(RR) Amsterdam -> Alperna, och sen över bergen 1+2+3

Bikzz

Aktiv medlem
Del 1: Amsterdam till Bodensee...

Under våren 2015 så funderade jag på en cykeltur, och vart den i så fall skulle ta vägen. Tränade lite oxå för att komma iform. Bestämde mig för att starta i Amsterdam och sen cykla ned längs olika floder och fina vägar till Alperna.
Och att sen prova lite olika alp-pass och fina områden, i Italien och Schweiz. Det här ska bli såå kul, hoppas på bra väder och fin form !

Började med att packa alla mina prylar härhemma, och sen att cykla till närmaste pendeltågs-station. Tog tåget till Märsta, cyklade till Arlanda, packade ihop väskor och cykel, checkade in och flög till Amsterdam. Allt funkade perfekt. Väl framme så byggde jag ihop min cykel och packning igen, cyklade ut genom ankomsthallen, följde sen mitt GPS-spår till campingen, (fixat i förväg via Fietsroutplanner - http://en.routeplanner.fietsersbond.nl/ ). Skönt att slippa cykla vilse redan i början.

Riktigt supervarmt för första gången i år, det hade ju varit kallt och trist hela våren hitills i Swe. Jag kände mig svettig och överhettad under flera dar i början, det tog lite tid att vänja sig vid varmt klimat. Coolt att sightsinga i Amsterdam igen, det är en riktigt häftig stad. Cyklade runt och kollade Niewmarkt, Oudekerk, Vondelpark, och alla kanaler och båtar. Kompletterade utrustningen med en gasbehållare. Planen var att stanna några dar och komma igång med life-on-the-road, och vänja mig vid värme och camping. Besökte en festival vid Rijks-museum, med en massa food-stalls, musik, och en massa balla Jamaicans, Reggie-style - very nice !!

b1.jpg

b2.jpg

b3.jpg

Drog sen iväg mot Utrecht. Mkt folk och cyklister längs vägarna, imorgon är det TDF
prolog, och jag såg en hel del tempocyklister som blåste förbi mig i hög fart på
vägarna, kanske var det Proffsen som värmde upp... ?

b4.jpg

Blev riktigt varmt nästa dag, så jag tog en ganska kort etapp och drack mkt, och hittade sen en skuggig camp i skogen. Cyklade sen en 18 km extra runda på kvällen via en massa häftiga småvägar i skogen för att sighsinga, hitta affärer, och handla öl och mat ! Och fick resans enda punka -> på mitt liggunderlag... Men hittade ett baby-badkar på campen, fyllde i vatten och lokaliserade läckan, och lagade med lite lim.

b5.jpg

Fortsatte ned genom Holland, till Valkenburg. https://en.wikipedia.org/wiki/Valkenburg_aan_de_Geul Fin stad och ett cykel-mekka. Upptäckte att det fanns en massa grottor här när jag läste turistinfo, stannar nog en dag och provar lite grott-turer. Ganska ballt, många tiotals km med gångar, underjordiska kyrkor och rum, och en massor med målningar.

Mina öl-studier avslöjade sen att Westmalle Trippel är godare än Rochefort 8, innan jag sen styrde uppför Cauberg. En enkel liten fjutt-backe ! Men nog jobbigare för proffsen som racar upp här 4-5 ggr fortare än mig när dom kör Amstel Gold.

b6.jpg

b8.jpg

Fortsatte sen mot söder, genom Mastricht och Liege. Besökte centrum för lite
sightseeing och en Durum-Kebab lunch. Sen blev det värsta storm-motvinds etappen
i 5 mil, jag fick trampa som en galning för att komma upp i 12 km/h. Fortsatte
mot söder ner genom skogarna i Ardennerna.

b10.jpg

Väldigt fina vägar längs floderna, via Esneux, Trois-Points, Clervaux och Vianden, till Trier och Mosel-dalen. https://en.wikipedia.org/wiki/Trier

Nu är det dags att cykla Tyska Radwegs längs floderna och prova lite Riesling !

