Race Across America 2016

GoranS

Aktiv medlem
Race Across America 2016
Bara 10 månader till start, så det är väl dags att börja ladda upp nu! ;-)

Noterar att det redan är 21 anmälda i soloklasserna (20 herrar och 1 dam). Bland de anmälda finns Zimin, den ryske åldermannen som gjort till sin specialitet att bryta tidigt, i år redan efter TS2. Dessutom är det två danskar och en finne.

Race Across America 2016
nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> Måste man köra loppet om man skriver i tråden?

Hoppas jag sannerligen inte med tanke på hur många inlägg jag brukar få in i RAAM-trådarna.

Race Across America 2016
GoranS skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Måste man köra loppet om man skriver i
> tråden?
>
> Hoppas jag sannerligen inte med tanke på hur
> många inlägg jag brukar få in i RAAM-trådarna.

Jaha, du försöker friskriva dig nu!

...shit

Race Across America 2016
Lyckligtvis har ju arrangörerna kvalificeringskrav, så ser man bara till att inte uppfylla dom borde det vara lugnt hur som helst.

Race Across America 2016
GoranS skrev:
> Lyckligtvis har ju arrangörerna
> kvalificeringskrav, så ser man bara till att inte
> uppfylla dom borde det vara lugnt hur som helst.

Puh!

Race Across America 2016
NLC skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lyckligtvis har ju arrangörerna
> > kvalificeringskrav, så ser man bara till att
> inte
> > uppfylla dom borde det vara lugnt hur som
> helst.
>
> Puh!

Det är dock allmänt känt att du är mer än kapabel att uppfylla nämnda kvalificeringskrav, NLC!

Race Across America 2016
Totalt sex danskar finns nu anmälda, men bara en österrikare i form av Gulewicz. Strasser är tydligen i rehabilitering efter en axeloperation till följd av en olycka i september. Hans deltagande är tydligen osäkert. Regerande mästaren, Zotter, är än så länge inte med på listan.

Race Across America 2016
Nu på fredag kommer Åke med team att göra ett test inför RAAM. Tanken är att testa rapportering också.

Det är Swedish Ultrabike 610-banan som ska cyklas.

Race Across America 2016
GoranS, bara du "missar" RAAM ungefär på samma vis som förra året så ska det nog ordna sig.

Det börjar dra ihop sig för Åke (och de andra) - hoppas att förberedelserna går bra.

Race Across America 2016
Nej, denna gång blir det nog mer missa på riktigt. Första 2-3 dygnen kanske går att följa men sen ska jag roa mig på annat sätt.

Race Across America 2016
Tyvärr är jag ledig iår, så jag kan inte bistå med tafatta försök att hålla ställningarna nattetid detta året :(

Race Across America 2016
Följer med intresse

Uppdaterat 09:44 senast.

Swedish Ultrabike 610 banan startar i Köping, Västmanland och har 13 stycken Time Stations (TS) längs vägen. Rutten på kartan. Vändpunkten är vid Selma Spa, Sunne, Värmland. Detta inlägg kommer att uppdateras under fredagen så att det går att följa Åke och teamet under dagen.

Start Köping:4:15

TS 1 Färna 41.5 km: 5:36 30,7 km/t

TS 2 Söderbärke 84.7 km: 6:59 31,0 km/t

07:20 Allt går bra. Svaga vindar och vackert väder.

TS 3 Malingsbo 134.6 km: 8:54 28,9 km/t

09:44 Åke rullade nyss iväg efter ett planerat matstopp 5 km innan Kloten. 22 minuter. Väst på och han behåller benvärmarna. Ca 11 grader. Skiftbyte följebil/husbil. Han tog även ett improviserat matstopp på 17 min vid 95 km.

Race Across America 2016
Uppdatering på CK Distans hemsida
"18,5 grader varmt och soligt. Den lätta motvinden som Åke har haft under stora delar av dagen börjar kännas av. Planerat crewbyte och matstopp i Deje omkring kl 16."
Deje är ju halvvägs. Heja heja!

Race Across America 2016
IMG_20160506_153604.jpg

Matstopp i Deje, RAAM-style.

Och sedan fortsätta.

IMG_20160506_160701.jpg

Matstopp och crewbyte i Deje tog cirka 40 minuter.

Race Across America 2016
Kul med bilder! Tack för uppdatering

senaste nytt från hemsidan

"TS 7 Selma Spa, Sunne 341.8 km: 17:51 25.1 km/t

Ett snabbt 10 minutersstopp i Sunne. Det blev några minuter i vilstolen för Åke och lite mat. Överraskande tät fredagstrafik i och kring Sunne. Medvinden till Sunne var välkommen. Åke känner sig fortsatt stark. Nu byte till cykel med lite mer upprätt sittställning inför kommande backar. 18 grader och sol fortfarande."

Race Across America 2016
Senaste uppdatering

"TS 9 Lesjöfors 444.6 km: 21:50 25,3 km/t

Matstopp i Lesjöfors och dags för ytterligare förstärkning av klädsel, 6.5 grader.

(Uppdateringen här av rapporten från nästa TS, TS 10 Hjulsjö, kommer sannolikt att ske med fördröjning. Därefter ‘normal’ uppdatering igen.)"

Nu gå jag och lägger mig, medan Åke och hans crew fortsätter in i natten. Hoppas de får en lugn och händelselös natt.

Race Across America 2016
Jenny, det blev kanske lite väl händelselöst för Åke lyckades inte hålla ögonen öppna när han hade cyklat en timme efter Lesjöforsstoppet. Han satte sig i bilen och sov i en kvart i Hällefors. Efter ytterligare timme, en stund efter TS 10 i Bredsjö (1.10) slog sömnen klorna i honom igen. Obekräftat läge just nu.

Race Across America 2016
På cykeln sedan 2.45. Slavade nyss i backen upp till Öskavik (borde vara lite känt hos Örebroare i alla fall). Var förmodligen ovetande om att varvets brantaste 500 m lurar i närheten.

Race Across America 2016
Ja det var ju bra natten var lugn och glad för honom att han har förmågan att ta en powernap när han behöver. Min frukostläsning gick fort.

"TS 10 Hjulsjö 499.7 km: 01.10 Sov i ca 60 minuter på vägen mot Nora."

Hoppa att allt går bra.

Race Across America 2016
TS 11 05.48. I Lindesberg var Åke fortfarande väldigt sömnig så ett beslut togs om en tvåtimmarspaus. Efter något mindre än två timmar var han på väg igen.

TS 12. 7.27. 16 km kvar.

Race Across America 2016
Han upplevde den som kuperad, ja. Hårddata från Ride With GPS säger att man klättrar 6078 m och den egna mätningen på en Garmin visade 5741. Det får bli den officiella siffran till arrangemanget i augusti i år. Sedan får kommande mätningar kan ge andra snittsiffror över tid.

Höjdmeterna är ju när det kommer till kritan ändå inte lika trevliga som den vackra naturen som banan rör sig igenom. Och det vackra vädret hela gårdagen och nu på morgonen lyfte verkligen fram allt det fina.

Race Across America 2016
Tufft med många höjdmeter. Kommer Åke att lägga ut rundan på strava eller någon annan stans? Bra väder höjer onekligen stämningen.

Race Across America 2016
Petert sa:
Jag är ganska säker på att Åke inte har Strava.

Vi ser fram emot loppet i augusti när bl a du Jenny ska tävla på den banan!

:D
Jo, dels därför jag följer med stort intresse.
Jag hoppas att det blir av i aug. Hade ju varit kul med fler som anmälde sig och så behöver jag ett crew.

Tillbaka
Topp