• Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Av:
    Zorban
    Jahopp!
    Nu är man här i 14 dagar och varmt och gött är det.
    Cyklister vimlar det av överallt och själv får jag inte hyra någon cykel :(.
    Frugan tror att jag kommer att bli ihjäl så jag får ta mina promenader och dregla över alla lyckostar som får njuta av de härliga vägarna.
    Har pratat med några cyklister och dem anser att det är mycket trevligare att cykla här vs Sverige.
    Bilisterna visar mer hänsyn här, men hur övertalar man frugan ? :)
  • Re: Cykla Gran Canaria

Av:
    emilh
    Ni är båda myndiga?

Av:
    Hasse#7
    Lite inspiration kanske. I 2015 förekommer även en myndig fru som delvis cyklar.

http://happymtb.org

http://happymtb.org

Av:
    staine
    Bita i det sura äpplet och resa ensam nästa gång? Fru är överreklamerat i vissa fall.

Av:
    Raggamuffin
    Åk själv, hälften så dyrt - dubbelt så roligt.

Men ärligt talat vill du cykla en dag så gör det?

// Muffin

Av:
    GoranS
    Känns som det beror lite på vad dealen med er semester är. Om det är att ni uteslutande ska göra saker tillsammans och din fru inte vill cykla så är det väl bara att gilla läget. Om ni å andra sidan har tänkt er att ha någon form av "egentid" och du vill cykla så tycker jag ärligt talat att det är upp till din fru att visa att det är så farligt om hon vill att du absolut inte ska göra det. Jag tror hon kommer att ha extremt svårt att få fram någon statistik som visar att det skulle vara speciellt farligt med tanke på att de flesta bilister är mycket hänsynstagande vad gäller cyklister.

Av:
    us930
    Ge din fru två dagars fri shopping så kan du cykla under tiden, det funkar...
    Kan tipsa om de stora köpcentren el Mirador och las Terazzas efter motorvägen mellan las Palmas och flygplatsen, en dag på varje så har du två dagars cykling, kanske kan bli lite dyrt, men det är det kanske värt.... ; )

Mvh Ulf S.

Av:
    us930
    ....och bilisterna ÄR vänligare, enligt min fru som är spanjorska så finns det tydligen någon relativt ny lag här också, som säger att bilister måste lämna ett avstånd på 1,5 meter när de kör om en cyklist, de flesta verkar följa det, det kan nästan vara lite pinsamt när man segar sig uppför någon brant backe och det blir en lång kö med bilar efter en....
    Säg det till din fru så blir hon lite lugnare.

Mvh Ulf S.

Av:
    GoranS
    Jag har också hört det där om att det finns en lag. Hörde något om att den skulle ha tillkommit delvis som en konsekvens av olyckan där Ricardo Otxoa omkom. Vet inte sanningshalten i detta påstående.

Av:
    staine
    Såså. Ut och cykla nu. Här är en karta med rutterna: (copyright BC)
    image.jpeg

Av:
    Hasse#7
    staine skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Såså. Ut och cykla nu. Här är en karta med
    > rutterna: (copyright BC)

Föredömligt staine. Om du stöter på innehavaren av copyright kan du ge mina komplimanger. Du kan samtidigt påpeka att vägen mellan testbacken och Soria bäde är dålig och förbjuden för cykel numera. Fikar ni inte i Fataga? Det är obligatoriskt när vi tar den vägen.

Av:
    1888
    Shoppingen nappar hon på, annars är hon ingen hon ;)

Av:
    jonja
    Det där kan ju aldrig stämma, att det skulle vara bättre på gc än här hemma?? Be dem att redovisa sina källor. Cyklister ljuger så fort de får chansen, tyvärr!

Av:
    Zorban
    Hehe! Ja det är ju faktiskt en familjeresa/40 års present för frugan så jag får väl hålla lite låg profil.
    Men man kan ju som sagt alltid muta och lirka lite så får man se :).
    Tack så mycket för kartor och RR, ser ju riktigt härligt ut.
    Om inte annat kan man ju reka lite och förbereda lite för en resa med några polare.

Av:
    Fredrik80
    Testbacken och upp till Ayacatan är bland den finaste cykelväg jag kört någonstans i hela min cykelkarriär. Och fast den heter testbacken är den faktiskt inte speciellt farlig vad gäller lutning, finns värre. Väldigt slingrig dock.

Vad är det för jäkla frur ni har förresten? Att vara på GC och inte få en cykeldag är ju som att ni skulle vara i Paris, Madrid eller New York och tjerna inte skulle få en shoppingdag. Utstuderad tortyr...

Av:
    marr
    Men ni skulle ju vara där i 14dagar, var försiktiga så ni inte sliter ut varandra. Egentid är bra.

Du får ta smällen att hyra en cykel på kvällen och ta en gryningsrunda när de andra sover :)

marr.se

Av:
    emilh
    Hasse#7 skrev:
    > staine skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Såså. Ut och cykla nu. Här är en karta med
    > > rutterna: (copyright BC)
    >
    > Föredömligt staine. Om du stöter på
    > innehavaren av copyright kan du ge mina
    > komplimanger. Du kan samtidigt påpeka att vägen
    > mellan testbacken och Soria bäde är dålig och
    > förbjuden för cykel numera. Fikar ni inte i
    > Fataga? Det är obligatoriskt när vi tar den
    > vägen.

