[Notis] Premiär för svenska Cykling utan ålder

Aron

Inventarie
DSC_0208.JPG

Vi har tidigare berättat om projektet Cykling utan ålder, som ger äldre möjlighet att komma ut från sina seniorboenden och uppleva sitt närområde.

I torsdags anlände de, Malmös fem specialbeställda Christiania rickshawcyklar av modell 5001. Mindre än 24 timmar senare kördes en kick-off igång som varade i dagarna tre.

Läs notisen: http://happymtb.org/2015/07/08/premiar-for-svenska-cykling-utan-alder/

Jaha. Inte nog med att de ska få sig en sup på ålderdomshemmen nu för tiden.
Nu ska det åkas Christianiacykel också, och Christiania vet vi ju alla vad det innebär.
Ska pensionärerna få sig en holk till Lotta på Liseberg på kvällarna nu också?

Dethär är ett klockrent initiativ! Gillar man att cykla och glädja andra människor är det ju win-win, liksom. Den danska organisationen där konceptet kommer ifrån har bland annat cyklat med ett gäng äldre till Arendal i Norge och Hamburg, kudos!

Senast ändrad:
Jag skulle lätt kunna ta en dag ledigt och bränna runt med några pensionärer. Verkar vara ett meningsfullt koncept som känns betydligt roligare än att bara vara sällskap eller liknande. Hoppas det kommer till Stockholm med kranskommuner också.

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle lätt kunna ta en dag ledigt och
> bränna runt med några pensionärer. Verkar vara
> ett meningsfullt koncept som känns betydligt
> roligare än att bara vara sällskap eller
> liknande. Hoppas det kommer till Stockholm med
> kranskommuner också.

+1

Snuten skrev:
> Om en tjugo års tid kommer de som trampar att
> vara i samma ålder och skick som de som åker
> idag.

Hmm, kommer jag åka runt i en sånhär när jag är 48? Fan vet.

"En av reglerna inom Cykling utan ålder är att man cyklar sakta. Det ska finnas tid både för de äldre och piloterna att se och uppleva staden under turens gång."

Alltså - ingen strava på det här pojkar.

Hej!
Malmö stad har i nuläget beställt in 5st cyklar. Tanken är att de ska leasas ut till äldreboende och när samtliga är leasade och efterfrågan består så har vi blivit lovade att fler cyklar ska köpas in. Fördelen med leasing är att serviceförvaltningen sköter all service och reparationer så cyklarna alltid är körbara. Blir inget extraarbete för boendena. Vi volontärer sköter utbildningen av nya piloter och ser till att det finns folk som cyklar plus att vi har ett bokningssystem framtaget av Köpenhamnskommun som är fantastiskt och som gör att piloter kan utannonsera lediga turer, äldreboende kan lägga önskemål om turer och volontärer kan lägga in förfrågan om att bli utbildade till piloter.

Jag har blivit kontaktad av Stockholm stad och har vidarebefordrat all information som jag kunnat om hur vi startat upp i Malmö. Eldsjälarna finns så jag är hoppfull om att det snart rullar rickshaws med äldre även i vår huvudstad. /Jennie

Vem är det som betalar?
Jag hoppas det inte skattefinansieras och subventioneras och sen till på köpet drivs med volontärer bara för att vinstdrivande privata äldreboenden ska slippa ta av sina marginaler för att erbjuda sina brukare mer än absolut minimum av levnadsstandard.
Det kanske tas ur samma kassa som tillåter alkisarna i arbetsförd ålder att kunna sitta och skrika på folk på stan dagarna i ända?
</rant>

Eveningstar skrev:
> Vem är det som betalar?

Vi.

Edit: Och det gör vi så gärna

Senast ändrad:
Mina skattepengar får också gärna gå till sånt här! Allt som gör äldreomsorgen till någon annat än en form av tragisk slutförvaring är jättepositivt.

Eveningstar skrev:
> Mina skattepengar får också gärna gå till
> sånt här! Allt som gör äldreomsorgen till
> någon annat än en form av tragisk slutförvaring
> är jättepositivt.

Jag börjar närma mig åldern för trehjuling och säger
+1

I väntan på trehjuling har jag köpt en fyrhjulig leksak:
SukkaB4.jpg

Edit: Eg så har jag bara bytt leksak, jag hade en Ford Sierra innan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp