[Happygästen] - Ställ dina frågor till Jenny Rissveds

Aron

Inventarie
JR-2-6.jpg

(Foto: Joackim Rissveds)

Jenny Rissveds är cykelproffs och kommer att finnas på plats här på forumet för att besvara läsarnas frågor under måndag till tisdag denna vecka.

Jennys Happynick är: jennyrissveds

Sedan i lördags är hon Svensk mästarinna i cyclocross. Hittills i år har hon bland annat tagit hem världscupen i XCO U23 och SM-titlarna i XCO samt XCE. Hela den mycket långa meritlistan finns här: http://www.jennyrissveds.se/meriter/

Hur går detta till?
Du ställer din fråga i denna tråd och Jenny besvarar den efterhand. Notera att hon har ett strikt träningsprogram och några andra åtaganden under dessa dagar, så svaren kan dröja en stund då hon inte sitter klistrad vid datorn. Om du inte får svar på din fråga så kanske den besvarats tidigare? Jenny kommer att besvara frågor måndag till tisdag denna vecka.

Senast ändrad:
Välkommen Jenny!! Och grattis till helgens framgångar.

Senast ändrad:
Välkommen! Jag undrar med vilka argument du anser att dopning är fel?

-handlar det om rättvisa mellan deltagare?
-handlar det om att inte förstöra kroppen?
-handlar det om något annat?

Efterssom jag hörde i mtbpoden att du tidigare kört DH så måste man ju fråga om du kommer prova köra #Trenduro nästa säsong?

Är du överraskad över dina framgångar denna säsong, samt över helgens två Cx-segrar?

/Anders

Senast ändrad:
Vad är det värsta med att vara cyklist på elitnivå? Pressen, att alltid träna, alla uppoffringar som gör att släkt, vänner och partners alltid står i andra rummet?

Jävligt bra kört i helgen!

Edit; har du några tankar om en LVG satsning i framtiden?

Senast ändrad:
Hur ser det ut till nästa säsong? Är det 100% satsning på OS och allt annat "träning" inför Rio.
Media kommer kanske se dig som ett medaljhopp, har du själv satt upp ett sånt mål?

Hej Jenny!

1: Grattis till stordåd i CX! För bara någon månad sen nämnde du i en bisats i din blogg att du varit "anti cyclocross". :) Hur kom det sig att du ställde upp i SM?

2: När jag ser bilder på dig cyklandes ser det alltid otroligt "rätt" ut tekniskt. För länge sedan såg jag på TV att du kör DJ inomhus bl.a. Hur mycket ren teknik tränar du nu och hur gör du det praktiskt?

3: Här på happy pågår ett ständigt "pryl-nörderi". Du nämner sällan några detaljer om dina redskap. Har du några måsten, eller speciella "egenheter" med preferenser på setup eller komponenter på cyklarna?

Till sist ett tack för en läsvärd blogg och följvärd Instagram!

Vem bestämmer vad man ska cykla på i proffsvärlden?
Tycker det är lite konstigt att inte du kör likadan hoj som Nino (FS). Utan du tävlar väl bara på ht? Är det ett eget val pga av du är lättare och inte kör lika snabbt. Eller vill sponsorn visa upp att dom har flera modeller som är bra.
It's not about the bike.
/En som funtar på en spark 700 till nästa sesse :)

Märks det skillnad mellan tub och kanttrådshjul?

Hur funkar det med resor och tävlingar, vänjer man sig vid långa resor och sen försöka väcka kroppen och ladda för rejs?

Hur funkar det med balansen mellan privat och varumärke, något som du jobbar med?

Jobbar du något med mental träning som komplement till den fysiska?

Beskriv skillnaden på banor internationellt och i Sverige, exempelvis är det vanligare med byggt mot naturbanor?

Akoa skrev:
-------------------------------------------------------
> Välkommen! Jag undrar med vilka argument du anser
> att dopning är fel?
>
> -handlar det om rättvisa mellan deltagare?
> -handlar det om att inte förstöra kroppen?
> -handlar det om något annat?

