RR CV 2015 Öppet spår-noob sådär lite spontant på ett bananskal.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag hamnade som deltagare på Öppet spår 90 km med några dagars marginal, bytte namn två dagar innan och började träna i tisdags, dvs jag cyklade mtb 2,7 mil i hemmaterräng. Note to myself, 27km hemma är inte samma sak som 94km i vasaloppsspår.

Har aldrig gjort det här förut och kan väl ärligt säga att jag varit lite anti både i sinnet och i skrift. Svårt för hypade grejer eller vad man skall kalla det. Hursom var det ju frågan om öppet spår på en ärvd biljett, bättre alltså att berika sig med en erfarenhet än att inte veta.

Eftersom boende saknades tog jag med mig min tålmodiga fru som dessutom tog ut semester. Efter usel nattsömn satt vi 04:00 i bilen på väg mot Sälen. Vi delade på körningen och var framme ca 09:30. Gott om tid att lista ut hur allt funkar med anmälan, chip, muggbesök osv. När det var klart tog frugan bilen och åkte till Mora.

Stig-Helmer känslan var påtaglig. Mitt fordon en 22" hög Marin med 26" och trippelklinga, Dessutom med rapid-rise så att man skall ha maximal möjlighet att välja fel växel när det är som jobbigast. Jag kände ingen större ångest för däckvalet, det blev det som satt på, flera år gamla NN och RR som jag pumpade till 2,5bar. Kände inte att det var nån avgörande faktor med för mycket tryck i mitt fall. Antal punkteringar blev noll, flowighetsfaktorn och fästet är ändå alltid ganska lågt för min del. Eftersom jag förstått att Lycra inte hör hemma i skogen hade jag kittat mig i mina allra vedervärdigaste Hawaiishorts, för att nu konstatera att det var fler fullkittade lycraställ på plats än på ett motionslopp för lvg.

a.jpg

Bild från starten en stund efter jag anlänt.

b.jpg

Bild från starten när det börjar fyllas på.

c.jpg

Det var en varm väntan i grupp 2 men trevligt att prata med folk. Hade en norrman bredvid mig som brukar springa ultravasan på uppemot 15 timmar, fyfan vad starkt men jobbigt säger jag om det. När vi väl var iväg satte jag som mål att tänka positivt, att inte stanna och att försöka matcha Foss planerade under fyra timmar. Man kan sammanfatta det så här, fram tills det var fyra mil kvar gick allting lätt och enligt plan, men där kom hammaren, benen dog och allting blev plötsligt väldigt jobbigt. Försökte vara noga med att dricka men kände ändå pirr i benen som antydde att kramp var möjligt. Släppte lite på farten och körde lättare växlar. Märkte ganska tydligt att jag inte var ensam om upplevelsen av slut på krafter, Ganska många fick kramp omkring mig samtidigt som det kom andra bakifrån som såg hur pigga ut som helst. Den sänkta farten gav nya krafter men jag fick ytterligare en komplikation som var mycket svår att hantera. Jag har köpt ett styre av larsaw och det är 740mm brett dvs +100mm mot innan. Styret är mycket skönare på kort tur men nu gav sittställningen grym smärta i nacken, smärta på nivå spykänsla. Inte mycket att göra åt det är tillräckligt tekniskt för att man skall behöva hålla i styret när man cyklar. Blir en ny kortare styrstam eller en ny cykel mmmmm.....

Lite reflektioner från banan mm. Jag upplevde banan som lättåkt även för den som inte är så van. Det besvärligaste var dels det lösa gruset, för så mycket grus finns inte att öva på på en enda enskild eller kommunal väg i stockholms län, ovant alltså, det andra var ju att allt var var större högre och längre än man är van med. För mig som cyklar mycket lvg, bland annat berg på GC var det tydligt att det här var mer energikrävande. På lvg tappar man inte fäste, det rullar bra och vill man kan man vila utför. Här var det inte så, det var nånting som var jobbigt hela tiden.

