[byggtråd] Rehabcykel. Version 2.0 typ klar. Summering och vägning.

JojjeM

Aktiv medlem
”Räkna med att avstå mountainbike i skogen i ett år”

Så sa läkaren häromdagen när vi kom överens om att operera mitt kassa knä (avslitet korsband, meniskskada, broskskada etc. enligt MR). Som för varje normal människa blev min reflexmässiga tanke naturligtvis: ”Åfan, då måste jag ju fixa en asfaltscykel. Undrar om den där snygga Fondriesten på K&S finns kvar”.

Det fanns den.

Så efter lite trevligt mailande om storlek, däcksutrymme mm följt av en baklucketräff med tillhörande Swishning så står jag nu med en landsvägsram och kliar mig i huvudet och undrar hur jag ska få ihop en fungerande cykel. Har väldigt begränsad koll på asfaltsgrejer.

FR1.jpg

Målbilden är en funkis och snygg hoj som ändå är tillräckligt “bra” för nån sorts motionerande. En sweetspot mittemellan snabbpendlare, caféglidare och vätternspjut. Jag ser för mig hur jag och mitt läkande knä ska glida fram på uppländska småvägar i cirka 24 km/h nån gång ibland för att stilla cykelsuget och inte tappa formen alldeles (och inte heller få för mycket form i midjehöjd).

Fas ett blir att få rull på den för (mycket) rimliga pengar så det kommer att annonsfyndas, skrotlådegrävas och Biltemashoppas med fokus på låga utgifter. Om fas ett faller väl ut så vidtar fas två, att knåpa vidare med lite högre (men troligtvis inte superhög) ambitionsnivå både gällande estetik och prestanda. Något renlärigt retrobygge kommer det hursomhelst inte att bli.

Ramen är med sina oreducerade Columbusrör (Gara) ingen direkt lättviktare eller fullblodshoj, snarare mer arbetshäst, men jag tycker den är snygg och jag hoppas att geometrin ska funka till mina 188 cm. Minst en likadan reggaefondriest har figurerat tidigare här på Happy. 3,22 kg väger kalaset med gaffel och (inkomplett) styrlager enligt min bagagevåg.

Återstår lite inledande val (all input är varmt välkommen):
- Växlat eller SS (troligtvis ss, i alla fall inledningsvis)
- Bock eller bullhorn (säljaren var vänlig nog att skicka med en bock som ju är det självklara men jag gillade fulbullhorn på min gamla fixi)
- Svarta eller silvriga komponenter (lär bli en man tager vad man haver-blandning till att börja med)
- Quill-stam eller adapter och “vanlig” stam (En Cinelli på manliga 14 cm ingick i köpet men lär bli i längsta laget trots högt ap-index)
- Stänkor eller inte, vad finns för funkis alternativ
- Måste jag skaffa cykelbyxor nu? (har aldrig ägt ett par)

Frågorna är många och svaren få men det mesta lär ge sig efterhand.

Just nu befinner sig ramen hos LBS för styrlagerbyte. Fortsättning följer.

/Johan

P.S. För att hålla n konstant kommer jag att avyttra en 29” SS-Inbred-ram i storlek M om någon är intresserad.

Senast ändrad:
Den här tråden ser jag fram emot!

Tråkigt med knät, men kul med ett nytt projekt!

Jag tycker att den skall byggas så retro som möjligt med avsteg för det du anser krävs för funktion. Quill stam, bockstyre och silvriga komponenter är nästan ett måste.

Med tanke på knäproblem så skulle jag rekommendera att köra växlat tills du är fit för skogen igen.

Snygga, prisvärda, retro inspirerande komponenter hittar du på velo orange. Deras fälgar är nästan ett måste om du inte hittar riktiga retro grejor. Finns europeiska återförsäljare.

Mvh
Magnus

Första tanken: fan va tråkigt att du försvinner från skogen ett helt år!

Andra tanken går till funderingarna på om ss och dåligt knä är en bra kombo? Vet att du har ruskigt mycket erfarenhet av ss och jag ingen men ändå...

@tropfrog, tack för glada tillrop men det finns en överhängande risk att du blir besviken (iaf under fas ett) :)

SS kan ju bli snällt om man kör tillräckligt låg utväxling. Fast det kanske inte är så kul om cykeln får en maxfart på 12 km/h :).