Hej och tack!
För mig är känns det så enkelt som att doping är fusk och fusk hör inte hemma i idrott. Jag skulle aldrig få för mig att stoppa i mig något dopingklassat, vare sig det är skadligt för kroppen eller inte. Jag vet inte om dopare vill vinna till varje pris och därför är de beredda att fuska, eller om de helt enkelt bara har gett upp och doping är sista utvägen. Jag anser att doping är ett svek mot alla runt omkring, familj, samarbetspartners, konkurrenter och hela sporten. En dopare tar så mycket ifrån alla som är rena och får omvärlden att se med skeptiska ögon på sporten som helhet och det är inte rättvist mot de som faktiskt tar sig till toppen på riktigt.

/ Jenny

Funkar det bra att utgå ifrån Falun eller kommer du att bosätta dig på kontinenten? Om du inte redan har gjort det då.
Tänkte mest på vintern här hemma men traditionell vinterträning på snöiga vägar är säkert grym träning det med såklart.

Vad är svårast, DH, CX eller XC? Och skall du inte köra den givna mixen träningsmässigt: trenduro? Du har ju ordentligt försprång.

Hej,

- Hur mycket har din familj, vänner, klubb betytt för att du valt mtb och på vilket sätt har dom hjälpt dig till framgång och utveckling inom sporten?

- Vad har dom gjort som varit extra bra?

- Vad har dom gjort som varit mindre bra?

- Vilka råd skulle du vilja ge till mig som förälder med två barn, 7 o 10år som just börjat träna mtb, för att de skall behålla glädjen i cyklingen framöver och utvecklas till bättre skogscyklister och inte nödvändigtvis tävlingscyklister med spegling i dina egna erfarenheter under åren.

- Hardtail eller FS?

- Har du någon input på Scotts produktutveckling?

Tack och lycka till i fantiden!

PS en fråga från min dotter, 10år: Hur kommer det sig att du började cykla mtb?

Senast ändrad:
Peebee skrev:
> När ser vi dig på den internationella Trenduro
> scenen? du skulle säkert göra goda resultat
> där!
>
> /PB

+1 Heja heja heja, Rissved for queen of EWS!
Tror även Scott skulle bli glada av en sån satnsing...

Johan A skrev:
> Funkar det bra att utgå ifrån Falun eller kommer
> du att bosätta dig på kontinenten? Om du inte
> redan har gjort det då.
> Tänkte mest på vintern här hemma men
> traditionell vinterträning på snöiga vägar är
> säkert grym träning det med såklart.

Det funkar alldeles utmärkt. Jag gillar vintern och möjligheten till alternativ träning både utomhus och inomhus. Eftersom jag inte har något emot kyla och snö ser jag det inte som ett problem i träningen heller. Kyla och snö bryter av och ger variation vilket jag bara tycker är positivt. Vintern blir dock lite kortare för mig eftersom jag åker iväg på träningsläger i januari och februari till snöfria breddgrader.

/ Jenny

Senast ändrad:
åberg skrev:
> Hur går det med att lägga band på
> "juniorhetsen"?

Det går sådär. Redan dag två av mitt nya juniorhetsfria liv tjuvtränade jag lite... Idag stod det simning på schemat och nu är jag sugen på att köra något extra, men har gett mig fasen på att jag ska hålla mig lugn nu. Jag tror jag kan klara det, jag jobbar på det.

/ Jenny

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
> Hur ser din träningstid ut %-fördelad på LVG
> och MTB?

LVG 10 %, MTB 90 %.

/ Jenny

Dragakots skrev:
> Hej,
>
> - Hur mycket har din familj, vänner, klubb betytt
> för att du valt mtb och på vilket sätt har dom
> hjälpt dig till framgång och utveckling inom
> sporten?
>
> - Vad har dom gjort som varit extra bra?
>
> - Vad har dom gjort som varit mindre bra?
>
> - Vilka råd skulle du vilja ge till mig som
> förälder med två barn, 7 o 10år som just
> börjat träna mtb, för att de skall behålla
> glädjen i cyklingen framöver och utvecklas till
> bättre skogscyklister och inte nödvändigtvis
> tävlingscyklister med spegling i dina egna
> erfarenheter under åren.
>
> - Hardtail eller FS?
>
> - Har du någon input på Scotts
> produktutveckling?
>
> Tack och lycka till i fantiden!
>
> PS en fråga från min dotter, 10år: Hur kommer
> det sig att du började cykla mtb?

