[Touring - nu med inbäddad RR] EuroVelo/EuropaRadweg - någon som testat ?

dans

Aktiv medlem
Vi ska i maj cykla från England (färja till Amsterdam) och därefter "österut" genom Holland - Tysklan - Polen (slutmål Gdansk).

Antingen improviserar vi m h a papperskartor i ÖNÖ riktning, eller följer någon "Veloroute", och i så fall verkar de mest passande vara:

EuroVelo Route 2
http://www.eurovelo.com/en/eurovelos/eurovelo-2

som genom Tyskland verkar vara samma som:
EuropaRadweg R-1
http://www.r1-radweginfo.de/

Någon som testat dessa eller andra liknande, tips, erfarenheter ??

Senast ändrad:
Bra plan!
Serr mysigt ut.
Jag har ingen erfarenhet av denna sträcka har eventuellt gjort dagsettaper på R1 i Berlin-brandenburg.
Tyska cykelvägar är generellt mycket fina.
Tyska cykelkartor är grundliga.

Verkar klokt att lämna rutten i Gdansk även om jag personligen skulle vilja se Köningsberg (Kallininggrad) är nog rejält oromantiskt nuförtiden dock...

Lycka till!
Ta det lugnt.
Glöm inte RR...

Jag har cyklat oder niesse radweg (http://www.oder-neisse-radweg.de/) och småsnuttar på andra eurovelovägar.

Kortfattat kan man väl säga att cykelvägarna är jäkligt sköna, vackra och trevliga (ofta helt utan bilar i tyskland).

Däremot blir det ju lätt tråkigt, ospännande och enformigt att cykla cykelväg i en förbestämd och uppstyltad led. Mycket roligare att cykla lite mer "off the beaten track" och själv bestämma exakt vilken väg och inte ha allt planerat. Men säkert helt perfekt även på långa turer om man är osäker på långfärdscykling eller cyklar med barn!

Jag planerar för fullt min Bp-Bristol-Gbg-tur som börjar på lördag. Har precis hittat http://www.bikemap.net/ . Jag håller på och jämför med googlemaps cykelrouting, och de skiljer ibland. Får se vilken jag kommer att hålla mig till.

Edit: Den här verkar trevlig också http://www.cyclestreets.net/

Senast ändrad:
Jag brukar planera ihop mina rutter utifrån att jag i området jag ska till försöker identifiera ett antal grundpelare, d.v.s. platser jag vill se/vägar jag vill cykla (för min del är det nästan uteslutande backar jag vill cykla). Utifrån dessa försöker jag sedan få till en rutt som täcker in dessa s.a. cyklingen däremellan blir så bra som möjligt. Vad det är beror rätt mycket på. Ofta vill jag ha små slingriga vägar med lite trafik, men i vissa fall kan det vara att komma fram snabbt p.g.a. jag inser att det kan bli knalt med tid att hinna fram till nästa tänkta övernattningsställe. I arbetet med att binda ihop grundpelarna är det väl ingen dum idé att inspireras av färdiga rutter. Att bara cykla sådana skulle för mig förta lite av det roliga med resandet.

Jag brukar också sy ihop eget. Just i Tyskland har du fördelen att det är chockerande bra skyltat mellan orter, även på hyfsade avstånd, så du behöver inte följa en sådan större officiell rutt utan det är bara att veta ungefär vilka hållpunkter du har och få fina vägar serverade. Ta en halvgrov papperskarta och kör!

Tack för bra och inte minst uppmuntrande svar.
Jag ser en liten övervikt för att improvisera en del i st f att enbart följa en led som redan är utstakad.

Så vi kan förstås tänka oss en hybrid av detta där leden är s a s stommen och egna avvikelser görs när det ser bra ut av något skäl. Kan vara allt från att få en "bättre" sträckning till att se något speciellt intressant kulturobjekt, t ex ligger ju på denna sträcka Bocholt inom räckhåll - ja självaste Rosebikes alltså.

Slutmålet Gdansk är av tidsskäl, annars hade vi fortsatt upp hela vägen upp till Estland.
Så den biten får vi ta senare från andra hållet och s a s sy ihop säcken.

Vart ifran England tar ni färjan? Jag har lite planer pa att cykla at andra hallet. Hambrug-Ivybridge Devon och har lite funderingar pa hur man billigast/smidigast tar sig över/under kanalen med cykel?

När jag gav mig pa att cykla Lille-Hannover sa valde jag rutter i förväg och planerade utefter vart jag skulle Campa nagonstans, är ju rätt stor skillnad pa att cykla 6 eller 10 mil pa en dag. Sedan körde jag gps efter dom förvalda vägarna!