När jag var pigg kunde jag ligga bredvid någon 29" och konstatera att min rull var sämre på alla underlag utom asfalt. Loppet känns optimalt för stora hjul.

Sista biten på resan blev en nedräkning mil för mil och kilometer för kilometer. Stannade en gång och hällde över resorbvattnet från flaskan i camelbaken annars noll stopp. Det var många som hejade och dessutom verkade flytta sig till nya positioner. Fick en liten fanclub som som ropade Bra jobbat "Badbrallan"! Till slut kom även jag i mål och tiden blev 4.36 vilket jag är nöjd med, fanns inget mer jag kunde göra och det finns goda förutsättningar att putsa den tiden om man förbereder sig.

Jag tog en selfie innan start för att föreviga mina brallor. Men då det är lite suspekt att stå oc fota sitt eget skrev tog jag bilden uppifrån. Måste bara ha med den. Har alltså lyckats med bedriften att göra en "lika som bär bild" längdmässigt mellan 192 cm jag och Thyrion Lannister.

d.jpg

Sammanfattning: Jag tycker att loppet var trevligt och välorganiserat. Inget som man behöver avskräckas av för att man är mindre skicklig. Öppet spår-formatet passade mig och jag upplevde det inte som trångt, hetsigt eller stressande. Tränad bör man nog vara eller välja en kortare distans. Jag är inte helt säker på att man cyklar fortare genom att skippa depåer, många stannade och cyklade sedan om mig igen trots att vi från början haft ungefär samma fart. Jag såg inga olyckor eller skador. Tillbuden var få och de som ville köra om kunde det, det var som regel lätt att hålla höger, ibland fick man en vänlig kommentar om "kommer vänster" men det var mer info än uppmaning. Jag rekommenderar loppet till alla som vill cykla lätt terrängcykling i hög fart eller som vill utmana sig till en fysisk prestation. Kan jag tänka mig att göra det igen? Ja vafan, det klart man vill ha revansch för det slarviga upplägget. Måste nog lösa boendet också, för det blev en lång ensamkörning hem med ett zombiekolli i passagerarsätet för min tålmodiga fru.

Kul! Jag kände också att benen inte ville vara med mer när man kommit ner under bron efter utförskörningen från evertsberg. Satsade på hög kadens och det verkade funka för dom hämtade sig ganska snabbt. Jag tyckte jag kröp fram i vissa uppförsbackar men när jag tittade bakåt fick jag 10 meters lucka direkt så det kan inte ha varit så dåligt. Håller med om att det var lite ovant med lösgrus men det fungerade bra, kanske tack vare lågt tryck i däcken. Jag höll mig till planen utan stopp (eller det blev en fotisättning när jag skulle ta dricka för jag körde in i en funktionär, dock inget allvarligt). Ångrade att jag inte tog cykelskor för det gjorde jävligt ont i fötterna med tre mil kvar. Mitt resultat blev långt över förväntan med sluttid på 3:39.

Foss skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul! Jag kände också att benen inte ville vara
> med mer när man kommit ner under bron efter
> utförskörningen från evertsberg. Satsade på
> hög kadens och det verkade funka för dom
> hämtade sig ganska snabbt. Jag tyckte jag kröp
> fram i vissa uppförsbackar men när jag tittade
> bakåt fick jag 10 meters lucka direkt så det kan
> inte ha varit så dåligt. Håller med om att det
> var lite ovant med lösgrus men det fungerade bra,
> kanske tack vare lågt tryck i däcken. Jag höll
> mig till planen utan stopp (eller det blev en
> fotisättning när jag skulle ta dricka för jag
> körde in i en funktionär, dock inget
> allvarligt). Ångrade att jag inte tog cykelskor
> för det gjorde jävligt ont i fötterna med tre
> mil kvar. Mitt resultat blev långt över
> förväntan med sluttid på 3:39.

PiPPiW, Hade du blåst förbi mig på Olga så hade jag lagt mig i ett dike och sovit.

Verkligen bra kört Foss, långt under Sub fyra. Gratulerar.

Skoj RR! Skratta högt för mig själv åt din fanclubs hejarop om "badbrallan" det om något måste ju gett lite extra boost när det kändes lite motigt!?

Bra kört alla, Foss körde du in på 3.39 med plattisar och vanliga skor? "Du är tokig!"

macaai skrev:
> Skoj RR! Skratta högt för mig själv åt din
> fanclubs hejarop om "badbrallan" det om något
> måste ju gett lite extra boost när det kändes
> lite motigt!?
>
> Bra kört alla, Foss körde du in på 3.39 med
> plattisar och vanliga skor? "Du är tokig!"
>
>
> e=youtu.be&t=6m50s

Ja det blev så den här gången, cykelskorna låg i stockholm å vi var på semester i gävle när jag kom på att jag skulle åka.

Det bästa med loppet var ändå att man fick medalj! Det sämsta att man inte fick mat å en öl efteråt. Sen tycker jag mässan bleknar i jämförelse med Vättern också men det är ju ett mer anrikt arragemang så det kanske kommer till CV också.

Håller med, saknade maten och ölen. Lättölen efter VR måste väl nästan vara den godaste ölen man dricker under året :-). Sen var medaljen lite tråkig, andas inte direkt premium. Men annars tyckte jag det var en kanondag och jag kommer antagligen köra nästa år, då ska jag ner under 4 tim.

Tack Jeppe_E och macaii. Jovisst gav det lite positiv boost.

j_nilsson, allt prat om öl gör att till och med jag som knappt dricker tar en kall nu. Frugan fick ett par och jag fick en av dem. Det skall enligt uppgift från givaren vara kurdisk öl. Isåfall första gången jag provar det. Blir spännande.

007.jpg

Spännande, kurdisk öl har jag nog aldrig druckit, smakar den bra? Själv har jag några Corona på kylning, passar bra i bastun. Fick ju sitta i en bil hela kvällen igår så jag tar igen det idag. Skål!

Grymt kört alla inblandade :D
Och som vanligt härligt med dina RR's Hasse!
Väl mött på jobbet (på torsdag)

larsaw skrev:
> Grymt kört alla inblandade :D
> Och som vanligt härligt med dina RR's Hasse!
> Väl mött på jobbet (på torsdag)

Tack larsaw. Jag är ledig en heeeeeel vecka till. Sköter du förberedelserna eller måste vi ses och cykla lite?

j_nilsson skrev:
> Spännande, kurdisk öl har jag nog aldrig
> druckit, smakar den bra? Själv har jag några
> Corona på kylning, passar bra i bastun. Fick ju
> sitta i en bil hela kvällen igår så jag tar
> igen det idag. Skål!

Skål! Ölen var god. Kändes som en sommaröl man tar kall bara för att det är gott med öl. Stack inte ut åt något håll.

Foss skrev:
> Mitt resultat blev långt över
> förväntan med sluttid på 3:39.

Det där är lagom knäckande för mig som cyklade på strax över 3.30 med klar högre ambitioner, motivation och förberedelser in dig ;-)

Kul RR för övrigt!

pme skrev:
> Foss skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mitt resultat blev långt över
> > förväntan med sluttid på 3:39.
>
> Det där är lagom knäckande för mig som cyklade
> på strax över 3.30 med klar högre ambitioner,
> motivation och förberedelser in dig ;-)
>
> Kul RR för övrigt!

Tack pme! Ja den där Foss verkar lurig. :) Blir det inga mer RR från CV? Min från ÖS är väl lite väl tunn för att täcka det hela?

Jag hade nog tur :)

Tror det beror på att jag cyklar till jobbet allt som oftast, det är tydligen mer givande än vad jag trott. När det gick så bra så blir jag ju sugen å se hur fort jag kan åka om jag tränar lite mer cykling och tar på mig ett par cykelskor så jag kan dra lite i uppförsbackarna. Som sagt, är det fint väder nästa år så kör jag nog igen om gud vill och byxorna håller.

Håller med om att det är ett stämningslopp med rätt höjdprofil och längd. Kört två gånger och är lite sugen på en tredje enbart pga stämningen.

