Barncykeltråd. Först om Spesh Pitch men det slutade med en Bandit (via Titus).

Jo, men den har ju rövkorta kedjestag och brant sadelrör (effektivt i alla fall), så på sätt och vis är den rätt modern:-) På med kortkort styrstam bara så funkar det säkert finfint.

Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, men den har ju rövkorta kedjestag och brant
> sadelrör (effektivt i alla fall), så på sätt
> och vis är den rätt modern:-)

Jo, det var lite så jag tänkte. Möjligtvis vevlagerhöjden som är lite omodernt hög men det behöver ju inte vara en nackdel vid vanligt stigtramp.

> På med kortkort
> styrstam bara så funkar det säkert finfint.

Om inte annat så kanske det "råkar" bli en kul småhjuling till pappa :)

Ska klura lite på vilka andra alternativ man kan tänkas hitta i prisklassen 2500 kr. (Reign/Trance, Meta XX, Prophet, diverse tyskar etc)

/Johan

Jag kör med en sån i XL med 45 mm styrstam och 160 mm gaffel, då blir det typ 66 graders gaffelvinkel.
Jag är 194 cm och den känns riktigt lång jämfört med andra liknande cyklar jag provat. Sjukt nöjd med min, kör med två olika hjulpar så jag har ett till liftcykling i vallåsen och ett lättare till att cykla stig med.

De var nog lite före sin tid med den cykeln, tyvärr (för Specialized) var den väl lite för billig så den kannibaliserade på deras försäljning av dyrare modeller med samma användningsområde, så den fick utgå.

Gisses vilken fin geo för att vara en så pass gammal ram! På med offset bushings så är den ju precis som vilken ny hoj som helst, ja' förutom hjulstorleken då ;)

Var inte Pitch en budget-enduro? Samma geometri men tyngre ram och enklare dämpare?

Jag hade en Pitch Pro från 2010 för ett tag sedan (typ fem år sedan duh), jag upplevde den som väldigt trevlig. Bytte till en Stumpy evo som då hade ungefär samma vinklar men lite mer slag och var lite lägre.

Trevlig hoj!

Är verkligen den där geometritabell korrekt? Jag har rätt svårt att tro att siffrorna går ihop.

+1 på Jofa, kraftig tvek på att de hade 430mm reach på S, speciellt i kombination med 565mm överrör. Svårt att få den ekvationen att gå ihop, även med den hävdade sadelrörsvinkeln. Kollar man nästa års pitch har den flackare sadelrör, men jag skulle gissa att det är samma ram.

Köp säger jag, L är precis hans storlek, så det blir säkert bra

Det där var ju när reach- och stack-måttet var ganska nytt. Kan det vara så att de räknar reach inkl. styrstam?

Och vad tror stigcyklarpanelen om Cannondale Prophet som alternativ till Pitchen? Snarlik geo men singelpivot vs. FSR.

(Det dör upp en M på K&S)

Själv lider jag av lätt (men inte oöverkomlig) Cannondaleallergi men Propheten är ju en hyllad modell. Plus för justerbar geo och 1,5" headtube. Om jag internetcyklat rätt så är den även en smula lättare än Pitchen.

Vill minnas att marrans profet hade problem med att den åt dämparbussningar.

/johan

Porschen har väl varit en superpopulär hoj, men Prophet var en skör flexmaskin? Hört på parkbänken, inga källor.

Japp, det gjorde den. Den var inte helt i linje mellan sving och huvudtriangel, så bussningarna slets snett. En i halvåret gick det nog åt, ingen jätteutgift precis.

Den kan nog kännas sprättigare än pitchen pga ganska mycket antisquat i länkaget, är ganska lätt och överhuvudtaget en rätt trevlig stighoj. Fast jag tror Pitchen har trevligare (inte lika regressiv) dämpardrivning och i övrigt snarlik geometri. Pitchen är nog styvare i rumpan, Prophet är lite mjuk om man börjar trycka på i kurvorna. Den justerbara geometrin lämnade jag i låg/flack, ser liten anledning att köra annat.

Mao skulle jag säga Pitch för hårdköra, Prophet för lite mer lättfotad känsla.

