[DIY] Konvertera 20 mm Thru Axle-nav att passa gaffel med 15 mm Maxle
Hej!
Jag har ett Shimano fabrikshjul med 20 mm Thru Axle som passade fint
i min förra framgaffel och som jag är nöjd med i övrigt. Men gaffeln
pajjade och har nu ersatts av en 2016 Lyrik med 15 mm Maxle. Känns enormt
surt att behöva skrota ett helt framhjul bara för detta, så frågan är
helt enkelt: Kan man modifiera ett 20 mm TA att funka ihop med 15 mm Maxle?
Lite förutsättningar:
Den Rock Shox Lyrik jag köpt är standard och inte Boost-modellen. Skillnaden
är att axelavståndet mellan benen är 100 mm i mitt fall istället för 110 mm.
Detta är enormt krångligt när 20 mm Thru Axle är just 110 mm lång. Så min
rekommendation till er som funderar på att göra denna konvertering är att köpa
BOOST-modellen och därmed endast behöva fixa till axeldiametern. Men det är ju
inte alla 15 mm Maxle-gafflar som finns i "BOOST"-modell. Sedan vet jag inte om
placeringen av bromsskiva/ok är samma heller.
Mitt befintliga 20 mm TA-nav har en genomgående axel istället för lösa distanser
på var sida. Kanske finns det lösa distanser som konverterar från TA till Maxle
för sådana nav? Hur som helst så har jag antagligen valt den svåraste kombinationen
att konvertera, så om det går bör andra varianter också fungera.
Denna "guide" är inte så generell utan skall kanske snarast läsas som ett bevis på
att det går att konvertera överhuvudtaget.
Bild 01
Såhär ser gaffelns Maxle-fäste ut.
Bild 02
Axeln är 15mm i diameter
Bild 03
Det finns en "stödradie" i gaffeln. Radien är dock 1 1/4" (31,75mm).
Vill man snabbt kunna centrera sitt hjul så att man får igenom Maxle-axeln
enkelt och kvickt så kan man alltså använda denna kanten, men det är
inte nödvändigt.
Bild 04
Avståndet mellan gaffelbenen är 100 mm.
Bild 05
Bredden på mitt nav är 110 mm, och det passar således inte alls i min nya gaffel.
Bild 06
Axeln sticker ut ca 8 mm på högra sidan.
Bild 07
Axeln sticket ut ca 10 mm på vänstra sidan.
Tyvärr är innerdiametern på min befintliga TA-axle typ 16 mm, så den går tyvärr inte
att använda rakt av att göra en adapter från 20 mm till 15 mm med. Det hade ju varit
alldeles för enkelt...
Bild 08
Efter att ha rotat i skrotlådan och övervägt diverse olika alternativ så har jag
fastnat för att kombinera ett rör från en gammal cykelpump som är precis 20 mm
i ytterdiameter med två DT Swiss baknavsadaptrar för genomgående 15 mm axel.
Bild 09
Men rörets innerdiameter är 17 mm och adaptrarnas ytterdiameter är 19 mm, och
röret är förstås lite för långt också. Men jag har iaf något med rätt ytterdiameter
och något annat med rätt innerdiameter att utgå ifrån.
Bild 10
Med en lös bromsskiva lyckades jag mäta mig till att det är exakt 10 mm (för min bromsskiva!)
mellan gaffelns plana yta och yttersida på spindelns räfflor för centerlock. Detta med ett centrerat
bromsok för att ha lite marginal åt båda hållen. Summa summarum efter att ha kontrollmätt, räknat,
kontrollräknat igen och övertygat mig själv om att allt verkar stämma så skall man kapa av
3,5 mm på bromssidan och 6,5 mm på andra sidan. Detta är verkligen ett läge där man vill
mäta 2 ggr och kapa en gång. Jag satsar alltså på att optimera på centrering av bromsskivan mot
bromsok och inte eventuell centrering av fälgen mot gafflens "brygga". Det kan man alltid justera
några millimeter genom att spänna om ekrarna sedan.
