[Artikel] - Cyklande barn presterar bättre i skolan

Aron

Inventarie
DSC_1006-448x299.jpg

Barn som går eller cyklar till skolan har högre koncentrationsförmåga och presterar bättre. Det är resultatet från en undersökning som gjordes i Danmark 2012. Ändå satsas det fortfarande väldigt lite på att få fler barn att cykla till skolan i Sverige.

http://happymtb.org/2015/08/24/cyklande-barn-presterar-battre-i-skolan/

Det förstår jag verkligen. Min egen arbetsinsats känns ut att öka 20-40%. Jag brinner verkligen efter att jag cyklat och gymmat. Klart att barnen som väcker all energi blir piggare och då ökar även intresset.

:)

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> En till sak, vad gör SCF för den del av svensk
> cykling som inte är relaterad till
> motion/tävling?

Inget.

"Cyklande barn presterar bättre i skolan"
Yaaay!!

"Det har påvisats att pojkar i 13-års åldern är mest olycksbenägna"
Fan fan fan...

Kung_Gustaf skrev:
> Någon borde lära dom bära hjälm ^^

Ja, sånt där ser man allt för ofta!
Och varje gång jag har kasserat barnens hjälmar så är det fram i pannan dom fått ett jack, så att släppa ut en unge med pannan blottad......inte bra!

Vi var på och rättade till barnens hjälmar så gott det gick men på vissa hamnade de fel efter ett tag igen. Alla barn startade med välsittande hjälmar och många rättades till. Med 24 barn så blev det att vissa hamnade på bild innan vi hann rätta till.

Kommer ihåg när jag var en liten knodd, att vi hade säkerhetsdagar avseende cykel på skolan. Vi fick lära oss trafikregler/skyltar samt vi fick cyklarna "besiktigade". Var cykeln godkänd med reflexer och ljus samt att man bar hjälm så fick man en fin liten klisterlapp att sätta på cykeln. Tror det stod "Säker cykel" samt årtalet. Detta har jag för mig att det anordnades 2 ggr per år. Finns det inget sådant i dagsläget?

Jennie Fasth skrev:
> Vi var på och rättade till barnens hjälmar så
> gott det gick men på vissa hamnade de fel efter
> ett tag igen. Alla barn startade med välsittande
> hjälmar och många rättades till. Med 24 barn
> så blev det att vissa hamnade på bild innan vi
> hann rätta till.

De flesta hjälmarna jag testat ut till min son har varit hopplöst dåliga när det gäller att få dem att sitta bra. Till slut hittade jag en duglig på stadium, men den är ändå ljusår sämre på att sitta stadigt än alla hjälmar jag använt själv.

Nu är jag lite väl gnällig men man måste vara mer försiktig för att dra så långtgående slutsatser. Min danska är ganska knackig men undersökningen blandade mellan matvanor och motion och propagerade för att ett "nyttigt" liv ger bättre koncentrationsförmåga. Lustigt nog blandade man också in matens smak som en faktor.

tolkningen av resultatet av koncentrationsförmåga är :
"De elever, der rapporterede, at de var fysisk aktive mindre
end en time om ugen, klarede testen markant dårligere end
de elever som var fysisk aktive mere end en time om ugen. De
elever, der slet ikke var fysisk aktive scorede, i snit, over et
point lavere end de elever, der rapporterede, at de var fysisk
aktive to-tre timer om ugen, og forskellen blev større, hvis
eleverne bevægede sig mere"

Dvs det är självskattad motion som ligger till grunden för undersökningen. Tyvärr så jag ingenting av diskussion kring socio-ekonomiska faktorer. Det kan ju tex mycket sannolikt vara så att barn som motionerar mycket också har föräldrar med högre utbildningsnivå och som kan ge barnet bättre stöttning läxläsning. Mycket intressant hade varit om man kunde rensa från sådan faktorer (jag såg inte det i rapporten). Utan en sådan rensning är det svårt att självklart koppla motion och prestation.

