[Artikel] - Dansar apan? HappyMTB testar ryggsäckar från USWE

Aron

Inventarie
USWE-1.jpg

USWE är en svensk tillverkare som hävdar att deras vätskeryggsäckar inte är någon ”Dancing Monkey”. Deras okonventionella bärsystem innebär att axelremmarna knäpps ihop mitt på bröstet och midjerem saknas. HappyMTB har testat två modeller som vänder sig till cyklister, F4 och F6.

http://happymtb.org/2015/08/14/dansar-apan-vi-testar-ryggsackar-fran-uswe/

Senast ändrad:
Riktigt kul med ännu ett svenskt high end-märke som tänker lite nytt.

Jag har inte något som helst problem med att vanliga MTB-säckar med höftbälte rör sig när man kör tekniskt och hårt (Evoc, Poc, Camelbak etc) men däremot blir det väldigt svettigt under midjebältet så hade man kunnat slippa det är det såklart en intressant tanke.

Med lite tweakande av facken och utrymme (skäms inte för att kopiera EVOCs lösning.. ;) ) kunde den större väskan bli intressant för många tror jag. 12-16 liter känns som den gyllene storleken där man kan få med sig alla verktyg och överdragskläder + kamera som man vill ha med sig på större/längre turer.

Jag själv vill dock inte längre köra ryggsäck utan inbyggt ryggskydd.

Jag skulle vilja se en recension på moderna bikepackingramväskor som alternativ! Minimal vätskeblåsa på ryggen och verktyg, mat, kläder, i ramväskan? Eller ryggen helt fri med även vätskan i ramväskan (tror jag inte funkar lika bra)?

Det är ju lite konstigt att man väljer att gå tvärt emot gällande norm om låg tyngdpunkt. Den enorma viktoptimeringsförbättringen som Volt:en levererade jämfört med min tidigare vanliga Camelback gör ju att den där puckelryggen verkar ju fett kass. #internetcykling

:-D

Stalle

mmmrrrr skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle vilja se en recension på moderna
> bikepackingramväskor som alternativ! Minimal
> vätskeblåsa på ryggen och verktyg, mat,
> kläder, i ramväskan? Eller ryggen helt fri med
> även vätskan i ramväskan (tror jag inte funkar
> lika bra)?

+1

Kung_Gustaf skrev:
> Undrar när den kommer med ryggskydd.

+1

Kung_Gustaf skrev:
> Undrar när den kommer med ryggskydd.

Snart... De lär läsa tråden.

Ser ju rätt bra ut det där! Något jag saknar hos min rygga (och nästan alla andra) är att den inte är vattentät. Det borde inte vara särskilt svårt att ordna, eller åtminstone att man har ett inbyggt regnskydd som kan dras över. Mindre skoj när det kommer en skur och allt i ryggan är sjöblött sen:-/

Camelbak har inbyggt överdrag i några modeller. Det ska nog transplanteras till Deutern i höst.

För kortare skurar borde det räcka ganska långt att dränka väskan i impregnering av något slag.

Makten skrev:
> Ser ju rätt bra ut det där! Något jag saknar
> hos min rygga (och nästan alla andra) är att den
> inte är vattentät. Det borde inte vara särskilt
> svårt att ordna, eller åtminstone att man har
> ett inbyggt regnskydd som kan dras över. Mindre
> skoj när det kommer en skur och allt i ryggan är
> sjöblött sen:-/

Både min och sambons Osprey-ryggor har inbyggt regnskydd. För övrigt riktigt bra ryggsäckar, Manta 25 och Talon 11.

Jag har aldrig haft problem med att det blivit blött i min kamel, förutom i Falun. Men annars (vid t.ex. vandring) brukar jag packa allt i en plastpåse, blir som ett inre vattentät skal.

(Något som jag antar alla som gjort lumpen fått lära sig)

Har man inte tänkt lite fel när man drar remmarna över området som rör sig vid andning? Axelremmar och midjebälste går ju ha rejält tajt utan problem eftersom de sitter emot ben nästan direkt. Nu kör jag inte downhill eller brutalendoro med helstel cykel, men jag måste nog påstå att jag är rätt nöjd med befintliga lösningar - vill gärna ha midjebältet då det känns som en garrant för att ryggskyddet är på plats när det behövs.