OK, så långt är resonemang etc allmängiltigt. Nu följer mer detaljer kring hur jag löste detta i mitt fall.
Bild 11
Först kapade jag av ena änden på pumpröret för att bli av med biten med interna gängor där.
Bild 12
Vassa kanter och grader bröt jag med en avgradare och smärgelduk. Nästa steg är att minska ytterdiamtern
på de två DT-Swiss-adaptrarna så att de mer eller mindre exakt passar in i detta rör, helst med presspassning.
Då jag inte äger någon metallsvarv men vill få dessa helt cylindriska så fick jag trixa lite och spänna upp
dem i min borrmaskin som sitter i ett stativ.
Bild 13
Bild 14
Bild 15
För detta ändamål ordnade jag en uppspänning med hjälp av lite brickor, muttrar och en bit gängstång som
får plats i borrchucken. Det är lite pilligt att centrera adaptern så man får justera ett tag tills man är nöjd.
Om inte centreringen blir bra kommer inte Maxle-axeln att gå genom centrum på navet sedan (i den ände som denna
adapter kommer att sitta i) och följden blir att hjulet kommer sitta lite skevt. Det behöver inte vara
perfekt men man kan lägga 5 minuter på att få det så bra som möjligt. Se sedan till att detta är åtdraget
ordentligt så att det inte lossnar igen och man får börja om.
Bild 16
Bild 17
Bild 18
Då dessa adaptrar är eloxerade så använder jag smärgelduken igen för att få bort detta lager och skona
filen.
Bild 19
Bild 20
Då det är ganska mycket material som skall bort så är det enklast att fila bort större delen i ett skruvstäd.
Se till att använda en spånbrytande fil eftersom aluminium är "kladdigt" och lätt sätter igen filen. Man får rensa
med en stålborste ibland ändå.
Sedan spänner man upp det i borrmaskinen igen och fintrimmar den cylindriska ytan. Låt materialet kallna innan
provmätning i pumpröret så att det inte blir onödigt spel pga värmeutvidgningen.
Jag har ett Shimano fabrikshjul med 20 mm Thru Axle som passade fint
i min förra framgaffel och som jag är nöjd med i övrigt. Men gaffeln
pajjade och har nu ersatts av en 2016 Lyrik med 15 mm Maxle. Känns enormt
surt att behöva skrota ett helt framhjul bara för detta, så frågan är
helt enkelt: Kan man modifiera ett 20 mm TA att funka ihop med 15 mm Maxle?
Lite förutsättningar:
Den Rock Shox Lyrik jag köpt är standard och inte Boost-modellen. Skillnaden
är att axelavståndet mellan benen är 100 mm i mitt fall istället för 110 mm.
Detta är enormt krångligt när 20 mm Thru Axle är just 110 mm lång. Så min
rekommendation till er som funderar på att göra denna konvertering är att köpa
BOOST-modellen och därmed endast behöva fixa till axeldiametern. Men det är ju
inte alla 15 mm Maxle-gafflar som finns i "BOOST"-modell. Sedan vet jag inte om
placeringen av bromsskiva/ok är samma heller.
Mitt befintliga 20 mm TA-nav har en genomgående axel istället för lösa distanser
på var sida. Kanske finns det lösa distanser som konverterar från TA till Maxle
för sådana nav? Hur som helst så har jag antagligen valt den svåraste kombinationen
att konvertera, så om det går bör andra varianter också fungera.
Denna "guide" är inte så generell utan skall kanske snarast läsas som ett bevis på
att det går att konvertera överhuvudtaget.
Bild 01
Såhär ser gaffelns Maxle-fäste ut.
Bild 02
Axeln är 15mm i diameter
Bild 03
Det finns en "stödradie" i gaffeln. Radien är dock 1 1/4" (31,75mm).
Vill man snabbt kunna centrera sitt hjul så att man får igenom Maxle-axeln
enkelt och kvickt så kan man alltså använda denna kanten, men det är
inte nödvändigt.