Jag följde sen Mosel-dalen upp mot Rhein. Superfint i Moseldalen med vinodlingar och fina Alt-stadts, Bernkastel-Kues tex https://en.wikipedia.org/wiki/Bernkastel-Kues , och cykling längs meandrarna. Enda stället under hela resan där jag såg en hel del svenska RVs och husvagnar, Mosel-dalen verkar vara känt även i Swe. Medvind och inspiration och vackert landskap, jag trampade nog i 30 km/h hela dagen på en kaffe och 2 schoklad-croissonter till frukost, och blåste om massor med Tyska pensionärer på elcyklar, --- > till Koblenz och Deutche Ecke !! https://en.wikipedia.org/wiki/Rhine

b13.jpg

b16.jpg

Sen vidare ned längs Rhein till Mainz via Bingen / Rudesheim, sen Main-river förbi Frankfurt och Aschaffenburg och ned till Miltenberg. https://en.wikipedia.org/wiki/Miltenberg
Mötte en hel del andra långfärds-cyklister här längs Tyska Radwegs, väldigt kul att prata lite med likasinnade, thin on the ground otherwise ! Cyklister från EnZed och USA tex, nice to talk and share some experiencies ! Träffade även en trevlig en-armad MC-kille från GB, amazing, han krokade i sin protes i styret och körde på -- imponerande !

b17.jpg

b19.jpg

Lunch !

b23.jpg

Mera Lunch !

b25.jpg

Körde över bergen till Eberbach och Neckar, och passerade gamla Romar-rikets gräns mot Barbarerna, med lämningar av 2k år gamla fort och befästningar. https://en.wikipedia.org/wiki/Limes

Jag undrar hur det var att vara en Romersk Centurion, stationerad här år 200 eKr ? Vaktade gränsen mot Germanska Barbarer, tärnings-spel & vin för att fördriva tiden. Tränade fighting med svärd & spjut, och spanade efter attacker från vildar i skogen, och väntade på nästa leverans av vin-tunnor och käk från närmaste depå .... !

Följde sen Neckar-Radweg mot söder, förbi Stuttgardt och ned till Tubingen. https://en.wikipedia.org/wiki/Tübingen Neckar är fint, en massa meandrar och vinodlingar, perfekt för cykling. Och Tubingen är en gammal fin universitets-stad, med en fin Alt-stadt och en massa studenter, ett coolt ställe !

b20.jpg

b21.jpg

b22.jpg

b24.jpg

Fortsatte via Sigmaringen ned till Boden-See. Väldigt turistiskt här, med en massa folk på El-cyklar och package-tours, men nice. Kände mig i bra form, följde cykelvägarna längs N stranden, och brände om en massa E-bikers, sighsingade i Meersburg, Friedrichs-haven och Lindau. Fina Alt-stadts, speciellt i Lindau !

b26.jpg

Nu J*vlar, jag kan se Alperna där borta i dimman, ska bli very super cool att cykla runt i bergen ett tag, jag har tid kvar till en del bergspass !!

....

Senast ändrad:
Del 2:

Fortsatte ned till Feldtkirch längs Rhein, pratade lite med en trevlig och cool Dutch cyklist längs vägen, fd touring-cyklist, men numera på dagsturer med lite packning.

Dags att attackera Arlberg-pass. Jag kom ganska långt upp mot passet innan jag stötte på en stor fet cykling-förbjuden skylt mitt på vägen. Pga diverse vägarbeten, men dom hade fixat en Shuttle-bus för cyklister över toppen. Ganska skönt egentligen, det var dimmigt och regnigt och kallt däruppe, och jag började känna mig lite seg, skönt att ta en buss sista biten. Men sen var det ok att cykla, och jag blåste nedför på andra sidan genom alla serpentin-svängar till St Anton !

b31.jpg

Min nästa plan var att ta Reschenpass in i Italien, från Landeck. Riktigt fint att cykla här, häftig natur, separat cykelled nästan hela vägen, nästan lite vildmarks-känsla ibland.

Speciellt coolt var nerförskörningen in i Italien på andra sidan, en smal fin bilfri cykelled nedför genom en massa små byar, nästan värt en egen resa bara den. Nauders, och sjön uppe i passet med en massa cyklister och Kite-surfare, var fint. Men dom glömde flytta kyrkan innan dom fyllde på vatten. https://en.wikipedia.org/wiki/Reschensee

b33.jpg

b34.jpg

b35.jpg

b36.jpg

b37.jpg

b39.jpg

b40.jpg

b41.jpg

Kollade sen intresserat på när tältgrannarna skulle slå upp sitt tält. För mig tar det ca 5 minuter att få upp tältet och packa upp, men dom höll fortfarande på att fixa med alla sina grejor 30 min senare....

b42.jpg

Fortsatt väldigt fin cykling ned till Merano, bestämde mig för att stanna här en extra dag, GPSade till campingen, lokaliserade sen en billig supermarknad en bit bort, och shoppade öl och käk och sånt. Ballt att cykla runt i Italien igen !!

Och suveränt med GPS och Openstreet-map i telefonen, så man slipper att cykla fel hela tiden, och inte behöver leta i timmar efter campingar & affärer. Kan rekommendera OsmAnd. Jag hade även investerat i ett touring-framhjul med navdynamo för att kunna ladda telefonen och läsplattan medan jag cyklade, och det funkade perfekt.

Ebook-reader är viktigt för en lyckad resa, jag hade laddat ned massor med böcker i förväg, jag gillar att läsa --> Speciellt om det regnar därute ! Studerade Programmering & Philosophy, eller läste HarryPotter, Sagan om Ringen, Michener & old Travel-books, osv ...

Det har blivit väldigt varmt här nu i söder, det är ganska skönt då man cyklar och fartvinden kyler lite, men inte så kul att tälta eller att stanna utan skugga. Brände vidare genom Bolzano, sighsingade och käkade lite i centrum först, sen söderut längs floden, väldigt vackert och häftigt, igen!

b44.jpg

Sen tog jag vägen upp mot Passo Tonale från Mezzolombardo. Supervarmt igen, en massa branta backar, delvis cykelleder upp mot Cles, men även en del bitar med smala vägar och läskig lastbils-trafik. Överlevde, och sen blev det mkt bättre, efter att jag svängt av längs floden upp mot Male / Dimaro. Fin och dramatisk natur, en massa vandrare och cyklister, ganska Nice med andra ord!

b46.jpg

Passo Tonale (1880) gick bra, det blev aldrig riktigt brant (vilket är det största problemet när man släpar på tung touring-packning). Igen en väldigt häftig väg och tjusigt landskap. Blev omkörd av en massa SuperStylade & SuperSlimmade Italienska racer-cyklister, många hälsade Ciao tom. (Mkt bättre än att bli omkörd av tyska pensionärer på el-cyklar... ) Riktigt härlig väg ned på baksidan.

b47.jpg

b48.jpg

b49.jpg

Mortirolo kanske ?? Tror inte det ----

b50.jpg

Till Edolo, tjusigt i centrum. Där påstod sen camping-snubben att det inte fanns någon butik i stan, dessutom var det en hyfsat brant & lång alp-backe mellan stan och campingen, och 35 C.. Jag hade kvar en del reserv-käk i packningen: lite couscous och mussli, 1 tomat, en stor yoghurt, 1 öl, några cereal-bars. Det ska väl räcka till middag och frukost ??

b51.jpg

Jag startade tidigt på morgonen, för att cykla uppför Aprica innan det blev för varmt. Det blev no problem och ok, lätt att cykla ifrån det här hållet, men häftig, brant och vacker utförskörning ned på andra sidan mot Tirano, med många switchbacks och fin utsikt!

b52.jpg

b53.jpg

Nu hade jag egentligen tänkt att köra upp till Bormio, stanna några dar, och kanske prova en del av passen utan packning, Stelvio tex. Men jag kände mig överhettad och påverkad av värmen, så jag ändrade mig och valde den enklare vägen mot Sondrio. Bra beslut, branta alpbackar i +35 passar inte mig! Återigen en fin separat cykelväg genom en massa små gamla byar vid sidan om huvudvägen.

Letade en stund efter campingen i Sondrio .. Som visade sig finnas enbart på alla mina kartor men inte i verkligheten, ... Bummer, det är ganska långt till nästa. Jag cyklade runt i stan och kollade lite, termometrarna på stan visade 36 - 38 C, jag kände mig knäckt och grillad, stannade i skuggan, relaxade och surfade lite --> Hittade ett Hotell för ett bra pris ! Perfecto, körde ned cykeln i garaget, Ooh så skönt med lite Aircon !!