Hejsan! Min familj är utan tvekan de som har betytt mest för mig. De har alltid varit stöttande och aldrig satt någon press på mig. Jag tror det är viktigt att man låter det vara kul och inte tar för allvarligt på idrottandet i för tidig ålder. Men det där är ju inget nytt, det har väl alla hört förr. Ack så viktigt dock.

Jag kan inte komma på något som jag tycker familjen har gjort fel. Vi har varit/är osams ibland såklart men allt de gör för mig gör de i all välmening och vill i slutändan aldrig något illa trots att jag ibland kan känna att de går emot mig. I slutet av dagen är vi vänner igen och har förståelse för varandra.

Som jag nämnde tidigare tror jag det är viktigt att du som är förälder är uppmuntrande och stöttande. Hjälp barnen att komma iväg till gemensamma träningar och tävlingar om de så vill. På så sätt kan de finna motivation och glädje genom att cykla med andra. Försök komma underfund med vad de tycker är roligt och vad de har för kvalitéer i på cykeln och kör på det. Även om det inte alltid är det bästa för att utvecklas och bli bättre är det ju alltid lite roligare att träna det som man känner att man är bra på. Känner de att de är snabbast på grusväg kanske ni kan ut och cykla grusväg i en timme eller känner de att de är bra på att cykla i lera får ni dra ut och cykla lera helt enkelt.

I frågan hardtail kontra fullgung kan jag inte välja en favorit. Det beror på underlag och typ av cykling. Jag tycker hur som helst att båda delarna är sjukt kul.

Hälsa din dotter att jag började cykla mtb för att pappa och min storebror gjorde det och jag tyckte det såg coolt ut :).

/ Jenny

Senast ändrad:
Det har kommit många frågor angående den så kallade disciplinen "trenduro". Jag som inte är så insatt funderar ju självklart på vad det här är? Är det enduro ni syftar på eller är det något helt nytt som faktiskt heter trenduro? Eller trendig enduro? Förvirrande..

Om jag utgår från att det är enduro vi pratar om skulle jag absolut vilja testa. Jag älskar att köra AM-hoj och känna att jag kan fläska på lite även utför. Jag tror jag skulle kunna göra mig helt okej på en endurotävling eftersom en av mina styrkor i XC är tekniken. Det är dock ganska svårt för mig att komma ut på stora endurotävlingar under tävlingssäsong, både planeringsmässigt och så vore det dumt att riskera att skada sig. OS går i augusti nästa år, så efter det får det bli lite enduro då. Eller trenduro, eller vad det var vi pratade om nu igen ;).

/ Jenny

vanm skrev:
> Är du överraskad över dina framgångar denna
> säsong, samt över helgens två Cx-segrar?
>
> /Anders

Överraskad skulle jag inte säga att jag är, men jag hade inte förväntat mig att det skulle gå så bra. Jag försöker att inte fokusera allt för mycket på resultatmål och men trodde på mig själv och jag tror att självförtroendet tog mig långt.

/ Jenny

Haha, det borde kanske stå "trenduro". Det är så klart grenen enduro de syftar på, men med tanke på tävlingsformens enorma tillväxt de senaste åren och blivit en av de största trenderna inom mountainbike är det många som numera kallar det för "trenduro" :)

larsaw skrev:
> Peebee skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När ser vi dig på den internationella
> Trenduro
> > scenen? du skulle säkert göra goda resultat
> > där!
> >
> > /PB
>
> +1 Heja heja heja, Rissved for queen of EWS!
> Tror även Scott skulle bli glada av en sån
> satnsing...

