HappyVR 2016 - SUB9 gruppen 06:20 [UPPDATERING - Racereport]

Jag är inte bitter!
Sitter här och kollar VR Live samt följer era tider.
Känns riktigt surt, hoppas det blir en ny SUB9 grupp nästa år.
Jag har redan börjat uppladdningen. :)

Jeppe_E sa:
j_nilsson sa:

Tack, det var lite kämpigt med sista 50k solo efter punka och kedjemeck. Det blev ett race mot klockan. 3-4 av gruppen landade in 10 min tidigare

Hade ju bara koll på ditt namn så det var dig jag följde ? Starkt jobbat att köra solo sista 5milen! Fan va trist det var att sitta hemma och följa er via mobilen.

Vi kör väl nästa år? ?

Grymt jobbat alla! Tyvärr missade jag målet, 9.20 inkl att ta sig till depå och byta ekrar och rikta så man kunde rulla vidare.

Happy sub 8.30 2017?

Fick släpp tidigt, typ efter 8 mil när det gick ryckigt och jäkligt fort. Tog mitt eget tempo och hängde på nåt gäng med rosa hjälmar. Tänkte att jag nog skulle ha en chans att köra ifatt gänget. Struntade i det planerade stoppet i Fagerhult och körde på. Strax innan Hjo kommer gänget i omkörningsfilen och jag kastar mig på rulle. Det gick fort och jag hade det kämpigt. Inte den bästa dagen idag.
Släppte igen och tog mitt eget tempo. Det gick att ligga på efter Hjo med lite sida/med. Det kom ikapp ett gäng, skulle tippa sub 9:30 och jag hakade på.
Krampen tog mig på riktigt efter Medevi men jag hade gott om tid och hade trevligt sällskap i form av en skåning med 8:30 ambitioner.
Rullade in på 8:52. Trist att ha en dålig dag och inte kunna bidra men målet klarades så jag är ganska nöjd ändå.

Bra jobbat ni som klarade sub9-målet, grattis!!!

Fick problem med krampkänning i vaden och var tvungen att släppa redan efter bara en timme, trist. Rullade sakta vidare på egen hand tills det kändes bättre. Kunde sedan haka på ett sub8:30-gäng och fick bra fart fram till infarten till Jönköping. I en skarp vänsterkurva var det halt som *#%€ och vi var två stycken som föll handlöst i asfalten. Tydligen hade flera ramlat i den kurvan, bl a en som hade fått nyckelbenet knäckt så att det stack ut genom skinnet! Fick ganska otrevliga skavsår på knä, lår och armbåge och det gjorde duktigt ont. Efter 10-15 min kunde jag dock rulla den lilla bit som återstod till depån i Jönköping. Där blev jag omplåstrad av röda korset och eftersom tiden ändå var körd så passade jag på att få valuta för anmälningsavgiften och käkade köttbullar också.

På väg ut från Jönköping kom spöregnet så det var lite motigt ett tag. Tur att det blåste så att jag blev torr när regnet väl slutade. Rullade med lite olika klungor och kom i mål på 9.43. Bara att ladda om till nästa år, hörde jag någon prata om 8.30? :-)

Ja, det blev ju lite kaos och det var oerhört svårt att hålla ihop gänget. Det blev helt enkelt för stort. Jag försökte räkna in gruppen. Men det gick ju ganska fort ner till Jönköping. Strava skvallrar att vi höll 36,5 km/h i snitt de första 103km. Jag försökte så gott jag kunde ge om att falla ner genom klungan och sen upp igen till topp. Efter vurpan i klungan (tror det bara var en som ramlade) så räknade jag in 15 st (kan ha missat någon). Jag tror inte att det var någon från vår grupp som ramlade, kanske var någon som stannade? Eftersom vi hade så få startgrupper efter oss, så bestämdes det att köra vidare med den SUB9 grupp som vi hakade på före Gränna. Sedan var vi 14-15 st som kämpade vidare. Första 160km höll vi 34,3 km/h i snitt (35,5 km/h i rullsnitt). Så vi låg på plan. Men vid stoppet i Fagerhult var vi bara en handfull kvar. Tydligen hade tempot varit allt för högt för en del.