Tog sen en snabb shoppingrunda till butiken som jag lokaliserat på vägen, tog ett gäng kalla 8.5% bärs + chicken-nuggets på det kalla sköna hotelrummet, och kollade in väderprognosen. Verkar som om det blir >35 C här i N Ita i många dar till, men på andra sidan bergen verkar det bli kallare och skönare, ---> Fick en ny ide, och jag behöver en ny Plan !

b56.jpg

Och kollade lite på Ita TV så klart, RAI tex, med alla snygga & välklädda & stiliga skådisar, och kände mig plötsligt som något som katten släpat in, eller kanske mer som "The Bull in the China-shop" , Suck, jag blir nog aldrig lika stilig som Italienarna .... !!

Bra frukost-buffet på Hotellet, cyklade sen till Jvstn, köpte en biljett tillbaka till Tirano, bytte till Bernina-line över passet till St Moritz. I civiliserade länder som Ita är det enkelt att ta med cykeln, bara att lasta på allt och åka med.

Riktigt häftig resa över passet. https://en.wikipedia.org/wiki/Bernina_railway Slingrande järnväg som mötte sig själv i kurvorna, vackert och häftigt genom tunnlar och broar. Suverän natur. UNESCO World Heritage Site, då har man ju en ursäkt för att ta tåget istället för att cykla... ( Förutom värmen ) !

b57.jpg

b59.jpg

Skönt att vara tillbaka på N sidan bergen, med lite mer normalt klimat. Dags för Schweiz !!

Senast ändrad:
Härligt!

Fast om man inte tycker om värme är det ju snarast en fördel att ta sig uppåt. Brukar ju vara svalare där än nere i dalarna. ;-)

Underbar RR! Även om jag inte kan cykla hela rutten så är i alla fall den lilla tågresan ett måste.

Vad har du egentligen för utväxlingar på cykeln som både klarar branta långa stigningar och plattcykling med tung packning? Sen verkar inte sadelvinkeln helt optimal, eller?

heffe skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan vad fint!
> ...fast Rochefort 10 är bättre än Westmalle
> Trippel ;)

Nu var det ju RF 8 han jämförde med :)

Oskar skrev:
> Fantastiskt, den här resan kan jag tänka mig att
> kopiera rakt av!

Samma här !!

sänket skrev:
> Underbar RR! Även om jag inte kan cykla hela
> rutten så är i alla fall den lilla tågresan ett
> måste.
>
> Vad har du egentligen för utväxlingar på cykeln
> som både klarar branta långa stigningar och
> plattcykling med tung packning? Sen verkar inte
> sadelvinkeln helt optimal, eller?
>
> heffe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fan vad fint!
> > ...fast Rochefort 10 är bättre än Westmalle
> > Trippel ;)
>
> Nu var det ju RF 8 han jämförde med :)

Jag har 42/32/22 fram, och upp till 32 bak. Jag har ganska mkt frammåt-lutning på sadeln, har ställt in det efter vad som känns bra för mig och min sitt-ställning.
Men smaken är som baken ...

b90.jpg

b91.jpg

Härlig RR! Vilken frihet och vilket skönt äventyr du verkar haft. Jag har gjort liknande tripper fast med bil + MTB flera gånger, härlig känsla att luffa runt i passen och åka dit man känner för och lite beroende på väder och vind. Säkert ännu mer frihetskänsla att ta sig runt hela för egen maskin.

Du verkar vara en allmänintresserad person också, kul med de små wikipedia-tipsen på kul platser att besöka!

Jo det blev en riktigt bra resa. Jag är ju intresserad av det mesta, och då blir det extra kul att sightsinga på olika ställen. Helst så skulle man ha tid att stanna längre på många orter.

Och Sista Delen:

Väl framme i St Moritz så GPSade jag till en camping, bra ställe med skugga och skog. Riktigt skönt här, ca 20-25 C och lite moln. Snackade lite med en del trevliga tältgrannar från Holland. Otroligt bra beslut att flytta över hit, well done!! Nu kan jag köra en massa fina pass och vägar i Schweiz istället. Men lite dyrt här i Schweiz, kanske nästan dubbelt jämfört med Tyskland...

b60.jpg

St Moritz är lite intressant, en studie i Varumärkes-Hype och Status-Sub-Kulturer, + en massa japaner på package-tours. Mängder med dyra butiker med märkliga Franska & Italienska & Schweiziska namn, som lever på att sälja extremt dyra och något opraktiska prylar som man inte har någon nytta av alls när man är på cykelsemester... Köpte istället ett gäng bärs på Coop, och lite mer mussli, couscous, kyckling, frukt och cereal-bars !