Kul RR!

@jofa, somliga får förnedra sig för att andra skall verka lite extra hårda. Det är ett tufft jobb men någon måste ta på sig det. Fula brallor verkar vara min grej.

@kungen, det verkar som om det mysiga försvann när det blev mer allvar på lördagen.

Jag har förövrigt konstaterat att min prestation inte var så illa om man tittar på jämförbara farbröder i H45 (159 av 504 tror jag). Fascinerande att se medelhastigheten på splittarna sjunka i takt med att man kände sig fysiskt kölhalad. Vet ju med säkerhet att jag kan nå bättre form så det är ju lite kul. Men det är nog mängdträning plus skivstångskomplex som skulle vara bäst att satsa på. Klena muskler är inte kul.

Hasse#7 skrev:
> pme skrev:
> -----
> > Foss skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mitt resultat blev långt över
> > > förväntan med sluttid på 3:39.
> >
> > Det där är lagom knäckande för mig som
> cyklade
> > på strax över 3.30 med klar högre
> ambitioner,
> > motivation och förberedelser in dig ;-)
> >
> > Kul RR för övrigt!
>
> Tack pme! Ja den där Foss verkar lurig. :) Blir
> det inga mer RR från CV? Min från ÖS är väl
> lite väl tunn för att täcka det hela?

Eftersom du ber om det kommer här en kort mobilskriven RR (läs spridda säkrar av reflektioner) från den snabbare (men inte snabbaste) delen av motionsklassen.

Lite i sista stund tyckte jag och kompisen att Finnmarksturen skulle vara en bra genomkörare inför CV. I torsdags började träningsvärken i vader och baksidan av låren att släppa.
Som grädde på det moset drog min polare ut mig på "en liten runda" på fredagen. Det blev en 20k-runda med drygt 300 höjdmeter. Inte riktigt vad mina knappt återhämtade ben tyckte var lämpligt.

Eftersom övriga två i stugan körde tävlingsklass kom jag i god tid för att lägga cykeln hyfsat långt fram och sedan invänta tävlingsstarten. Det är lite mäktigt att se klungan dra iväg på så nära håll.

Efter första starten tog jag av mig överdragskläder och gick och kissade. Då kom jag på att väskan som nu låg längst in i lastbilen innehöll min flaska med sportdryck och häxbrygd (pre-sport). Där rök mitt morgonkoffein.

8.35 rullade jag och resten av startled 9 iväg. Merparten höll ett för mig lagom tempo. Några blev passerade och några passerade under första långa backen.
Första två milen följde ungefär samma mönster men med färre omkörningar.

Jag låg med ungefär samma cyklister under hela rundan. Vissa backkrön och nedförsbackar körde jag om för att på kommande flack bli omkörd av de som hade mer klipp i benen men inte samma självförtroende i nedförsbackarna.

Ganska snart (läs Smågan +/- 2 km) kände jag att musklerna som företrädesvis hade använts under fredagen inte var helt överens med mig om att det var vettigt att vara ute och cykla igen. Det gjorde att jag inte hade samma styrka uppför som jag brukar ha.

Någon vis person har en gång sagt: "plan the ride, and ride the plan" vilket jag trots brist på ork försökte så gott det gick. Själva planen gick ut på att köra på strax över tröskel upp till Smågan för att där öka tempot en aning. Efter Oxberg skulle det sedan vara fri fart in mot mål i mån av ork.

Hela nya dragningen fram till Oxberg var tuffare än väntat. Först kom en rejäl stigning inför backen ner till chikanen och bron under vägen. Direkt efter bron trodde jag att de berömda Lubdbäcksbackarna började, så jag sänkte tempot rejält för att efter ett par hundra meter upptäcka att det planade ut ända fram till den välkända stigningen där Preem Hill Race tidigare ståtat (varför togs det bort?).

