Spacekitty
Aktiv medlem
Cykelskytte?
Finns det någon tävlingsgren med skytte och transport på cykel? Som skidskytte ungefär.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns liknande i Eskilstuna. Får kanske ta och starta upp en undersektion i klubben :-)ohellstrom sa:I Köpenhamn förekommer dessa kombinerade avfallsbehållare/måltavlor.
En modern, urban icke-våldsvariant kanske man kan kalla det...
bompet sa:Det fanns något liknande inom det militära. När jag gjorde lumpen 1991 på ett helt cykelburet infanterikompani (bland de sista) hade vi ibland cykel-skytte som innebar att vi hojjade runt på en förutbestämd bana mellan ett antal av skjutbanorna på övingsområdet med tidtagning och tidspålägg vid bommade skott. Tydligen var det något man alltid hade gjort på kompaniet för det fanns resultat från tidigare årskullar att jämföra med. Detta var på I2 i Karlstad men jag gissar att det samma fanns på andra regementen också. Vill minnas att det också ingick att man skulle ha stridspackning (rygga på pakethållaren + stridssele med ammo och spade ~20 kg) men här kan jag blanda ihop emd andra övningar.
Tror dock inte att det har förekommit civilt. Känns som att hantera tillstånd för både trafik och vapen blir lite för mycket.
Under dessa omständigheter skulle det iaf bli endast en vinnare!lundatok sa:Dåligt att 1. Inte få ha kulspruta 2. Få cykla med vapnet 3. Inte få skjuta på motståndarna.
roskai sa:Under dessa omständigheter skulle det iaf bli endast en vinnare!lundatok sa:Dåligt att 1. Inte få ha kulspruta 2. Få cykla med vapnet 3. Inte få skjuta på motståndarna.
lundatok sa:Dåligt att 1. Inte få ha kulspruta 2. Få cykla med vapnet 3. Inte få skjuta på motståndarna.
42Hz sa:bompet sa:Det fanns något liknande inom det militära. När jag gjorde lumpen 1991 på ett helt cykelburet infanterikompani (bland de sista) hade vi ibland cykel-skytte som innebar att vi hojjade runt på en förutbestämd bana mellan ett antal av skjutbanorna på övingsområdet med tidtagning och tidspålägg vid bommade skott. Tydligen var det något man alltid hade gjort på kompaniet för det fanns resultat från tidigare årskullar att jämföra med. Detta var på I2 i Karlstad men jag gissar att det samma fanns på andra regementen också. Vill minnas att det också ingick att man skulle ha stridspackning (rygga på pakethållaren + stridssele med ammo och spade ~20 kg) men här kan jag blanda ihop emd andra övningar.
Tror dock inte att det har förekommit civilt. Känns som att hantera tillstånd för både trafik och vapen blir lite för mycket.
Skidskytte var väl ursprungligen en militär angelägenhet också?
lundatok sa:Dåligt att 1. Inte få ha kulspruta 2. Få cykla med vapnet 3. Inte få skjuta på motståndarna.
ForesterGuy sa:lundatok sa:Dåligt att 1. Inte få ha kulspruta 2. Få cykla med vapnet 3. Inte få skjuta på motståndarna.
Nu fanns det ju kulsprutefäste till militärcyklarna...enbart för transport i och för sig.
Annars är jag mest fascinerad av hundbrädan, eftersom man rimligtvis borde få hundsvansen i nyllet...
Min erfarenhet är att den genomsnittlige memilen är ungefär lika rund som pistolskytten.Manurhin2 sa:Jag har för mig att det va ett reportage om nån Stockholmsklubb ( åtminstone i östra mellersta Sverige ) som hade nån jippotävling i cykelskytte -pistol för många år sedan i NP ( Nationellt Pistolskytte ) , nationella förbundets medlemstidning .
Det lär aldrig slå dock eftersom den gemene pustolskytten är överviktig och inte gillar att cykla ;-)
Vet bara om 3 st , inkl mig själv och ytterligare en medlem här , pistolskyttar som använder cykel till träning .
M
Manurhin2 sa:Jag har för mig att det va ett reportage om nån Stockholmsklubb ( åtminstone i östra mellersta Sverige ) som hade nån jippotävling i cykelskytte -pistol för många år sedan i NP ( Nationellt Pistolskytte ) , nationella förbundets medlemstidning .
Det lär aldrig slå dock eftersom den gemene pustolskytten är överviktig och inte gillar att cykla ;-)
Vet bara om 3 st , inkl mig själv och ytterligare en medlem här , pistolskyttar som använder cykel till träning .
M
Konkret sa:För fan. En rejäl 58a och 250 band vid varje station.
Snuten sa:Konkret sa:För fan. En rejäl 58a och 250 band vid varje station.
Om jag inte minns fel tar ett band 50 skott. 250 band blir ju 12500 skott. Hur många pipor behöver man då?
TM sa:Manurhin2 sa:Jag har för mig att det va ett reportage om nån Stockholmsklubb ( åtminstone i östra mellersta Sverige ) som hade nån jippotävling i cykelskytte -pistol för många år sedan i NP ( Nationellt Pistolskytte ) , nationella förbundets medlemstidning .
M
Kan du föreställa dig den snuskigt bra kombinationen stigcykling på Lida och skytte på Hacksjön?
Herre jäklar det skulle jag kunna träna seriöst inför! :D
Manurhin2 sa:TM sa:Manurhin2 sa:Jag har för mig att det va ett reportage om nån Stockholmsklubb ( åtminstone i östra mellersta Sverige ) som hade nån jippotävling i cykelskytte -pistol för många år sedan i NP ( Nationellt Pistolskytte ) , nationella förbundets medlemstidning .
M
Kan du föreställa dig den snuskigt bra kombinationen stigcykling på Lida och skytte på Hacksjön?
Just Lida och Hacksjön har jag noll koll på .
Vi skulle kunna ha Happymästerskap du och jag fast kanske mitt emellan typ Örebro.
Och mtb + fält så jag har nån chans ;-)
M
Funkar ........... om jag får 100 i handikapp ☺TM sa:Manurhin2 sa:TM sa:Manurhin2 sa:Jag har för mig att det va ett reportage om nån Stockholmsklubb ( åtminstone i östra mellersta Sverige ) som hade nån jippotävling i cykelskytte -pistol för många år sedan i NP ( Nationellt Pistolskytte ) , nationella förbundets medlemstidning .
M
Just Lida och Hacksjön har jag noll koll på .
Vi skulle kunna ha Happymästerskap du och jag fast kanske mitt emellan typ Örebro.
Och mtb + fält så jag har nån chans ;-)
M
Fältskytte? Ujuj jag brukar alltid skjuta i princip fullt. Fast på alla möjliga tavlor och i fel ordning m.m. :P
Kan vi inte ta fripistol så har vi varsin tavla i lugn och ro :P
Blir en bra kontrast till stigsmattret :)
jonja sa:För att öka dramatiken skulle man kunna ha lagtävlingar med bombbälten där den hjälpryttare som ligger sämst till offrar sig för laget, och utlöser bältet när värsta konkurrenten kör förbi.
Spacekitty sa:Det här är en seriös tråd, inga bomber tack.