Stadig midjeväska med plats för vattenflaska

Makten

Aktiv medlem
Det här med ryggsäck vill man ju helst slippa, men bara en vattenflaska på hojen räcker helt enkelt inte när det är varmt. Därför skulle jag vilja ha en midjeväska med plats för vattenflaska. Den behöver i övrigt inte vara särskilt stor. Plats för pump, slang och lite andra förnödenheter räcker långt. Idag har jag en jätteenkel väska från Stadium som fyller behoven för stökig stigcykling kring 20 km per tur, utom det där med vatten. Lite bredare rem och högre kvalitet skulle dock inte skada.

Vad säger panelen?

Triathlonställ bakom sadeln. Men vill du promt ha ett midjebälte finns massor av bälten för löpning av den här typen:
4885nb-nathan-triangle-hydration-belt-and-bottle-15059.jpg

eketjall sa:
Triathlonställ bakom sadeln. Men vill du promt ha ett midjebälte finns massor av bälten för löpning av den här typen:

Bakom sadeln funkar tyvärr inte med sänkstolpe. Och jag tror att löparbältena har lite väl lite plats för grunkor. En pump (i alla fall min) är ganska lång, och så vill man kunna knöla ner en tunn vindjacka och så.
Men ja, löparprylar kanske är värt att kolla in ändå:-) Behöver ju inte vara cykelspecifikt för fem öre, bara det funkar.

Jag skulle rekommendera någon schysst cykeltröja, det går alldeles utmärkt att stoppa ner vattenflaskor i ryggfickorna.

Makten sa:
eketjall sa:

Bakom sadeln funkar tyvärr inte med sänkstolpe. Och jag tror att löparbältena har lite väl lite plats för grunkor. En pump (i alla fall min) är ganska lång, och så vill man kunna knöla ner en tunn vindjacka och så.
Men ja, löparprylar kanske är värt att kolla in ändå:-) Behöver ju inte vara cykelspecifikt för fem öre, bara det funkar.
Missade detaljen att det var sån där måntenbajk.
Då lär inte ställ bakom sadeln funka något vidare oavsett stolpe.

Lulle sa:
Jag skulle rekommendera någon schysst cykeltröja, det går alldeles utmärkt att stoppa ner vattenflaskor i ryggfickorna.

Jo, ja, men det funkar inte om man vill ha med sig lite andra saker också. Sen vantrivs jag svårt i tajta kläder, vilket cykeltröjor brukar vara;-)

eketjall sa:
Missade detaljen att det var sån där måntenbajk.

Det är ett måntenbajkforum, för tusan hakar! :-))

PinHead sa:
Själv tycket jag en camelbak är svårslaget. Bara en sån sak som slippa fippla med flaskor i stöket.

Absolut; en stor påse vatten löser alla problem. Men nu vill jag bort från det eftersom det är så oändligt skönt utan ryggsäck. Med en 0,75-litersflarra på cykeln och en nätt midjeväska klarar jag mig långt, men vattnet räcker inte om det är varmt. Därav frågeställningen:-)

Förutom att mans åg ut som en idiot med bältet utanpå tröjan så kan det väl vara vettigt.

Norröna har någon hyfsat smidig midjeväska också. Såg en på addnature när jag var där sist.

Senast ändrad:
cykla där det finns naturliga vattenkällor eller fyll på medans du tar din lunch panini :)
men seriöst, det är lite trixigt med vatten, jag kör en sån där northface löprygga med plats för 2 cykelflaskor på sidorna, sitter sjukt bra och går att ta av och på flaskorna under färd. blir 2 liter totalt eller 2000 m klättring i 30 grader :)

Tack för alla tips! Jag vill nog hellre ha flaska (en räcker när jag kan ha en på hojen) än påse. Behöver jag mycket vatten och prylar kan jag lika gärna köra med rygga.
Det är lite svårt att avgöra storleken på litermåttet. Den behöver verkligen inte vara stor, men samtidigt måste det få plats en relativt lång pump. Kanske finns nån med pumpfäste på utsidan?

