Vilket är bästa bromslösningen (var: vevlagret/vevlagerstandarden) utifrån ett cykla-jorden-runt-perspektiv?

desmo

Aktiv medlem
Vilket är bästa bromslösningen (var: vevlagret/vevlagerstandarden) utifrån ett cykla-jorden-runt-perspektiv?
Hej!

Vilket vevlager skulle ni använda om ni skulle cykla jorden runt?
Ska man välja ett som "håller för evigt" eller ett som man förhoppningsvis hittar reservdelar till när det pajar?
Är det 68mm BSA som är enda rimliga standarden för äventyr?

Ett SKF med fyrkant/octalink och hoppas det håller?
Eller kanske Shimano Hollowtech och lägga ett eller två nya lager i packningen?

Hur skulle ni tänka och välja?
Och vilket vevparti/klingor skulle ni montera på lagret?

Edit: Bytte fokus mot bromsar.

Senast ändrad:
Ska du hoja i mellanöstern torde ISIS vara det bästa.

JLarsson sa:
Ska du hoja i mellanöstern torde ISIS vara det bästa.

kaboom-tisch :-)

68mm BSA kör jag på med 24-mm axel. Sen hänger det på hur långa stunder du planerar att vara från civilisationen. En uppsättning reservlager borde räcka för att ta sig till nånstans där det går att få tag i nya.

SKF med fyrkantsaxel och BSA gänga alla gånger. 10 000 mils garanti. "Fit-and-forget"

bsandborgh sa:
SKF med fyrkantsaxel och BSA gänga alla gånger. 10 000 mils garanti. "Fit-and-forget"

Ja, SKF är ett säkert kort.

Jag har till och med haft ett SKF-lager av ISIS-standard som höll.

Det finns väl två aspekter i detta:

Den ena är vilken kombination som kan anses vara absolut mest driftsäker. Det finns en del som talar för att bsandborghs rekommendation är riktig här.

Den andra aspekten är vilken standard man enklast får tag i reservdelar till OM något skulle gå sönder. Att ramen bör vara byggd för 68mm BSA torde vara oomtvistligt. Men vad gäller själva komponenterna kan man misstänka att Shimano Hollowtech vevlager/vevparti är vanligare än fyrkant hos cykelhandlare runt om i världen, iallafall om man vill ha reservdelar av någorlunda kvalitet. Ett Ultegra eller Dura-Ace-lager är alls inte dåligt och går nog att uppbringa på de flesta platser, likaså matchande vevparti.

Jag hade kört Hollowtech II och packat ner ett par extra lager utifall att. De är väger ingenting och tar inget utrymme att packa ner.

Men om man hittar en cykelhandlare som har lämpliga vevar att sälja har hen säkert även matchande lager. Min tanke var att man ska ha grejor som håller och därmed minimerar risken för att man ska behöva några reservdelar.

BSA torde vara det enda valet om du ska passera genom gamla brittiska imperiet och dess (forna) kolonialstater.

BSA med fyrkantsaxel (JIS!) finns väl i varenda konsumaffär runt hela jorden.
Så det borde vara det som är enklast att hitta (även om man kanske får hanka sig fram en femtio mil på en skitversion).
Har man sen en vev som använder "normala" axellängder (110/123) så borde det vara så idiotsäkert som möjligt.

Så sammanfattningsvis:
BSA 68mm.
SKF Fyrkantsaxel om man hoppas det ska hålla hela vägen.
24mm Hollowtech om man är beredd att byta/ta med reservdelar.

Hur skulle ni göra med bromsar där man kan ha ett liknande resonemang?

- Canti/V-broms som är beprövade där man kan hitta nya belägg överallt.
eller
- Skivbroms där man riskerar att stå med sne skiva och inte hitta nya belägg (ta med själv i reserv). Och vågar man passera 50-skyltarna med hydrauliska bromsar?

Jag funderade på det i anledning av denna tråd. Jag skulle välja mekaniska skivbromsar på en ram som även var försedd med cantipinnar. Ett par cantisar kan man ju ha med sig. Hjulen skulle ha fälgar för fälgbroms.
Skivbromsars fördelar:
Bättre bromsförmåga i alla väder
Inget fälgslitage
Okänsliga för skeva fälgar
Man kan använda flera olika fälg och däckskombinationer om man är tvingad till nödlösningar i obygden.
Om en av skivbromsarna går sönder ser man till att den fungerande sitter fram.

Nu väntar jag bara på att fixie-förespråkarna ska dyka upp i denna tråd ... ;-)

Jag kör Hollowtech 2 på min bikepacking hoj för att jag kan skruva loss vevpartiet utan specialverktyg, räddade mig i julas i Spanien när jag drog sönder pedal gängorna på flygplatsen och cykelaffärens mekaniker var sjuk. Däremot så skulle jag inte lita på att hitta Hollowtech 2 utanför Europa och Nord Amerika annat än i större städer. Lars Bengtsson (Lostcyclist) har skrivtt lite om när han fick ett vevlager med plastgängor inbankat i sin ram i Afrika för det var allt han hittade. Tror det pajade igen i Ryssland för bara ett litet tag sen och han hade strul att hitta nytt. Fyrkantsaxel hade varit mitt första val om du inte vill släpa på egna reservdelar.