Det var ju inte bra. "Brukar" bo vid Puerto de Mogan och således ta vägen upp till Mogan även till Soria, eller använda den avstängda vägbiten för att komma hem om jag cyklar via Arguineguin.
    Faktiskt en enorm tur att det inte blev någon GC-resa den här vintern ;)

Av:
    Fredrik80
    För övrigt är det här målgången. Fast det kräver att man är i hyfsad form, med bra cykel och har minst en halv dag på sig.

DSC00911.JPG

Av:
    staine
    Nja, dålig vägstump kanske däruppe och förvisso försedd med förbud för cykel. Jag chansade och körde där ändå.
    Men: Mötte såklart en polisbil då, typiskt. Men inget hände så det var bara att köra vidare.
    Sen frågade jag nån local om förbudet men dom gav bara nån svävande förklaring att det var inga problem, typ.

(ev. kan det vara så att lokalbefolkningen har svårt att passera cyklar och det är ganska brant och smalt om man kommer från papayastället. Så dom har kanske satt upp skyltarna för att minimera antalet cyklar där?)

Av:
    staine
    Fataga har jag för mig att vi fikat i. Kanske kartan gjordes innan det stället upptäcktes?

Av:
    us930
    jonja skrev:
    > Det där kan ju aldrig stämma, att det skulle
    > vara bättre på gc än här hemma?? Be dem att
    > redovisa sina källor. Cyklister ljuger så fort
    > de får chansen, tyvärr!

Haha, nej det så klart, inget kan ju vara bättre än hemma i Sverige.... ; )
    Men faktum är, även om jag anar spår av ironi i inlägget ovan, att jag är väldigt, väldigt positivt överraskad av hur man behandlar cyklister i den spanska trafiken.
    Så länge man följer "koden" ,dvs alltid ger tecken vad man ska göra och inte cyklar på jättekonstiga ställen, så väntar de allra flesta bilister snällt och håller avstånd. I Sverige händer det ju så gott som varje runda att man får ett finger, eller blir trängd eller passerad med någon centimeter tillgodo av folk som ska visa sin rätt eller rent av jävlas, men det händer mycket sällan i Spanien. Det enda man ska passa sig lite för, skulle jag vilja säga är turistbussar och sopbilar som ibland tycker sig ha rätt att gå före det mesta, men vet man om det brukar det gå bra det också.

Mvh Ulf S.

Av:
    jonja
    Det är väldigt bra på mallis också, såvida inte minnet har rosafärgats i efterskott. Dels är väl cykel en större sport söderut och dels kanske det finns en medvetenhet om att detta mestadels handlar om turism, som är det de här öarna lever på. Som kollektiv bör de tjäna på att vara vänliga och förlåtande mot utbölingarna, även om dessa inte alltid uppför sig enligt regelboken.

Av:
    Manurhin2
    Bokade precis racer för 3 dagar till sambon i slutet av januari .
    Öppnar ju lite dörrar för mig också :-)
    Vi kommwr utgå från Taurito så nån backe kan det nog bli :-)

M

Av:
    Tobbe A
    Ska ner den 23 Jan i 2 veckor med familjen och det blir cykling varanan dag. Skulle må dåligt att vara där och inte cykla....

www.kolmardsbiken.se

Av:
    martinr
    Jag åker på måndag och stannar en vecka. Vore kul med cykelsällskap där nere, har precis packat ner racern så den ligger mjukt och skönt i sin väska.

// Martin
    martin@radbo.org

Av:
    Wajm3
    Jag åker ner den 25:e januari för 6 dagars cykling, tanken var väl att åka både MTB och LVG, nån som har bra tips på ställen där det går att hyra hoj?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-01-04 00:13 av Wajm3.

Av:
    Hasse#7
    Wajm3 skrev:
    > Jag åker ner den 25:e januari för 6 dagars
    > cykling, tanken var väl att åka både MTB och
    > LVG, nån som har bra tips på ställen där det
    > går att hyra hoj?

Freemotion

Av:
    silverman834
    Hasse#7 skrev:
    > Du kan samtidigt påpeka att vägen
    > mellan testbacken och Soria bäde är dålig och
    > förbjuden för cykel numera.

Jag kunde bara se en förbudskylt då man kör den vägen ner mot Soria, men inte upp mot Tauruspasset (testbacken).

Någon jag snackade med för något år sen hade cyklat där med en unge som hade vurpat och slagit av nyckelbenet där. Man måste onekligen ta det jäkligt lugnt där på sina ställen.
    PC240088.JPG

Av:
    ol__
    Är det här kontaktannonstråden för cykelsällskap? :) Jag funderar på att åka ner runt 27e...

Av:
    Mattias A
    Jag är nere 13-20 januari, har med mig landsvägshojen såklart.