Enligt Strava hade jag min snabbaste tid hittills uppför hela Oxbegsbacken men gjorde å andra sidan inte samma uppladdning och tempoökning som tidigare år. Jag måste säga att det var ganska skönt att vända ner mot Oxberg utan maxpuls och flåsandes som en blåsbälg i en smedja från medeltiden.

Trots att jag legat mer på rulle än tidigare år och försökt ta det lugnare (Strava påstår att jag körde PB hela första halvan) saknades det där extra för att ligga och trycka på i vänsterled resten av vägen in mot mål. Istället följde ungefär samma rutin som tidigare. Ut i vänsterfil när det gick för långsamt nerför och över en del branta krön. Däremellan in i det jämnsnabba ledet i högerfil.

Inte ens de sista kilometrarna in mot mål lyckades jag motivera mig själv att kräma ut det där sista ur benen dom jag brukar göra. Kanske för att jag redan i Oxberg räknade ut att jag skulle behöva snitta över 30 de sista två milen för att tangera förra årets tid. Med långa partier runt 20 insåg även min mosiga hjärna att det var kört.

Tidsmässigt blev det en försämring med nästan fyra minuter men över hundra platsers förbättring (i motionsklassen). Något stukat ego direkt efter målgång men idag när alla intryck satt sig är jag trots allt nöjd. Och mer än lovligt öm i baken. Nu skall det bli skönt att sänka trycket en aning i både däck och dämpare.

Hur är det då med alla motcyklister under loppet?
Självklart uppträdde de flesta sansat men de man minns är tyvärr de som trots alla förmaningar bara var tvungna att dra om på högersidan eller svängde in så tätt framför att man bara blev förbannad.
Det slarvas väldigt mycket med "kommer vänster" i motionsleden. Både från mig och många andra men så snart den värsta hetsen lagt sig var det ganska lugnt och ordnat i leden.

Sämst betyg ger jag oavkortat till maten efter loppet. Bara mjölk och vatten i fållan och potatissallad med trist kött efteråt är inte premium. Det, i kombination med att man är tvungen att betala extra (plus serviceavgift) för den snudd på obligatoriska cykeltransporten, gör att CV får tre starka ventilhattar av fem möjliga.

Om jag kommer köra igen? Jajjemen (om jag får en startplats i nästa anmälningslotteri vill säga).

Hasse#7 skrev:
> Bra rapport pme och bra jobbat!

Tack detsamma!
Och tack för att jag får åka snålskjuts i din tråd.

pme skrev:

>
> 8.35 rullade jag och resten av startled 9 iväg.
> Merparten höll ett för mig lagom tempo. Några
> blev passerade och några passerade under första
> långa backen.
> Första två milen följde ungefär samma mönster
> men med färre omkörningar.
>
> Jag låg med ungefär samma cyklister under hela
> rundan. Vissa backkrön och nedförsbackar körde
> jag om för att på kommande flack bli omkörd av
> de som hade mer klipp i benen men inte samma
> självförtroende i nedförsbackarna.
>
>

Samma startgrupp som jag. Vad körde du in på för tid?

Hasse#7 skrev:
> Till slut kom
> även jag i mål och tiden blev 4.36 vilket jag
> är nöjd med, fanns inget mer jag kunde göra och
> det finns goda förutsättningar att putsa den
> tiden om man förbereder sig.

Kom just på en sak som fick mig på gott humör ^^

;-D
DSC_0848.jpg

Kung_Gustaf skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Till slut kom
> > även jag i mål och tiden blev 4.36 vilket jag
> > är nöjd med, fanns inget mer jag kunde göra
> och
> > det finns goda förutsättningar att putsa den
> > tiden om man förbereder sig.
>
>
> Kom just på en sak som fick mig på gott humör
> ^^
>
>
>
> ;-D
>

Härligt! Men du vet väl att dom säger att den nya dragningen gör banan ca TVÅ minuter långsammare eller hur det nu var igen. :-)

Edit: "nya" föll bort.