Bild 04
Avståndet mellan gaffelbenen är 100 mm.
Bild 05
Bredden på mitt nav är 110 mm, och det passar således inte alls i min nya gaffel.
Bild 06
Axeln sticker ut ca 8 mm på högra sidan.
Bild 07
Axeln sticket ut ca 10 mm på vänstra sidan.
Tyvärr är innerdiametern på min befintliga TA-axle typ 16 mm, så den går tyvärr inte
att använda rakt av att göra en adapter från 20 mm till 15 mm med. Det hade ju varit
alldeles för enkelt...
Bild 08
Efter att ha rotat i skrotlådan och övervägt diverse olika alternativ så har jag
fastnat för att kombinera ett rör från en gammal cykelpump som är precis 20 mm
i ytterdiameter med två DT Swiss baknavsadaptrar för genomgående 15 mm axel.
Bild 09
Men rörets innerdiameter är 17 mm och adaptrarnas ytterdiameter är 19 mm, och
röret är förstås lite för långt också. Men jag har iaf något med rätt ytterdiameter
och något annat med rätt innerdiameter att utgå ifrån.
Bild 10
Med en lös bromsskiva lyckades jag mäta mig till att det är exakt 10 mm (för min bromsskiva!)
mellan gaffelns plana yta och yttersida på spindelns räfflor för centerlock. Detta med ett centrerat
bromsok för att ha lite marginal åt båda hållen. Summa summarum efter att ha kontrollmätt, räknat,
kontrollräknat igen och övertygat mig själv om att allt verkar stämma så skall man kapa av
3,5 mm på bromssidan och 6,5 mm på andra sidan. Detta är verkligen ett läge där man vill
mäta 2 ggr och kapa en gång. Jag satsar alltså på att optimera på centrering av bromsskivan mot
bromsok och inte eventuell centrering av fälgen mot gafflens "brygga". Det kan man alltid justera
några millimeter genom att spänna om ekrarna sedan.
OK, så långt är resonemang etc allmängiltigt. Nu följer mer detaljer kring hur jag löste detta i mitt fall.
Bild 11
Först kapade jag av ena änden på pumpröret för att bli av med biten med interna gängor där.
Bild 12
Vassa kanter och grader bröt jag med en avgradare och smärgelduk. Nästa steg är att minska ytterdiamtern
på de två DT-Swiss-adaptrarna så att de mer eller mindre exakt passar in i detta rör, helst med presspassning.
Då jag inte äger någon metallsvarv men vill få dessa helt cylindriska så fick jag trixa lite och spänna upp
dem i min borrmaskin som sitter i ett stativ.
Bild 13
Bild 14
Bild 15
För detta ändamål ordnade jag en uppspänning med hjälp av lite brickor, muttrar och en bit gängstång som
får plats i borrchucken. Det är lite pilligt att centrera adaptern så man får justera ett tag tills man är nöjd.
Om inte centreringen blir bra kommer inte Maxle-axeln att gå genom centrum på navet sedan (i den ände som denna
adapter kommer att sitta i) och följden blir att hjulet kommer sitta lite skevt. Det behöver inte vara
perfekt men man kan lägga 5 minuter på att få det så bra som möjligt. Se sedan till att detta är åtdraget
ordentligt så att det inte lossnar igen och man får börja om.
Bild 16
Bild 17
Bild 18
Då dessa adaptrar är eloxerade så använder jag smärgelduken igen för att få bort detta lager och skona
filen.
Bild 19
Bild 20
Då det är ganska mycket material som skall bort så är det enklast att fila bort större delen i ett skruvstäd.
Se till att använda en spånbrytande fil eftersom aluminium är "kladdigt" och lätt sätter igen filen. Man får rensa
med en stålborste ibland ändå.
Sedan spänner man upp det i borrmaskinen igen och fintrimmar den cylindriska ytan. Låt materialet kallna innan
provmätning i pumpröret så att det inte blir onödigt spel pga värmeutvidgningen.
Senast ändrad: