Happy Witch Ride

lazer

Aktiv medlem
Happy Witch Ride
hwr15_2.jpg

Usch ja. Dags igen.
Happy Witch Ride är som bekant självplågarnas julafton. Det handlar om 10 mil av hala rötter, förrädiska berghällar, bottenlösa lerhål, vattensjuka stigar, slippriga spångar - med stor sannolikhet ackompanjerat av regn och snålblåst.

Den 24 oktober kl 8:00 bjuds detta unika tillfälle till vad som närmast kan beskrivas som raka motsatsen till en solig Vätternrunda.

Traditionsenligt träffas vi i ett dimdrypande och frostknastrande Grovsta ca 07:50 för att hälsa, ett kort försnack samt spontan gruppfotografering inför den planerade avfärden runt kl 8.00:00.
Målet är som vanligt att längs Roslagsleden försöka ta sig igenom 6 norrortskommuner och nå portalen vid Roslagsledens början i Danderyd, 10 mil söderut.

Bortsett från tid och plats för starten och loppets sträckning råder en närmast fullständig brist på regler och organisation. Alla kör helt enkelt som de vill.
Ett råd är dock att inte komma ensam. Det vanliga är att man parar ihop sig med en olyckskamrat så att man hjälpa varandra upp ur lerhål, plåstra om, reparera, mata, trösta och så vidare. Större grupper fungerar naturligtvis utmärkt om man är ihopcyklade.

Lunch kan förtäras på Domarudden efter knappa 4 mil. Dessa mil är de jobbigaste och tidsmässigt är man i princip halvvägs, även om 6 mil återstår.
Kaffe och bulle kan intas på macken i Brottby. En andra lunch kan ätas på thaihaket en kilometer efter Brottbymacken. Efter dess är det dåligt med naturliga rastställen och man får nöja sig med vad skogen kan erbjuda.

De sista kilometrarna innan målet i Danderyd är förmodligen dåligt uppmärkta, och på så sätt får man en sista utmaning precis när man tror att eländet snart är över. Möjligen är klockan då så mycket att en lampa är bra att ha. Det är alltid trevligt med lite ljus när man är vilse i en mörk skog.

Transport är oftast det stora problemet. Bil och samåkning är väl det som gäller. Om någon har lyckats hitta ett annat sätt att ta sig till starten, så håll det inte hemligt.

Hur hittar man till starten, då? Jo koordinaterna är 59.66738, 18.66373.
En kort vägbeskrivning från Stockholm: Kör Roslagsvägen norrut tills den blir E18. Sväng av E18 i Norrtälje till 276:an söderut mot Åkersberga. Efter nio kilometer (1,5 kilometer efter avfarten till Furusund) går en liten väg in till höger, skyltad med "Västergärdet 1". Sväng in där och följ Roslagsledens orange markeringar i ett par hundra meter så är du framme.
Alternativt kan man svänga av E18 i Rosenkälla (mot Åkersberga) och köra 276:an norrut - närmare men längre på smal väg och en massa fartkameror.

Varmt välkomna!
(Och läser man tråden är man anmäld. Eller hur det nu var.)

Anmälda:
Lazer
MickeMud
speykast
fhloston
Randigeralf
EjDefinierat
Adam K (+puckon)
RoadRunner
hm
Easyflex (+smurfar)

Senast ändrad:
Happy Witch Ride
+1.
Försöker locka fler puckon från Norrtälje. Borde väl gå :)

EjDefinierat skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hakar om det löser sig med jobbet!

Happy Witch Ride
Härligt! Det ser ut att bli ett gäng idi... hängivna mtb-cyklister.
(Tråkigt att skate har planerat en utlandsresa detta viktiga datum. Aldrig kul att behöva avboka resor.)

Sträckan Grovsta-Domarudden provkörd idag. Den var ... krävande. Stigen ville ogärna släppa greppet om däcken, rötterna och berghällarna ville det alltför gärna. Leran hade segaste möjliga konsistens och frågan är om inte lite regn skulle vara en fördel. Jag var tröttare i Domarudden än efter hela sträckan förra året. Kan bara bero på underlaget - eller möjligen på en säsong med knappt något cyklande.
Vädret var dock perfekt, och om inte meteorologerna har fel (och det har de aldrig, det vet ju alla) så blir det närmast identiskt väder på lördag; lite sol, +11, inget regn.

20151018_123127.jpg

Starten i ett soligt Grovsta.

Happy Witch Ride
Så.
Tagit semester på lördag :)
Får jag inte med någon MBNare så kommer jag själv och suger tag i något bakhjul!

