De senaste dagarna har jag slitit med mitt headset som landade häromdagen.
Många blänkande delar var det:
Jag konstaterade snabbt att mina fyrkantsbrickor var för små och såldes fick jag köpa nya så jag iaf tryckte på hela koppen istället för bara några få utvalda punkter.
Efter 5-6 misslyckade försök visade sig den vinnande strategin vara:
1. Försöka placera koppen centrerat.
2. Dra åt bultarna så mycket som möjligt.
3. Svära över att allt hamnade snett.
4. Banka med en skiftnyckel på kanten av fyrkantsbrickan tills koppen satt rakt igen.
5. Upprepa steg 2-4 tills halva koppen var i.
6. Utan problem dra åt bultarna tills hela koppen var i.
Övre koppen tog två dagars ångest och inköp av större brickor.
Nedre koppen behövde samma behandling, men vid det här laget var mitt mindset mer "nu jävlar":
Men titta så fint det blev:
Sen var det ju den där elakt tajta crown race-ringen oxå. =)
Jag har bankat i två dagar med vartenda rör å träbit som funnits till mitt förfogande. Inget hjälpte.
Till slut testade jag idén med att värma ringen för att få den att expandera:
Det finns ju dock en anledning att man gör kylflänsar av aluminium. Man kan plocka upp ringen ur kokande vatten med en gaffel och lägga den direkt i handen och den känns kall. Kokade den i 10 min, samma resultat. Jag tror Sauron själv tillverkat den här j-vla saken. =)
En möjlighet är att mitt crown race seat, alltså nedersta delen på gaffelröret, är lite för stort och att jag skulle behöva använda en crown race seat cutter. En sådan kostar alldeles för mycket pengar.
Just detta headset är egentligen ett rebrandat (ursäkta svengelskan) FSA Orbit XL2. En snabb sökning på nätet visade att typ hälften av de som har Orbit XL2 har crown race-ringar som är kapade. Istället för att beställa en kapad crown race för en hunka så plockade jag fram bågfilen och sågade upp den jag hade.
Succe! Äntligen gick den på! Sitter som berget gör den oxå.
Glömde ta en bild dock så det får vänta till nästa gång.