Bockifiering av pendlar hybriden; En liten byggtråd

eketjall

Ny medlem
För att göra pendling och grusrundor lite roligare så har jag ett tag funderat på att konvertera från rakt till böjt styre.
Eftersom utgångsobjektet är en Crescent Starren (mtb-standard på komponenterna) så innebär det lite mer jobb än vad som kanske egentligen är ekonomiskt försvarbart, men det är ju kul att skruva också.
Eftersom jag var hundvakt fredag-lördag så passade det perfekt att skruva så man hinner provcykla i fint väder i morgon

Före (stel gaffel har jag kört med i snart tre år redan):
IMG_20160226_181928.jpg

Bort med lite vintersmuts:
IMG_20160226_183221.jpg

Av med det mesta:
IMG_20160227_103850.jpg

Sen lite rengöring av sånt som ska på igen. Obligatorisk byggöl naturligtvis:
IMG_20160226_222025.jpg

Dags att montera. Ritchey Comp EvoMax styre och Claris-reglage. 70mm uppåtvinklad stam istället för tidigare 110mm nedåtvinklad för att kompensera lite för längre effektiv reach med bockstyret:
IMG_20160227_110234.jpg

Jag hade fått tag i nya komponenter avplockade från ny hoj så det blev byte av komponenter rakt igenom.
Var lite orolig att det smalare vevlagret skulle ställa till det. Eventuellt skulle jag kunna använda befintligt om det inte blev för brett för Claris-framväxeln. Visade sig att det gamla lagret var rätt risigt, men det nya funkade och gav faktiskt bättre kedjelinje:
IMG_20160227_205805.jpg

Avid BB7 Road bromsar fyndade på ebay för att matcha nya brifters. Här stötte jag på ett oväntat problem med post mount adaptern för frambromsen. BB7 bromsarna kom med adapter som hade ett litet urtag för "handtaget" på bromsbelägget. Men adaptern var något tjockare än den jag hade tidigare så oket gick mot skivan. Använde gamla adaptern och klippte av "handtaget" med en avbitare helt enkelt. Fick bocka om stänkskärmsstaget lite också:
IMG_20160227_210347.jpg

Sen gick det mesta rätt smidigt bortsett från att det kändes som jag mätte och provade i en oändlighet för att få till de nya vajerhöljena.
Tänkte att röda blev bra som en färgklick. Ja, styrlindan (Zipp Sefrice Course CX) kunde säkert kommit på lite snyggare också, men det var första gången för mig så det får duga. Använde inga fuskbitar vid reglagen iaf:
IMG_20160227_202540.jpg

Ja så här blev det. Nu väntar provtur imorgon:
IMG_20160227_201245.jpg

IMG_20160227_202400.jpg

marr sa:
Tack!

emmer sa:
Snyggt, men blev den inte väldigt låg från sadel till hood?
Tack!
Nja, du menar drop?
Jag hade 110mm, -6º stam med det raka styret och 70mm, +6º nu så det är väl 5-10mm högre nu. Drop är 6cm
Jämför jag med min räser så blev det här 2,5cm mindre drop och 2cm kortare reach så det är ju värsta komfortställningen.

Glömde ju happyfieringsklistermärket som trots hårtork inte ville gå på utan veck:
IMG_20160227_214644.jpg

eketjall sa:
marr sa:
Tack!

emmer sa:
Snyggt, men blev den inte väldigt låg från sadel till hood?
Jämför jag med min räser så blev det här 2,5cm mindre drop och 2cm kortare reach så det är ju värsta komfortställningen.
Då så :-)
Bara att "hybrider" ofta har långt överrör och då blir löjligt långa med riktigt styre :-)
[Dom fyra du tjänar på stammen förlorar du ju fyrfalt på styrets reach plus hoods :-) ]

Jämförelsen med räsern är naturligtvis till hoodsen, men det är svårt att jämföra rakt av ändå (jag har jämfört mot sadeln) eftersom hybriden med den kortare gaffeln mot original dämpad ger en brantare sadelrörsvinkel än räsern.
Jag har sadeln ett par cm högre och längre fram på hybriden pga det, men det hade jag iofs redan tidigare. Blir säkert att justera lite och kanske tom byta till en ännu kortare stam, men det här är nog en bra utgångspunkt.