Angående regntäthet så är jag en sån där som ibland drar ut i spöregn med flit, så jag vill ha nåt som verkligen är tätt över lång tid. Visst, man kan packa ner allt i plastpåsar men det är rätt meckigt. Impregneringsmedel har jag tyvärr ganska dålig erfarenhet av. Det håller inte särskilt länge och handlar det om mer än en kort skur så blir det blött i alla fall.

Idag har jag en Camelbak Mule som funkar rätt bra, men den är liiite för liten och lite för sladdrig. Därav intresse för en rygga som verkligen sitter fast när man bökar runt. Ryggskydd behöver jag nog inte men det skulle såklart inte skada.

Riktiga vattentäta packpåsar håller tätt. Väskor som säger sig göra det gör det normalt sett inte, men ett regnskydd på väskan kan funka det med. Medföljde samtliga vätskeryggor i vårt hushåll (Camelbak, Deuter, Mammut).

Bärsystemet är väldigt likt det som finns på min shimanorygga. Shimano kallar sin variant cross harness och jag tycker det funkar bra. Sitter kvar bra på ryggen och man slipper midjebältet. Upplever det som att den har mindre kontaktyta mot kroppen än en "vanlig" rygga av samma storlek, något som gör den mindre varm.

De delar samma blåsa med uswe-säckarna ser det ut som och ventilen är verkligen kass. Inte bara att den är vinklad fel utan den släpper igenom väldigt lite vatten när man ska dricka. Sen har jag för mig att man öppnar och stänger ventilen med en vridning vilket är ganska bängligt. Bytte snabbt ut min mot en ventil från Osprey.

En fördel med shimanoryggan är att den har öppningarna längs med sidan som gör att man kan ha den hängande på en axel på framsidan av kroppen och då få öppningen uppåt och lätt komma åt saker utan att hålla eller behöva sätta ner ryggan.

Makten skrev:
> Visst, man kan packa ner allt i plastpåsar men
> det är rätt meckigt.
>

Nej, man packar allt i _en_ stor plastpåse, sen viker man med öppningen innan man drar igen dragkedjan. När man packar i större säckar (typ vandring) så kan man med fördel använda svart sopsäck som har lite tjockare plast.

theBrand skrev:
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Visst, man kan packa ner allt i plastpåsar men
> > det är rätt meckigt.
> >
>
> Nej, man packar allt i _en_ stor plastpåse, sen
> viker man med öppningen innan man drar igen
> dragkedjan. När man packar i större säckar (typ
> vandring) så kan man med fördel använda svart
> sopsäck som har lite tjockare plast.

Fast det funkar ju inte om man har massa olika fack på ryggan med prylar i. Bara att telefonen ligger i ett eget fack utgör ett problem vid regn.

+1 på vattentäthet.

Jag vill inte ha ett överdrag som fladdrar och som måste dras på och av. Till pendlingen ska jag nog köpa en Ortlieb eller liknande till hösten. Jag tänker att det borde vara standard, men gissar att det bla blir tyngre och dyrare och att det sätter stopp. Troligen blir det även svårare att få till utvändiga fack.

Jag har nog bara vattentåliga saker i de andra facken, jag vill mest att mina torra strumpor och min överdragsjacka ska hålla sig torr.
(När det gäller telefon har jag kört på vattentät modell sen flera år, inne på min tredje nu. Väldigt skönt att inte behöva oroa sig för att telefonen blir blöt)

Det är bärsystemet är väl inte direkt någon nyhet.
Har kört med en Shimanoo Unzen i nästan två år nu och som fungerar finfint.

Roligt med en svensk tillverkare dock!

Bilagor

• unzen.jpg
    unzen.jpg
    59.2 KB · Besök: 114
mmmrrrr skrev:
> Jag skulle vilja se en recension på moderna
> bikepackingramväskor som alternativ! Minimal
> vätskeblåsa på ryggen och verktyg, mat,
> kläder, i ramväskan? Eller ryggen helt fri med
> även vätskan i ramväskan (tror jag inte funkar
> lika bra)?