Var läste jag om någon som erbjöd skjuts åt något håll medelst släpvagn?

Happy Witch Ride
Hej igen!

Jag är nu helt klar med att jag skall köra men transporten är inte helt löst.
Jag finns i Norrort (Danderyd). Jag har bil och kan ta två cyklar på taket och förmodligen två på kroken bak. Fyra sittplatser finns dessutom inne i bilen!!
Finns det någon som kan köra åt andra hållet (före eller efter loppet spelar mig ingen roll) så vore det förstås bra. Kom med förslag på lösning.
Skicka PM vid intresse av samåkning. Vid överbokning har alla med fatbike företräde ;-)

Happy Witch Ride
Själv bor jag 2 mil från starten. lite i mitten av leden.
Om någon tar e18 från stockholmshållet och kör till ledingeavfarten och via Riala så skulle jag kunna cykla till avfarten just innan Riala och bli upplockad där. Och ungefär likadan efteråt, eller hela vägen hem.
Eller tråk-köra bil till starten och få skjuts tillbaks efteråt.

Happy Witch Ride
JLarsson skrev:
> OMrådet omfattas inte av helgförbudet så kom
> ihåg de oranga banden i hjälmen :p

Glömmer man det så kan man låna en sådan här vid starten:

moose.jpg

Happy Witch Ride
lazer skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OMrådet omfattas inte av helgförbudet så kom
> > ihåg de oranga banden i hjälmen :p
>
> Glömmer man det så kan man låna en sådan här
> vid starten:
>
>

Med en sån på huvudet kanske man tar det där KOMet :-P

Happy Witch Ride
Danderyds gymnasium skulle jag nog tro att man kan stå.
Sen finns det lite företag närmare men har inte hunnit in och titta på hur det ser ut att ställa en bil där.
Finns en liten 12 bilars parkering närmare också som man nog kan stå på.

Happy Witch Ride
Härligt vilken uppslutning, vore kul med lite trängsel och klungkörning till Vira :-)
Bakhjulet inlämnat igår för lite nya service och nya ekrar efter helgens rekning.
Träningsvärken i core och ben bättrades på genom att bära lite batterier igår, typ 40st 27kilos klumpar som lyftes 4gr/st och upp och ner för lite trappor. Många knäböj blev det.
Kan bli hur bra som helst det här

:-)

Happy Witch Ride
Detta MÅSTE samordnas.
Som det är nu kommer dom norrifrån åka dubbla bilar ner o upp.
Och dom söderifrån kommer också göra det, fast tvärtom.

Happy Witch Ride
Det drabbar väl bara mig men den 23e och över helgen kommer Sättravägen vara avstängd just nordost om sättra för ett vägtunnelbyte. Englit skyltarna.
Jag ska se om an kan komma förbi med cykel. Fast tjejen har lovat att skjutsa mig upp till grovsta på morgonen (kommer förmodligen vara där först!) Men hemresan på kvällen är inte löst än.

Happy Witch Ride
hm skrev:
> Detta MÅSTE samordnas.
> Som det är nu kommer dom norrifrån åka dubbla
> bilar ner o upp.
> Och dom söderifrån kommer också göra det, fast
> tvärtom.

Men hur gör vi?

Jag har bil från norrort typ Danderyd med viss omnejd som kan köra mig och några till fram till Grovsta.
Jag har kanske hjälp med att hämta bilen lördagkväll eller söndag men finns det andra lösningar så är det förstås intressant.
Är det någon som behöver skjuts?
Är det någon som har en plats över så det inte behövs onödigt många bilar?

Edit:

Jag har fått skjuts och åker inte via Danderyd längre.

Senast ändrad:
Happy Witch Ride
Härligt PEKpersson (PEK i mbn eller hur?) :)
Kommer du kunna ta med mig uppåt efteråt?
Finlogistiken ska jag kolla med tjejen när det närmar sig, hon jobbar också jour denna vecka.

Happy Witch Ride
Min sambo skjutsar, så jag har plats för en person med cykel från Hässelby med omnejd och sedan tillbaka. Det är även en hund i bilen, så det är ju bra om någon intresserad inte är allergisk.

Happy Witch Ride
Jag tar skjuts av tjejen till starten imorrn, men kommer få med mig lite 'hålla sig varm i en timme på morgonen'grejer som skulle behöva skjuts till Danderyd. fhloston, kan din sambo ordna det?
Jag kommer också behöva skjuts till Brottby eller ännu hellre in till avfarten mot Sättra efteråt. Nån som kan det?