Vi trampade vidare och fick hjälp av en SUB8:30 klunga som var snälla nog att ge oss en trevlig tur längs den västra sidan av sjön. Mellan Fagerhult och Björkenäs (90km) så snittade vi 37,3 km/h. Detta gav oss en bra känsla, eftersom vi då låg ca 20 minuter före tidsplanen. Vi beslutade att hoppa över stoppet i Boviken. Tyvärr fick jag en pyspunka och strax efter Olshammar så var jag tvungen att stanna och fylla på luft. Det gick 4 minuter där, sedan vidare utan klunga. 5 minuter senare fick jag stanna och byta slang. Kedjan trasslade dessutom in sig mellan ram och klinga, så jag fick vålda ut den. Tog ytterligare 10 minuter att få bytt slang och ordning på kedjan.

Där gick tåget tänkte jag och började räkna på hur snabbt jag var tvunget att cykla för att nå SUB9. Med 5 mil kvar och 1,5 timme att avverka dessa 50k så kom jag fram till att 32 km/h krävdes. Inga klungor verkade vilja hålla denna fart, så det blev solocykling sista 50k. Klungorna som passerades var väldigt trevliga och sista cyklist i varje klunga ropade högljutt "håll höger - omkörning". Måste sett rätt komiskt ut, där jag susade fram i bocken, alldeles ensam. Eftersom vi hade hoppat över stoppet i boviken, så var mina flaskor tomma, så det fick bli ett stopp vid Hammarsundet, 4 minuter för att fylla flaskorna och pumpa upp däcket till rätt tryck. 40 km kvar till mål och 1h 15 minuter kvar på tiden. Borrade ner huvudet och tuggade asfalt. Jag ska fan inte ge mig, tänkte jag. Krampen var nära i lårmuskulaturen. 30 km/h räcker inte... ÖKA..ÖKA. Lyckades på något sätt hålla 32,3 km/h och rullade in på upploppet med 3 minuters marginal. Lyckan var total efter att ha passerat mållinjen på 8 timmar och 57 minuter.

Som "kapten" var jag väl inte så bra. Man har ju en inställning innan loppet och när loppet väl var igång så fick ni se mitt raceface. Hoppas ni som inte klarade målet är alltför besvikna på mig.

Senast ändrad:
Mycket bra jobbat sista 50 km med ett stopp oxå.
Finns det några enkla lärdommar till nästa år?
Det behövs en kapten även nästa år, gärna en med erfarenhet. ;)

Tycker att du var en utmärkt kapten Jeppe! (I alla fall den tid jag lyckades hänga kvar i klungan, resten får övriga uttala sig om) :-)

Inte lätt att hålla ihop gruppen under rådande förhållanden, med massor av övriga cyklister blandade med Happy-gänget. Där gjorde du ett bra jobb att räkna in oss och få till en bra roterande kedja.

Behövs som sagt en kapten även nästa år, gärna en med erfarenhet... :-)

För min del så kände jag mig kraftlös från start så jag fick släppa en bit efter vadstena tror jag, hängde på nån klunga här o där men det blev en hel del ensamkörning ner till Jönköping sen blev det lite mer folk och medvind så jag kom in på 9:42.
Jeppe är nog en bra lagkappen tror jag, men det var ju inte så lätt att se vem som var med i gruppen när vi cyklade den lilla klister lappen va inte lätt att se, såg några som hade typ paket band på hjälmarna, va lätt att se från alla håll

Bra gjort Jeppe att försöka hålla samman klungan, det blev ju lite kaotiskt att försöka se vilka som vi körde med. Vi (jag och Gustav) tappade bort dig efter Boviken någonstans, surt med punkan. Vi trampade på till Hammarsundet för påfyllning av energi vilket behövdes och fick efter någon mil bra draghjälp av en RoH klunga som vi följde in i mål på 08:46.
Nöjd VR debutant.
//Christer Vännäsby

