Tre gemensamma cykelpass är vad vi han med under veckan då vi båda var där. Under den kommande veckan gjorde jag även några soloturer, totalt fyra stycken pass ”standardrutten” Alexandros Bar t.o.r. En dag körde jag även nedför andra sidan och tillbaka upp igen för att testa den brantare stigningen som Oscar cyklade första dagen från flygplatsen. Det blev rejält många höjdmeter, dryga 900 meter klättring på bara 4 mil!
Men inför resans sista cykelpass så insåg jag att jag fortfarande hade en sak ogjord, och det var att ta en grekisk KOM (alltså ”King Of Mountain”, snabbaste tiden på ett Strava-segment). Det visade sig dock inte vara det allra enklaste. Kravet var att det skulle vara uppför, och ett existerande segment (alltså inte något som jag skapat själv), gärna med ett namn på grekiska.
Jag har en ganska bra spurt och brukar ta KOM på de flesta segment som jag gör ett försök på om de är tillräckligt korta, upp till dryga minuten eller så. Problemet var dock att alla segmenten på Rhodos är så jävla långa! Dessutom så verkar ön ha besökts av ett antal internationella cykellag som tränat i de flesta stigningarna, plus att det verkar finnas en del snabba greker på ön.
Att ta en KOM i en tio minuter stigning var inte att tänka på, den kapaciteten har jag inte. Men… jag noterade att det fanns ett lite kortare Strava-segement i den sista delen av stigningen upp till Alexandros Bar (från flyplatshållet). Ca 700 meter och 8,5% snittlutning.
Med en KOM-tide att slå på 2min 18 sek så var den fortfarande lite i längsta laget, och baserat på Garmins höjdmätare räknade jag ut att det skulle krävas ungefär 480 Watt att slå tiden. Det är mer än vad jag någonsin klarat hålla så länge, men det kan vara värt ett försök i alla fall tänkte jag! Så sista turen uppe på Alexandros Bar körde jag (efter att ha lättat cykeln på vattenflaskor, verktyg, slangar och all annan onödig ballast) ner på baksidan strax nedanför där segmentet började, och tokspurtade upp till toppen!
Jag tror fan inte att jag någonsin varit så trött i hela mitt liv! Efter drygt halva sträckan hade jag galet mycket mjölksyra och hela kroppen skrek SLUTA! Men att slå av lite på tempot funkar liksom inte när det lutar över 8% och på något sätt lyckades jag fortsätta trycka på hela vägen i mål. Och jag lyckades ta min första grekiska KOM med en marginal på 3 sekunder! :-)
OK, lite fuskigt kan jag erkänna då jag inte cyklade hela stigningen utan bara tokspurtade sista biten som segmentet gällde. Men vafan, jag är ju bara en vanlig medelålders jobbpendlare som gillar att spurta och ville ta KOM, vad fan skulle jag göra liksom?
https://www.strava.com/segments/1709163?filter=overall