Tänker du dig ett test för hur detta skulle funka för MTB?

Apropå Shimano Unzen och Leatt, jag hade missat att det fanns fler i cykelindustrin som använde samma bärsystem. Leatts ser dessutom ut att vara identiskt. Jag pudlar och ändrar där det behövs. :/

Aron skrev:
> mmmrrrr skrev:
> -----
> > Jag skulle vilja se en recension på moderna
> > bikepackingramväskor som alternativ! Minimal
> > vätskeblåsa på ryggen och verktyg, mat,
> > kläder, i ramväskan? Eller ryggen helt fri
> med
> > även vätskan i ramväskan (tror jag inte
> funkar
> > lika bra)?
>
> Tänker du dig ett test för hur detta skulle
> funka för MTB?

Med tanke på att just (långfärds)MTB är målgruppen för trenden tycker jag det vore intressant att se hur det funkar för mer vanlig, mindre expeditionslik, skogsåka!

Sedan att enduroåkarna inte kan ha alla sina extra hjälmar där blir en avvägning, det perfekta systemet för att ha med sig hur mycket grejor som helst kan man nog aldrig få. Även stora systemkameror kan bli problem.

Det som är svårt att komma ifrån är att vikt på rygg är störande. Det är ju det som det här recenserade systemet försöker åthjälpa, med halvdant resultat vad det verkar. Så det kanske är dags att börja se sig om efter ett smartare sätt?

Jag har mycket hellre fem kilo på ryggen där det följer kroppen än fem kilo på cykeln där det är mindre fjädrad vikt (cykelns fjädring men inte benen).

Sen ser jag ibland att vissa tycker det är skönt att skippa midjebälte. Vad är det som gör det obekvämt? Av alla remmar tycker jag det märks minst. Att då dessutom byta det mot remmar runt lungorna låter sådär tycker jag. Men ändå kul att det provas nya idéer även om just den här inte verkar vara helt perfekt.

Avsnitt örton av Mytjägarna.

Kära internetcyklister. Har kört på nöjesturer och race med en USWE XC. Remmarna klämmer inte åt lungorna (för övrigt är det rätt svårt att göra med en bur av revben i vägen) och gör att man får svårt att andas.

Just på race gillar jag att ha lite på ryggen. Har även kört utan rygga. Gillar USWE:n, den sitter där den ska ich jag märker den knappt. Men gillar även min EVOC med tokstort midjebälte. Man måste inte välja sida. :)

Är inte Leatts väska nån slags samarbete med USWE? Tror även de har samma typ av "engångs" vattenpåsar (som håller jättemånga gånger, jag har kört med små 3dl-varianter i flera år i flytvästen när jag paddlar, aldrig behövt byta).

jomper skrev:
> Är inte Leatts väska nån slags samarbete med
> USWE? Tror även de har samma typ av "engångs"
> vattenpåsar (som håller jättemånga gånger,
> jag har kört med små 3dl-varianter i flera år i
> flytvästen när jag paddlar, aldrig behövt
> byta).

För några år sedan, när jag köpte min Camelbak, valde jag bort USWE just för deras engångspåsar. Tänkte att det inte lät så miljövänligt, och dessutom besvärligt att hålla på att köpa påsar. Bra att veta att de håller länge

jomper skrev:
> Är inte Leatts väska nån slags samarbete med
> USWE? Tror även de har samma typ av "engångs"
> vattenpåsar (som håller jättemånga gånger,
> jag har kört med små 3dl-varianter i flera år i
> flytvästen när jag paddlar, aldrig behövt
> byta).

Det är väl uswe som gör dem åt Leatt?
Jag har provat ngn xc-variant av uswe, märkte aldrig av att den hindrade andningen, tyckte den satt riktigt bra. Blåsan var däremot kass, men det gick att trycka ner en camelbak istället.
Det jag saknade var vettiga förvaringsmöjligheter, jag ville ha ett fack i toppen till pannlampebatteri och en ficka till verktyg. Xc-varianten hade plats till en liten mobiltfn och inget mer.