Skönt med regn och dimma och kyla på morgonen, det var längesen. Tog några starka kaffe från mitt campingkök, lite yoghurt och mussli, och startade sen mot Julier-pass (2284). Brant och jobbigt i början, sen lättare, från den här sidan är det inte så långt eller högt. Vacker fjällnatur, och en helt suverän utförskörning på andra sidan, lång nedförsbacke med tunnlar & stup & raviner & berg & häftig natur !! Till Thusis och en fin och lugn camping i skuggan. Very Great day !!

b61.jpg

b62.jpg

b64.jpg

Sen fortsatte jag via Chur till Walenstadt. https://en.wikipedia.org/wiki/Walenstadt Trevlig camp vid sjön, och en massa fantastiska berg runt omkring, lugnt och skönt, ett coolt och bra ställe. Handlade, lagade mat vid bordet och läste lite, fotade sjön och bergen runt omkring.

b65.jpg

b66.jpg

b67.jpg

Fortsatte sen längs WalenSee på suveräna cykelleder, tunnlar och småvägar längs berget, fantastiskt vackert, en riktigt bra sträcka ! Mötte en långfärdscyklist på väg åt motsatt håll, vi hälsade, could feel same-Spirit-as-me, Hope you have a Good One !

b69.jpg

b71.jpg

Vidare längs dalen mot ZurichSee, det kändes bra med en cykelled att följa men jag började tvivla lite när skyltarna pekade uppför en massa branta backar och mot inlandet ... Fortsatte längs leden, blev varmare och brantare, hittade som tur var dricksvatten-fontäner här och var i byarna, kom till Schönenberg, visade sig vara toppen, kollade in kartorna i OsmAnd, verkar ok i alla fall, visade sig sen som tur var att det var utför i stort sätt hela vägen till sjön och Zug. Camping, och slappade vid stranden, Nice ! Finns många fina cykelleder i Schweiz. http://veloland.myswitzerland.com/en/routes/route-09.html

Tog sen en kort etapp, runt sjön, via Arth, sen till Luzern. Fin stad, och mkt turister, men tyvärr även turistpriser. Man måste ta sig några km bort för att hitta normala ställen & priser & butiker ....

b72.jpg

Cyklade vidare mot Söder. Bra och vacker dag, cyklade längs sjöarna via Hergiswil, Alpnach och Sarnen. Tog mig över Brunig-pass via några svin-branta jobbiga smala cykelvägar i skogen, var tvungen att gå en hel del med cykeln pga 12-14% lutning, jobbigt värre, men sen susade jag ned till Meiringen, genom moln, dimma och regn och en lång skön utförskörning. Trevlig camp, har varit här förut, och qul att dom kände igen mig och hälsade Welcome back !
Besökte sen AaresSchlucht ! https://en.wikipedia.org/wiki/Aare_Gorge Riktigt häftigt ställe, men inte unikt, det finns liknande raviner på flera ställen i alperna.

b75.jpg

b76.jpg

Grimsel-Pass blockerade min vidare väg, kollade lite på profilen, verkade vara ganska tufft från det här hållet, kanske för långt & brant för mig, --- > men det finns ju buss. Blev lite stressad på morgonen när jag missbedömde tiden, -- Packade ihop mina grejor på ny rekordtid, racade till Jvstn, kom fram med 3 min kvar, hängde på cykeln och kastade in väskorna och tog Post-Bus till Grimsel Pass-Höhe ! Fin och dramatisk väg, och ganska skönt att inte cykla upp.

Sen blev det en riktigt fin utförskörning genom dimma och moln och switchbacks ned till Rhon-dalen och Oberwald. Sen mest nerförsbacke till Brig, och till den trevliga campen i Visp.

b77.jpg

Jag har varit i Zermatt flera gånger innan, men varför inte ett kort besök till ? https://en.wikipedia.org/wiki/Zermatt Tog tåget upp och slog sen upp tältet på campen, bland alla skäggiga klättrare med rep och isyxa. Jag var här första gången för många år sen, och campingen ser likadan ut nu som då. Härligt och märkligt att inget ändrats, fortfarande very basic ! Då långfärdscyklade jag med några cyklister från Canada som jag träffade på vägen genom Schweiz, och vi var på väg åt andra hållet, uppför Grimsel, känner mig lite nostalgisk när jag tänker på det...

b79.jpg

b79-2.jpg

Och en mkt skön och vacker utförskörning tillbaka ned i dalen igen, genom några gamla byar. Många fina gamla hus här, men numera är det väldigt turistiskt, precis som längre upp i Rhon-dalen. Sen vidare på fina cykelvägar till Martigny. -> Funderar nu på ett besök i Chamonix oxå...

Jag pratade lite kort med en trevlig local-biker, han rekommenderade att cykla via Salvan, och via en liten stig istället för Col de Forclaz och bilvägen. Men det verkade lite jobbigt, upptäckte att man kunde ta tåget istället, -- Mont Blanc Express. Yes, det här verkar vara ännu en gammal klassisk järnväg, med tunnlar och hemska, skrämmande stup, -- måste provas ! http://www.mont-blanc-express.com/cms

Spenderade sen några dar i Chamonix, lite trottoar-trekking, plåtade bergen, jag tänkte ta kabinen upp till Aiguille du Midi https://en.wikipedia.org/wiki/Aiguille_du_Midi men det blev aldrig av pga enorma liftköer, hade tagit timmar att komma med, jag stannar nog i här stan och slappar på ett Kafe och tar en bärs istället. Fin camping, och en fantastisk utsikt upp mot glaciärerna och Mont Blanc från tältet.

b82.jpg

b83.jpg

b86.jpg

Nära slutet på resan nu. Packade ihop och cyklade iväg, tillbaka uppför mot Argentiere och passet, fina vyer mot bergen, bestämde mig sen för att chansa lite och försöka hitta den tidigare rekommenderade stigen tillbaka till Martigny. Blev en Episk dag !! Cyklade upp till Col de Montets (1461), sen en lång utförskörning till Chatelard, cyklade upp till Finhaut, letade efter stigen, hittade en skylt efter ett tag med "La Route des Diligences",... verkade vara rätt, jag kör på och hoppas.... Kom in på en smal och dålig grusväg, väldigt brant utför med en massa switchbacks genom skogen längs branta bergssidor. Kom ut i La Tretien så småningom, och brände sen ned i dalen via en massa branta häftiga vägar ! http://www.wanderland.ch/en/routes/route-0176.html

b87-2.jpg

b87.jpg

Cyklade upp till Geneve-sjön genom en jobbig motvind, och följde sen N stranden via Montreux, Vevey, Lausanne och vidare till Geneve. Det började med fina cykelvägar förbi Superlyxiga Hotel längs sjön, lite avundsjuk, men jag har säkert en 100 ggr bättre upplevelse än dom som bor här ! Racade lite mot en del andra cyklister, körde förbi fina stränder och städer och sighsingade på vägen, vidare så småningom till campen i Geneve.

b88.jpg

Slappade och sightsingade ett tag i Geneve, cyklade sen ut till flygplatsen, packade mina grejor, checkade in, flög till Arlanda, byggde ihop cykeln, cyklade runt inne vid baggage-banden för att kolla att hjulen fortfarande var runda, och sen ut förbi Tullarna, (både dom och jag smilade lite), och sen ut genom ankomsthallen. Tog till vänster, förbi Jumbo-Hostel och sen ett gäng mil till via välkända små-vägar innan jag kom hem.

Senast ändrad:
Jahapp, då var man sugen på cykelsemester.
Tack för en väldigt välskriven RR och för att du delar med dig!!

Ja, vilken fantastisk RR, mycket bra skrivet. Och vilken härlig resa! Den skulle man vilja plocka några guldkorn ifrån. Kanske ett schysst alternativ till en Mallis-vecka. Racer, en bikepacking väska eller två och ett kreditkort...

DBS skrev:
> Hyllningskör!

När kör du? ;-)

Tillbaka
Topp