Visa din Heldämpade sub 10kg MTB, OBS. utan bruk av kolfiber!

FS_J

Medlem
Som rubriken antyder så vill jag att vi i följande tråd samlar heldämpade hojar som väger under 10kg, och det skall uppfyllas UTAN att använda sig av det svarta guldet, kolfiber.

Mitt eget projekt grundar sig i den hysteri som finns kring just materialet kolfiber, tro nu inte att jag är någon bakåtsträvare och vägrar ta till mig ny teknik... jag älskar ny teknik men när det hela går över styr så blir jag extremt anti och vill bevisa motsatsen.
En del tycks ju tro att allt är bättre bara de är gjort i kolfiber.

Jag vill bevisa att det går att få en lätt heldämpad mtb 29a under 10kg utan att behöva betala ett överpris för en halvbra kolfiberlösning.

Min förhoppning är att våra sub 10kg cyklar kan inspirera andra som söker en lättare hoj, men som tycker som jag att kolfiber delar ofta är sjukt dyra och mera "bling" är funktion.

Min hoj har följande utrustning.
Ram- Giant Anthem x 29er Medium
Gaffel- Magura TS8
Bakdämpare- Fox RP23
Bromsar- Magura MT8
Skivor- 180/160 Ashima Aineon
Vevparti- Rotor Rex 2.1 (med oval klinga)
Pedaler- Look Quartz
Bakväxel- Sram XX
Kasett- Shimano XT med Oneup 40 stora drevet
Kedja- KMC x10el
Reglage- Sram XX
Sadelstolpe- KCNC TiPro lite
Sadel- Specialized Phenom wcs (tung men skön)
Styrstam- KCNC Sc Wing
Styre- KCNC Sc Bone

Hjul
Nav- Tune King/kong
Fälg- Custom ZTR Crest specialbeställda blå =)
Ekrar- CNspoke MAC elite aero
Däck- Maxxis Beaver 29x2 (lätt o mycket bra grepp)
Slanglöst med notubes vätska
IMG_1748.JPG

IMG_1750.JPG

Fast SRAM XX har ju kolfiber både i reglaget och växeln. Och magurabromsarna har väl kolfiber i handtaget också?

Det verkar som om du har lite kvar att byta ut innan du kan påstå att cykeln är kolfiberfri...

theBrand skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast SRAM XX har ju kolfiber både i reglaget och
> växeln. Och magurabromsarna har väl kolfiber i
> handtaget också?
>
> Det verkar som om du har lite kvar att byta ut
> innan du kan påstå att cykeln är kolfiberfri...

+1, inte så lätt som du tror även om 10kg inte är speciellt lätt. 2kg mer än min förra lätta heldämpade ;)

Stämmer vikten, dvs. är vågen nyligen kalibrerad? Annars kan ju cykel väga ännu mindre :)

cerro skrev:
> theBrand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast SRAM XX har ju kolfiber både i reglaget
> och
> > växeln. Och magurabromsarna har väl kolfiber
> i
> > handtaget också?
> >
> > Det verkar som om du har lite kvar att byta ut
> > innan du kan påstå att cykeln är
> kolfiberfri...
>
> +1, inte så lätt som du tror även om 10kg inte
> är speciellt lätt. 2kg mer än min förra lätta
> heldämpade ;)

Var din förra en 29a?

För en 29a med aluram så är det ju absolut lätt med 10 kg prick. Min anthem adv 29 med sram x01 kashima fox kolfiberrördelar etc väger där kring 10.5 tror jag. Men då har jag användbara däck (snakeskin 2.25 rara och roro) vilket drar upp vikten en hel del. Ofta ser man lättbyggen med däck som knappt är användbara utanför internet.

Bushmyra skrev:
> är det en s13 som står och dammar bakom?

Jag gissar också Nissan. Kan det vara en 100 Nx?

Haha jag funderade just på hur länge de skulle dröja innan någon påpekade kolfibern i bromsarna, dock endast själva handtaget.
Växelreglagen är väl inte 100% kolfiber.. tror de är någon typ av plast fejk kolfiber, men jag ska kolla upp detta och justera rubriken till 99% kolfiberfritt ;)

Yes 10kg på en alu tjunia är inte helt lätt, jag har fått leta mycke på nätet för att hitta bra men lätta delar, man vill ju ha en hållbar hoj också.
Den här hojen tålde iallafall en del DH banor nere i Alperna (inga drops dock), Morzine.

Tyvärr ingen s13, en Mitsubishi Eclipse usa modell. om man kisar med ögonen på långt avstånd och med lite vilja så är den väldigt lik en gammal Nissan Skyline =)

Börjar du fuska med 11-32, furious fred och sådana leksaker så tappar du en hel del vikt. Men den där verkar ju både användbar och hållbar. Däcken tror jag inte riktigt på men för lerlopp kanske de passar. Är det löttaste versionen utan exo och tr och allt vad det heter?

Tillbaka
Topp