Av:
    dileno
    Första veckan i februari är svenskveckan på GC, bara så ni vet. Annars fungerar alla andra veckor också :)

http://bracykling.com

Av:
    Wajm3
    Jag tar med Apelsinen ner och kör guidade turer med Freemotion som det ser ut nu, iallfall den 26:e och den 27:e sen får vi se om jag ger mig ut på egen hand eller inte...

Av:
    Jimmie77
    Var nere över jul, fick ta oskulden på en ny Cannondale Caad 12. :)

Av:
    Sambal Oelek
    Lite kan du få väl få cykla. Jag var ner över till grannön Fuerteventura. Var på en liten tur och längre tur. Men den längre tog inte längre än strax över 3 timmar ändå. Hon uppehöll sig med att träna och läsa (och sova extra länge) medans jag var borta. Ja vi började ganska tidigt så det var kanske bara halva tiden som egentligen inkränktade på vår normala vakentid :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-01-05 09:42 av Sambal Oelek.

Av:
    Zorban
    Jodå, det ska nog lösa sig.
    Nästa gång ska jag i alla fall packa ner kläder,hjälm och skor för cykling :).
    Fin bild Sambal !
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-01-05 15:24 av Zorban.

Av:
    fimp81
    Hej,
    Lånar tråden lite.
    Jag ska till Maspalomas med familjen 3-10 feb och är sugen att cykla lite.
    Antar att jag har 1-2st 2-3h luckor att cykla lite, vad skulle ni rekommendera för tur(er) då? Är van motionär så om det är tufft gör det hela bara roligare :)
    Var hyr man de bästa cyklarna?

Av:
    Hasse#7
    fimp81 skrev:
    > Hej,
    > Lånar tråden lite.
    > Jag ska till Maspalomas med familjen 3-10 feb och
    > är sugen att cykla lite.
    > Antar att jag har 1-2st 2-3h luckor att cykla
    > lite, vad skulle ni rekommendera för tur(er) då?
    > Är van motionär så om det är tufft gör det
    > hela bara roligare :)
    > Var hyr man de bästa cyklarna?

Freemotion och det fanns ett litet ställe i botten på Hotel Corona Rojas tror jag. Soria är bra cykling, dock osäker på tidsåtgången.

Av:
    GoranS
    Givet att vi snackar lvg (MTB har jag noll koll på) ser jag tre förslag.

Stigningen från El Tablero (på andra sidan motorvägen från Sonneland) borde man kunna kombinera med rundan upp till Ayagaures på 3 timmar utan att totalt dö på kuppen.

Fataga-San Bartolomé-Sta Lucia-El Doctoral är kanske görbar inom 3h om du står på och inte drabbas av några navigeringsproblem. Ett alternativ är att vända i San Bartolomé (eller någonstans på vägen dit).

Soria t.o.r. bör också vara görbar på 3h.

Av:
    Skogling
    Jag var på GC med familjen under julveckan. Det var så bra att det svider att se på bilderna!

DSC00527.JPG

DSC00383.JPG

DSC00440.JPG

DSC00473.JPG

DSC00447.JPG

Nästa vinter skall mattel åka med. :)

edit: flamiljen?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-01-07 17:23 av Skogling.

Av:
    fimp81
    Tack för svaren!

Nu känns det som ett ännu bättre beslut att åka till GC :)

Av:
    ol__
    Det där såg ju tråkigt ut Skogling... Jag har lite anledningar att inte bara resa till utan även resa ifrån, varför sista helgen i januari blir mer och mer lockande...

Av:
    ol__
    För en noob, är sydkusten att föredra? Bo och utgå från Maspalomas?

Av:
    GoranS
    Södra halvan av ön erbjuder mer sol, mindre regn och fler cykeluthyrare. Bortsett från turistgettona längs sydkusten samt biten norrut från El Doctoral är den glest befolkad. På norra delen av ön är det grönare, finns fler byar och mycket färre cyklister. Dessutom är det nog lite mer finmaskigt vägnät vilket borde ge möjlighet till större variation på rutterna. Den stora orten turistmässigt på norra sidan är Las Palmas (öns huvudstad) och jag är lite tveksam till hur kul det är att bo där ur ett cykelperspektiv.

Jag har varit på GC ett par gånger och känner att jag utforskat större delen av södra halvan, så om jag skulle åka tillbaka skulle jag nog försöka bo på norra halvan, typ Teror/Valleseco eller dylikt. Vet dock inte hur lätt det är att hitta bra boende där.

För en förstagångstur till ön tycker jag att Playa del Inglés/Maspalomas-gettot är ett bra val vad det gäller bostadsort.

Av:
    staine
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2016-01-08 10:48 av staine.

Av:
    Skogling
    Jag föredrar "västkusten" före Maspalomas. Arguineguín tror jag är optimalt då det ligger mitt emellan Puerto de Mogán och Maspalomas. Stigingen upp till Soria nästgårds. Mycket fint.

Bästa matställena tycker åtminstone jag ligger i Puerto de Mogán.

Jag hyrde cykel på FreeMotion denna gång med. En SuperSix med D-A 9000. Fungerade mycket bra.

Lycka till. :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