OK, riktig kvalitetsinput här :)
Tack

EDIT: alltså både från jofa och marran (fast på lite olika sätt) :)

/Johan

Senast ändrad:
Det blev inget av med ramen i ursprungsinlägget (och jag uteslöt profeten) men projektet rullar på med låg intensitet.

Brukar slå en virtuell lov då och då och kolla annonser på Pinkbike, singletrackworld, mtbnews.de samt eBay i england och tyskland.

Finns det fler bra ställen med annonser att hålla ögonen på?

USA känns lite overkill när man letar i de lägre prisklasserna :)

/Johan

Har ju redan outat detta i Titustråden men tänkte köra lite utförligare här :)

Missade ytterligare ett par objekt men så dök Dudster upp i ett PM och erbjöd en ram till ett pris som var omöjligt att motstå. En Titus X Carbon i lämplig storlek. Inte alls samma typ av hoj men jag tänkte att det kan vara värt ett försök att stigifiera den enligt bekant Happyrecept.

Den har ju ändå ett par trevliga egenskaper: lätt (2.51 kg in dämpare, styrlager och sadelklämma på min bagagevåg), korta kedjestag (42 cm), förhållandevis gott om plats för däck, Lågt BB (322 mm enligt geotabell). Det stora minuset är brant styrvinkel och noll möjlighet till angleset. 105 mm fjädring känns i underkant men bör funka för stigcykling.

Av-XC-fieringen består hittills i
- "för lång" gaffel (110-140 mm U-Turn Pike)
- 50 mm stam
- 74 cm brett riserstyre
- 1x9 drivlina med On-One N/W-drev
- Chunky Monkey 2.4
- 203/180 bromsskivor

Knåpat ihop och provrullat lite. Med 130 mm slaglängd hamnar jag på ungefär 68.5-69 grader HA osaggat och 33,7 cm BB-höjd vilket känns funkis för stigcykling i platta Uppsala. Men någon utförshoj blir det ju aldrig. Geon känns annars förvånansvärt oknasig och att den är styv och lätt gör det kul att trampa. Den är bara ett par hekto lättare än min 29-tummare men känns "piggare" (trots tunga däck). Sadeln skapligt långt fram på en rak stolpe gör att utflackningen av sadelvinkeln känns under kontroll. Om något skulle jag välja att skjuta bak den lite. Får se vad sonen säger.

c00V7AFJFuFsjzyTg1olkZ_38fhgVvXoDc8lLDS_pS-bRaOaDx_kxCFZcqiagUVsKk5srkp_V9Z5b1OttSypWN8XKPP-utXmMDHNu3sNRHRXb9s-vLITKq49iM92CVsILizTLSJUER073CohBfxDLSHFCtkQYXIduwRqB7D2odbVVUzoUPm-earf6HdYZ_mXSMHFq_pkKpavQufkwQ8dA0-GDR8G2gH_IVnf10e11KEM5aPMZzDQhnwoLMMe3AXUAOUYSWL_FOa3PH9TfjDbKao50etM_BwzGhcP2qH9GWoAzdGbUM8hO3eL-9RQmnHXsoKTvOaICauTBuN9PU_ltT6a8HiIiXMX8ykZ0zhoqe1PA4I3oo0CwpdfUcY4ujbRaE46y1Urvo_HLVBqlaCQEn69x_ybIo28xSqjSXFDT3pcyWALdE8xDj6DWJdoEWZD0x00O62kaIm3-wNhhCTfMQ3xMHpaFJIn1inzaEJslD8B8kH8yfiW_VC1uEkBsWWMTvrrVqKs_iRn4Gqz_gx7S8ThNJNCePhl35dnobgu3oep28EiTup4ZU7k58vDOoWDDYIBOQ=w1180-h837-no

