En fågel blir till. Bird Aeris byggtråd. Nu är den bytt!

Din klant, nu måste du köpa den nya boostade Mattocen med inbyggd skärm och berätta för mig om den är bättre ;)

Näru det får du allt göra själv :-)

Nu hel cykel igen. Kände lite i samma skruv på denna och den är också dragen hårt. Med hylsan är det nog lugnt men den får sitta där den sitter tills vidare. Och jag ska köpa en momentnyckel tror jag...

Bilagor

• IMG_20170721_225208061.jpg
    IMG_20170721_225208061.jpg
    242.6 KB · Besök: 39
Crossmax sa:
Snart med lilaanodiserade fälgar också?
Tänkte nog snarare grönt..

Nä, reservfälgen jag har liggande är svart men hittills har ju fälgarna från Superstarcomponents hållit. Nästan lite besviken faktiskt, har aldrig riktigt mosat en fälg.

Rattnalle sa:
Kukhelvete. Eller vad säger man när man lyckas dra sönder gaffeln?

Började med insexnyckel. Gick inte utan att den gick runt. Då tog jag insex och en fast nyckel utanpå tillsammans. Båda sidor runddragna. Sen rörtång eftersom jag insåg att jag ändå måste skaffa en ny vad det nu är den delen heter. Då sprack skiten.

Nu har jag ju i och för sig en Mattoc till hemma på sambons cykel så semestern är lugn men jag behöver ju ändå lösa detta.. Känns som läge att lämna in för att få bort det gamla sen leta ny del.
Hahahaha.så var det med dom mek kunskaperna ha

Dagsljusbild också. Nog för att jag tycker att den är snyggare med vit gaffel men så illa som jag hade tänkt mig är det faktiskt inte heller.

Bilagor

• IMG_20170722_105728367.jpg
    IMG_20170722_105728367.jpg
    314.8 KB · Besök: 39
sdx sa:
Rattnalle sa:

Började med insexnyckel. Gick inte utan att den gick runt. Då tog jag insex och en fast nyckel utanpå tillsammans. Båda sidor runddragna. Sen rörtång eftersom jag insåg att jag ändå måste skaffa en ny vad det nu är den delen heter. Då sprack skiten.

Nu har jag ju i och för sig en Mattoc till hemma på sambons cykel så semestern är lugn men jag behöver ju ändå lösa detta.. Känns som läge att lämna in för att få bort det gamla sen leta ny del.

Jag tror Rattnalle var ganska medveten om riskerna när han försökte lossa den utan specialhylsan. Eller menar du att du hade någon bättre metod?

theBrand sa:
sdx sa:
Rattnalle sa:

Jag tror Rattnalle var ganska medveten om riskerna när han försökte lossa den utan specialhylsan. Eller menar du att du hade någon bättre metod?
går utmärkt med en 8 nyckel om man drar den åt rätt håll = höger håll = öppnad
tittar man noga och förstorar bilden så ser man något annat = vänster håll och där drar man till spindeln ännu mera .
Och gör man rätt så är det inga problem .

sdx sa:
theBrand sa:
sdx sa:
Rattnalle sa:

tittar man noga och förstorar bilden så ser man något annat = vänster håll och där drar man till spindeln ännu mera .

Jo, men nu saknade ju han ju den tunnväggiga 8mm specialhylsan...
Då kan man istället använda en insexnyckel i luftventilen om man är försiktig (något både jag och Rattnalle gjort flera gånger)

Jag är fullt medveten om åt vilket håll skruven är gängad men tack för "omtanken".

Senast ändrad:
theBrand sa:
sdx sa:
theBrand sa:
sdx sa:
Rattnalle sa:

Jo, men nu saknade ju han ju den tunnväggiga 8mm specialhylsan...
Då kan man istället använda en insexnyckel i luftventilen om man är försiktig (något både jag och Rattnalle gjort flera gånger)
okej skall kolla på min mattoc om det går med insexsnyckel .det glappar för mycket med en 5mm isexsnyckel och då säger det mig att det är tum mått på den men det går bättre med en vanlig 8mm blocknyckel att öppna den med
8mm hylsa det kan man fixa själv om man har till gång till en svarv eller bänk slipmaskin.

Kände lite på bakhjulet idag. Tre ekrar som bara hängde löst i sina nipplar.. Fast hjulet var ändå hyfsat rakt. Gissningsvis har jag gjort ett par flatspots på den mjuka Superstars-fälgen :p

Blir väl något att hålla ögonen på på semestern.

Gaffeln är för övrigt inlämnad för att få den trasiga delen fint fulmekad väck av någon med lite bättre fingertoppskänsla än mig.

Senast ändrad:
Lägesrapport om dämparen: Den är bättre än jag hade hoppats på. Särskilt när det går fort utför. Det känns tydligt i fötterna att bakänden är mer följsam utan de där konstiga hyssen Monarchen hade för sig när den pressades hårt. Att landa från ett drop eller en step-down har den där härliga känslan av att släppa en våt handduk, perfekt med andra ord. Detta utan att cykeln känns det minsta död att t ex pumpa i berms eller så.

Sambons gaffel däremot behöver nog en helservice när jag kommer hem. Det är något skumt med den. Gissar på att det krupit in olja i negativa kammaren för nivån i dämparen kollade jag idag och den är ok.