@dnleriksson, vi får väl se. Om det går bra kanske det går att tjuvstarta lite :)

Hjul är på ingång från K&S. Svarta (sorry tropfrog) men jag tror det kan bli rätt bra faktiskt, Vanlig Shimano kassettbody så det blir väl minst sjuväxlat bak(?). Jag har lite dålig koll på sånt.

/Johan

Här kommer bild på tidigare omnämnda styrkombo som säljaren var vänlig nog att skicka med på köpet. ttt-styre och Cinellistam med lite patina. Misstänker att stammen är längre och lägre än vad min gubbrygg gillar så vi får se hur länge den blir kvar. Kul var den i alla fall.

styrkombo.jpg

/Johan

JojjeM sa:
Här kommer bild på tidigare omnämnda styrkombo som säljaren var vänlig nog att skicka med på köpet. ttt-styre och Cinellistam med lite patina. Misstänker att stammen är längre och lägre än vad min gubbrygg gillar så vi får se hur länge den blir kvar. Kul var den i alla fall.

/Johan

Annars blir den bra upphängning för cykeln i garaget/förrådet/vardagsrummet/osv

Quillstam är skitsnyggt på den typen av cyklar. Sen om det är praktiskt eller inte låter jag vara osagt :)

emmer sa:
Det styret har ju vajerpressning så det är väl läge att köra på en funktionell men stilfull Campagrupp?

Aha, så rännan på styret är för bromsvajern på STI-reglage (eller vad det heter på Campaspråk)? eBayförslagen såg ju helrätt ut. Funkar det lika på Shimano? (såg nån 9-delad 105-grupp som såg schysst ut).

Och hur är det med kassett? Jag råkade ju köpa ett par moderna hjul med vad jag antar är Shimanobody (för 8-10-delat). Kan man köra Campaväxlar på Shimanokassett?

/Johan

Det händer lite grejer i rehabcykel projektet:

Dåligt:
Lämnade in hos LBS för byte av styrlager (det som satt i var inkomplett så säljaren skickade med ett nytt Stronglight). Nu visar det sig att det nya lagret glider i lite för lätt (med handkraft enligt LBS). Oklart ännu om det är lagerkoppen eller ramen som spökar...

Bra:
Det landade ett par hjul hos lokala postombudet. Noll procent retro men raka och fina med riktigt tajta lager och fint klickande body. 23 mm däck som får duga så länge.

rserhjul.jpg

/Johan

Lycka till med OP! Kul läsning. Byggde själv en pendlar/räser under vintern nu jag också skulle in under kniven igen. Stelop Rygg. Riktigt snygg cykel, återkom gärna med utvecklingen både rehab och cykelmässigt!

//Cykeltok

Bra att knäskyddet är på plats till nästa år! Skönt att det gick bra! Kanske ska sparka på de som ligger och ut och köra getingstigen 13 sek snabbare än sist ;-)
Hur nu det ska gå till...

dnleriksson sa:
Kanske ska sparka på de som ligger och ut och köra getingstigen 13 sek snabbare än sist ;-)
Hur nu det ska gå till...

Det fixar du utan problem. Bra om jag får lite rehabmotivation och mål för Stravasäsonen 2017 ;)

/johan

Tråkigt med knät, men ben-rakningen var grymt snygg. Håller tummarna för att resultatet av operationen blir bra. Är sugen på Inbred-ramen men tveksamt om jag kan motivera det med tanke på hur lite jag cyklar nuförtiden.

Peter_K sa:
Tråkigt med knät, men ben-rakningen var grymt snygg. Håller tummarna för att resultatet av operationen blir bra.

Tack.

Peter_K sa:
Är sugen på Inbred-ramen men tveksamt om jag kan motivera det med tanke på hur lite jag cyklar nuförtiden.

OK, jag kollar med dig innan jag lägger ut den ;)

/Johan

Det går med babysteg, både med knärehab och cykelbygge. Kan halta runt lite med kryckor men har rätt dålig rörlighet och tillryggalägger inga längre sträckor. Ligger mest på sängen och vickar på tårna.

Ramen fortfarande hos LBS för styrlagermontering.

Idag trillade det i alla fall in en framväxel från Bålsta och jag håller tummarna att den funkar med avseende på fäste och vajerdragning.

framvaxel.jpg

/Johan

Wohoo, jag kan cykla!
Idag var det ett litet genombrott med rehabbandet som till stor del består i att böja och sträcka knäleden försiktigt. För första gången kunde jag böja knät tillräckligt för att få runt vevarna. Tidigare har det inte gått alls.

