Har ju redan outat detta i Titustråden men tänkte köra lite utförligare här :)
Missade ytterligare ett par objekt men så dök Dudster upp i ett PM och erbjöd en ram till ett pris som var omöjligt att motstå. En Titus X Carbon i lämplig storlek. Inte alls samma typ av hoj men jag tänkte att det kan vara värt ett försök att stigifiera den enligt bekant Happyrecept.
Den har ju ändå ett par trevliga egenskaper: lätt (2.51 kg in dämpare, styrlager och sadelklämma på min bagagevåg), korta kedjestag (42 cm), förhållandevis gott om plats för däck, Lågt BB (322 mm enligt geotabell). Det stora minuset är brant styrvinkel och noll möjlighet till angleset. 105 mm fjädring känns i underkant men bör funka för stigcykling.
Av-XC-fieringen består hittills i
- "för lång" gaffel (110-140 mm U-Turn Pike)
- 50 mm stam
- 74 cm brett riserstyre
- Chunky Monkey 2.4
- 203/180 bromsskivor
Knåpat ihop och provrullat lite. Med 130 mm slaglängd hamnar jag på ungefär 68.5-69 grader HA osaggat och 33,7 cm BB-höjd vilket känns funkis för stigcykling i platta Uppsala. Men någon utförshoj blir det ju aldrig. Geon känns annars förvånansvärt oknasig och att den är styv och lätt gör det kul att trampa. Den är bara ett par hekto lättare än min 29-tummare men känns "piggare" (trots tunga däck). Sadeln skapligt långt fram på en rak stolpe gör att utflackningen av sadelvinkeln känns under kontroll. Om något skulle jag välja att skjuta bak den lite. Får se vad sonen säger.
Faller vidare tester väl ut och grabben gillar den så får man väl börja klura på att hitta en lättare 130 mm gaffel :)
/Johan