[Byggtråd] Kona Honky Tonk

ceel

Aktiv medlem
Frosten på morgnarna pekar på att vintern närmar sig. För att ha något att göra under dessa mörka timmar så beslöt jag mig för att det var dags för N+1.

Valet föll på en 2016 Kona Honky Tonk:
1_honky_tonk_frame.jpg

Om jag lyckas lägga band på mig och inte köpa allt på en gång så kommer projektet förhoppningsvis att sträcka sig lagom fram till vårkanten, men en del godbitar är såklart redan beställda. :-)

Till det totala priset av 77 kr köpte jag mig en headset-press på Classe idag. Lite blå färg å en Park Tools-klibba på så hade ingen märkt nån skillnad. =)

2_headset_press.jpg

Lite gummimatta som jag hade liggandes får fungera som skydd så jag inte skadar några delar.

Fördelen med Park Tools verktyg är att den centrerar i lagerbanorna. Men det kanske inte är värt en tusenlapp till.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Fördelen med Park Tools verktyg är att den
> centrerar i lagerbanorna. Men det kanske inte är
> värt en tusenlapp till.

Särskilt inte med den användningsfrekvens som jag kommer att ha. =)

LesGrossman skrev:
> Snyggt! Vad är det för storlek på ramen? Hur
> går tankarna vad gäller hjul o annat?

Det är en 56:a. Jag skulle haft en 58:a enligt Konas storleksguide, men efter att ha provsuttit den fina Kapu:n som finns på Dropin Bikes så blev det en 56:a.

Jag har fått ett par silvriga Mavic Ksyrium av en kär vän. Till detta tänkte jag mig en silvrig Shimano 105-grupp, Ritchey Classic styre, stam å sadelstople. Brun Brooks B17 Special å styrlinda i läder är redan beställt.

Mitt i stundande migränanfall plingade det på dörren idag. Jag övervägde att bara ignorera det, men något fick mig att kliva upp och dra på mig ett par byxor.

Å tur var väl det för det var paketleverans från tyskarnas rike:
3_delivery_saddle_package.jpg

I paketet fanns ett par vackra styrlindor
4_delivery_bar_tape.jpg

och denna fantastiskt vackra sadel:
5_delivery_saddle.jpg

Tyskt paket men enbart engelskt innehåll med andra ord.

I brevlådan hittade jag senare en lapp om jag har paket från England att hämta ut. Det får bli morgondagens projekt.

Sadel och linda från Brooks är helt rätt för en stålhoj. Jag var lite sugen på en Cambium C15 Carved till mitt bygge men är inte helt säker på att min bakdel skulle uppskatta den. När ekonomin ser lite bättre ut kanske jag chansar ändå…

Konkret skrev:
> Är det läderlindan? Kan verkligen rekommendera
> den!

Jepp, det är det. Skönt att den är omtyckt.

thisismycat skrev:
> Är inte läderlindan jobbig att linda?

Jag har aldrig lindat ett styre så jag kommer inte ha något att jämföra med. =)
Kanske någon annan som vet?

De senaste dagarna har jag slitit med mitt headset som landade häromdagen.

Många blänkande delar var det:
6_headset_parts.jpg

Jag konstaterade snabbt att mina fyrkantsbrickor var för små och såldes fick jag köpa nya så jag iaf tryckte på hela koppen istället för bara några få utvalda punkter.
Efter 5-6 misslyckade försök visade sig den vinnande strategin vara:

1. Försöka placera koppen centrerat.
2. Dra åt bultarna så mycket som möjligt.
3. Svära över att allt hamnade snett.
4. Banka med en skiftnyckel på kanten av fyrkantsbrickan tills koppen satt rakt igen.
5. Upprepa steg 2-4 tills halva koppen var i.
6. Utan problem dra åt bultarna tills hela koppen var i.

Övre koppen tog två dagars ångest och inköp av större brickor.
Nedre koppen behövde samma behandling, men vid det här laget var mitt mindset mer "nu jävlar":
7_headset_cups.jpg

Men titta så fint det blev:
8_headset_tube.jpg

Sen var det ju den där elakt tajta crown race-ringen oxå. =)
Jag har bankat i två dagar med vartenda rör å träbit som funnits till mitt förfogande. Inget hjälpte.
Till slut testade jag idén med att värma ringen för att få den att expandera:
9_crown_race_heating.jpg

Det finns ju dock en anledning att man gör kylflänsar av aluminium. Man kan plocka upp ringen ur kokande vatten med en gaffel och lägga den direkt i handen och den känns kall. Kokade den i 10 min, samma resultat. Jag tror Sauron själv tillverkat den här j-vla saken. =)

En möjlighet är att mitt crown race seat, alltså nedersta delen på gaffelröret, är lite för stort och att jag skulle behöva använda en crown race seat cutter. En sådan kostar alldeles för mycket pengar.

Just detta headset är egentligen ett rebrandat (ursäkta svengelskan) FSA Orbit XL2. En snabb sökning på nätet visade att typ hälften av de som har Orbit XL2 har crown race-ringar som är kapade. Istället för att beställa en kapad crown race för en hunka så plockade jag fram bågfilen och sågade upp den jag hade.

