 hm. Alla on-lineverktyg verkar ha samma fel. De klarar inte av tunnlar utan räknar nivån på marken ovanför tunneln. Lycka är att se en tunnel och inse att man inte ska över knäppan man ser på displayen utan igenom den!

Grattis Bengt!
När du väljer en sån där rutt skulle man ju kunna tro att du uppskattade att få cykla mkt upp och ner och skulle bli besviken över att en tunnel "förstör nöjet".

Grattis Bengt!
Känner mig lite delaktig... Cyklade många randolopp 20-40 mil från Täby i Hofvets regi m Bengt på mittna 90-talet. Glada minnen, minns många sköna kommentarer fr Bengt.

kul du fortf going stronger Bengt!!

Grattis Bengt!
GoranS skrev:
> Trevlig läsning!

+1

Vilken bravad!

Hur mycket tid var rulltid, sovtid och annan tid?

Grattis Bengt!
Så himla inspirerande. Lite tight om tid i år, men kanske till nästa år. Borde vara läge, rent temperaturmässigt att göra denna i slutet av maj/början av juni?

Hur fick du ner cykeln? Antar att du monterade isär allt och i en ändamålsenlig väska.

Grattis Bengt!
Precis som Göran skriver, det hänger på när passen öppnar. Man kan säkert cykla rundan hela september ut men då är dagarna kortare och mängden mörkerkörning högre. Utförskörning med cykel i mörker är en skräckblandad upplevelse. Är vägen smal, saknar vita linjer och har dålig asfalt är det inte kul alls.
Min cykel har S&S-kopplingar och ryms i en väska som går som en vanlig väska på flyget. Mycket praktiskt med en "liten" väska på bussar, tåg och taxi.
image.jpg

Tillbaka
Topp