Att förlita sig på möjligheter att fylla på vatten funkar tyvärr inte. Häromkring (Hellas) finns visserligen en fin källa ganska centralt placerad, men det är ju inte alltid man vill cykla förbi där.

Det bästa är nog att försöka hitta nån butik där man kan klämma och känna. Får gräva runt lite:-)

I Dakine-väskan får jag plats med pump (leyzne ca 15cm), slang, multiverktyg, däckjärn, telefon och lite småprylar (kreditkort, växelöra typ)..

Jag har en gammal Marmot Walkabout som jag cyklat lite med, tycker det funkar sådär när det blir mer tekniskt. Antingen får man spänna åt den så hårt att andningen störs eller så hoppar den upp och ner när man t ex bunny-hoppar. Möjligt att den typen Aron tipsar om med axelremmar funkar bättre men annars tror jag en välventilerad ryggsäck är vettigare. Själv kör jag med flaskställ på cykeln, funkar utmärkt :)

marmot.jpg

richardo sa:
I Dakine-väskan får jag plats med pump (leyzne ca 15cm), slang, multiverktyg, däckjärn, telefon och lite småprylar (kreditkort, växelöra typ)..

Min pump är nog ungefär 25 cm (värdelöst flöde i små pumpar) och den går med nöd och näppe ner i min befintliga väska. En lite otrevlig sak är att det nog inte är så skönt att ramla på den:-/ I övrigt är det ungefär de prylar du nämner som jag vill kunna ta med mig, plus en minimal vindjacka som går att knöla ihop till en boll.

skier sa:
Jag har en gammal Marmot Walkabout som jag cyklat lite med, tycker det funkar sådär när det blir mer tekniskt. Antingen får man spänna åt den så hårt att andningen störs eller så hoppar den upp och ner när man t ex bunny-hoppar.

Kanske beror på att den är rätt stor? Det är ytterst sällan när jag hojar som jag känner att väskan rör sig, och då har jag den ändå rätt löst, plus att midjeremmen är väldigt sladdrig (vilket jag gärna kommer ifrån). Kanske blir värre med en tung flarra i och för sig.

Jag har en gammal Marmot Walkabout som jag cyklat lite med, tycker det funkar sådär när det blir mer tekniskt. Antingen får man spänna åt den så hårt att andningen störs eller så hoppar den upp och ner när man t ex bunny-hoppar.[/quote]

Kanske beror på att den är rätt stor? Det är ytterst sällan när jag hojar som jag känner att väskan rör sig, och då har jag den ändå rätt löst, plus att midjeremmen är väldigt sladdrig (vilket jag gärna kommer ifrån). Kanske blir värre med en tung flarra i och för sig.[/quote]

Jo, det är den ju, men det är mest vikten från flaskan som gör att den rör sig, med bara lite förstärkningsplagg är det inga problem. Mindre väska tycker inte jag är speciellt meningsfullt, då räcker ryggfickorna på tröjan lika bra.

Nackdelarna med ryggfickor:

1. De finns inte på de tröjor de flesta vill ha när de kör stig.
2. De(tröjorna) sitter inte tillräckligt tight för att motverka att en full 75cl flaska inte slänger runt som om man dansade hambo när det skumpar på
3. Sitter de(tröjorna) tillräckligt tight för att motverka flaskskump vid stökig cykling kan man inte andas.

Luthman Photography sa:

2. De(tröjorna) sitter inte tillräckligt tight för att motverka att en full 75cl flaska inte slänger runt som om man dansade hambo när det skumpar på
3. Sitter de(tröjorna) tillräckligt tight för att motverka flaskskump vid stökig cykling kan man inte andas.

1. det är därför det finns ungefär 1000 olika varianter av ryggsäckar för de som av ngn anledning inte trivs i cykeltröja.
2. det är därför det finns flaskställ på cykeln, grym uppfinning
3. Jag har haft rätt många (och rätt tighta) cykeltröjor de senaste 20 åren, men svårt att andas?

