[Artikel] - Första hjälpen för cyklister - del 1

Aron

Inventarie
7D_8941-448x299.jpg

Ett känt gammalt cykelordspråk lyder: ”Det finns två sorters cyklister: de som har kraschat, och de som kommer att göra det”. Nästan alla cyklister synar någon gång marken, och för det mesta är det bara stoltheten som såras. Men är oturen framme kan en krasch få mer eller mindre allvarliga fysiska konsekvenser. Att vara förberedd är att vara en smart cyklist och en bra cykelkompis.

Läs artikeln: http://happymtb.org/2015/09/09/forsta-hjalpen-for-cyklister-del-1/

Bra artikel, det känns som dylik kunskap är lite för gles bland många cyklister. Det förvånar mig hur många som kör runt utan 1a hjälpen i ryggan. Efter att en kamrat krossade näsan mot en spång i hellas ligger det alltid ett dylikt i min rygga. Hade vi inte haft ett den gången hade vi haft svårt att få blödningen att sluta.

Örgelbilden är alltid uppiggande så här innan lunch :)

Ja det där benet alltså. Det är både motbjudande och svårt att sluta titta :-)

Senast jag gick en sjukvårdsutbildning (i det militära) hade de ett L före ABCDE. För Livsfarligt läge. Alltså se till att det är säkert att över huvud taget ge hjälp så att inte en olycka till händer.

Första förband (av en sort som man övat på att använda) känns självklart. Men ändå låser det sig lite i huvudet när något väl händer

Finns en fin film här någonstans där en kille som vi plåstrade om hade gopron på under behandlingen ;-)

Även om man hoppas slippa nyttja sina kunskaper känns det ändå bra på nåt sätt att läsa om och torr-öva på sånt här.

Bra artikel!

På min tid hette de ABC - Andning Blödning Chock. Det tillkom någon bokstav innan för att säkra att det inte blev fler olyckor, kan ha varit L.

Nuförtiden trodde jag annars att det var F-ABC som gällde: Facebook Andning Blödning Chock.

7gardaddy skrev:
-------------------------------------------------------
> Nuförtiden trodde jag annars att det var F-ABC
> som gällde: Facebook Andning Blödning Chock.

Haha!

Grym artikel! Jag har velat gå kurs i vildmarksmedicin rätt länge nu, men det är fasen inte helt lätt att få till. Crossing boarders ger NOAA-kurser i Sverige. Jag tror att de har nån i Stockholms-området varje år. I Norge kan man gå Röda-korset-kurser, om man har lite framförhållning. Jag har inte framförhållning. Men nån dag så...

Bra initiativ och HUVVA för bilden i länken!

Rattnalle skrev:
> Ja det där benet alltså. Det är både
> motbjudande och svårt att sluta titta :-)
>
> Senast jag gick en sjukvårdsutbildning (i det
> militära) hade de ett L före ABCDE. För
> Livsfarligt läge. Alltså se till att det är
> säkert att över huvud taget ge hjälp så att
> inte en olycka till händer.
>
> Första förband (av en sort som man övat på att
> använda) känns självklart. Men ändå låser
> det sig lite i huvudet när något väl händer
>
> Finns en fin film här någonstans där en kille
> som vi plåstrade om hade gopron på under
> behandlingen ;-)

På tal om den militära "skolan" av sjukvård.
Jag hittade denna ute på militärens övningsområde här i Eksjö i höstas. ;)
prio.jpg

Men för att vara mer seriös.
Lovar att se till att ha laddat ryggan med div sjukvårdsmtrl inför helgen.
Och fortsättningsvis ska jag se till att ha med det ut även om jag kör ensam.

