Vill jag ha 100mm eller 130mm slaglängd på min 29" fs?

Carl

Aktiv medlem
Nu när downhillcykeln är såld och ringen sitter på fingret är det dags att förbereda för livet som gubbe. Jag ska köpa ny skogsräcer men vet inte riktigt vilken sort. Det är 29" FS med låsbara dämpare som skall inhandlas.

Jag cyklar oftast bara skog, ibland transportsträckor asfalt/grus samt ett och annat långlopp.

Jag tror att jag kommer tycka att den cykel som är snabbast kommer vara roligast men vet inte vad som är idealt för mitt utövande?

Tacksam för hjälp. :)

Svårt att veta när vi inte vet vad för slags skogscykling.
Canyon lux? 100 mm slag bak. Lätt. Snygg ( i mina ögon)

En Lux med RS1 och XX1, sen messar du din adress och när du är bortrest så knycker jag den ;)

Camber är jäkligt grym!
Magnus palmberg vann Xco SM i H40 på en sån, likaså Stefan Persson, dock i h-30.
Så visst duger den till att åka fort på samtidigt som den känns jäkligt lugn.

Jaa, vilken typ av skog... tog några bilder idag. Välkommen till Vidingsjöslingan i Linköping. :)

Ser dock alltid plattare ut på bild än det är.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Satsa på typ 120-130 tycker jag, min HT med 100mm tycker jag har lite för lite medans min FS med 130 är perfekt och då cyklar jag nästan uteslutande på stigar som dina första två bilder visar. :)

Hat du en bakgrund i dh-världen lär du uppskatta aggressiv och teknisk cykling. Då bör du söka dig bort från rena xc-maskiner. Men en camber evo lär väl vara ganska grym säger jag utan att någonsin ha testat en.

Jag tycker Camber 2016 ser ganska lovande ut, betydligt bättre än 2015.

Men har du lite större budget tycker jag du ska satsa på en Ibis Ripley, väldigt trampvänlig och finns nu i en längre och flackare version.

Sök lite recensioner på nätet av ovanstående så får du kanske lite bättre uppfattning om vad du vill ha :)

Det du letar efter är precis som theBrand säger en Camber 2016, bör dyka upp inom kort i Sverige. Även nuvarande modell både EVO och vanliga är grymt trevliga cyklar för den typen av åkning. Eller en Giant Anthem 29er med 120mm gaffel.

Senast ändrad:
Budget? En 120-slags 29FS med lätta hjul är konkurrenskraftig i "alla väder".
Själv föreslår jag som vanligt dom mindre märkena så som Transition Smuggler, BMC Speedfox o Ibis Ripley med den sistnämnda som mest allsidig av dom tre. Pris från 35-ich och uppåt...

Plombema skulle ju hoppa ut över rötterna men förutom det skulle min26" ht klara sig jättebra på såna stigar, varför ska TS behöva en am-cykel?

Senast ändrad:
Jag har både en Epic (FS 100) och en Spectral (FS 130). På stigarna på bilden hade jag definitivt kört Spectral. Använder båda cyklarna ungefär lika mycket, de riktigt roliga rundorna är de på Spectral.

Hade tidigare en Nerve som jag var nöjd med första året, sedan var jag inte nöjd med den till något. Fungerade till alla typer av rundor jag kör men var inte riktigt bra på någon.

Vet inte om jag gjorde dig något klokare men antalet cyklar man skall ha är ju alltid n+1 ;)

På basen av bilderna (ser ut som långloppsterräng) säger jag 100 mm. Visst funkar 130 mm men i den terrängen är det väl närapå overkill.

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Budget? En 120-slags 29FS med lätta hjul är
> konkurrenskraftig i "alla väder".
> Själv föreslår jag som vanligt dom mindre
> märkena så som Transition Smuggler, BMC Speedfox
> o Ibis Ripley med den sistnämnda som mest
> allsidig av dom tre. Pris från 35-ich och
> uppåt...

Ja precis. Någon slags kompromiss!
35 för en cykel. Nä nä.

Finns en del ghost och så som har 120mm. Även specialized camber va?

Senast ändrad:
Jag kör 29" med 130 mm bak och 140 fram (68 grader HA, 444 mm CS, brett styre och halvkort stam). Tycker det är super på stökstig och törs stå på ganska bra när det lutar utför. Jag har aldrig kört ett långlopp så jag vet inte om konceptet lämpar sig för det men med rätt däck tror jag inte det borde vara något problem. Kanske byta stam.

Sen är det ju mer än några mm slag hit eller dit som avgör hur hojen känns.

/Johan

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör 29" med 130 mm bak och 140 fram (68
> grader HA, 444 mm CS, brett styre och halvkort
> stam). Tycker det är super på stökstig och
> törs stå på ganska bra när det lutar utför.
> Jag har aldrig kört ett långlopp så jag vet
> inte om konceptet lämpar sig för det men med
> rätt däck tror jag inte det borde vara något
> problem. Kanske byta stam.
>
> Sen är det ju mer än några mm slag hit eller
> dit som avgör hur hojen känns.
>
> /Johan

+1 eftersom vi har likadana hojar :)
Men medans din väger sub-13 o säkerligen skulle gå att trampa ett långlopp utan att vara den begränsande faktorn, så väger min in på nästan 15kg och byggd för Braaaap-enduro och lär inte vara så värst rolig på ett långlopp.
Samma ram men olika komponenter spelar stor roll i hur cykeln upplevs...
BMC SpeedFox ser ut att vara en något mera trampvänlig allrounder, om än dyr...

Väntar själv på att Camber 16 ska dyka upp. Snackade med Evalds i dag och Evo:n va slut. Kort sagt: mina stigar ser oxå ut så där. Men inte ska du väl sluta hoja för att du gift dig. Nu e hon ju fast å har ett jäkla besvär att bli av med dig för att du cyklar för mkt =)

Även Commencals 120 mm 650 B verkar ju sjukt härlig!

larsaw skrev:
> BMC SpeedFox ser ut att vara en något mera
> trampvänlig allrounder, om än dyr...

Såå dyr är väl inte Speedfoxen - kolla in evanscycles.com - drygt 28000:- för en med hyfsade komponenter och carbonram. Är sugen själv men velar än så länge pga snål...

Har oxå kollat SpeedFoxen men carbon....hur sugen är man egentligen? Är det inte bättre att spara pengar genom at köpa alu och lägga mellanskillnaden på ett par riktigt bra hjul.

Tillbaka
Topp