Happy Witch Ride
Adam K skrev:
> Jag tar skjuts av tjejen till starten imorrn, men
> kommer få med mig lite 'hålla sig varm i en
> timme på morgonen'grejer som skulle behöva
> skjuts till Danderyd. fhloston, kan din sambo
> ordna det?
> Jag kommer också behöva skjuts till Brottby
> eller ännu hellre in till avfarten mot Sättra
> efteråt. Nån som kan det?

Det går bra att lägga en väska/lite prylar i bilen för transport till Danderyd.

Happy Witch Ride
Inte många timmar kvar nu!
Ska bli kul att se hur många som möter upp i morgon bitti.

Som vanligt börjar tvivlen och frågorna bli allt mer påträngande:
Kommer jag att otb:a nerför den där steniga backen som jag brukar göra?
Kommer MickeMud att lägga sig på rygg i första bästa vattendrag som han brukar?
Kommer häxan att kasta in grenar i bakväxeln?
Kommer diverse viktiga komponenter att spontanlossna från cykeln?
Kommer jag att vurpa på en träbro, köra ner händerna mellan brädorna och lyfta upp dem med fingrar som pekar i helt onaturliga riktningar?
Eller kommer häxan att ha något helt nytt att erbjuda?
Det är förmodligen naivt att tro att svaret på någon fråga är "nej".

Happy Witch Ride
Nu är det nära, 8 nya ekrar i bakhjulet fixat, nya bromsbelägg som förhoppningsvis är lite tystare och en extra skvätt Joes super sealant no flat i däcken så är vi klara, okej en marinering av kedja också.
Målet i år är torra strumpor

:-)

Happy Witch Ride
lazer skrev:
> Inte många timmar kvar nu!
> Ska bli kul att se hur många som möter upp i
> morgon bitti.
>
> Som vanligt börjar tvivlen och frågorna bli allt
> mer påträngande:
> Kommer jag att otb:a nerför den där steniga
> backen som jag brukar göra?
> Kommer MickeMud att lägga sig på rygg i första
> bästa vattendrag som han brukar?
> Kommer häxan att kasta in grenar i bakväxeln?
> Kommer diverse viktiga komponenter att
> spontanlossna från cykeln?
> Kommer jag att vurpa på en träbro, köra ner
> händerna mellan brädorna och lyfta upp dem med
> fingrar som pekar i helt onaturliga riktningar?
> Eller kommer häxan att ha något helt nytt att
> erbjuda?
> Det är förmodligen naivt att tro att svaret på
> någon fråga är "nej".

Vad har jag gett mig in på!?!

Happy Witch Ride
Lite namn på smurfarna som kommer;
Eviga Medvinden
TrånkandByggMård
Mini Johan
Velande Velo Johan
Easyflex
SuperAnders
Tony THE frame wrecker
Roadrunner

Happy Witch Ride
Ja, då har jag pumpat däcken och smörjt kedjan.
Då infinner sig ofrånkomligen frågan om vad som är det optimala däckstrycket, och den optimala kedjeoljan för en Witch Ride.
Har jag gjort rätt?

Happy Witch Ride
I terräng precis så litet att du inte får punka och på väg precis så mycket att däcket inte lyfts av fälgen :)
Jag drömmer om att köpa parafin att smälta och lägga kedjan i och sedan torka och borsta bort från utsidan. Men troligen någon wetlube....

fhloston skrev:
> Ja, då har jag pumpat däcken och smörjt
> kedjan.
> Då infinner sig ofrånkomligen frågan om vad som
> är det optimala däckstrycket, och den optimala
> kedjeoljan för en Witch Ride.
> Har jag gjort rätt?

Happy Witch Ride
Adam K skrev:
> I terräng precis så litet att du inte får punka
> och på väg precis så mycket att däcket inte
> lyfts av fälgen :)
> Jag drömmer om att köpa parafin att smälta och
> lägga kedjan i och sedan torka och borsta bort
> från utsidan. Men troligen någon wetlube....
>
> fhloston skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, då har jag pumpat däcken och smörjt
> > kedjan.
> > Då infinner sig ofrånkomligen frågan om vad
> som
> > är det optimala däckstrycket, och den
> optimala
> > kedjeoljan för en Witch Ride.
> > Har jag gjort rätt?

Man kanske skulle skaffa ett Central Tire Inflation System, då kan man justera under färd.

http://auto.howstuffworks.com/self-inflating-tire2.htm

Tillbaka
Topp