Bilden säger nog inte så mycket pga kameravinklar men cyklarna står lika relativt vevlagren:
1456611553822589328737.jpg

ratatosk sa:
Tjusigt. Men bild på hunden?
Han låg mest och sov hela tiden:
IMG_20160227_074654.jpg

Körde förövrigt en grus och skogsbilväg-runda på 55km idag och cykeln får med beröm godkänt. Fasiken vad kul det var att cykla idag. Nog för att vädret gjorde sitt till, men mycket var glädjen att något man skruvat med också blev riktigt bra.
Bromsarna var nästan det jag märkte störst skillnad på. Grym känsla i BB7 bromsarna jämfört med dom gamla Tektro Novela.
IMG_20160228_112535.jpg

Dock så hade det krävts andra uppdateringar för att bemästra kommunens infrastruktur. Av 55km nästan bara grus och skogsbilvägar var de enda ställena jag inte tog mig fram, och istället fick välja annan väg, Eskilstunas nyaste cykelbana:
IMG_20160228_131234.jpg

eketjall sa:
ratatosk sa:
Tjusigt. Men bild på hunden?
Han låg mest och sov hela tiden:

Körde förövrigt en grus och skogsbilväg-runda på 55km idag och cykeln får med beröm godkänt. Fasiken vad kul det var att cykla idag. Nog för att vädret gjorde sitt till, men mycket var glädjen att något man skruvat med också blev riktigt bra.
Bromsarna var nästan det jag märkte störst skillnad på. Grym känsla i BB7 bromsarna jämfört med dom gamla Tektro Novela.

Dock så hade det krävts andra uppdateringar för att bemästra kommunens infrastruktur. Av 55km nästan bara grus och skogsbilvägar var de enda ställena jag inte tog mig fram, och istället fick välja annan väg, Eskilstunas nyaste cykelbana:
Vilket underhåll ni har på den där :-)

Cykeln blev ju också bra!

Kul.
Jag har gjort stort sett samma resa med en Trek-hybrid som jag använder som vintercykel. 9-vx XT som lirar med Sora-handtag. Befintliga mekaniska skivbromsar, namnlösa men sannolikt Tektro. Eller nåt. Kålfibergaffel från Shop4cross.
60 mm styrstam för att få till en bra sittställning.

IMG_4591967022978.jpeg

Senast ändrad:
Antar att du skarvat på framskärmen med en del av en annan skärm för att få den så lång och bra? Brukar själv använda bakskärmar även fram, de brukar vara nog långa, och så skarva på en bit bak vid behov. _Fattar_ inte hur skärmtillverkarna tänker - varför göra en framskärm som dels tillåter vattensprut bakåt rakt på kedjan och dels är så kort att det stänker upp vatten rakt upp framför en när man cyklar?

Naugas sa:
Antar att du skarvat på framskärmen med en del av en annan skärm för att få den så lång och bra? Brukar själv använda bakskärmar även fram, de brukar vara nog långa, och så skarva på en bit bak vid behov. _Fattar_ inte hur skärmtillverkarna tänker - varför göra en framskärm som dels tillåter vattensprut bakåt rakt på kedjan och dels är så kort att det stänker upp vatten rakt upp framför en när man cyklar?
Japp, det är Biltemaskärmar. En bakskärm som sen är skarvad med en bakoframvänd framskärm för att få längd och stag även framåt.
Kedjan håller sig väldigt ren och framåt sprutar det inget alls mer än 2-3cm upp på framskärmen i värsta fall.
Enda gången cykeln blir direkt skitig av en runda är när det är snö. Som idag när jag körde grus och skogsbilvägar och snö/iskristaller följer med däcken och yr om kring. Man märker när allt har smält bort att snön inte var direkt ren.

DSC_0267.JPG

Jag gjorde samma sak på min Specialized sirrus.

Bytte ner mig från hydrauliska Tektro Draco till mekaniska bromsar (Tektro Lyra) bytte reglagen till Sora 9-delat.
Bromsarna känns som ett nerköp än så länge men jag ska justera dem och kanske prova med andra bromsbelägg, det kanske hjälper.

Annars känns den mycket roligare med bockastyre. Särskilt utan barnsitsen på, men den lär få sitta kvar ett tag - nr 3 kommer i sommar...

Idag blev det 90km på allt från asfalt till grus, lera, snö och is.
Det blev verkligen hur bra som helst det här.
Var iofs nere på lägsta växeln 34/25 i en inte allt för brant eller lång backe. Så där kan det behövas åtgärder. Speciellt om det ska köras packning i sommar.

Liten fundering:
Jag har en Nishiki Pro Air som skulle vara ett lämpligt objekt att bockifiera.
Dock har den hydrauliska skivbromsar. Det finns väl inga hydrauliska bromsar som passar på bockstyre?

Herr Thomas sa:
Liten fundering:
Jag har en Nishiki Pro Air som skulle vara ett lämpligt objekt att bockifiera.
Dock har den hydrauliska skivbromsar. Det finns väl inga hydrauliska bromsar som passar på bockstyre?
Jo, det finns, Shimano RS685. Men då drar det ju iväg i kostnad en hel del.

Herr Thomas sa:
Liten fundering:
Finns och går man upp på Ultegranivå (R785) så är reglagen bra dessutom :-)
Sen är det ju samma infästning på mekaniska bromsok (typ BB7R) så kan man välja reglage fritt :-)

Edit: Ska väl nämnas att SRAM har ett gäng reglage för hydraulik även de (S-series, Rival, Force, Red) och även där är reglagen lite klumpigare men med fullgod känsla i växlar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp