Backcountry Pyrenees med BasqueMtb, film

Grymt ställe.
Konceptet är lika genialt som enkelt. Ta en Renault buss, fyll den med folk, välj ut dom 25 bästa stigarna mellan San Sebastian och Ainsa, kör stigarna över 6 dagar. Ät god och prisvärd mat.

Kompletterar med lite stillbilder.

Spektakulär stig.
Cykla på ett 2 meter brett hyllplan under 100 meters hög bergformation.
Bonus feature: Gås Gam som höll på att flyga guiden av stigen. Tyvärr begränsat med bildbevis på händelseförloppet.
P1020349.JPG

Stenig och snabb stig.
Första riktiga stigen, guiden använde ett något ovanligt grepp för att sortera ut gruppen. Släng en riktigt svår stig med bitvis exponering swtichbacks och lösa stenar på gruppen, så får man reda på vilka som pallar och vilka som viker ner sig. Genialt :)
P1020357.JPG

Typsik stig av det stenigare och småskakiga slaget. Med typisk utsikt.
P1020373.JPG

Ibland fattas delar av stigen. Snell Hest hade satt upp en kedja i bergsväggen så man kunde hasa sig förbi.
Nota Bene: 5-10 skor > XC race skor med hårdplast sula
P1020384.JPG

Typiskt stig av det flowigare slaget. Med typisk utsikt.
P1020395.JPG

Outrun från en lång dag på berget avslutades i en gigantisk canyon.
P1020422.JPG

Typisk stig av det snabba och lösa slaget. Eller faktiskt inte så typisk stig, faktiskt. Denna stigen hade gjord och skog som mer liknade hemmastigarna, fast med 10 ggr mer höjdmeter. Göteborgarna dominerade direkt när som skräckslagan spanska guiderna fick se lera.
P1020433.JPG

Känns kanske igen från EWS?
Mycket spektakulär och minnesvärd stig.
P1020441.JPG

Typisk stig av det öppnare och snabbare slaget. Med typisk utsikt :)
P1020499.JPG

Ännu en EWS sträcka. SS8 som aldrig kördes pga. för mycket regn.
Sällskapet beskådar den närmast oundvikliga döden som väntar om man kör lite snett. Någon Snell Hest har satt upp staket jämte det värsta eländet.
P1020463.JPG

Bit ihop och kör
P1020471.JPG

Senast ändrad:
Överlag kan jag rekomendera att ta sig till Zona Zero där EWSen gick och bara köra igenom Special Sträckorna.
Vi körde 4 av 8 SS och samtliga av dessa 4 var av högsta kvalitet.

Finns även en hel del kartor och annat över hela Zona Zero i Ainsa. Verkar även finnas en del uplift firmor för den som inte vill få den äkta EWS känslan och trampar upp själv.
Vi åkte ju med egen guide, så exakt hur dessa uplifts funkar om man åker dit själv är lite oklart.

Hej!

Jag kan bara hålla med hyllningskören, det var fantastisk cykling. Min vana trogen kraschade jag dock lite illa redan andra dagen men kunde fortsätta som tur var. Gott om stup med dödspotential var det också, inte snava när man klickar ur SPDerna uppe på toppen av kammen i filmen...
För övrigt så fungerade mina stekspadar utmärkt :-), inte ett kedjehopp hos mig men flera inom vår grupp.
Första switchbacken i filmen var alltså typ inom första 5 minuter första dagen (om man som jag förtränger de 550 höjdmetrarna vi klättrade på grusväg först då), ett utmärkt sätt att se vad gruppen går för om än ett ovanligt grepp i guidebranschen kanske. Do or die, typ.

/Morgan

PS, nån som vet hur man bäddar in denna länk?

Strör en näve dammiga bilder över tråden.

P4244267.JPG

Stenmark cyklar in i bild.
P4244291.JPG

P4244308.JPG

Skön utsikt att vakna till.
P4254320.JPG

Morgan, ännu lyckligt ovetande om framtida skrapsår.
P4254349.JPG

Sverker
P4254379.JPG

Den där Pelle Hå
P4254380.JPG

P4254410.JPG

Marmot
P4254419.JPG

beijer
P4264434.JPG

Sugen på att gå över.
P4264441.JPG

Locksmith
P4264460.JPG

P4264483.JPG

Peter på väg mot startplatsen för en av EWS-sträckorna...
P4264494.JPG

...och Sverker på väg nerför densamma.
P4264512.JPG

Buckle up!
P4284540.JPG

Gåsgamarna, ständigt närvarande och redo att kasta sig över fallna cyklister (uppe t.h.)
P4284542.JPG

P4284546.JPG

P4284554.JPG

Mjuk mobil < hård sten
P4284557.JPG

- Jag vägrar cykla en meter till, sa P-O.
P4294563.JPG

P4294573.JPG

P4294599.JPG

Down that trail, that's where we're going!
P4294615.JPG

P4294621.JPG

Senast ändrad:
Det är faktiskt en väldigt vanlig typ av cykeltransportkärra på sådana här ställen där man måste köra lite grövre bilar (4x4) och de funkar bra. Snabba att lassa och lossa också om alla bemödar sig med att hjälpa till. Men man måste tyvärr räkna med att man kan få lite skavanker i lacken när man åker såhär, min värsta repa under veckan var inte från någon krasch utan just från biltransporter. Sedan är det ju lite risk med att packa och flyga cykeln också. Men det är det värt alla dagar i veckan för att få komma åt dessa stigar!

När BasqueMTB körde själva med sina bilar och täckta släp så packade de in cyklarna väldigt bra, tror inte någon kan klaga på det alls. Men de hade ju inte egna jeepar så de hade hyrt in andra uplift-firmor några av dagarna.

/Morgan

Det var ett försök att vara lustig med hänvisning till alla trådar som dyker upp här om det är OK att förvara en cykel hängandes. Uppenbarligen var det inte så lustigt :)

Cyklarna står på bakhjulen, de hänger inte i framhjulen. Framhjulen sätts in vridna ca 45 grader och sedan surrar man fast alltihop, mer och stadigare beroende på terrängen. Cyklarna sitter som berget. Och jag har förstås missat alla dylika trådar i detta fascinerande ämne.

I den allra grövsta offroad-körningen jag varit med om måste man ha ytterligare en annan typ av kärra, högre hjul och markfrigång. Där ställer man cyklarna växelvis uppe på ett högt flak, men fastspänningen varierar lite då det brukar vara varje firmas eget hopkok.

/Morgan

I övrig var det ett genidrag att avsluta resan med ett besök i Bilbao och närmare bestämt en stjärn-restaurang i stadens konserthus.
Tolv små rätter senare och cirka sju flaskor vin så blev man ombedd att skänka tolvhundra kronor, rena rånet "from our point of view" som att stjäla godis från ett barn. =)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    183.1 KB · Besök: 116
  • image.jpeg
    image.jpeg
    251.5 KB · Besök: 117
  • image.jpeg
    image.jpeg
    233.7 KB · Besök: 113
  • image.jpeg
    image.jpeg