Menar du Crossing Latitudes? http://crossinglatitudes.com/forsta-hjalpenkurser Jag gick Wilderness First Aid för några år sedan och den var riktigt bra! Gick på typ 2500 kr för en fredag kväll plus heldagar lördag och söndag (långa dagar). La pengar ur egen ficka och haft nytta av den särskilt förra året då jag var stugvärd i fjällen och fick hjälpa och tejpa folk som gjort sig illa. Finns en bra liten spiralbunden bok från WMI som jag kunde konstatera urinvägsinfektion med också (vissen man med blod i urinen), fick det bekräftat dagen efter av en läkare på ambulanshelikopter. /Wannabe-sjukvårdare

Jackson skrev:
> Grym artikel! Jag har velat gå kurs i
> vildmarksmedicin rätt länge nu, men det är
> fasen inte helt lätt att få till. Crossing
> boarders ger NOAA-kurser i Sverige. Jag tror att
> de har nån i Stockholms-området varje år. I
> Norge kan man gå Röda-korset-kurser, om man har
> lite framförhållning. Jag har inte
> framförhållning. Men nån dag så...
>
> Bra initiativ och HUVVA för bilden i länken!

Så nu har vi alltså utvidgat det hela till följande:

L - livsfarligt läge
A - fria luftvägar
B - andning
C - cirkulation
D - medvetandegrad
E - övrig undersökning
F - filt

Fler bokstäver? Man kanske skulle sammanställa något som alla kan skriva ut och peta ner i första-hjälpen-kittet.

Trevlig artikel!

Cyklar ofta ensam, men inte utan telefon då.

Men stigbyggare som jag är händer det mycket oftare att jag slår mig. Idag, två gånger. Hoppade över till en klipphäll, med mossa på mossan gled undan, korphackan tappade jag och den landade precis under min fot när jag landade så den likt en kratta slogs i ansiktet/tänderna. Fläskläpp m.m.

Senare mer klantig/trött. Hoppade upp på en klippa men ena knät kom inte över helt så det blev svullet och ajaj. Ingen cykling imorgon på min lediga dag :(

Tänk på att stigbygge kräver sin man. & ont gör det. Men så kul att åka sin egen bana sen så va fan! :D

Jag har alltid med gasbinda & lte smått och gott från förbandslådan. Viktigt att lägga om även om det inte är sår, en stukning kan ta lång tid att få ner svullnaden på om man inte pressar direkt.Sen är det lättare att köra bil hem sen med den på.

"Låter det omysigt att gå på ett brutet ben: Kör bara gemensamma Happyrides. (Emil poängterar att detta är ett “worst case scenario” och inget han skulle rekommendera i första taget."

Gemensamma Happyrides = worst case scenario

=D

Om man har lite prylar i ryggsäcken för lagning av kroppsdelar är det bara att hoppas att man lyckas få av ryggsäcken också eller åtminstone kommer åt den. Inte alltid en självklarhet vet jag.

7gardaddy skrev:
> Bra artikel!
>
> På min tid hette de ABC - Andning Blödning
> Chock. Det tillkom någon bokstav innan för att
> säkra att det inte blev fler olyckor, kan ha
> varit L.
>
> Nuförtiden trodde jag annars att det var F-ABC
> som gällde: Facebook Andning Blödning Chock.

Ha ha ha. Den var bra.

nikasp skrev:
> Menar du Crossing Latitudes?
> http://crossinglatitudes.com/forsta-hjalpenkurser

> Jackson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Crossing
> > boarders ger NOAA-kurser i Sverige.

Ha ha, totalt oFreudiansk felsägning. Crossing Lattitudes ska det förstås vara :). Vad kul att deras kurs var bra! Jag måste verkligen se till att få tummen ur röven och gå!

Inom cykling så borde det väl vara
I
A
B
C

Där i:et står för innerben. Skit samma om blodet sprutar, om det sprutar olja ur sin splitter nya Fox 40 så är det ju evig vanära och plånboksångest!

TM skrev:
> Inom cykling så borde det väl vara
> I
> A
> B
> C
>
> Där i:et står för innerben. Skit samma om
> blodet sprutar, om det sprutar olja ur sin
> splitter nya Fox 40 så är det ju evig vanära
> och plånboksångest!

Fast skada på cykeln måste ju räknas till livsfarligt läge, så det är ju självklart det första man kollar!