_Rt6OBlNvPqk2us1CTFT73vR60SNi9cHdhB-otrwQl0PDexxF0DWZGXpblOSzxsxo7a1nwgqBwYwLUJMG-ykjZLulXXGUTnVdND8RfyQlN_K5GuQGdWE1uKQSWbjzKr5KOK6OnV4koa0250Rtqkr5d8dhoOhf6wPAk9lk14iUbzuKC3PzacKEV32WrHFW6FOAgEtzdaA05rif3W7iJyVM7J7oNLvwPKvfU21RtVYAOjVxfWkiYNXuS3gcEuYm22Srh9FCJTXY1HAMVmfIgnOpBdyiE5BABXlxnTm4tW1xgAu2HbMAHdPfPfiMXOxdnzWjf6JiX3C8ns-6d4gMFCfmW5HIh5uekvIUFPme0D9D_znIARlXNjrvPMuTdxcSM6XiOvh0cyEMFx6-HZEPN2Z8Kt36Kh2UwtVMzyLbWTwPXu0gHmVLo_D1qNe7oRT96RV0vx0VigFjaMHRgFMxrD1UIuxEsM4iJgHiHCiXeAvItqkq9BxJOgjjbSsQ_UKHBPWHAGG4fDrCMMY5vwvobSJ0sTka5bxXFthrjGjtTbfCtzW4J1MqKsU2s3SqEtDzIUD2X7pSA=w1117-h837-no

Fl34i3uaAVog03ZDn6cVSfMKTEpqGpZMA4Yc_hnfW3Gm7C2IE2IDStdn4UYusF8LvCMcx6UcuvnZCT_H1IJ2aTiuLHTb-lpY0_7h0KTASdLenlSUUN4yMinWi_CVuJ35Ze4lNsOwgy9-JM66N4XjwlCi8OxNGrfsNJSI-nvrQM01zHhUTvEFJXp6OslpULLt-jt-EA2Hi0Q_v9ZNLKc4WONFGzoQ7Ce2JtRzA4X63FMbeyTIeseZzvKIcAGN7xN4nqr0lZvqFrdByyvaLquZuTKJKQQtsrAx5RGuhMRlv83Zydz5ds_gamNXTcvBB3WB584YHqkk3EpSu3JY6tgepu1nX_EVD-xzvVfCpqRP4ABLUg1avT725WyNVilQPJUrPWzmadgniNQMr0ZQeviCb4hjtIfZqj5x5lcyyVB0B9uVCzUSQSSUZYfDfR6yKpKGIBELXaFljozD_1DNmLxU1f5n6A0N90FbeoT1E02LQ4t1TlUu89gL5G2UwufHf89EPwJKbhZlbDEL4jJndTA3z2eODAfsallGQqvzdKvbdfEw-etYYm14_5MmMrl5S2aOiMfRVA=w1180-h837-no

Faller vidare tester väl ut och grabben gillar den så får man väl börja klura på att hitta en lättare 130 mm gaffel. Om inte så får jag väl återuppta Pitch-spaningarna :)

/Johan

Senast ändrad:
JojjeM sa:
Har ju redan outat detta i Titustråden men tänkte köra lite utförligare här :)

Missade ytterligare ett par objekt men så dök Dudster upp i ett PM och erbjöd en ram till ett pris som var omöjligt att motstå. En Titus X Carbon i lämplig storlek. Inte alls samma typ av hoj men jag tänkte att det kan vara värt ett försök att stigifiera den enligt bekant Happyrecept.

Den har ju ändå ett par trevliga egenskaper: lätt (2.51 kg in dämpare, styrlager och sadelklämma på min bagagevåg), korta kedjestag (42 cm), förhållandevis gott om plats för däck, Lågt BB (322 mm enligt geotabell). Det stora minuset är brant styrvinkel och noll möjlighet till angleset. 105 mm fjädring känns i underkant men bör funka för stigcykling.

Av-XC-fieringen består hittills i
- "för lång" gaffel (110-140 mm U-Turn Pike)
- 50 mm stam
- 74 cm brett riserstyre
- Chunky Monkey 2.4
- 203/180 bromsskivor

Knåpat ihop och provrullat lite. Med 130 mm slaglängd hamnar jag på ungefär 68.5-69 grader HA osaggat och 33,7 cm BB-höjd vilket känns funkis för stigcykling i platta Uppsala. Men någon utförshoj blir det ju aldrig. Geon känns annars förvånansvärt oknasig och att den är styv och lätt gör det kul att trampa. Den är bara ett par hekto lättare än min 29-tummare men känns "piggare" (trots tunga däck). Sadeln skapligt långt fram på en rak stolpe gör att utflackningen av sadelvinkeln känns under kontroll. Om något skulle jag välja att skjuta bak den lite. Får se vad sonen säger.