En mer personlig slutreflektion är att det är lite sorgligt att motion måste motiveras med prestation (Happymtb's rubriksättning). Det är väl bra att barn rör sig och har roligt oavsett om det syns i skolresultatet? Det viktigaste för våra barn är inte hur dom mätbart presterar utan hur dom faktiskt mår. För att hårdra det ordentligt: Ett samhälle där argumentet att satsa på cykelbanor för att få upp testresultatet i Pisa-undersökningar har svalt Strava-myten med hull och hår ;):

/Andreas

Peterelf skrev:
> Kommer ihåg när jag var en liten knodd, att vi
> hade säkerhetsdagar avseende cykel på skolan. Vi
> fick lära oss trafikregler/skyltar samt vi fick
> cyklarna "besiktigade". Var cykeln godkänd med
> reflexer och ljus samt att man bar hjälm så fick
> man en fin liten klisterlapp att sätta på
> cykeln. Tror det stod "Säker cykel" samt
> årtalet. Detta har jag för mig att det
> anordnades 2 ggr per år. Finns det inget sådant
> i dagsläget?

Jodå dottern hade det i lågstadiet. Mycket bra att få träffa en polis också.

Totteman skrev:
> Gymnastik 2 ggr/vecka. Det skulle göra susen för
> inlärning och lusten att vilja röra på sig.

Eller tvärtom.

Raggamuffin skrev:
> Totteman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gymnastik 2 ggr/vecka. Det skulle göra susen
> för
> > inlärning och lusten att vilja röra på sig.
>
>
> Eller tvärtom.

+1

Vi hade gympa två gånger i veckan. Det inspirerade då inte mig. Gympan i skolan är idrottsinriktad och tror att alla gillar idrott eftersom den leds av en idrottsintresserad gympalärare. Som tur var rörde jag mig tillsammans med min föräldrar och i scouterna och tycker faktiskt om att röra på mig fortfarande.

A

För att vara mer positiv: en vettig utbildning i trafik för barnen skulle också göra *föräldrarna* mer trygga i att låta barnen cykla till skolan. Mer naturligt rörelse i vardagen och förbättrad trafiksäkerhet skulle bli resultatet. Tyvärr är det ju vi föräldrar som är det stora problemet i att låta barnen röra sig varje dag!

/Andreas

katten skrev:
> Raggamuffin skrev:
> -----
> > Totteman skrev:
> >
>
> > -----
> > > Gymnastik 2 ggr/vecka. Det skulle göra susen
> > för
> > > inlärning och lusten att vilja röra på
> sig.
> >
> >
> > Eller tvärtom.
>
>
> +1
>
> Vi hade gympa två gånger i veckan. Det
> inspirerade då inte mig. Gympan i skolan är
> idrottsinriktad och tror att alla gillar idrott
> eftersom den leds av en idrottsintresserad
> gympalärare. Som tur var rörde jag mig
> tillsammans med min föräldrar och i scouterna
> och tycker faktiskt om att röra på mig
> fortfarande.
>
> A

+1 på den. Så är det. Föräldrarna bidrar mest till intresset och engagemang.

Raggamuffin skrev:
> Totteman skrev:
> -----
> > Gymnastik 2 ggr/vecka. Det skulle göra susen
> för
> > inlärning och lusten att vilja röra på sig.
>
>
> Eller tvärtom.

Typ så. Mitt intresse för att motionera vaknade inte förrän traumat kallat skolidrott haft ett par år på sig att läka.

Väldigt synd faktiskt.

Dock skiljer sig dagens skolidrott från gårdagens eller till och med förra veckans skolidrott. Uppgiften med skolidrotten är att få barn och ungdomar att intressera sig för att skapa ett aktivt liv och en hälsosam livsstil.

Jag anser att skolidrotten är till för de barn som inte håller på med någon aktivitet på fritiden, få fram lusten och glädjen med att vilja röra på sig. Det är inte alla barn som får den motivationen och glädjen hemifrån.