Skakigt filmbevis:
(notera det muntert färgglada benet med en blandning av lila blodsutgjutelser och gult från tvätt med jodopax)

Med rehabhojen går det sämre.
Styrlagerbytet sket sig första varvet när det visade sig att det lager jag fått med på köpet inte satt ordentligt i ramen. LBS lyckades beställa ett nytt där kopparna sitter men då gick det snett igen. Det nya lagret bygger för mycket på höjden så gaffelröret räcker inte riktigt till :(.

Plan C är nu att korta styrhuvudet ett par mm så att styrlagrets översta "låsmutter" får lite gänga att ta i. Fortsättning följer.

I helgen ska det i alla fall tröstputsas lite på de bitar som trillat in till bygget (bromsar, vevar, brifters) så det kanske kommer nån liten bilduppdatering i så småningom. Det har ju varit lite tunt med sådana.

/Johan

Jag bifogar en bild på min Fondriest som lite rehab-inspiration ;)

Ska bli kul att följa ditt bygge!

Bilagor

• 20140906_170936.jpg
    20140906_170936.jpg
    203 KB · Besök: 107
Skruva äldre cyklar är en utmaning.
Strax dags att börja montera ihop min. Jag förväntar mig inte att det ska gå smärtfritt.

JockeB83 sa:

Kul! Riktigt stilig. Hur tycker du den är att cykla på?

desmo sa:
Skruva äldre cyklar är en utmaning.
Strax dags att börja montera ihop min. Jag förväntar mig inte att det ska gå smärtfritt.

Ja, det verkar som att saker som ska vara busenkla i teorin eller på Youtube kan ställa till det ganska mycket :)

För egen del blev det ett litet pysselpass idag.

RSX-vevar med 46t storklinga = knävänlig utväxling
delar1.jpg

Såhär har jag lärt mig på interwebben att reglagen ska sitta
delar2.jpg

I väntan på ram
delar3.jpg

Vevlager hittade jag inget lokalt så det är på ingång från de snälla tyskarna på Bike Components.

/Johan

Här händer det inte mycket. Ramen befinner sig fortfarande hos LBS. Tror det vilar nån sorts förbannesle över styrlagret :)

Med knät går det lite bättre. Träffade sjukgymnast häromdagen och fick lite övningar att köra hemma de närmaste veckorna innan vi börjar gymma. Han förordade även motionscykel utan belastning för att träna rörelseomfång och jobba ner svullnad i leden.

Jag tänkte att långsamt på lätt växel på platt mark ute är close enough så jag cyklade en försiktig liten sväng på Inbreden som lever kvar i väntan på att Fondriesten ska bli cykelbar (om den nu någonsin blir det). 4 km med ett snitt på 12 km/h.

Härligt att vara ute i alla fall:
Rehabrunda_20160617.jpg

/Johan

va e de för lbs du hittat igentligen tycker den där styrlagerhistorien verkar skum att de ska va så mycke problem

darkforce sa:
va e de för lbs du hittat igentligen tycker den där styrlagerhistorien verkar skum att de ska va så mycke problem

Nja, de har nog skött sig rätt bra ändå.Inte deras fel att lagret jag skickade med inte passade eller att styrröret var så kort att det blev problem med ersättningslagret som visade sig ha lite högre stack height än original.

Fick i alla fall besked innan stängning idag att det var MacGyver-fixat och att jag kan hämta ramen imorrn så förhoppnings kommer det äntligen lite riktiga byggbilder i helgen :)

/Johan

Äntlligen har jag det mesta hemma (inklusive ram, gaffel och fungerande styrlager). Tyvärr upptagen med annat idag men jag kunde inte låta bli att slänga på hjul och styre.

Och genast infann sig några frågor och funderingar:
1. Hur ska man tänka (eller hur tänker stilpolisen) kring vinkling av styre och placering av reglage. Jag har kikat runt lite och sett olika bud. Styrändar mot bakaxel, styrändar mot bakbroms etc. Reglageplacering med utgångspunkt antingen från överkant (mjuk övergång till hoods) eller bromshandtagets spets (vid tänkt linje från bocken).

2. Hur ska bakhjulet placeras i den horisontella dropouten? Längst bak eller? Men det kanske ger sig när man monterar och justerar bakväxeln.

