Cykling och turtips kring Gardasjön sökes.

fredrick

Aktiv medlem
Hej.
Varit kring Garda och cyklat lvg ett fåtal pass för många år sedan vilket var en dröm bara det, denna semester åker både lvg samt mtb med ner i flera veckor.
Så nu söker jag tips på fina stigningar och rutter på både lvg och mtb uppskattas mycket.

Är intresserad av härlig flowig vacker cykling på mtb, inget krav på svårighet nära döden, då jag helst inte håller mig nära dödsstup.
Gärna långa fina stigningar och platser jag bara måste besöka
Kommer att bo i Torbole, norr om sjön.

Intressanta andra platser att besöka på vilodagar eller om regnet kommer, uppskattas också.
(Ej vingårdar)

Har sökt runt på forumet utan framgång.

Cykelbutikerna i Riva Del Garda har shuttles upp i bergen minst ett par gånger varje dag, va där en dag innan och boka plats. Vi blev en dag uppkörda på ett av bergen, sen magisk fin cykling utför i över 2h. Lite läskiga vägar i början, men helt klart värt det. En bild från den dagen.

DSC08561.jpg

Senast ändrad:
För lvg kan du köra Prati di Nago med start fr Torbole. Rätt tuff stigning på 13 km med 10% snittlutning. Vill du totalkvadda benen kan du testa Punta Veleno med start en bit söderut längs östra sidan.

Att vara vid norra änden av Gardasjön med mtb och inte cykla uppför Ponale är ju ganska konstigt. Klassiskt, vackert och ett måste. Googla ponale.

En lång, fin och i vissa delar krävande variant är den upp mot Monte Rochetta (tror jag bergstoppen heter). Har gjort den ett par gånger, och mellanlandar vi i området i sommar lär jag göra det igen.
https://www.strava.com/activities/75275576

Sedan finns det varianter att vika av mot Lago di Ledro som blir lite snällare och en lugn och vacker omgivning vid den sjön. Om man vill kan man som jag sätta vidare sikte därifrån upp mot Cima Oro (Även här inte helt 100% säker på bergstoppen namn) och då får man cykla uppför på riktigt allvar.
https://www.strava.com/activities/355268495

Senast ändrad:
Tack för all info. Får läsa på lite och ta mig ut i dagarna. Ponale testade jag för 2 år sedan, fint!

Cyklade Stelviopasset idag på vägen ner till Garda.
Det var alldeles förträffligt jobbigt, 36-klinga fram var inte perfekt för 102 kg cyklist. ?

fredrick sa:
Tack för all info. Får läsa på lite och ta mig ut i dagarna. Ponale testade jag för 2 år sedan, fint!

Det var alldeles förträffligt jobbigt, 36-klinga fram var inte perfekt för 102 kg cyklist. ?

Ok, fattade för att du bara hade cyklat lvg där tidigare?
Vilken vidare sträcka tog du när du gjorde ponale?

Tar ev sikte på Stelvio på väg hem om ca tre veckor. Har du ngn logg eller beskrivning av sträckan?

JPL sa:
fredrick sa:

Ok, fattade för att du bara hade cyklat lvg där tidigare?
Vilken vidare sträcka tog du när du gjorde ponale?

Tar ev sikte på Stelvio på väg hem om ca tre veckor. Har du ngn logg eller beskrivning av sträckan?
Jo. Det var halv sanning, lånade min brors mtb och cyklade upp "utanpå berget" en gång. Vet ej exakt namn men det blev upp till någon rätt enkelt topp. Jag höll höger upp genom en liten by. Om det tipsar om vart jag hamnade?

Är du tung som jag och vill hålla kring 10 km/h i snitt så rekommenderar jag 34 fram och 28 bak eller t o m 32 bak :)
Är du född i en klättrarkropp så är det bara att köra oavsett utväxling.
Annars är det bara att njuta.
Enda tipsen du behöver är, lätta växlar samt starta i Prato. Kommer att bli kanonbra!

Min erfarenhet av Garda är att de verkar ha en brantare vägstandard än på andra ställen. Jag har hojat i provance, spanien, cypern mm. Men aldrig har jag råkat ut för så branta stigningar som i Garda.