Angående cykling och promenad till skolan, anser jag det vara en självklarhet att ta sig till skolan på det viset om barnet inte har för långt till sin skola.

patten skrev:
> Dock skiljer sig dagens skolidrott från
> gårdagens eller till och med förra veckans
> skolidrott. Uppgiften med skolidrotten är att få
> barn och ungdomar att intressera sig för att
> skapa ett aktivt liv och en hälsosam livsstil.

Det var syftet utåt när jag gick i skolan också. Vilket inte var sådär våldsamt länge sedan. Förhoppningsvis har det blivit bättre men jag tvivlar.

Intressant nog är verkar jag som är född på 90-talet ha haft exakt samma sorts idrottsundervisning som mina föräldrar födda på 40- och 50-talet.

Men egentligen tror jag det hänger helt på läraren. Jag har haft en enda idrottslärare som fattade grejen, som faktiskt undervisade lite i både ergonomi och träningslära och som förstod att alla inte tycker att allt är roligt.

I den bästa av världar vore skolidrott rolig och inspirerande men jag tror helt enkelt inte på formatet. Lite som att skolan inte har en chans att lära in goda matvanor eller trafikvett om det inte kommer hemifrån. Skulle vara på internat då. Mycket måste på gott och ont, mest ont om föräldrarna har dålig koll, komma från föräldrarna.

Ja, jag är lite cynisk.

När det gäller barn/ungdom så är det en del grejjer runt omkring idrottstimmen man inte alls tar hänsyn till vilket knappast hjälper.

Rattnalle skrev:
> patten skrev:
> -----
> > Dock skiljer sig dagens skolidrott från
> > gårdagens eller till och med förra veckans
> > skolidrott. Uppgiften med skolidrotten är att
> få
> > barn och ungdomar att intressera sig för att
> > skapa ett aktivt liv och en hälsosam livsstil.
>
> Det var syftet utåt när jag gick i skolan
> också. Vilket inte var sådär våldsamt länge
> sedan. Förhoppningsvis har det blivit bättre men
> jag tvivlar.
>
> Intressant nog är verkar jag som är född på
> 90-talet ha haft exakt samma sorts
> idrottsundervisning som mina föräldrar födda
> på 40- och 50-talet.
>
> Men egentligen tror jag det hänger helt på
> läraren. Jag har haft en enda idrottslärare som
> fattade grejen, som faktiskt undervisade lite i
> både ergonomi och träningslära och som förstod
> att alla inte tycker att allt är roligt.

Visst ligger mycket hos läraren. Tror ändå att det är under förändring och att den teoretiska delen vävs in mer och mer i skolidrotten. Förmodligen spelar intresse från läraren en stor roll men tror också att lärare från de senare årens lärarutbildning får en annan skolning i hur en idrottslärare ska utforma sin undervisning.

> I den bästa av världar vore skolidrott rolig och
> inspirerande men jag tror helt enkelt inte på
> formatet. Lite som att skolan inte har en chans
> att lära in goda matvanor eller trafikvett om det
> inte kommer hemifrån. Skulle vara på internat
> då. Mycket måste på gott och ont, mest ont om
> föräldrarna har dålig koll, komma från
> föräldrarna.
>
> Ja, jag är lite cynisk.

Tror också att det mesta som ett barn tar till sig kommer från matbordet/hemmet och det handlar inte enbart om idrott och hälsa. Dock tror jag att det går att förändra ungdomars tankar och idéer genom att ge dem verktyg dels genom att vara lite mer kritisk till den information de har/får. Samt att de lär sig resonera och se ur olika perspektiv i fler sammanhang än enbart hälsa och livsstil. Någon stans måste man ju börja och jag hoppas att barnen kan bli en bra förälder och förebild för sina barn i framtiden, även de barn som inte har alla förutsättningar för att bli det.

I det här ämnet är jag nog lite av en optimist.

De flesta skolor börjar 08:00-08:20 på morgonen och det har gjorts flera studier som visar att barn egentligen inte borde gå upp så tidigt på morgonen utan sova mera. Yngre elever kan behöva så mycket som 9-12 timmars sömn per natt.