När vi ändå är inne på temat, vad tycker ni om ryggskydd och ryggsäck v.s. ryggsäck med inbyggt skydd?

Är det nån som brukar köra löst ryggskydd under ryggsäcken?

theBrand skrev:
> När vi ändå är inne på temat, vad tycker ni
> om ryggskydd och ryggsäck v.s. ryggsäck med
> inbyggt skydd?
>
> Är det nån som brukar köra löst ryggskydd
> under ryggsäcken?

När jag kört race med min USWE XC så är det med ryggskydd under. Funkar topp tycker jag. Tror och upplever att ett dedikerat ryggskydd sitter bättre och därmed också skyddar bättre.

Evocen funkar den med och är ju den jag kör mer med på nöjeshoja. Så jag kör lite olika beroende på humör och var/hur jag ska hoja.

Det kanske bara är jag, men ÖVER 800g för den stora och drygt 700g för den lilla. Vad är de gjorda av, osmium?

Min lilla 10 liters icke-ryggskyddssäck (OR Hoist) väger 300g och då är den väl ifs ganska minimalistisk långt ifrån extrem. Ett halvkilo är inte lite det.

En 16l evoc fr enduro väger 1050g, då får man ryggskydd, apbrett midjebälte som garanterat lugnar ner den vildaste apan, och fler fack, fickor, remmar och dragkedjor än någon kan tänkas behöva.

theBrand skrev:
> När vi ändå är inne på temat, vad tycker ni
> om ryggskydd och ryggsäck v.s. ryggsäck med
> inbyggt skydd?
>
> Är det nån som brukar köra löst ryggskydd
> under ryggsäcken?

Jag kör med ryggskydd vid race som kräver det eller där jag känner att det är befogat(bikepark eller dylikt, har jag fullfacekruka har jag oftast ryggplatta). Då har jag ett löst skydd under ryggan. Sitter bra och det känns som om det skyddar bättre än t.ex. en Evocrygga.

marran skrev:
> Det kanske bara är jag, men ÖVER 800g för den
> stora och drygt 700g för den lilla. Vad är de
> gjorda av, osmium?
>
> Min lilla 10 liters icke-ryggskyddssäck (OR
> Hoist) väger 300g och då är den väl ifs ganska
> minimalistisk långt ifrån extrem. Ett halvkilo
> är inte lite det.
>
> En 16l evoc fr enduro väger 1050g, då får man
> ryggskydd, apbrett midjebälte som garanterat
> lugnar ner den vildaste apan, och fler fack,
> fickor, remmar och dragkedjor än någon kan
> tänkas behöva.

Är inte vätskeblåsan som väger 200-300g med i vikten?

Jag tror inte det:
F4
"Volym: 9 l
Vikt: väska 715 g + vätskeblåsa 157 g = 872 g (uppmätt av oss)"

F6
"Volym: 15 l
Vikt: väska 835 g + vätskeblåsa 159 g = 994 g (uppmätt av oss)"

marran skrev:
> Jag tror inte det:
> F4
> "Volym: 9 l
> Vikt: väska 715 g + vätskeblåsa 157 g = 872 g
> (uppmätt av oss)"
>
> F6
> "Volym: 15 l
> Vikt: väska 835 g + vätskeblåsa 159 g = 994 g
> (uppmätt av oss)"

det ser man...

> theBrand skrev:
> -----
> > När vi ändå är inne på temat, vad tycker
> ni
> > om ryggskydd och ryggsäck v.s. ryggsäck med
> > inbyggt skydd?
> >
> > Är det nån som brukar köra löst ryggskydd
> > under ryggsäcken?
>

Schreddan skrev:
> När jag kört race med min USWE XC så är det
> med ryggskydd under. Funkar topp tycker jag. Tror
> och upplever att ett dedikerat ryggskydd sitter
> bättre och därmed också skyddar bättre.
>
> Evocen funkar den med och är ju den jag kör mer
> med på nöjeshoja. Så jag kör lite olika
> beroende på humör och var/hur jag ska hoja.