Vad är trenduro? Kan någon förklara det för mig? Är det enduro vi pratar om kan ni finna ett svar angående mina tankar kring den disciplinen lite längre ner i tråden :)

/ Jenny

Jimel skrev:
> Välkommen Jenny!! Och grattis till helgens
> framgångar.

Tackar så hjärtligt!

/ Jenny

Konkret skrev:
> Vad är det värsta med att vara cyklist på
> elitnivå? Pressen, att alltid träna, alla
> uppoffringar som gör att släkt, vänner och
> partners alltid står i andra rummet?
>
> Jävligt bra kört i helgen!
>
> Edit; har du några tankar om en LVG satsning i
> framtiden?

Det går lite i perioder. Ibland kan det kännas jobbigt med pressen, en annan dag kan jag känna mig less på träning, ibland vill jag bara leva ett "vanligt" liv och inte behöva anpassa allt som heter vänner, partner och släkt efter träningen. Vad man än jobbar med tror jag att ett visst missnöje finns ibland. Men oavsett så älskar jag det livet jag lever och det jag faktiskt har möjlighet att göra och jag försöker i största möjliga mån att njuta av det och finna en lösning på resten.

Jag kombinerade landsväg och mountainbike från att jag var 10 år till att jag var 17 år. Jag var med i juniorlandslaget även i landsväg så innerst inne finns det en liten lansdvägsräv. Om jag inte hade varit på höghöjdsläger i Schweiz när LVG-SM gick i somras hade jag ställt upp. Resten får framtiden utvisa ;).

/ Jenny

hm skrev:
> Hur ser det ut till nästa säsong? Är det 100%
> satsning på OS och allt annat "träning" inför
> Rio.
> Media kommer kanske se dig som ett medaljhopp,
> har du själv satt upp ett sånt mål?

Jag kommer hoppa över mitt sista år i U23-klassen och gå upp i elit redan nästa år. Jag känner mig redo att ta det steget för att få mer utmaning och utvecklas ännu mer. Fokus kommer ligga på att genomföra världscupen på ett bra sätt som förstaårs elit och såklart är även OS ett mål. Just nu har vi tyvärr inga platser att prata om i OS, men förhoppningsvis ska det lösa sig innan det är dags. Ett första OS kommer nog innebära väldigt mycket intryck och nya erfarenheter som inte går att jämföra med något annat. Jag ska ta vara på den chansen samtidigt som jag ska göra mitt allra bästa. Några resultatmål har jag inte satt upp i dagsläget.

/ Jenny

Senast ändrad:
Kul att du ställer upp på en sådan här grej!

- Hur fungerar ditt träningsupplägg, dvs. Hur ser din "arbetsdag" ut och hur lägger du upp kortsiktiga och långsiktiga mål?

- när jag blir less på jobbet och behöver rensa huvudet så drar jag ofta och cyklar, vad gör du? Har du någon annan "hobby"?

- Kör du seniorvärldscup nästa säsong?

- När får vi se dig på tisdagsrajd i Stockholm!? :-)

Atlas skrev:
> Vad är svårast, DH, CX eller XC? Och skall du
> inte köra den givna mixen träningsmässigt:
> trenduro? Du har ju ordentligt försprång.

Jag skulle säga DH eftersom jag är så ovan att hantera en sådan tung cykel.

/ Jenny

Grattis till en magisk säsong.

Damerna i världseliten i cykling är extremt återhållsamma med att offentliggöra sina effektsiffror. Vad tror du att det beror på och hur ser du på att offentliggöra dina siffror?

Senast ändrad:
Kristoffer R skrev:
> Hej Jenny!
>
> 1: Grattis till stordåd i CX! För bara någon
> månad sen nämnde du i en bisats i din blogg att
> du varit "anti cyclocross". :) Hur kom det sig att
> du ställde upp i SM?
>
> 2: När jag ser bilder på dig cyklandes ser det
> alltid otroligt "rätt" ut tekniskt. För länge
> sedan såg jag på TV att du kör DJ inomhus bl.a.
> Hur mycket ren teknik tränar du nu och hur gör
> du det praktiskt?
>
> 3: Här på happy pågår ett ständigt
> "pryl-nörderi". Du nämner sällan några
> detaljer om dina redskap. Har du några måsten,
> eller speciella "egenheter" med preferenser på
> setup eller komponenter på cyklarna?
>
>
> Till sist ett tack för en läsvärd blogg och
> följvärd Instagram!