Succe! Äntligen gick den på! Sitter som berget gör den oxå.
Glömde ta en bild dock så det får vänta till nästa gång.

Senast ändrad:
Oj vad fort en vecka går. =)

Under veckan som gått har jag samlat på mig en hel del paket med diverse godbitar i.

Häromdagen kom det här:

010_delivery_seatpost_handlebar_stem.jpg

Eftersom jag saknar självkontroll så ville jag såklart testa direkt hur det såg ut på cykeln.
Så det blev till att plocka fram fettet å börja montera ihop saker.
Här syns även min crown race efter att jag tröttnat på att försöka banka på den.

011_headset_assembly.jpg

Jag hade bara 5 mm spacers hemma å det blev inte direkt vackert. Men jag fick iaf en uppfattning om hur det kommer att se ut i framtiden.

012_bike_test_fit.jpg

Det börjar ju likna en cykel iaf. =)

Senast ändrad:
Ytterligare ett paket som dök upp igår var detta:

013_delivery_bell_and_pump.jpg

Några större spacers, en ringklocka som sitter på sin egen 10 mm spacer och en liten smidig pump. Även ett par smidiga pendlingslampor och en till Clug till cykelrummet/kontoret kom med.

Efter att ha investerat 89 kr i en rörkap på Classe så blir det så här fina snitt:

014_cut_fork_tube.jpg

Lite puts med en fil gjordes för att slippa framtida blödningar.

Efter att ha bråkat en stund med min stjärnmutter så blev det så här fint:

015_cockpit_assembly.jpg

Nu blir det nog inte mekat så mycket mer den här helgen, annat än att jag ska försöka peta i tätningsringen i nedre lagerkoppen på mitt headset.

På måndag kommer jag kunna hämta ut hjulen jag fått av rejser, och då blir det montering av kassetten som dök upp förra veckan:

017_delivery_cassette.jpg

Sen är det bara resten kvar.

Det sista paketet som kom i veckan innehöll något som inte kommer att installeras förrän på slutet av projektet dock. Det får hamna i min "på vänt"-låda. =)

016_delivery_jagwire.jpg

garfunkel skrev:
> Me like!

Tack! Kul att du gillar den!

Appel skrev:
> ceel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det börjar ju likna en cykel iaf. =)
>
> Snyggt. Gillar verkligen Kona racersarna. Här är
> en annan
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1227029/20533
> 72#msg-2053372

---------------------------------------------------------------------

Den var ju skitsnygg! Jag gillar också Konas stålracers, en sån där Roadhouse hade ju inte varit fel!

Snyggt!

Har/har tittat på liknande delar. Bygger just på en Genesis Equilibrium '15. Jag rekommenderar en Salsa Lip Lock sadelklämma i polerad aluminium!

Var köpte du spacers?

Vad blir det för groupset? Själv blev det Athena 11 i polerad alu och bromsar från TRP.

meffe skrev:
> Snyggt!
>
> Har/har tittat på liknande delar. Bygger just på
> en Genesis Equilibrium '15. Jag rekommenderar en
> Salsa Lip Lock sadelklämma i polerad aluminium!
>
> Var köpte du spacers?
>
> Vad blir det för groupset? Själv blev det Athena
> 11 i polerad alu och bromsar från TRP.

Tack!

Jag har en fin silvrig sadelklämma från Pitlock. Har inte satt på den än dock (den första jag köpte var för liten).
Det sista kitet med spacers som innehöll 2x3 mm, 2x5 mm och 2x10mm köpte jag på Wiggle. Köpte ett kit med 5x5 mm på CRC för några veckor sedan.

Gruppen kommer med största sannolikhet att bli en silvrig Shimano 105 5800. När jag hämtar hjulen på måndag så kommer jag kunna testa och se om kassetten får plats. Det är den det hänger på nu.

Appel skrev:
> Jag byggde ihop en Bianchi för några år sedan
> med bla Ritchey classic delar och Athena. Det blev
> snyggt tycker jag. Appropå sadelklämman på den
> så var den svart men blev polerad mha svinto.
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1584881/18726
> 18#msg-1872618
>
> Ska bli kul att se Honky Tonken klar.

Oj, den var sjukt snygg! Jag är svag för Bianchi-turkos. Riktigt nice med färgmatchad sadel och trampor också.

I måndags plockade jag upp de här skönheterna på lunchen:

18_wheels_delivery.jpg

Det första jag var tvungen att testa var såklart om kassetten jag köpt skulle passa.
Hjulen är ett par Mavic Ksyrium Elite '07 med M10-body. Det spännande med denna bodyn är att Mavic gjorde den lite bredare än alla andra och med 10-speed-kassetter var man tvungen att använda en spacer för att få dom att passa.
Utan spacer så ryktades det att Shimanos 11-speed-kassetter skulle passa, men information om detta fanns inte i överflöd så i slutändan köpte jag kassetten först för att testa med.

19_wheels_cassette_fit.jpg

Succe!
Kassetten sitter perfekt så nu vet jag med säkerhet att det kommer bli Shimano 105 5800 på resten av gruppen.

De röda klibborna behövde dock plockas bort. I ungefär samma sekund som jag pillat bort den första tänkte jag att "nej, det ska nog inte vara några klibbor alls".

Efter en timmes gnuggande med en strumpa å en flaska 5-56 så blev det så här fint:

20_wheel_clean.jpg

En timmes gnuggande gav mig, förutom ont i ryggen, endast en ren hjulsida, så i helgen lär jag få bita ihop och fortsätta detta fantastiska handarbete. =)

Igår sade frugan på telefon att jag fått paket från StemCAPtain också så det ska bli spännande att se om det kommer funka med en klocka eller om den förstör looken totalt och blir förpassad till nån annan cykel.

Fjärdebrunn skrev:
> Det där kommer bli en riktig skönhet!

Tack så mycket!

Henrik_E skrev:
> Misstänker någon form av alkohol skulle vara
> effektivare än 5-56.

Det ska definitivt testas i helgen. Matolja har jag haft bra erfarenheter av med andra klibbor, men här hjälpte det knappt alls. I spritskåpet står dock mycket fult längst bak som kanske kunnat funka.

60-procentig grappa kanske äter sig genom hela fälgen dock =)

skier skrev:
> Label off från biltema har jag använt med
> framgång på mavic-fälgdekaler, rekommenderas!

Tack för tipset! 79 spänn VS tre timmars gnuggande känns ju helt klart prisvärt. :)

I lördags dök det upp oplanerade gäster som satte sig och fikade i köket. Cykelmek blev således förpassat till vardagsrummet.

På rekommendation testade jag "Label Off" på ett riktigt guckigt gammalt klister inne i ena fälgen. Det funkade fantastiskt bra!
Eftersom det inte heller lämnade några märken på fälgen beslöt jag mig för att testa på klistret från Mavic-klibborna på utsidan också. Det gick inte alls. =(

Nästa "lösningsmedel" blev en flaska 60-procentig grappa som stod lång långt bak i spritskåpet. Inte heller den kunde lösa upp detta djävulska klister. Till slut kom min fru med en flaska aceton och tjo vad det löste upp bra.
Med hjälp av en halv flaska aceton och en strumpa så var klistret på resterande tre hjulsidor snart reducerat till några svarta små klumpar som lätt gick bort med en annan strumpände med 5-56 på.

021_wheels_clean.jpg

Väldigt vackert, om jag får säga det själv.

Nästa sak att ta tag i var den svarta sadelklämman:

022_seat_clamp.jpg

Den nya sadelklämman från Pitlock var dock lite för stor. Den förra jag beställde var för liten så nu var alternativen slut. =) En liten shim fick tillverkas av några lager eltejp som dubbelveks ett par gånger. Får se om jag byter den mot någon tunn alu-plåt om jag springer över någon. För tillfället sitter det bra iaf.

023_seat_clamp_shim.jpg

Efter detta blev det montering av Pitlocks axlar och skruv till sadelklämman.

024_pitlock_pretty.jpg

Grymt snyggt från "presentationssidan" av cykeln iaf.

Från andra hållet blev det lite bättre efter jag kapat ner de utstickande delarna till rätt längd:

025_pitlock_ugly.jpg

Men jag måste ju erkänna att den andra sidan är bättre.

En sak som jag inte helt lyckats bestämma min åsikt om är min StemCAPtain-klocka som dök upp på posten häromdagen.

026_stemcaptain.jpg

Jag har varit nojig ett tag för att det skulle se mycket värre ut, så jag var iaf positivt överaskad, men tiden får utröna (no pun intended) om jag väljer att ha kvar den.

Någon gång i veckan kommer förmodligen mina däck å slangar på posten, men utöver det så vet jag inte om det blir så mycket mer byggt före nyår. Jag riskerar nog att min kära hustru tappar tålamodet med mig om inte barnen får några julklappar å så. =)

jofahjalm skrev:
> Klockan måste bort. Annars är det mycket snyggt!

Tack! Och du har kanske rätt. Jag gillar inte att den bygger på höjden. Dock gillar jag tanken på den som en analog cykeldator. =)

Du har en enormt snygg cykel med en klassiskt utseende. Då kan du inte smälla på en hobbexklocka på styrröret och tror att det är en bra grej :D

jofahjalm skrev:
> Du har en enormt snygg cykel med en klassiskt
> utseende. Då kan du inte smälla på en
> hobbexklocka på styrröret och tror att det är
> en bra grej :D

Nu vann du genom att tala till min fåfänga. =) Bra jobbat!

Frankenstein's Bike skrev:
> Lite sent nu, men kemiskt ren bensin från
> apoteket fungerar mycket fint att ta bort klibbiga
> klibbor med.
>
> Fantastiskt bygge, ser fram mot fortsättningen.

Tack så mycket!

Henrik_E skrev:
> Klockan funkar inte. Måste bort.

Korrekt! :) Den åker ner i någon låda i eftermiddag. :)

grondahl skrev:
> Blir ju finfint det här. Man blir lite sugen på
> en ny Honky Tonk.

Kul att du gillar den! Har du en tidigare årgång i samlingen?

Tillbaka
Topp