• Pris begagnat?

Av:
    centauri
    Undrar hur man ska prissätta begagnat & då speciellt komplett cykel. Någon lär ha sagt som nån sorts tumregel (naturligtvis beroende på skick) baserat på normalt slitage;

1 år gammalt = 60% av inköpspris
    2år = 50% -"-
    3år = 40%-"-
    osv

men om man har uppgraderat cykeln under tiden, säg senaste året på en 2 år gammal cykel, hur bör man räkna då, för dessa grejor är ju då oftast av bättre skick. Generellt tycker jag det verkar vara så att man har svårt att få ut mer än ca 50% på allt uppgraderat oberoende på skick, vad säger ni?

• Re: Pris begagnat?

Av:
    Mr Handley
    Sätt ett högt pris. Får du inga svar, sänk priset.

Det är en fri marknadsekonomi så du får sätta vilket pris du vill. I värsta fall så kommer någon posta din annons här så vi alla kan skratta åt vilket löjligt högt pris du satt :)

Fast har du bråttom att få pengarna så sätter du ett väldigt lågt pris så du får den såld på en gång.

------------
    Läs vad jag skriver istället för att tro vad jag skriver

Av:
    rikard
    Beggat skall vara billigt. Är det använda grejjer så halveras priset direkt. Sedan så faller det som en sten efter det.

Du får tänka på att man ofta kan hitta grejjerna nya i butik med garanti och 30-40% rabatt såhär års. Garantin följer ju aldrig med när man köper begagnat.

Av:
    AJ
    Köper man i butik brukar det ingå en hel del förutom själva cykeln.

- Garantier. 1-2 år på komponenterna, ibland livstid på ramen.

- Fri service. 1-2 år, ända upp till livstid.

- Dessutom brukar ett cykelköp i butik innebära en del framtida rabatter på kläder och tillbehör.

Inget av dessa "mervärden" brukar övergå vid begagnatköp mellan privatpersoner.
    Dessa mervärden kan dock vara svåra att bedömma i kronor och ören. Händer det något kan en garanti vara värd en hel del, skruvar man själv behöver man kanske inte nyttja fri service, osv.

Tar man hänsyn till höstrean på på 30-40% plus avsaknaden av mervärden innebär det att en oanvänd cykel från en privatperson är värd ca 50% av priset i butik.

Är cykeln dessutom använd så tillkommer värdeminskning pga slitage. Efter ett år så kanske det är läge att byta drivlina, däck och serva gaffel/dämpare. Är inte detta gjort så sänks värdet ytterliggare.

Sedan finns alltid osäkerheten om hur cykeln har körts. Också en värdesänkande faktor.

Slutsats: en cykel är inte världens bästa (ekonomiska) investering.

/Anders

Av:
    Ted_B
    Montera dit originalprylarna och sälj den billigt, sälj de nyare prylarna separat eller använd dem på en ny ram?

Om jag ska ha en ny cykel så köper jag en lös ram och sätter på de komponenter som jag har uppgraderat den gamla med, funkar kanske inte om det är en helt annan typ av cykel men eftersom jag kommer att fortsätta köra på det sätt jag gör nu så kommer det funka för mig.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