Intressant att läsa om era resor! Det kan onekligen hända mycket under så långt lopp. Min resa var ganska odramatisk med den jobbigaste stresskänslan första halvan, när jag låg precis på gränsen till vad jag klarade av och började vänja mig vid tanken på att jag förmodligen inte skulle klara det. (Det var säkert skärmen som skavde mot däcket som gav extra motstånd, hehe)

Efter stoppet, med bullar och kaffe kände jag mig som en ny människa. Skönt att bli av med den gnisslande skärmen också. Jag stannade bara i Boviken och det var lite snålt med endast ett stopp. Vätskebristen var minst sagt kännbar sista 8 milen, men jag ville inte stanna och förlora klungan jag hängde på. Hängde sedan på ett gäng i vår grupp som körde om i rasande fart. De körde som fan och jag lyckades inte hålla mig kvar bland husbilar och tankbilar som bara lämnade smala vägremsor att köra på. När vi svängde av från stora vägen hittade jag bra klungor att följa in i mål och eftersom vi tjänade så mycket tid första halvan blev det ändå en bra tid (8:32) även om det gick i makligt tempo sista sträckan.

Även om det blev en bra tid hade jag hellre kört på 8:59 i samlad grupp hela vägen. Det hade varit roligare. Teamtröjor är nog ett måste för att lyckas hålla ihop som magnetet i grötiga storklungor. Det håller även obehöriga på avstånd då gruppen ses som en "klump" som ska köra om eller köras om. Jag tror folk respekterar att man vill hålla ihop om de tydligt ser att man tillhör en grupp. Det gör man ju själv. Små klisterlappar är inte tillräckligt tydliga.

Tack Jeppe för att du styrde upp och tog kommandot!

ChTj sa:
Bra gjort Jeppe att försöka hålla samman klungan, det blev ju lite kaotiskt att försöka se vilka som vi körde med. Vi (jag och Gustav) tappade bort dig efter Boviken någonstans, surt med punkan. Vi trampade på till Hammarsundet för påfyllning av energi vilket behövdes och fick efter någon mil bra draghjälp av en RoH klunga som vi följde in i mål på 08:46.
Nöjd VR debutant.
//Christer Vännäsby

Kul Christer! Jag var helt säker på att ni skulle klara det. Det var ju dessutom betydligt enklare att hålla reda på de som hade HappyVR-tröjan på sig. Vi var ju 4 st som höll ihop bra. Imponerande att klara SUB9 på första Vätternrundan. Kul att se att vi ändå var några som klarade det uppsatta målet.

Peter D sa:
När vi svängde av från stora vägen hittade jag bra klungor att följa in i mål och eftersom vi tjänade så mycket tid första halvan blev det ändå en bra tid (8:32) även om det gick i makligt tempo sista sträckan.

Teamtröjor är nog ett måste för att lyckas hålla ihop som magnetet i grötiga storklungor.

Tack Jeppe för att du styrde upp och tog kommandot!

Grymt bra tid!

Teamtröjor ÄR ett måste. Som jag tidigare sa, så var det oerhört lätt att identifiera de som hade tröjan. Så om det ska köras nästa år, så är detta ett absolut krav om man vill vara med.

Det var inte så mycket uppstyrning tyckte jag. Av det som sades före loppet var det inte mycket som blev, tyvärr. Jag har tagit med mig en del erfarenhet och ska fundera lite över vad som var bra och vad som vad mindre bra. Det är ju tydligt att det finns SUB8:30 kapacitet. Men det krävs en större klunga, bättre sammanhållning/hjälp av andra klungor och striktare regelverk. Men det finns där, min eget rullsnitt var 35 km/h och 8h 31m. Lite effektivare stopp och ingen punkteringar, så är man hemma.