Cykla till skolan hänger kanske ihop med att man iaf vaknar på vägen till skolan och inte sover sig igenom de första två lektionerna?

Min idrottslärare i högstadiet älskade orientering, det blev mycket springa i skog dom åren... I gymnasiet hade vi en yngre lärare och hon var kanon.

Fredrik80 skrev:
> De flesta skolor börjar 08:00-08:20 på morgonen
> och det har gjorts flera studier som visar att
> barn egentligen inte borde gå upp så tidigt på
> morgonen utan sova mera. Yngre elever kan behöva
> så mycket som 9-12 timmars sömn per natt.
>
> Cykla till skolan hänger kanske ihop med att man
> iaf vaknar på vägen till skolan och inte sover
> sig igenom de första två lektionerna?

Alternativet är att de går och lägger sig tidigare! Det går att få ihop tolv timmars sömn trots att de börjar tidigt. Det bör vara föräldrars ansvar att se till att sitt barn får tillräckligt med sömn, trots det kan jag hålla med om att det börjas något för tidigt i skolan.

Det var inte så jag menade, men att lägga ansvar på dem att vrida runt dygnet runt solen är väl ändå lite väl mycket.

Föräldrar har ju såklart en viktig roll i det mesta. Som engagerad och närvarande förälder kan man göra en stor insats för sina barns välmående.
Däremot är det viktigt att komma ihåg att långt ifrån alla barn har engagerade och närvarande föräldrar. Här är det ju extra viktigt att man kan fånga upp dessa barn i skolan, man ska inte straffas för att man har kassa föräldrar helt enkelt.

Angående skolidrott så ser det ut för mina barn ungefär som det gjorde för mig. Skolidrotten verkar vara inriktad på barnen ska lära sig "alla" sporter som finns. Om det är bra eller dåligt vet jag inte riktigt.
Däremot tycker jag hela konceptet med skolidrott är lite knasigt. Upplägget med att det ska vara ombyte och dusch så fort man ska röra på sig gör ju att man cementerar bilden av att fysisk aktivitet är något man bara sysslar med när man är ombytt. Det blir något krångligt som kräver tillgång till omklädningsrum och duschar.
Lägg dessutom till att många barn/ungdomar känner sig väldigt obekväma och utelämnade i omklädningsrummet och av att behöva duscha ihop med andra. Då är det väldigt lätt att förknippa idrott med något negativt helt enkelt.
Varför inte ha fysisk aktivitet inbakad i resten av undervisningen istället?

Jag förstår inte problemet att lägga sitt barn mellan 19-00-22.00, beroende på ålder. Sedan förstår jag att det finns föräldrar som inte ger sina barn de bästa möjligheterna och förutsättnignarna och det är självklart inte alls bra. Dock tror inte jag att det blir bättre bara för att barnet börjar 11.00 i skolan. Tror att förutsättningarna blir ungefär likvärdiga.

Anledning till att byta om i fysisk aktivitet tycker jag handlar om hygien och hälsa. Tycker det är osunt och äckligt att svettas om man sedan inte duschar. Omgivningen störs en del av lukter så som svett och fotsvett. Finns det då möjlighet att byta om och att duscha så anser jag att det är att föredra. Sedan bör det arbetas mer för att avdramatisera själva duschningen, att det inte blir ett trauma för barn. Dock kan jag hålla med om att rörelse kan integreras mer i skolans teoretiska undervisning. För övrigt anser jag att skolidrotten handlar om att skapa rörelseglädje och vad som är roligt för den ena är inte roligt för den andre, därför bör det finnas ett stort utbud på aktiviteter på idrottslektionerna, samt att inställningen hos läraren spelar roll. Det går att få de flesta eleverna att bli emr aktiv och se glädjen i de flesta aktiviteter.

Ja barn (speciellt killar) i skolåldern kan lukta fruktansvärt mycket svett så duscha är nog att föredra. Inte minst för lärarnas arbetsmiljö.

