Stadig midjeväska med plats för vattenflaska

fashion-fanny_pack-pack-packing-baggage-pocket-ggm090922_low.jpg

kom på att jag hade en väska hemma, använder den över axeln när jag reser med kamera och vatten mm.
http://www.arcteryx.com/product.aspx?language=EN&model=Maka-2-Waistpack

har inte hojat med den än men den sitter faktiskt bra över midjan, frågan är om den flärpar upp om man hoppar med hojen. jag lyckades trycka i 2 st cykelflaskor i den nu, precis att det går, då får man plats med minikit (inte slang) i ytterfacket också.

hur går det med fanny pack gänget? jag har testat arcteryxen nu både med vad gäller am hojning i skogen och på platten med bockstyre, kan konstatera att den funkar för xc men inte om man vill poppa hopp, då slår den i mot arslet... fixar man en rem a´la flytväst som går via skrevet lär den ju sitta men vet inte hur skönt det är haha.
gillar den skarpt på platten dock, väldigt bra och minimal rem som inte blir svettig, mycket bättre viktmässigt än att ha grejer uppe i sadelstolpen som pajar cykelns tyngdpunkt.

konken sa:
hur går det med fanny pack gänget?

Dåligt! Har inte orkat sondera marknaden ordentligt än, men det lutar åt en lite större med inbyggd påse faktiskt. Då kan jag köra den lätta som jag redan har, när jag inte behöver så mycket vatten. Behöver jag ännu mer så har jag ryggan.
Risken är väl att en större kommer kännas nästan som en rygga, men viss skillnad borde det ändå vara att slippa axelremmar.

Sen har jag lite svårt att avgöra hur stora väskorna är utifrån litermått och bilder. Camelbak Palos 4 LR ser dock bra ut: http://www.camelbak.com/en/International/Sports-Recreation/Packs/Palos-4-LR.aspx
Jag tänkte mig att en redig väska med styva och breda remmar dessutom sitter bättre i stöket, så det kanske bara är bra att den är lite biffigare.

Edit: Bra att jag blev påmind i alla fall, för nu har jag beställt en sån Camelbak Palos:-) Återkommer med recension så fort jag provat! Torde väl bli framåt nästa helg.

Senast ändrad:
Jag använder Palos 4 LR och kan rapportera att den fungerar helt ok i stök om man inte tokfyller blåsan, då blir den lite flängig. Den rymmer en liten pump, slang, och några små verktyg samt en tunn jacka sen är det knökfullt.

Nu har jag provat Camelbak Palos 4 LR och är mycket nöjd. Den är precis lagom stor för att rymma det jag vill ha med mig, nämligen en slang och kompaktkamera (vilka får plats i respektive sidofack på början av midjeremmen), min ganska stora pump, en tunn vindjacka + tunna handskar, verktyg, nycklar och sist men inte minst en stor chokladkaka:-)
Det är liiiite knöligt att få ner vattenpåsen om man fyller den ordentligt, så det är nog rimligt att hålla sig till ~1 liter och sen komplettera med en flaska på ramen om man vill ha med mer än så.
Den enda nackdelen jag funnit är att man måste dra åt remmen en smula när man druckit en del vatten, eftersom det gör att väskan sitter lite slappare. Men eftersom man ändå oftast stannar när man dricker, så bör det bara vara en vanesak att dra åt lite samtidigt.

Låter bra det där! Om du landar på väskan, då borde vattnet skydda lite grann också va, mot innehållet i väskan alltså?

mikipedia_ sa:
Kul atr du är nöjd! Kan man få en rumpselfie med väskan??

Nja, jag är inte mycket för selfies;-) Kan dock intyga att den är ganska ful, men det gör mig inget.

Kan man inte fylla blåsan när den är i väskan?

Kanske. Risken är ju att man dräller ner hela väskan då bara.

konken sa:
Låter bra det där! Om du landar på väskan, då borde vattnet skydda lite grann också va, mot innehållet i väskan alltså?

Mycket möjligt! Pumpen ligger dock längst ner under påsen, och den är nog det värsta att landa på. Så man får låta bli att vurpa helt enkelt;-) Lyckligtvis kraschar jag väldigt sällan, och händer det så brukar det vara i låg fart.

Makten sa:
Nu har jag provat Camelbak Palos 4 LR och är mycket nöjd. Den är precis lagom stor för att rymma det jag vill ha med mig, nämligen en slang och kompaktkamera (vilka får plats i respektive sidofack på början av midjeremmen), min ganska stora pump, en tunn vindjacka + tunna handskar, verktyg, nycklar och sist men inte minst en stor chokladkaka:-)
Det är liiiite knöligt att få ner vattenpåsen om man fyller den ordentligt, så det är nog rimligt att hålla sig till ~1 liter och sen komplettera med en flaska på ramen om man vill ha med mer än så.
Den enda nackdelen jag funnit är att man måste dra åt remmen en smula när man druckit en del vatten, eftersom det gör att väskan sitter lite slappare. Men eftersom man ändå oftast stannar när man dricker, så bör det bara vara en vanesak att dra åt lite samtidigt.

Hur gör du med alla tjejer som kommer trängas runt dig?

;)

Näedå, bra att du hittade något som funkade för det lät som ett knepigt problem i början.

Jag kan varmt rekommendera Race Face Stashtank ( som var på några bilder på sid 1). Den ser varm ut men det är den verkligen inte. Man får med en hel del i fickorna också:)

/Robin

Tillbaka
Topp