Jag hade bra känsla hela vägen till lite efter Fagerhult där vi ju struntade i att stanna. Dumt val så här i efterhand, strax därefter började jag gå tom på energi och det var till att tänka HTFU i varenda liten backe. Här var Christer grymt stark och drog mig stora delar av sträckan till Hammarsundets depå. Jag var väldigt nära att släppa ett antal gånger. Vi trodde vi skulle se några av er andra i depån eftersom vi snackat om att stanna, men då visste vi inte att Jeppe hamnat efter pga mekproblem.

Några bullar och kaffe gjorde underverk och vi kunde rulla på i ganska bra tempo efter stoppet. Inte blev det sämre av att ride of hope-gänget kom ikapp och drog oss sista 3 milen heller. 8:46 som sluttid på min första Vätternrundan, jag är otroligt nöjd!

Kan bara hålla med om tröjorna, utan dem var det omöjligt att hålla koll på vart folk var. Vi som hade tröja höll ihop ganska bra, åtminstone i perioder. Ska man satsa mer nästa gång så måste vi vara fler och hålla ihop bättre. Ingen last på Jeppe, kaptensjobbet var helt omöjligt i det kaos som snabbt bredde ut sig. Vi kanske låg på lite för hårt neråt Jönköping när vi tog rygg på snabbklungan, men det upplevde ja som ett gemensamt beslut bland oss som låg samlade då.

Ännu har inte hjärnan förträngt den otroliga ansträngningen, så jag tänker inte på något nytt försök till ännu bättre tid än på ett par månader...

/Gustav

Kul att så många fixade målet! Det var inte lätt att hålla ihop gänget så ingen skugga över Jeppe. Däremot hakade vi av många lite för tidigt för att vi gick med för snabba klungor, vilket var synd för vi blev ännu mer beroende av andra och de flesta körde fortare än vi behövde göra. Jag loggade mellantider varje timma och de talar sitt tydliga språk: Timme 1: 36km/h i snitt, Timme 2: 38,5km/h i snitt. Där var vi några som fick kasta in handduken. Sedan hade man ju en fin buffert att gå på resten av runda iofs. :-)

Jag blev passerad av Christer och Gustav strax före Medevi, ni såg starka ut i svansen på RoH!
Själv hade jag väldigt dåligt med krafter på slutet så det var inte att tänka på att ta rulle.
Kan tillägga att jag rullade hela rundan utan ett enda stopp, inte ens pisspaus. Kände att jag skulle ha chans att komma ifatt er om jag inte stannade i Fagerhult vilket visade sig vara rätt. Sen blev jag avhängd igen och tänkte att jag kör samma princip i Boviken men då kom det aldrig nån Happy klunga. :-)
Sen hade jag hade grämt mig till döds om jag hade missat målet bara för att jag inte HTFU och körde i ett sträck. Det funkade men inte mer. Jag hushöll med vätska ganska rejält från Fagerhult vilket resulterade i att jag till slut bara hade druckit 2l på hela rundan fast jag hade 3 liter med mig. Jävligt orutinerat och inte helt optimalt.
Däremot tyckte jag att benen aldrig stelnade till så där som dom gör under/efter ett stopp.

Den som är sugen på en Happygrupp nästa år också får gärna PM:a mig eftersom jag inte kommer att sköta kontakten med VR-kansliet i fortsättningen. Behöver alltså nån som tar över.

Var det någon som plockade åt sig min VR-16 tröja? Har inte hört något och det har inte pingat i swish...

Vill någon ha den är den fortfarande till salu, helt oanvänd då jag DNSade

Här kommer en bra bild på Happy's SUB9 gäng + andra :)

Tagen efter stoppet i Fagerhult. Gustav (Slice me Nice) som lok.

sportograf-81789521.jpg

2 pers med knä/benvärmare och inga armvärmare... Tror förresten jag mötte loket i lygnartågets duschrum.

Har ju helt glömt bort, men jag hade ju beställt en tröja, men pga av sjukdom kunde jag inte köra, så var det någon som tog den eller har Strakka kvar den? Vore ju fint om man fick den hemskickad eller swischat om det var någon som tog den? Betalar självklart portot för att få den hemskickad.

Tillbaka
Topp