[Byggtråd] Kona Honky Tonk

Mitt sadelrör är 28.6 mm i ytterdiameter på alla ställen utom just där sadelstolpen ska vara för där är det förstärkt och är istället 30 mm. Pitlock har sadelklämmor i storlekarna 28.6 mm och 31.8 mm (och större), men 28.6 var för liten för att kränga på mitt rör och 31.8 gick inte att spänna tillräckligt. Dessutom blev det väldigt sned belastning på bulten när man försökte.

Dags att bygga en shim!

Idag trillade den här ner i lådan:

42_delivery_shim.jpg

Detta är den minsta bit 0.9 mm tjock rostfri stålplåt jag kunde hitta på nätet. Jag behövde 100x10 mm för att göra en shim, men 100x100 mm var det minsta jag kom över. 3 pund gick plåtbiten loss på.

I brist på Dremel så fick jag använda bågfilen och efter att ha filat ner de vassa kanterna så rullade jag plåtbiten runt en bit plaströr:

43_shim_making.jpg

Sen sprang jag på patrull. Mina väldigt slarviga uträkningar gjorde att shim:en var för lång för att gå ner i sadelstolpsklämman, iaf då den inte gick att rulla perfekt rund.

Så jag fick såga av den bit på kortsidan. Detta var riktigt krångligt då jag inte har något skruvstäd och det är ganska svårt att hålla en så smal plåtbit med bara fingrarna. Men skam den som ger sig. =)

44_shim_trim.jpg

Efter att den nya kanten filats ner så gick det lätt att få ner den i klämman och sen fastsatt på cykeln:

45_shim_fitted_and_torqued.jpg

Äntligen sitter stolpen riktigt bra fast med Pitlock-bulten.

Nu ska jag bara komma på ett bra sätt att säkra sadeln i själva stolpen. =)

Då det snart är tre år sedan jag påbörjade den här cykeln så tänkte jag passa på uppdatera den lite.

Det som från början var 3cm spacers under stammen har genom åren krympt och består idag av en ensam spacer som sitter ovanför stammen. Den är kvar av den enkla anledningen att ringklockan sitter fast i den.

IMG_20180826_113201-01.jpeg

Stammen har även vuxit till sig från 100 till 120mm vilket ger extra mycket bling att vila ögonen på i cockpit. :)

IMG_20180826_113300-01.jpeg

Förra året byggdes en 12-28 kassett då den tidigare 11-32 var alldeles för glest stegad. Detta ledde till årets byte till en bakväxel med short cage. (RD-R7000)

IMG_20180826_114135-01.jpeg

Kronan på verket kom i form av ett par Hunt Sprint Aero Wide som skoddes med 25mm GP4Ks2.

IMG_20180825_130204-01.jpeg

De nya bromsklossarna är visserligen mörkblå istället för mörkgröna, men det syns inte om man inte står riktigt nära. Funktion före form.

IMG_20180826_114159-01.jpeg

Så här ser hon ut nu, och kommer förhoppningsvis att ge mig många sköna mil till i sadeln.

IMG_20180826_114014-01.jpeg

ceel sa:
storfiskarn sa:
Jag brukar inte gilla landsvägscyklar, men din kona är fan riktigt läcker.

Tack! Skönt att man kan ge glädje även åt "andra sidan" :)

Hehe. Ja jag blev ju lite sugen på något att nöta asfalt med.
Budgeten är liiiten, så får nog bli att inhandla någon 80/90-tals stålhoj till våren, och testa om det är något för mig.

Tillbaka
Topp