eUnknZWsocJVsu8a6bFkYNAaCQnrl6C2NWLyacjDHH739B06iZ08C2qOn_qIw7PXGvMaTWq8jiWbaYChLRS_627Qrob4TtCsbpzf7amT2NY7rzOCiaz85Bx9z2aklTRXbhDVfpuKjkSdi807CnTZDpeKeq228IRpc3XQlQ-RUq7uTytTNJeMzdtFdyOWsfkGZqV8V9DU7poO8w1CdBUmTKsY8kdHEFduf3QhAoU14v5Yd7xkGFdMoImsGUuwG2kJzFVx2_hyFjfiQIB1zWf9MLu5ZSOY-fc1eLAegxfHCQuAI3oto5uoinoj5EPyw09vJCdovhD2Y5tSw4eZtS1VGvl5nn1spADTslLVs5D0_IzPXoF4AetGM2wwYCJ7JMXSU8OaEqbgRY-RV5pL_Vv4W__jP4NG0JsOq0fvU_YJBxqlktD1vKlhjz-cgduu6o0oBHgtAg69XSIiR98jdiegFO3wJGH_naiNwYcP43FW4Lb1EDcjrH0ml-MVQiix-REqcHB1bPxpDRzMVc-kb0re9VLbmn8LeXK0SUoHYC3QNaQYwjdZNcD_BI5f_HoA72tlF27A_g=w1180-h837-no

Mf0wn1rVC355ZdVYWzrkww2_LonBZPbXJR1WDb-d7Qw2ATuPfSFimT7_Yxp-1jSYZu-iBGFcynknH34wKQoXtYqt6K0Mx6OzGAzUIgmogh8MWvnE4Q5sY8Y82fjz0yvv8PGL06FE_jjAwZ6f0A8MSkHodBR11f5-UnijQFqW3dHzw1zgTjoZOCAX_jtxBPCDelsnJ86k47INTg6eNI8rPla4pJwEDBRfFteZtKpgMrx94efaIqjx2eY3h_9e90NhUxj6pNBrahpnU93_Qc7-R6K6fkiiv-f4U62Cpxf6LCxZ0xNBhPgibH_fOFVn_Qwbj-CKRp_uH23hEWdUAVW2IixjMN1wIElJTvobgUpoG1O8LMVPpw5BwQ0Ze8rhLp5OJ_1yr85ul6YKAYIlDroEO4xIr-h7sOAPR0T_7DQ7TcZmuFEnJNOrjL9cvx4FWpwoINZOglPJH2IY-X3spxP8PNqg4ISIdGpoH_KnbdnVdplCYKrXGbubNytEJUbT3T0kV-0iaGkwkmjfPJWbA7Aup9MJXG5G-rfxnTBe_rLkd8RHq4myCuOIwg30N4bxHA64hkfZXw=w1117-h837-no

WVAuB0EbzuQB628X5SnE31HwcfAdDTu7TygYEzahofCtqVrDcIeFtzksumzOLIbAHnLh1QRb4PNMRTlobUs0_t_wUX4l0zg3h-rGYmE1FciqvdfEWHSj6UG3f0Mh0LY8E4U6KPKxOSWJSHDniYRCRygwfL5DTVgLGZ79fEsx0izMmZmjeQybYe4PW0RQSQaqa2RyV9_szzy9V3mfGAX25Zlo9h_-ShYyf7GElqhrZKOtvnySZVJ03PjyTiD6OJ_VWtkdO_CUvbqDHJ0n6GzLfQoY8T_4Je3vNr9_RiqME2DEwMhQmUk7f7Rj8AVcEobECWGepfVEYx0GC0s3q4nMskvLMaHm0EptC10RqOHq2Ngny7tqMK01XDdBxPf8aik1s0mp4o2ElRDe_iHTNlhcl08v1FOp2hSEhsuMLK-5gV8PzB82Ye16oaZdDnyPh-F0KyUJEikLD67atcydsLmGwwAREnVUxvsvrDXXiN1f1ixhhK-tlfN8SVCIRNXBF9kcRdJgP9CJTJ2dXC97ZLI4BhBwRTBHDeNDp4jU13SzFZ0jCrrLRSx8LA6d2FXrIlvuWUQSbQ=w1180-h837-no

Faller vidare tester väl ut och grabben gillar den så får man väl börja klura på att hitta en lättare 130 mm gaffel :)

/Johan

Riktigt trevligt :)
Ganska lik min i tänk. Min är lite lättare bara.