3. Stammen är verkligen galet lång men jag tänkte vänta tills jag fått rull på cykeln med att skaffa en ny. Kanske kan jag i alla fall få ett hum om vad som kan passa.

4. Blir inte klok på sadelstolpsdiameter. Enligt googlande bör det vara 26,8 mm men när jag provade med en lånad som jag hade liggande kändes det ganska glappigt. Ska se om jag hittar en billig 27,0 att testa med.

5. Funderar på om jag ska dekalstrippa hjulen.

Trist källarbild pga ihållande regn i Uppsala idag:
Fondriest_med_hjul.jpg

Kommer säkert att dyka upp mer frågor efterhand.

/Johan

Senast ändrad:
Ja blir snyggare utan dekaler på hjulen. Börjar se bra ut! Styret sitter långt fram onekligen

JojjeM sa:
1. Hur ska man tänka (eller hur tänker stilpolisen) kring vinkling av styre och placering av reglage.

Det viktigaste, enl mig åtminstone, är att du helt struntar i stilpolisen
I stället bör man välja den vinkling av styret och placering av reglagen som både är bekvämast med händerna uppe på handtagen liksom med händerna i bocken.
Exempel på hur montering på ett vanligt styre kan se ut
c_6a2ee9ec56.png

Läs mer här: http://www.tour-magazin.de/service/werkstatt/schaltbremsgriffe-richtig-montieren/a1517.html

/Håkan

Bengt-re sa:
Ja blir snyggare utan dekaler på hjulen. Börjar se bra ut! Styret sitter långt fram onekligen

Ja, det lutar nog åt att klibborna ryker :)

HåkanC sa:
JojjeM sa:
1. Hur ska man tänka (eller hur tänker stilpolisen) kring vinkling av styre och placering av reglage.

Det viktigaste, enl mig åtminstone, är att du helt struntar i stilpolisen
I stället bör man välja den vinkling av styret och placering av reglagen som både är bekvämast med händerna uppe på handtagen liksom med händerna i bocken.
Exempel på hur montering på ett vanligt styre kan se ut

Läs mer här: http://www.tour-magazin.de/service/werkstatt/schaltbremsgriffe-richtig-montieren/a1517.html

/Håkan

Tack för input, även om att strunta i stilpolisen och gå efter komfort och funktion låter helt galet ;)
Blir till att labba lite innan lindan åker på.

/Johan

JojjeM sa:
Blir till att labba lite innan lindan åker på.
+1
Men om komforten är viktig så kan den höjas med en tjock styrlinda, eller åtminstone en med gel-kuddar under
Typ
fi’zi:k BAR:GEL
fizik_bar_gel_tape_kit.jpg

http://www.rosebikes.se/artikel/fizik-fizik-bargel-handlebar-tape/aid:116517

Rose säljer även endast gel-kuddar om du vill använda ngn annan styrlinda
https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-zonepax-sl-gel-pads/aid:117498
https://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-zonepax-anatomic/aid:379604

/Håkan

JojjeM sa:
JockeB83 sa:

/Johan

Ser att din börjar likna en cykel nu också, trevligt. Ska bli intressant att höra vad du tycker om din när den är klar.

Min är ett rejält hopkok av delar, allt från Shimano RSX till Dura Ace.
Den går mest till jobbet och lite "lördagkvällscykling" så jämförelsen med min riktiga cykel är kanske inte helt rättvis.

Det stora pluset är väl utseendet, det är ingen risk man stöter på en likadan och den är ju härligt retro i färgsättningen.
Tyvärr är ju även känslan i den rätt "retro", den är inte i närheten av att vara så snabb och stabil som en modern cykel, den känns även tyngre i sitt uppträdande(även om det inte skiljer mer än ca 1-1,5 kg mot min riktiga).

JockeB83 sa:
JojjeM sa:
JockeB83 sa:

/Johan

Ser att din börjar likna en cykel nu också, trevligt. Ska bli intressant att höra vad du tycker om din när den är klar.

Min är ett rejält hopkok av delar, allt från Shimano RSX till Dura Ace.
Den går mest till jobbet och lite "lördagkvällscykling" så jämförelsen med min riktiga cykel är kanske inte helt rättvis.