Hejsan!
1. Tusen tack! Ja, precis, jag har VARIT anti cx ;). Men inte längre! Haha, nej men jag har aldrig riktigt satt mig in i den disciplinen men skulle vilja påstå att jag fått mersmak nu. Att jag varit lite anti cyclocross kan även bero på att jag har minnen från f11-12 när pappa tyckte det var ett bra träningskomplement på hösten. Det enda jag kommer ihåg är att det var kallt, alltid motvind och jag körde på min xc-hoj. Jag förstod helt enkelt inte grejen.

2. Jag skulle behöva köra mer teknik. Mer balansövningar, öva på att få upp framhjulet på höga föremål, åka på bakhjulet osv osv. Det är väldigt enkelt att göra små "hinderbanor" att trixa sig fram på för att förbättra tekniken. Det är tyvärr väldigt sällan jag gör det. Min teknik lever nog väldigt mycket på att jag är orädd och strävar efter adrenalinkicken jag får när jag klarar något svårt och utmanande. Jag tror man kan komma långt på att våga testa gränser och lära sig tycka om när det är svårt och utmanande.

3. Jag tror att icke-nörd-sidan hos mig är på både gott och ont. Jag har alltid bara cyklat utan att tänka så mycket. Jag har helt enkelt inte det intresset. Jag tror att det kan vara bra på så sätt att det blir lättare för mig att koppla av och inte behöva tänka på cykel hela tiden, men samtidigt kan det ju vara bra att ha lite förståelse om materialet och inställningarna. Jag lär mig för var dag som går och tycker numera faktiskt att det är ganska kul att skruva och greja lite med cykeln i garaget.
Jag har en sadel som är customgjord efter mig, den kan jag inte vara utan. Tubhjulen på tävling är stor skillnad och jag känner mig mycket mer bekväm med dem till skillnad från "vanliga" däck. Min dropper seatpost på min Genius-hoj är också något som jag använder med glädje.

Till sist, tack för fina ord :) Det värmer!

/ Jenny

hm skrev:
> Vem bestämmer vad man ska cykla på i
> proffsvärlden?
> Tycker det är lite konstigt att inte du kör
> likadan hoj som Nino (FS). Utan du tävlar väl
> bara på ht? Är det ett eget val pga av du är
> lättare och inte kör lika snabbt. Eller vill
> sponsorn visa upp att dom har flera modeller som
> är bra.
> It's not about the bike.
> /En som funtar på en spark 700 till nästa sesse
> :)

Det är väl en mix av du som cyklist och leverantören. Scott, SRAM, DT-swiss och alla andra sponsorer vill ju självklart att Nino ska köra på det absolut senaste eftersom han är ett så stort varumärke och på så sätt kan leverantörerna få ut sina nyheter snabbt på marknaden. Anledningen att jag inte har kört Spark på tävling ännu är att jag är ungefär 15 kg lättare än Nino. Cykeln känns därför tyngre för mig i förhållande till min kroppsvikt än vad det känns för honom. Jag försöker ta min tid step by step att komma in i proffsvärlden och hittills har det varit väldigt mycket annat att tänka på än att helt plötsligt börja köra full-suspension på världscupen bara för att Nino gör det. Under säsongen som kommer kanske ni får se mig på en Spark :).

/ Jenny

lundatok skrev:
> Märks det skillnad mellan tub och kanttrådshjul?
>
>
> Hur funkar det med resor och tävlingar, vänjer
> man sig vid långa resor och sen försöka väcka
> kroppen och ladda för rejs?
>
> Hur funkar det med balansen mellan privat och
> varumärke, något som du jobbar med?
>
> Jobbar du något med mental träning som
> komplement till den fysiska?