@dans
Jag tycker det är skönt att följa en led. På så sätt slipper man lägga någon större energi på att hitta "rätt" väg. Tråkigare? Kanske.

Jag har cyklat en hel del Radwegs i europa, tycker dom är suveräna. Bilfria, bra skyltat och passerar ofta sevärdheter odyl. Finns ofta bra och detaljerade kartor att köpa för större leder, kul om man gillar kartor och detaljer.

Bidrar med en länk: http://radreise-wiki.de/Radfernweg

juliusjonzon sa:
Vart ifran England tar ni färjan?

Vi åker från Newcastle, så längre norrut. Men det beror på att vi ska hämta upp cykeln i närheten, den byggs där.

När jag gav mig pa att cykla Lille-Hannover sa valde jag rutter i förväg och planerade utefter vart jag skulle Campa nagonstans, är ju rätt stor skillnad pa att cykla 6 eller 10 mil pa en dag. Sedan körde jag gps efter dom förvalda vägarna!
Låter som ett trevligt alternativ, vi vill ju helst hålla oss till mindre "vägar", inte ut på några kostigar.
Utöver kartor blir det någon enklare GPS (första för vår del).

Jaha nu är det snart dags, imorgon flyger vi till UK och hämtar upp cykeln, som sen skall cyklas tillbaka - efter denna rutt (i stora drag, vi får väl se...).

Bilagor

• karta v2.jpg
    karta v2.jpg
    173.8 KB · Besök: 95
Lysande! Kan man hoppas på ett upptagande av gabbeons stafettpinne med dagliga RR-uppdateringar också? Han verkar ju snart vara framme och vi stackars internetcyklister riskerar ju grav abstinens om ingen förser oss med vår dagliga cykeltursbildsfix.

Lycka till! I Holland är det enkelt, går inte göra fel. Tyskland är kanonfint också. Polen blir väl mest spännande, håll oss uppdaterade. Följer ni papperskartor lär ni slippa de värsta skogsstigarna.

Fair winds!

Jag har kört ungefär den sträckan omvänt, från Gdansk till Berlin, jag kan skaka fram en mer precis väg när jag kommer hem. Men generellt så hade vi lite problem ut från Gdansk (lärde oss att genvägar är senvägar) samt runt Szczecin. Förutom det cyklade vi på helt tomma gamla landsvägar, all trafik verkar flyttat till 6.

Från Gdansk körde vi väg 218 norrut, för att sedan svänga västerut på 213. 213 följde vi till Slupsk, för att sedan vända upp mot kusten på väg 21. Längs kusten körde vi 203 mot Szczecin.

Från Szczecin följde vi gränsen söderut, och sen R1 från gränsen till Berlin, det var inget problem. I

Ja då är vi på väg.
Att börja med tandem på smala hårt trafikerade engelska vägar är låt säga "spännande". Backigt dessutom, lååånga utförslöpor a la 20% gav valuta för monsterskivbromsarna. Men också fina cykelleder längs gamla järnvägar.
Sen Holland - bicycle heaven!!

Här upphämtning av vår nya tandem på JD Tandem i Gargrave, Yorkshire.
image.jpg

Kuperat var bara förnamnet...
image.jpg

Fint cykelvägnät längs gamla brittiska järnvägar.
image.jpg

Cykelparkeringen (del av den...) vid Amsterdams centralstation.
image.jpg

En alldeles särskild bro för bara cyklar - heja Amsterdam!
image.jpg

Holländs cykelkonst.
image.jpg

Kanaler, kanaler - och kanaler..
image.jpg

Senast ändrad:
matt1as sa:
Jag har kört ungefär den sträckan omvänt, från Gdansk till Berlin, jag kan skaka fram en mer precis väg när jag kommer hem. Men generellt så hade vi lite problem ut från Gdansk (lärde oss att genvägar är senvägar) samt runt Szczecin. Förutom det cyklade vi på helt tomma gamla landsvägar, all trafik verkar flyttat till 6.

Från Gdansk körde vi väg 218 norrut, för att sedan svänga västerut på 213. 213 följde vi till Slupsk, för att sedan vända upp mot kusten på väg 21. Längs kusten körde vi 203 mot Szczecin.

Från Szczecin följde vi gränsen söderut, och sen R1 från gränsen till Berlin, det var inget problem. I

Kanonbra info, vi är just nu på väg in i Berlin, för vidare färd mot Gdansk, så allt framskakande av mer precis väginfo vore trevligt;-).

Kul att ni är påväg!
Grattis till nya cykeln.

Här sitter man och leker kontor, verkar ju helt onödvändigt....

Tillbaka
Topp