Varför funkar inte bilderna för mig?
Mobil, Chrome. Får bara grå vita enkelriktat skyltar ⛔

Hoppsan. Det var nog jag som klantat mig och försökt länka in privata bilder. Ska se om jag kan fixa.

EDIT: hoppas att det är fixat nu

/Johan

Senast ändrad:
Hur gammal är grabben?

Är man ung och pigg så tror jag personligen att man har roligare med lite mer lättrullade däck och lagom mycket slaglängd i Uppsalaskogarna. Mindre "det är jobbigt" (dvs tungt) och mer "vad snabbt det går".

Lulle sa:
Hur gammal är grabben?

Är man ung och pigg så tror jag personligen att man har roligare med lite mer lättrullade däck och lagom mycket slaglängd i Uppsalaskogarna. Mindre "det är jobbigt" (dvs tungt) och mer "vad snabbt det går".

Jo, det kan nog ligga något i det. Har en Crossmark/ADvantage-kombo som rullar betydligt bättre. Åker på om inte annat framåt vårkanten :)

/Johan

Efter lite pill med slangar vajrar, en gaffelservice, en offsetbussning är hojen för tillfället hyfsat klar. Snubblade också över en uppsättning bromsskivor på K&S och sparade 60 gram roterande och ofjädrad vikt :).

Mätt lite och fått HA till 68,4 grader, reach 405 och stack 507, BBH 337 mm och hjulbas 1097 mm. Stör mig lite på den flacka sadelvinkeln men det verkar inte vara något allvarligt problem i praktiken efter inledande test. Ska kika lite närmare på sittställning vid tillfälle. På bilderna är sadeln på den höjd sonen själv trimmade in för stigcykling.

titus1.jpg

titus2.jpg

titus3.jpg

titus4.jpg

Visar sig hojen funka så blir det nog ett försök att hitta en gammal Revelation för att kapa lite vikt.

/Johan

Senast ändrad:
Lulle sa:
Vad var syftet med offsetbussningarna? Göra cykeln flackare?

Ja, och sänka vevlagerhöjden.
Effekten blev dock minimal på grund av den låga utväxlingen i länkaget och att jag bara kunde byta den ena. Typisk internetcyklings"uppgradering" :)

/Johan

Internetcyklade lite till och jämförde med en Stumpjumper 2011 :)

Lite lik men något kortare förutsatt att jag fått till skalningen rätt. (Gick på bakfälgens innerdiameter utan att veta om den ska stämma)

titusalized4.jpg

LIte kul att man ser tydligt att Titusen har längre effektivt överrör men kortare reach. En illustration av att ETT är ett rätt meningslöst mått.

/Johan

Såna geometrijämförelser gillar jag. Måste bli bättre på Photoshop, eller är det något annat program du använder?

JojjeM sa:

Lite lik men något kortare förutsatt att jag fått till skalningen rätt. (Gick på bakfälgens innerdiameter utan att veta om den ska stämma)

LIte kul att man ser tydligt att Titusen har längre effektivt överrör men kortare reach. En illustration av att ETT är ett rätt meningslöst mått.

/Johan

Bra ilustrerat, men borde det inte vara en pitch?:-)

Gör en till.

snickarklas sa:
Såna geometrijämförelser gillar jag. Måste bli bättre på Photoshop, eller är det något annat program du använder?

Jag använde Paint Shop Pro som väl är typ en fultysk Photoshop :). Principen torde vara densamma.

mikipedia_ sa:
Gör en till.

Haha, men då skulle ju skillnaden bli mycket större . Får se.

/Johan

JojjeM sa:
snickarklas sa:

Jag använde Paint Shop Pro som väl är typ en fultysk Photoshop :). Principen torde vara densamma.

mikipedia_ sa:
Gör en till.

Haha, men då skulle ju skillnaden bli mycket större . Får se.

/Johan

Gimp är oxå ett helt ok program i ps anda.

Jo det skulle bli större skillnader, men du började med en filosofi om stigdräpare och hamnade på trailraket?