Senast ändrad:
Hasse#7 skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > Hasse#7 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Till slut kom
> > > även jag i mål och tiden blev 4.36 vilket
> jag
> > > är nöjd med, fanns inget mer jag kunde
> göra
> > och
> > > det finns goda förutsättningar att putsa
> den
> > > tiden om man förbereder sig.
> >
> >
> > Kom just på en sak som fick mig på gott
> humör
> > ^^
> >
> >
> >
> > ;-D
> >
>
> Härligt! Men du vet väl att dom säger att den
> dragningen gör banan ca TVÅ minuter långsammare
> eller hur det nu var igen. :-)

Har jag ALDRIG hört! :D Hörde det inte precis heller ;)

bollen skrev:
> ni som kört cv
> tror ni det skulle att köra med cx?

På öppet spår 90 kom det en kille på CX. Han körde fortare än mig och de framför på lätta partier. I övrigt vet jag inte. Jag tror jag sett cykeln här på forumet, jag säger inte märke eftersom jag blev lite lätt irriterad. Det påverkade inte mig eller någon annan men han cyklade på höger vägbana på asfalten trots att det var uttryckligen förbjudet. Det var ingen fara eller så, mera av "fick man eller fick man inte göra så". Tror jag såg två cx till och alla verkar ha kommit i mål. Jag körde ca första tredjedelen av banan med framdämparen låst. Upplevde inte att det var något problem. Jämfört med skakningarna i Järvsö så var det här klart mycket mera uthärdligt.

Tillägg: Är man följsam och orkar lämna sadeln mycket så tror jag inte att det är så jättesvårt som det var på fredagen med nästan helt torrt underlag. Hoppas du får svar från nån mer erfaren också.

Senast ändrad:
Jag blev också omåkt av en CX, en röd. Pratade med ägaren i mål sedan. Han hade haft en punka men verkade nöjd. Jag skulle aldrig välja CX, kanske en med riktigt feta däck men aldrig annars. Men så har ju jag en väldigt klen rygg också.

Foss skrev:
> Jag blev också omåkt av en CX, en röd. Pratade
> med ägaren i mål sedan. Han hade haft en punka
> men verkade nöjd. Jag skulle aldrig välja CX,
> kanske en med riktigt feta däck men aldrig
> annars. Men så har ju jag en väldigt klen rygg
> också.

Var den av ett något exklusivt märke så menar vi nog samma. Man kan nog sammanfatta irritationen som något så banalt som när nån ställer sig först i kön. Jag hade ändå inte kommit före i mål så skit samma.

thisismycat skrev:
> Snygga shorts, "badbrallan"!

Eller hur! En depå var gjord så att man rundade området och sedan mötte de som var på väg in fast avdelat med band. Ut var det lite uppför och jag tyckte faktiskt att jag hörde en inkommande säga "Fyfan, så det ser ut" :)

Hasse#7 skrev:
> thisismycat skrev:
> -----
> > Snygga shorts, "badbrallan"!
>
> Eller hur! En depå var gjord så att man rundade
> området och sedan mötte de som var på väg in
> fast avdelat med band. Ut var det lite uppför och
> jag tyckte faktiskt att jag hörde en inkommande
> säga "Fyfan, så det ser ut" :)

Hahahaha

bollen skrev:
> ni som kört cv

På fredagens Öppet spår eller första leden på lördagen så hade det säkert gått bra. Då var det tydligen bara ett grusrally.

Från kl 11:40 på lördagen och senare blir svaret - nej, nej, nej. Absolut inte.

bollen skrev:
> ni som kört cv

Jag körde på lördag (start 10:15) med en stål-CX..(Campagnolo-utrustad vill jag nörd-påpeka).
Lite macho-korkat kul att ha gjort det, men gör aldrig om det. Banan kändes betydligt jävligare än 2012. Om det berodde på cykelval eller ban-slitage vet jag inte. Jag körde med Specialized Renegade 1.90 fram och det hjälpte nog upp komforten lite. Conti CX-däck bak. Hade inte en chans i nedförsbackarna, men körde om flitigt på platten och uppför. Har dock svårt att tro att jag skulle kört långsammare på platten med en 29:er med snabba däck, eller vad säger experterna? Såå mycket låg jag inte i bocken att luftmotståndet ska ha gjort nån skillnad. :)