Rattnalle sa:
Lägesrapport om dämparen: Den är bättre än jag hade hoppats på. Särskilt när det går fort utför. Det känns tydligt i fötterna att bakänden är mer följsam utan de där konstiga hyssen Monarchen hade för sig när den pressades hårt. Att landa från ett drop eller en step-down har den där härliga känslan av att släppa en våt handduk, perfekt med andra ord. Detta utan att cykeln känns det minsta död att t ex pumpa i berms eller så.

Sambons gaffel däremot behöver nog en helservice när jag kommer hem. Det är något skumt med den. Gissar på att det krupit in olja i negativa kammaren för nivån i dämparen kollade jag idag och den är ok.

Samma upplevelse som jag hade när jag bytte til coil på ibisen, får nog försöka hitta en till skauwten också :)

Angående gaffeln så upptäckte jag när jag servade min i helgen att den senaste serviceinstruktionen säger ingen olja i luftfjädern, bara fett.

Mm jag har också sett det. I höstas fanns den där officiella manualen inte vad jag vet :-)

Jag tror jag hade fett plus en eller två ml olja i min. Osäker på vad jag gjorde med denna.. Men den funkar att cykla på iaf.

Inte så mycket bilder idag. Men man vet att det är varmt när lokalbefolkningen börjar klaga :-)

Grymt fin cykling på mer naturlig stig idag. Försökte boka samma tur imorrn igen men det gick tyvärr inte.

Bilagor

• IMG_20170801_114452008.jpg
    IMG_20170801_114452008.jpg
    238.1 KB · Besök: 38
  • IMG_20170801_165838911.jpg
    IMG_20170801_165838911.jpg
    373.5 KB · Besök: 40
Har du koll på vilken tune som var standard på birden för en plus rc3 dämpare?
Har fått tag på en LL av en polare.

ML3 är standard. Men Vivien jag slängt på nu är MM och den är ljusår bättre på allt så det är väl inte så noga..

Rattnalle sa:
Gaffeln är för övrigt inlämnad för att få den trasiga delen fint fulmekad väck av någon med lite bättre fingertoppskänsla än mig.
Verkstan vågade inte göra någon åverkan på den med risk för att göra sönder en massa runt om. Så jag gav mig på att rädda eller förstöra mina egna prylar istället.

Resultatet: Great success!

Bilagor

• IMG_20170822_200656101.jpg
    IMG_20170822_200656101.jpg
    152.4 KB · Besök: 35
  • IMG_20170822_200700672.jpg
    IMG_20170822_200700672.jpg
    209.8 KB · Besök: 34
  • IMG_20170822_201210682.jpg
    IMG_20170822_201210682.jpg
    115.2 KB · Besök: 32
  • IMG_20170822_202235059.jpg
    IMG_20170822_202235059.jpg
    58.2 KB · Besök: 43
  • IMG_20170822_210108651.jpg
    IMG_20170822_210108651.jpg
    228.4 KB · Besök: 38
Tillfällig Pike monterad för Falun. Fortfarande inga delar.. Nu börjar jag faktiskt tycka att Manitou är rätt kassa. Återstår att se vad jag tycker om gäddan.

Bilagor

• IMG_20170911_191238698.jpg
    IMG_20170911_191238698.jpg
    195 KB · Besök: 35
Det känns helt sjukt att beställa prylarna från Shoclcraft, men det verkar vara klart gångbart när det gäller typ allt. Han som har stället skriver en massa på mtbr och verkar vara bra att ha med att göra.

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Tillfällig Pike monterad för Falun. Fortfarande inga delar.. Nu börjar jag faktiskt tycka att Manitou är rätt kassa. Återstår att se vad jag tycker om gäddan.

Plötsligt händer det!
Ja :-)

Jag tycker fortfarande att det är en jättebra gaffel med kvaddar jag den igen finns en stor chans att jag köper något annat direkt istället för att vänta såhär.

Det är nog till RBS du ska vända dig och inte mot Manitou. Jag gillar RBS, dom har bra priser, gör bra jobb och är trevliga. Fixa grejer snabbt och administrera är dock inte styrkan...

Japp. Jag mailade faktiskt nyss och påpekade det. Får jag inget mer definitivt besked som passar blir det nog en beställning från den där vrbs:en (very remote bike shop).

@Rattnalle.
Vad är det som fattas/är trasigt?

Hur upplever du följsamheten i piken jämfört med mattocen? Det lilla jag gungat på mattoc så är den betydligt känsligare (och därmed bättre enligt mig)

Hela air shaftet saknas efter att jag borrade ur det.

Har inte cyklat mer än på asfalt med Piken än men spontana intrycket är väl att herrejäklar vad den gungar och har sig. Det är en DPAir RC. Ska nog öka trycket och skruva på ytterligare lite dämpning tror jag.

Men mattocens styrka är inte att den är mest plush, snarare att den håller emot bra och kontrollerat utan att bli stenhård.

Jag skruvade i en IRT i min igår. Är superpepp!

I somras valde jag ju mellan Mattocen och en helt ny Pike och jag tyckte Mattoc var såpass mycket bättre att det var ett lätt val.

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Jag skruvade i en IRT i min igår. Är superpepp!

I somras valde jag ju mellan Mattocen och en helt ny Pike och jag tyckte Mattoc var såpass mycket bättre att det var ett lätt val.

Jag har snart en Fast cartridge med en fjäder i min pike?

Tillbaka
Topp