Det stora pluset är väl utseendet, det är ingen risk man stöter på en likadan och den är ju härligt retro i färgsättningen.
Tyvärr är ju även känslan i den rätt "retro", den är inte i närheten av att vara så snabb och stabil som en modern cykel, den känns även tyngre i sitt uppträdande(även om det inte skiljer mer än ca 1-1,5 kg mot min riktiga).

Intressant. Tack för rapport. Tur att jag inte har nån riktig lvg-hoj. Det kommer förhoppningsvis kännas roligare än att rulla asfalt med en MTB i alla fall.

/Johan

JojjeM sa:
Självklart ska underkant på styre vara horisontellt (mot bakbromsen) och spetsen på bromshandtagen vara på samma linje.

JojjeM sa:
2. Hur ska bakhjulet placeras i den horisontella dropouten? Längst bak eller? Men det kanske ger sig när man monterar och justerar bakväxeln.
Du ställer ställskruvarna i drop-lutsen så att växeln hamnar snyggt mot dreven.
[Tänk 'B-skruv'.]

JojjeM sa:
3. Stammen är verkligen galet lång men jag tänkte vänta tills jag fått rull på cykeln med att skaffa en ny. Kanske kan jag i alla fall få ett hum om vad som kan passa.
Och snygg :-)
Blir lite mer "normalt" om du sätter styret enligt ovan.

JojjeM sa:
4. Blir inte klok på sadelstolpsdiameter. Enligt googlande bör det vara 26,8 mm men när jag provade med en lånad som jag hade liggande kändes det ganska glappigt. Ska se om jag hittar en billig 27,0 att testa med.
Var glad. Det var väl så att ytterdiametern var fix och ju finare rör ju tunnare gods och ju större stolpe (och det var väl brukligt att dom fanns var 0.2-mm). Är det tvärstopp med 27.2 (som väl alla har hemma) så är det ju 27 som gäller.

JojjeM sa:
5. Funderar på om jag ska dekalstrippa hjulen.
Vore nog lämpligt som en början :-)
[Blanka med grälla dekaler är ju "rätt" utseendemässigt.]

IMHO :-)

Kalas emmer ;)

Testar vinkla ner styret lite till att börja med..
Angående 2:an så saknar jag tyvärr ställskruvarna till dropoutsen men hoppas att det går fint utan. Standard är väl att bakaxeln ska ligga något framför bakväxelns infästning.

/Johan

emmer sa:
Jag tror (N.B. tror N.B.) att det är vanlig M3.

Japp, det verkar stämma (googlade lite igår).

Har nu kört ett förmiddagspass och det går lite upp och lite ner.

Började med att ge mig på vevlagret efter att ha dubbelkollat hos Sheldon vilket håll gängorna går :)
Drivsidan var en baggis men mothållet på vänstersidan vägrade ta gängor rakt och snällt. Tog ett bra tag med fingertoppslirkande hit och dit, gängrensning och fettning innan jag fick in den rakt och vågade dra vidare. Nästan som att vevhuset inte var hundra procent runt.
1_bb.jpg

Till slut var det i alla fall på plats och sen var det en baggis att dra på vevarna
2_vevar.jpg

Även bakbromsen kom på plats utan protester
3_bakbroms.jpg

Fram tog det däremot stopp när det visade sig att "mutterröret" var för långt för entums gaffelrör så den bottnade mot framsidan. Vad säger expertisen? Dremla av röret en bit eller lägga ett par brickor?
4_frambromsproblem.jpg

To be continued...

/Johan

JojjeM sa:
Fram tog det däremot stopp när det visade sig att "mutterröret" var för långt för entums gaffelrör så den bottnade mot framsidan. Vad säger expertisen? Dremla av röret en bit eller lägga ett par brickor?
/Johan

Knepigt. Så är det på min också! Jag har inte funderat mer på det för stunden eftersom jag har andra bekymmer så jag låter dig lösa det! ;)

desmo sa:
Knepigt. Så är det på min också! Jag har inte funderat mer på det för stunden eftersom jag har andra bekymmer så jag låter dig lösa det! ;)

Det blev brickvarianten. Fult men funkis (hoppas jag). Bromsen sitter stadigt i alla fall.
5_frambromsmonterad.jpg

Hade även flyt med interna dragningen till bakbromsen som inte bråkade ett skvatt.
6_bakbromsklar.jpg

/Johan

Kul projekt

Jag rehabbade mitt korsband på MTB i Hellas 01-02. Det var dock säsongen efter operationen.

Tillbaka
Topp