Japp, stor skillnad. Sidogreppet är enormt mycket bättre med tub och därför kan du lägga ner lite extra i kurvor och känna dig mer komfortabel på off camber sektioner. Att du dessutom kan gå ner rätt rejält i lufttryck med tubdäck underlättar i tekniska utförskörningar.

Jag är en riktig sovoman. Jag älskar att sova, det är typ det bästa jag vet. Så fort jag sätter mig på ett flygplan somnar jag, oavsett om flygtiden är en timme eller 12 timmar. Jag tror det är en bra kvalitet hos mig eftersom jag då kan slappna av och ta vara på alla restimmar på ett positivt sätt. För mig brukar det räcka med ungefär två dagar efter resa för att komma igång och känna lite sprätt i benen. Dagen efter en lång resdag brukar däremot inte vara så härlig.

Jag försöker att vara ganska privat i mitt varumärke. Jag tror på en bra mix mellan privat och varumärke och hittills har jag bara upplevt att folk uppskattar lite mänsklighet hos en elitidrottare. Däremot är jag som privat inte så mycket varumärket Jenny Rissveds. Privat vill jag helst inte prata om cykel, resultat, resor och meriter.

Jag jobbar väldigt mycket med mental träning. En stor del av mina resultat under den gångna säsongen har kommit från att jag har känt mig stabil mentalt. Den mentala biten är så pass mycket viktigare än vad många tror. Jag har jobbat tillsammas med en mental coach sedan 2011 men det är först de två senaste åren jag har förstått vikten av det.

/ Jenny

åberg skrev:
> Hur mycket tid lägger du på tvätt och service
> av cyklar och alla andra pryttlar och pinaler?

Jag är inte så pryttlig och pinalig av mig. Jag har det väldigt bra förspänt i mitt team med en av de bästa mekanikerna du kan hitta ute i världscupcirkusen. Han har full koll på allt och jag försöker i små steg lära mig mer om pryttlar och pinaler. Här hemma tvättar jag cyklarna efter varje träningspass, fettar in lager lite då och då och byter drivlina och växelvajer inför tävling.

/ Jenny

Du nämner mental träning som en viktig del.
Hur jobbar Ni med den delen? Hur mäter/stämmer Ni av att Ni nått dit Ni önskar? Är det enbart via resultatmål eller har Du/Ni andra parametrar som Ni stämmer av emot?

Hur hanterar du kosten under resor? Med avseende på all skräpmat som serverad på flyg & div resturanger.

Sen vill även jag stämma in i hyllningskören! Grattis till en supersäsong & hoppas du lyckas uppfylla dina egna ambitioner & mål! Du är en bra förebild & verkar vara en tjej med huvudet på skaft & målmedveten!

Du nämner simning ovan som exempel på träning. Vilken typ av träning gör du förutom cyklingen? Styrketräning, terränglöpning, gymnastik, yoga, ...?

Som sagt - stort grattis och lycka till inför 2016!

jennyrissveds skrev:
> Här hemma tvättar jag
> cyklarna efter varje träningspass, fettar in
> lager lite då och då och byter drivlina och
> växelvajer inför tävling.

Gud va skönt, nu känns (åtminstone ett av) mina livsval helt rätt. Måste man ändå tvätta cykeln efter varje träning är det ju liksom ingen idé att bli proffs. ;)

Vad kör ett proffs som du på för däcksbredd, mönster och lufttryck (ca)? Förstår att det varierar med underlag och väder men kul att höra dina tankar. Det finns ju mycket åsikter och "sanningar" om rullmotstånd kopplat till dessa.

Och grattis till alla framgångar!

Hej Jenny!

Inom landsvägcyklingen är det inte är speciellt jämställt ekonomiskt mellan damer och herrar - har du någon uppfattning om damproffsen inom XC har samma möjligheter att försörja sig på sporten som herrproffsen har? Påverkade de ekonomiska framtidsutsikterna ditt val av gren?

Stort grattis till dina framgångar i år och STORT lycka till framöver :)

//Kristin

Bortsett från Dalarna, vad är den vackraste/roligaste/mest minnesvärda platsen du cyklat på?

Tillbaka
Topp