JojjeM sa:

/Johan

Hjälp en okunnig!
Varför blir ETT ett meningslöst mått?

desmo sa:
JojjeM sa:

/Johan

Hjälp en okunnig!

Fråga Jofa :)

Meningslöst är väl att ta i men dels är det bara intressant vid sittande cykling och sen beror det av faktorer som sadelstolpe (med eller utan setback), effektiv kontra faktisk sadelrörsvinkel och annat.

Finns säkert någon mer ingående förklaring på internet om man googlar lite :)
Hittade detta hos transition: http://www.transitionbikes.com/PDF/GETDIALED_FrameGeo_Part1_ETTvsReach.pdf
/Johan

Senast ändrad:
JojjeM sa:
desmo sa:
JojjeM sa:

/Johan

Hjälp en okunnig!
Meningslöst är väl att ta i men dels är det bara intressant vid sittande cykling
/Johan

Aha. Det köper jag.
Men är reach det bästa? Med knepig sadelrörsvinkel/setback kan det ju bli en jättelång/jättekort cykel.
Borde inte ETT tillsammans med en faktor vara bättre? Typ 520mm ETT, 20/80 (dvs 20% bakom vevparti/80% framför). Eller det ger kanske inte någon mer information om man har ETT och reach iaf. Cykelgeometri är inte självklart.

JojjeM sa:
Faller vidare tester väl ut och grabben gillar den så får man väl börja klura på att hitta en lättare 130 mm gaffel. Om inte så får jag väl återuppta Pitch-spaningarna :)

Råkade få ett fint napp på en köpesannons så nu sitter s gamla Revelation RLT ti i fronten och hojen är nere på 12,2 kg. 150 mm är för mycket till och med för mig men ett par extra pumptag i negativa kammare fick ner den på ca 135 mm. Som en bonus blev den ju bättre färgmatchad.

Titus_Revelation_20160329_145033.jpg

/Johan

Alltså, det här spårade ur en smula...

Titusen hade sina ljusa stunder men det var svårt att komma ifrån att det var en smått omodern XC-cykel med för lång gaffel, så suget efter en Pitch fanns kvar.

Ända tills jag snubblade över en Transition Bandit 27.5 på Pinkbike billigare än vad Pitch-ramarna brukar gå för. Helt plötsligt fanns det ju möjlighet att bygga nåt riktigt kul i gränslandet mellan stig och AM, en sfetto-hoj. Ramen inköpters och projekt BudgetBandit startade, med fokus på att bygga en skaplig cykel för rimliga pengar. Cykeln sattes ihop temporärt med 26"-prylarna från Titusen vilket funkade alldeles utmärkt men det blev även nya hjul och en lite kralligare gaffel till slut.

Första rull med delar från Titusen i oktober:
banditsnedd.jpg

Med facit i hand blev det ju inte särskilt billigt utan projektet får väl snarare ses som ett bevis på den vedertagna tesen att det är smartare att spara ihop lite pengar och köpa komplett (begagnad i det här fallet). Fast det är ju kul att ha ett projekt som puttrar på så man får shoppa delar och pyssla lite i källaren emellanåt. Återstår bara att få ut sonen att hoja. Annars kanske jag blir tvungen att använda den själv ;)

BAndit1.jpg

BAndit2.jpg

BAndit3.jpg

Geo med 150 mm gaffel och -2 grader angleset
Banditgeo_med_150mm_Sweep.jpg

Spec och kalkyl.
Kalkyl.jpg

Vikt 13,8 kg vilket är lite mer än önskvärt men får duga så länge. Får återkomma med lite omdöme om hur den funkar IRL.

/Johan

Det blev ju ett riktigt fint bygge tillslut! Tycker inte vikten är speciellt hög map budget samt att det är en AM-hoj med dropper.

Ska bli kul att se den live i vår :)

Supergrattis till ännu ett grymt bygge!
Eller igentligen ska vi ju gratta sonen som har en så ambitiös far... ;)

Ut o ha kul nu!

Fin cykel blev det. Är sonen nöjd?

Som svar på ursprungsfrågan. Pitchen har bra lång reach, med tanke på att den är nästan 10 år. Kontrollmätte in min large på 48 cm.

Tillbaka
Topp