[RR] Shark Valley

BOFH

Aktiv medlem
[RR] Shark Valley
Under min tredje vecka här i (mestadels) soliga Florida började jag sakna cyklandet en aning. Eftersom jag sist jag var här hyrde mtb, http://happymtb.se/forum/read.php/1/2279122/2279289 , tyckte jag att det var dags att prova lite landsväg också. Eftersom alla här verkar cykla A1A längs (öst)kusten tänkte jag göra tvärtom och begav mig västerut. Mot Everglades.

01.jpg

Det första jag gjorde var att hyra mig en någorlunda hyfsad cykel i Deerfield Beach. Det blev en Specialized Allez för cirka $30/dygn. Här utlastad och lutad mot en stolpe medan jag gjorde mig i ordning. Det ska nämnas att det går att hyra cykel på plats, men det är riktiga skitcyklar med breda sadlar för ungefär samma pris.

02.jpg

För er som inte känner till det så är Shark Valley en del av Everglades där man får cykla i naturen på en asfalterad sträcka som är en cirka 24km lång loop. Det här är kanske den plattaste cykelvägen jag någonsin cyklat, men absolut inte den tristaste! Skylten vid infarten till loopen hintade om vad som komma skall.

03.jpg

Så här ser det ut typ hela tiden. En asfalterad väg med Everglades på var sin sida.

04.jpg

En till naturbild. Gääääsp.

05.jpg

Helt plötsligt, och ganska omedelbart efter infarten (km 1) kom man djurlivet rätt nära.

06.jpg

Här skyddar jag mig bakom cykeln. Sadelstolpen i förgrunden.

07.jpg

Det finns förstås lite mindre adrenalinskapande djurliv också. En hel del faktiskt.

08.jpg

Ytterligare en alligator.

09.jpg

Fågel. Fanns minst lika många fåglar som alligatorer.

10.jpg

Gator.

11.jpg

Och ytterligare en. De flesta alligatorerna var ganska snälla och verkade inte bry sig så mycket över alla cyklister och flanörer. Antagligen var de inte hungriga. Ibland kom man dem lite för nära och det var lite obehagligt.

Jag har också filmat (med telefonen i fel rotering):

Trots att sträckan bara är 24km så tog det mig lite drygt två timmar. Jag stannade och fotograferade en hel del.
Nästa vecka blir det tillbaka på pendlarsadeln i snöslasket. Kan inte säga att jag längtar direkt.

[RR] Shark Valley
ginnfilt sa:
Högst otrevligt att vara så nära en alligator. Jag har fått för mig att de kan vara riktigt snabba om de vill! :)

Jag tror att du har rätt. Jag försökte att aldrig stå rakt framför dem. Men trots att de var överallt kändes det aldrig farligt konstigt nog. Nervigt ja, men de låg mest stilla och solade. Tror att de är vana vid att ha många människor omkring sig. Nån sa till mig att alligatorerna inte ser människor som primär föda och därför bara angriper om de blir provocerade. Krokodiler (som det finns väldigt få av här) går däremot till attack oprovocerat.

Tillbaka
Topp