Skivbromsar med canti back-up hade helt klart varit mitt första handsval men finns det så många ramar som klarar det? Min Kona Sutra hade det på framgaffeln men inte bak. De nyare modellerna saknar det helt. En annan "kul" berättelse http://www.bikepacking.com/plog/team-rwanda/

Vart ska du cykla?

edvin_m sa:

Till och från jobbet. Men för att hålla drömmarna vid liv behövs lite näring.
Kanske bygger jag en jorden-runt-cykel i vinter om drömmarna håller på att försvinna. Skönt att ha en cykel som kan ta en jorden runt utifall man har en dålig dag på jobbet och vill ta sig ur ekorrhjulet..
Så hypotetiska frågeställningar än så länge.

desmo sa:
edvin_m sa:

Till och från jobbet. Men för att hålla drömmarna vid liv behövs lite näring.
Kanske bygger jag en jorden-runt-cykel i vinter om drömmarna håller på att försvinna. Skönt att ha en cykel som kan ta en jorden runt utifall man har en dålig dag på jobbet och vill ta sig ur ekorrhjulet..
Så hypotetiska frågeställningar än så länge.

Härlig inställning!
Tyvärr vet jag bara vad som hpller till och från jobbet och inte ute i riktiga världen så jag kan inte bidra i övrigt.

edvin_m sa:
Skivbromsar med canti back-up hade helt klart varit mitt första handsval men finns det så många ramar som klarar det?

Nu tänkte jag så att man ringer ju så klart till sin favoritrambyggare och beställer den optimala ramen (med skräddarsydda pakethållare).

bsandborgh sa:
edvin_m sa:
Skivbromsar med canti back-up hade helt klart varit mitt första handsval men finns det så många ramar som klarar det?

Nu tänkte jag så att man ringer ju så klart till sin favoritrambyggare och beställer den optimala ramen (med skräddarsydda pakethållare).

Hmm, jag har inte direkt nån favoritrambyggare.... får väl ringa till din då :)

Påminner mig om tråden med hon som cyklade i afrika och hade blivit rekommenderad Zipphjul, och sen blev förvånad när hon fick problem med sprickor..

Mitt förstahandsval var ju en Cervelo Rca med Pressfit, SRAM eTap, Zipp 808 men jag ska kanske tänka om då...

Så inga större invändningar på området bromsar heller. Bra. Mekaniska skivbromsar ligger nog närmast till hands för min del. De ramar jag funderat på är för enbart skivbroms.

Nu har jag inga mer frågor för stunden. Kan länka in de ramar jag kikat på. Om någon vill fylla på så varsegod!
Soma Wolverine: http://www.somafab.com/archives/product/wolverine
Specialized Awol: https://specialized.com/se/en/bikes/adventure/awol
Cotic Escapade: http://www.cotic.co.uk/product/new_escapade
Brothers Kepler: http://www.brothercycles.com/shop/kepler-disc-sunset/

Senast ändrad:
Det här är en bild från hennes blogg, hon kanske valde en annan väg än Mike..:

filename=highway_to_hell.jpg

Här är tråden f.ö. http://happyride.se/forum/read.php/1/1071016

jomper sa:
Påminner mig om tråden med hon som cyklade i afrika och hade blivit rekommenderad Zipphjul, och sen blev förvånad när hon fick problem med sprickor..

Tjena!

Dom sprack, men hon körde ju faktiskt hela vägen på dom fast hon fick andra hjul levererade.. Förörvrigt har jag nog aldrig startat en tråd där det hatats så hejdlöst.. Både på Anna och Etiopiska barn..

Sitter och tänker, och funderar, som alltid, på att rymma.

Kolfiberhjul? Känns direkt olämpliga för världscyklling. Eller? Antingen går de sönder, eller håller. Precis som alu-hjul. Eller tänker jag fel där? Inom mtb finns ju inga betänkligheter längre. För ett skadat alu-hjul är väl lika mycket skrot som ett skadat kolfiberhjul?

desmo sa:
Sitter och tänker, och funderar, som alltid, på att rymma.

Kolfiberhjul? Känns direkt olämpliga för världscyklling. Eller? Antingen går de sönder, eller håller. Precis som alu-hjul. Eller tänker jag fel där? Inom mtb finns ju inga betänkligheter längre. För ett skadat alu-hjul är väl lika mycket skrot som ett skadat kolfiberhjul?

Nää, fälgen är inte viktigaste, det är hela hjulet: fälg, ekrar, nipplar, nav, vilka broms och vem byggde hjulet.
Min ena världcykel har Ryde Sputnik 26" heavy duty välgar med 36 Sapim Race dubble butted RVS ekrar, Sapim Polyax nipplar, hydrauliska Magura och är handbyggt i en känd världcykelbutik.
Min andra har Surly Marge Lite fathjul med mekaniska skivbromsar för en fatbike är ju den enda riktiga världcykel som finns på jordklotet. Oavsett väder, årstid, land .. den vill ride! And you’ll ride places you never thought you’d be able to pedal a bike. ? Dessutom kan den bära otroligt mycket vikt, så 20liter vatten, 25kg mat, kampgrejer plus alla elprylar man nuförtiden inte utan kan leva är ingen längre ett problem :)

Tillbaka
Topp