[Artikel] - XC i Mora – mer än en målgång

Aron

Inventarie
BEL2295-448x297.jpg

I andra och sista delen av Bengts cykeläventyr bland knätoffsar och barskogar bjuds det på cykling med fokus på flow.

Att Dalarna har en del riktigt bra cykling råder det ingen tvekan om, rent medialt är det främst den fina stigbyggarsatsningen i Falun och Cykelvasan som får utrymme. Men landskapet innehåller mer än så. Happymtb.org har testat både crosscountry-cykling och mer upp och ner-betonad (eller all mountain som det så internationellt kallas) i landskapet som gett blåbärssoppan ett ansikte. I det här reportaget tar vi på oss, bildligt talat, lycrastassen och ger oss i kast med några de snabba stigarna runt Mora.

Läs artikeln: http://happymtb.org/2015/10/12/stigcykling-i-mora-jakten-pa-hojdmeter/

Kul att ni nämner Gesundaberget, tack för det! Det ligger ett förslag på fortsättning på det gröna spåret Caroline hos styrelsen för Gesundaberget AB så vi håller tummarna för att dom lättar lite på lädret till nästa år.
Det finns grym xc och am/enduro cykling runt Gesundaberget också där det har funnits markeringar förr. Det ska rustas upp till nästa sommar så det blir lättare att hitta.
Välkomna / Henke
Lingman Ute&Cyklar

onegear skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att ni nämner Gesundaberget, tack för det!
> Det ligger ett förslag på fortsättning på det
> gröna spåret Caroline hos styrelsen för
> Gesundaberget AB så vi håller tummarna för att
> dom lättar lite på lädret till nästa år.
> Det finns grym xc och am/enduro cykling runt
> Gesundaberget också där det har funnits
> markeringar förr. Det ska rustas upp till nästa
> sommar så det blir lättare att hitta.
> Välkomna / Henke
> Lingman Ute&Cyklar

Kul att höra!

Hur är det så här på hösten när liften har stängt, är det ok att trampa upp för egen maskin för att nå lederna?

Det ser väldigt lättåkt ut, även för xc. Eller är det bara de här bilderna som är så?

Kan ju vara mysigt med lättåkt xc i och för sig.

Snabba och ganska lättåkta stigar dominerar området kring Östnor. Under de fem år som jag jag cyklat i området så har jag endast någon enstaka gång varit med om att det är blött. Sandhedarna som området ligger på dränerar oerhört bra och ger en lång säsong.
Och igår var det ju ganska fint ute :)

IMG_4819.JPG

IMG_4817.JPG

IMG_4831.JPG

Ser jättefint ut :)

Ändå saken när det är så där platt är att man får trampa på rätt bra för det ska bli någon träning, nästan lite som att ligga och mata landsvägsmil. Jag brukar gillar en aning mera kuperat och upp och ner. Men vacket är det! :)

Fredrik80 skrev:
> Ser jättefint ut :)
>
> Ändå saken när det är så där platt är att
> man får trampa på rätt bra för det ska bli
> någon träning, nästan lite som att ligga och
> mata landsvägsmil. Jag brukar gillar en aning
> mera kuperat och upp och ner. Men vacket är det!
> :)

Om man vill ha backar så finns det också. Bara att hålla sig lite närmare "skidstadion" så finns det backar så att det räcker och blir över :)

Det är inte platt om du är rädd för det. Det är inte så många långa backar men det är lite upp och ner. Spåren i rättvik är dock lite mer kuperade skulle jag säga.

Det ser jättefint ut :)

Vill inte klaga, fast nån rejäl backe eller två vill jag gärna ha så att det känns dagen efter. Men det går säkert att hitta. :)

Grönsbergsrundan som omnämns i AM-artikeln ligger i bortkanten på Mora-långa. På andra sidan älven (västra) så finns det många rejäla kullar, om man är på jakt efter höjdmeter. En favorit-nedförsstig är den från Rostberg, över Karlsberg och ner till Selbäck. Hitta en karta, för jag orkar inte förklara jättemycket nu. Det är förhållandevis lättcyklat på många ställen. Det man ska komma ihåg, är att det kan vara smalt mellan träden. VÄLDIGT smalt.

Fredrik80 skrev:
> Det ser jättefint ut :)
>
> Vill inte klaga, fast nån rejäl backe eller två
> vill jag gärna ha så att det känns dagen efter.
> Men det går säkert att hitta. :)

Inga problem att bli trött så det känns på Mora Långa-rundan, bara att stå på så är den riktigt dryg =)

Liten film från förra året som visar lite av terrängen:

Tillbaka
Topp