Och om man inte ska tramsa så var det en bra artikel. Jag har fått lära mig mycket sjukvård i olika sammanhang, men utan att öva i praktiken blir det lite svårt att förstå hur man faktiskt reagerar. Så att gå en kurs eller cykla med någon (som kraschar ofta) är nog ingen dum idé. :)

Fältprästen skrev:
> Om man har lite prylar i ryggsäcken för lagning
> av kroppsdelar är det bara att hoppas att man
> lyckas få av ryggsäcken också eller åtminstone
> kommer åt den. Inte alltid en självklarhet vet
> jag.

Ha dem i magsäcken då? ?

Jag har alltid med en visselpipa ifall oturen skulle vara framme. Fungerar i vått som tort och man orkar blåsa bra mycket längre än vad man orkar ropa!

Kung_Gustaf skrev:
> Evoc-ryggsäckarna har alla en visselpipa inbyggd.
> Tror de flesta Camelbacks också har det.

Vi har två lite äldre Camelbaks här och de saknar. Deuter har visselpipa.

Jag har alltid med mig Första Hjälpen när jag cyklar! Hur är det på tävlingar och motionslopp? Borde det inte finns sjukvärdare på alla sådana? Jag vet att det saknats på minst ett!

Kentdahlgren skrev:
> Jag har alltid med mig Första Hjälpen när jag
> cyklar! Hur är det på tävlingar och
> motionslopp? Borde det inte finns sjukvärdare på
> alla sådana? Jag vet att det saknats på minst
> ett!

Men kläck ur dig vilken tävling det var som var så hysteriskt svår och saknade sjukvårdare nu då.

Kentdahlgren skrev:
> Jag har alltid med mig Första Hjälpen när jag
> cyklar! Hur är det på tävlingar och
> motionslopp? Borde det inte finns sjukvärdare på
> alla sådana? Jag vet att det saknats på minst
> ett!

Jo, det börjar bli läge att lägga ned ett enklare första förband i en av ryggfickorna. På velothonen i Söndags åkte typ noll bilar med lite enklare första hjälpen utmed banan. Hade jag och gentlemannen som orsakade min krasch haft mer blodsprut än vad utfallet blev vid fallet hade ett samtal till 112 blivit nödvändigt. Vid mål fanns ett sjukvårdstält tror jag - men vem ramlar och slår sig i målområdet?

Sen tog det för övrigt 2 timmar innan kvastbilen kom, märklig planering, vi hade bara kommit sex mil och sista cyklisten hade kanske passerat en timme tidigare, men det är kanske en annan historia.

Om hjärtstillestånd just nu på Kropp och själ i P1. Ett autentiskt fall med 19-åring som fick plötsligt hjärtstppp i joggingspåret och räddas av en person.

Tänkte på det här med skador, första förband och visselpipa igår faktiskt. Var ute och cyklade långt bort, helt ensam efter en stenig stig när det dessutom började skymma. Telefonen hade jag glömt hemma. Kom på mig själv med att liksom blåsa en SOS-signal mellan läpparna medans jag cyklade, med en låtsasvisselpipa...

Ska gå och köpa ett första hjälpen-kit snarast.

Utöver att ha ett förstahjälpenkit så är det bra om man öppnat ett likadant och övat på att linda på det åtminstone en gång så att man har en bild av hur det sitter ihop. Hjärnan kommer inte att vara med på att lista ut det i en nödsituation.

Ett enkelt som man kan använda räcker långt. Försvarets är grymt slittåligt förpackade och finns att få tag i lite varstans.

I nästa del av denna artikelserie ges tips om vad bör ha i förbandsväskan. Publicering planeras till slutet av denna vecka.

Aron skrev:
> I nästa del av denna artikelserie ges tips om vad
> bör ha i förbandsväskan. Publicering planeras
> till slutet av denna vecka.

Bra. Då hinner vi spekulera lite till först :)

Här är förresten det klippet där killen som vurpade inte stängde av kameran utan fortsatte filma oss medan vi pysslade om honom :)

Vet inte om denna film varit uppe förut, men ger en tankeställare att man måste vara förberedd.
Varning, mycket blod:

Tillbaka
Topp