Luthman Photography skrev:
> theBrand skrev:
> -----
> > När vi ändå är inne på temat, vad tycker
> ni
> > om ryggskydd och ryggsäck v.s. ryggsäck med
> > inbyggt skydd?
> >
> > Är det nån som brukar köra löst ryggskydd
> > under ryggsäcken?
>
>
> Jag kör med ryggskydd vid race som kräver det
> eller där jag känner att det är
> befogat(bikepark eller dylikt, har jag
> fullfacekruka har jag oftast ryggplatta). Då har
> jag ett löst skydd under ryggan. Sitter bra och
> det känns som om det skyddar bättre än t.ex. en
> Evocrygga.

Jag har funderat på en ryggsäck med inbyggt skydd, men det är ju inget fel på säcken jag har, och jag skulle ändå vilja ha ett löst skydd för liftdagar +ANNAT.
Och som ni säger så känns ju inte skyddet i Evocryggan direkt överdimensionerat.

Då återstår väl bara frågan om vilket ryggskydd man ska ha, men det får nog bli en egen tråd tror jag :)

Jag har ett Dainese som egentligen är tänkt som MC-skydd. Det kör jag med både på vintern när jag åker alpint och på sommaren när jag kör dörnhill eller tuff #enduro. Enda nackdelen med det är att det har en ledat platta på ryggen som tenderar att skava lite på en av mina ryggkotor. Men hag jar ett tunt linne under är det lugnt. Det jag försöker säga är att alla ryggskydd är inte optimala för cykling.

Evocens ryggskydd känns mer som "bättre än inget alls" vilket det lär vara utan tvekan. Men det känns ju sådär väldimensionerat för mer kraschbenägen cykling. I synnerhet som det går sönder om det gör för mycket nytta.

Men det går ju också att plocka ur och köra med fetare skydd under istället vid sådana tillfällen.

Jag köpte en Deuter istället där skyddet känns mer som en stridsvagn och begränsningen nog snarast är att det inte sitter riktigt lika bra i ryggsäcken som en lös ryggplatta skulle göra.

Hajar inte ditt Evoc-mantra om skyddet som du alltid kommer med.
Har kollat mitt i Enduron och håller inte med dig. Visst det är inte ett POC-ishi mjuk deg men jag har inga problem med att det skulle skydda ok vid en krasch.

Jag är ingen Evoc-fanboy men din beskrivning är lite väl raljerade. Sen så är säkert Deuter bättre, har aldrig kännt på ett dock.

Men sant som du skriver är det utförs-aggro-hoja så är valet solklart på ett separat ryggskydd.

Evocens ryggskydd är inte fullångt utan bara så långt som ryggsäcken är (doh) men när jag jämfört det med mitt lösa Dainese är det inte särskilt mycket kortare. Uppi nacken täcker det möjligen en kota mindre, nedåt i svanken ett par. På bredden är det klart tillräckligt för att täcka kotpelare + ANNAT.

Addera det faktum att väskan + vätskeblåsa har lite dämpande effekt och att midjebältet funkar som ett njurbälte light och att viktstraffet jämfört med väska utan bara är nånstans runt 250g så tycker jag det är ett väldigt bra skyddsalternativ för stigcykling och enduro. Klart mycket bättre än alternativet inget ryggskydd, och min amatöranalös tyder på att det inte är så mycket sämre än ett dedikerat skydd att det är värt besväret att köra löst ryggskydd + väska. Det skulle ju om något leda till svettöverdos a la pressure suit, samt antingen dubbla midjeremmar eller midjeremmar + bröstrem USWE style.

Det är ju ändå en stor skyddsmässig kompromiss/risktagning med #enduro, folk (över)kör med mjölksyretrött hjärna på DH-leder på cyklar med mindre fuckup-marginal än en DH-cykel och nästan inga skydd.

Jag tycker faktiskt inte värmen är något jätteproblem när jag kör rygga/ryggskydd. Antingen är mitt väldigt välventilerat eller så är det nåt annat. Min rygga är visserligen väldigt välventilerad.

Jag tycker bara inte att Evocryggorna har passat mig när jag testat, annars är det inte en dum idé. Dessutom har jag börjat köra rätt mkt med kamerarygga på sista tiden. De funkar rätt bra som kraschdämpare också....

Tillbaka
Topp