Jag fick en biljett till CVÖS som en utlottningspris. Då fick jag köpa en lämplig cykel (har aldrig cyklade off road). Det blev en Boardman 29er HT, alu ram och SRAM X7. Cykeln var inte i närheten av att vara en begränsning. Hade stora träningsambitioner som sprack rejält pga först dödsfall i familjen och sedan skada. Då stod jag vid starten med en splitterny cykel med typ 10 mil på odometern. Jag dubblerade min off-road erfarenhet genom att köra loppet!

Naturligtvis saknad jag lite teknik, t.ex. det blev fel växling några gånger och jag fegade ut på ett par brantare nedstigningar. Och sedan visst jag inte när asfalt sektionen skulle komma. Förstodd bara när jag svängde ut på vägen varför de framför mig hade spurtade. Sög rejält att ser en samlade klunga 100m framför mig. Jag kom inte ikapp även när jag gav allt och fick cykla denna delsträck helt ensam. Ironisk att asfalten blev den sektion som jag verkligen brände mig på. Kastade bort några minuter genom helt ogenomtänkt vatten strategi också. En Camelbak känns som ett måste.

Det blev 3:49. Jag var jätte nöjd och hade kul. Förhoppningsvis jag kan träna ordentlig nästa år och förbättra min teknik och taktik. Cykeln och grund kondition var bra men...let's face it...jag var en noob och cyklade som en noob.

Mjölner skrev:
> bollen skrev:
> -----
> > ni som kört cv
> > tror ni det skulle att köra med cx?
>
> Jag körde på lördag (start 10:15) med en
> stål-CX..(Campagnolo-utrustad vill jag
> nörd-påpeka).
> Lite macho-korkat kul att ha gjort det, men gör
> aldrig om det. Banan kändes betydligt jävligare
> än 2012. Om det berodde på cykelval eller
> ban-slitage vet jag inte. Jag körde med
> Specialized Renegade 1.90 fram och det hjälpte
> nog upp komforten lite. Conti CX-däck bak. Hade
> inte en chans i nedförsbackarna, men körde om
> flitigt på platten och uppför. Har dock svårt
> att tro att jag skulle kört långsammare på
> platten med en 29:er med snabba däck, eller vad
> säger experterna? Såå mycket låg jag inte i
> bocken att luftmotståndet ska ha gjort nån
> skillnad. :)

Jag hängde på en cx på asfaltsdelen (det längre utförspartiet), och tog honom direkt efter när vi kom in på grus igen, och han kom aldrig ifatt, så det handlar nog mest om ben och pannben.

Tycker min epic rullade av bara helvete, riktigt bra även jämfört med min racer.

Vilka däck var bäst? Mina RaRa Lite Skin var inte bra. Skar upp en däcksida och fick mig en promenad på 6 km i det vackra vädret. Hade gärna varit utan den.

Jag körde helstel MTB 27.5 och det gick över förväntan fast jag startade i led 51 typ näst sista gruppen. I dom värsta medförsbackarna fick jag helt klart slå av på takten. Och jämfört med FS måste man planera sin väg bättre. Fast i uppförsbackarna och på slätare partier gick det kanon. Min cykel väger typ 8kg och jag har 2.1 däck. Jag försökte få fram info innan loppet från folk som cyklat med helstelt men det var väldigt svårt. Dom flesta som hade åsikter verkade inte ha någon praktisk erfarenhet

konstruktören skrev:
> Dom flesta som hade åsikter
> verkade inte ha någon praktisk erfarenhet

Jag tror du lyckades summera hela happy i en mening där. ;)

Eveningstar skrev:
> konstruktören skrev:
> -----
> > Dom flesta som hade åsikter
> > verkade inte ha någon praktisk erfarenhet
>
> Jag tror du lyckades summera hela happy i en
> mening där. ;)

Haha sant. Vad hade du för tid konstruktören?

Tillbaka
Topp