Till TS tycker jag nog en sån flaskhållare/midjebälte som i andra trådposten verkar vettigast om TS absolut inte vill ha ryggsäck. Större midjeväskor tycker jag iaf inte fungerar när det är stökigt.

skier sa:
1. det är därför det finns ungefär 1000 olika varianter av ryggsäckar för de som av ngn anledning inte trivs i cykeltröja.
3. Jag har haft rätt många (och rätt tighta) cykeltröjor de senaste 20 åren, men svårt att andas?

Till TS tycker jag nog en sån flaskhållare/midjebälte som i andra trådposten verkar vettigast om TS absolut inte vill ha ryggsäck. Större midjeväskor tycker jag iaf inte fungerar när det är stökigt.

Ytterst få heldämpade cyklar har plats för mer än en flaska, vilket inte räcker för intensiv cykling i några timmar. Ryggsäck är ofta onödigt stort och är varmt och obekvämt. Dessutom kommer tyngdpunkten högt upp vilket är ofördelaktigt. Cykeltröjor kommer inte på fråga. Jag vill ha något som sitter luftigt och bekvämt.

Jag har som sagt en ryggsäck om jag måste ha med mig skitmycket vatten (får plats med 3 liter) och/eller fler plagg för längre turer. Så midjeväskan är för 2-3 timmar max i närmiljö där man bara behöver det nödvändigaste:-) Den jag har fungerar när det är stökigt trots att den är väldigt flimsig, men då cyklar jag dels ganska följsamt och dels håller jag inte på och droppar till platt och dylika övningar. Så, bara midjebältet är vettigt utformat så borde det funka med en halv liter vatten där bak.

Har du funderat på någon slags väska/fäste för styret? Möjligtvis att cykeln blir framtung om man nu märker det. Själv skulle jag tycka att en vattenflaska, pump, slang och verktyg i en midjeväska var lika obekvämt och i vägen som en ryggsäck.

Jag har tagit bort flaskhållarna och slutat med camelback. Enklast och smidigast är helt enkelt att bara kasta ner två vattenflaskor i den minimala ryggan (ja, en flaska är för lite). Tycker det är charmigt med folk som hetsar om 50 gram mindre vikt på cykeldelar och sen hänger på 1,5 kg vatten direkt på ramen :-D

skier sa:
Luthman Photography sa:

En cykeltröja som kan hålla en flaska stilla mot kroppen när man pucklar på som värst måste ju sitta som en jäkla hajdräkt. Jag har cykeltröjor med fickor som funkar att ha flaska i om jag kör asfalt, men inte i skogen.

Hade du läst noga hade du noterat att TS redan har en flaska i dlaskställ men vill ha en till.

Sluta tramsa och fokusera på mina behov istället. !ag vill också gå ner mig i fanny-pack-träsket med motiveringen att jag vill kunna använda nackkrage tillsammans med min DH i alper. Samtidigt behöver jag vatten och lite verktyg. Det är dåligt med flaskhållare på DHn...

jofahjalm sa:
Sluta tramsa och fokusera på mina behov istället.

Haha! På vilket sätt tycker du att jag inte gör det? :-) Att bara erkänna att man vill ha en av de töntigaste prylar som finns, är väl just det?

--------

Ni som tvivlar borde prova faktiskt. När jag cyklar med midjeväska så känner jag inte ens att den finns där. Det är som att cykla helt utan väska. En rygga är nåt helt annat, även om man har ungefär samma saker i den. Obekväma axelremmar, den slänger och dänger, för att inte tala om att det blir väldigt svettigt på ryggen trots att min rygga är ganska liten. Det är en enorm frihetskänsla att cykla utan väska, och jag kan inte tänka mig nåt vettigare sätt att komma i närheten av det, än att använda just en fannypack. Att man sen ser ut som en idiot skiter jag högaktningsfullt i. :-)

Tillbaka
Topp