Jimel skrev:
> Ja barn (speciellt killar) i skolåldern kan lukta
> fruktansvärt mycket svett så duscha är nog att
> föredra. Inte minst för lärarnas arbetsmiljö.

Sluta spela fotboll eller göra ngt annat jobbigt på rasterna mao...

Rattnalle skrev:
> Du råkar inte vara idrottslärare eller nåt
> sånt patten? ;-)

Haha kan så vara! Känner att jag blir uthängd här och måste stå till svars för alla idrottslärare i Sverige :) Nä då men det stämmer och jag försöker mest dela min syn på det hela och nyansera bilden på hur verksamheten på skolidrotten kan se ut i dag. Det är många äldre, framför allt föräldrar som har en förutfattad bild över hur lektioners innehåll och utformning ser ut, utifrån egna preferenser sedan 20 år tillbaks, det gäller inte enbart idrott :)

Självklart finns det lärare i dagens skola som inte riktigt hänger med, av olika anledningar. Är själv inget unikum och det finns förmodligen ett antal barn som inte uppskattar mina tankar och idéer :) dock strävar jag efter att skapa rörelseglädje där barnet upptäcker det roliga att aktivera sig. Vad de sedan pysslar med är för mig irelevant så länge de sitter på en cykel ;)

Konvalj skrev:
> Jennie Fasth skrev:
> -----
> > Vi var på och rättade till barnens hjälmar
> så
> > gott det gick men på vissa hamnade de fel
> efter
> > ett tag igen. Alla barn startade med
> välsittande
> > hjälmar och många rättades till. Med 24 barn
> > så blev det att vissa hamnade på bild innan
> vi
> > hann rätta till.
>
> De flesta hjälmarna jag testat ut till min son
> har varit hopplöst dåliga när det gäller att
> få dem att sitta bra. Till slut hittade jag en
> duglig på stadium, men den är ändå ljusår
> sämre på att sitta stadigt än alla hjälmar jag
> använt själv.

Vi testade ADACs två testvinnare, Limar 242 och Meg Keddy, och köpte en Meg. Den sitter som en smäck när man fått på den rätt. Det kan bero på att den går ner lite mer i nacken och inte glider runt så mycket, det finns bra inställningsmöjligheter också. OBS att den inte har det "gröna" säkerhetsspännet till hakremmen.

https://www.adac.de/infotestrat/tes...inderfahrradhelme/kinderfahrradhelm_2013.aspx

Jag förstår inte riktigt, skulle det vara en nyhet att fysisk aktivitet främjar bland annat koncentrationsförmåga?

"Niels Egelund från Aarhus universitet som ansvarade för undersökningen och blev själv fascinerad över resultatet." Även detta ytterst märkligt. Själv skulle jag bli fundersam samt fascinerad över ett motsatt resultat av studien.

Tyvärr stämmer inte detta, jag har alltid cyklat till plugget när jag var liten men ändå gick det åt helvete. Däremot kanske hälsan blir bättre vid cykling.

Hörde på radion i Danmark för några veckor sedan att dom var bekymrade över att andelen barn som cyklade till skolan gått ner från 75% till 50% på 10år.

Jag skrev nyligen en tråd om en rapport (och lite annat rant från min sida) där de tog upp hur cyklandet minskat i Sverige.

Från rapporten som finns här:
http://www.trafa.se/PageDocuments/Rapport_2015_14_Cyklandets_utveckling_i_Sverige_1995-2014.pdf

"Kap 2.2: Barn (6–14 år) cyklar 42 procent kortare sträcka nu än under
mitten av 1990-talet, och ungdomar och unga vuxna (15–24 år) cyklar 46 procent kortare nu."

Kap 2.4: "Skolresorna visar en ännu tydligare nedgång i antal över tiden, med 48 procent..."

Så i princip en halvering av cyklandet hos barn och ungdomar, riktigt tråkiga siffror.

Tillbaka
Topp