Cyklat hela östra sidan och visst är det smalt och inte mycket vägren men italienarna cyklar där och trafiken visar respekt. Bättre än en svensk 70 eller 90 väg.

Västsidan är väl en del tunnlar och smalt. Har för mig att det var uppe i någon tråd tidigare och minns jag rätt var det tämligen olika bud kring lämpligheten att cykla där.

Tack GoranS och Konkret, summerar jag era inlägg så tar jag det som att det går alldeles utmärkt, om jag är försiktig.

En fråga till, Strada della Forra, kul och härlig att cykla eller bara tråkig eller farlig?
Har svårt att hitta denna på mina kartor samt google, inte heller hittar jag ett Stravasegment att ladda in i min dator.
Help! :)

Hej Gardakunniga!

Fråga 1) Går det att på något kul vis cykla mtb mellan Molvenosjön och Gardasjön?
Har hört rykten om att det skall finnas en rutt där emellan.

Fråga 2) Tour of the Alps passerar genom Torbole och går vidare upp till skidsystemet Mt Bondone, är det någon som vet mer exakt vilken väg de cyklar?
Jag vill testa att cykla samma väg. :)

Jag och sambon kom hem för en vecka sedan från 2veckors cykling i Italien.
Tjejen är väldigt nybörjare när det kommer till cykling(och alla annan form av idrott/sport också)
Vi cyklade runt Gardasjön som en heldagstur(strax under 15mil). Vi utgick från Simrione och körde den västliga sidan norrut.
Ett vad jag tycker är ett måste är BRA baklampa, det är jäkligt mörk i tunnlarna så bra om man syns.
Det var ganska trafikerat och till en början var det lite obehagligt för sambon men hon vande sig.
Som någon skrev ovan så är bilister där nere mer toleranta mot cyklister än här uppe.
Vi han även med 2st Tävlingar i Feltre(24h och ett Grand Fondo) och även stigningen Prato-Stelvio som inte rekommenderas för nybörjare(Tur att jag hade stark puttarm:)

Nej, det är klart, 25 km med i det närmaste konstant motlut och över 8% snittlutning från Trafoi (dvs sista 17 km) kan förstås anses som en rätt tuff nybörjarkurs. Å andra sidan är den fin och innehåller i alla fall inte några tokbranta partier.

I fjol stannade vi till och cyklade Stelvio på väg med bilen till Gardasjön, vilken klättring borde jag testa i år?

Gärna något åt det episka hållet - tänk bucketlist.
Geografiskt relativt nära Garda eller "på vägen" emot Garda uppskattas.

Bland det vackraste jag cyklat, är Crocedomini från Breno, vidare grusvägen till Maniva, och sedan den lilla grusvägen vidare som kommer ut vid Anfo.

Helt otroligt vacker cykling på bergskammen. Bra matmöjligheter i diverse rifugios. Grusvägarna är nog funkis för lvg om det inte är blött, jag hade touringcykel. Osäker på om jag gjort en RR av det hela. Men fantastiskt var det.

https://goo.gl/maps/oXDYuHu9Gdm

Senast ändrad:
Gavia är en som ligger på min bucket list. Zoncolan är en annan. Den senare är dock vad jag förstått inte speciellt vacker utan det är mer för dess historia och utmaningen som jag är intresserad av den.

Den ser onekligen häftig ut. Dock skulle jag nog hellre gå den än cykla och med racer skulle jag aldrig i livet ge mig på den.

Är det ett verkligt förbud eller ett "italienskt förbud", d.v.s. officiellt sett förbjudet men i praktiken så är det ingen som bryr sig om det?

För fina vyer kan Rifugio Auronzo vid Tre Cime di Lavaredo rekommenderas. Parkerar man i Toblach kan man köra söderut och antingen åka över Passo Cimabanche ner till Cortina och därifrån klättra upp via Passo Tre Croci och förbi den vackra Lago di Misurina eller så tar man av österut innan Passo Cimabanche och tar "raka" vägen upp. Om man tar den raka vägen rekommenderar jag att man åker ner till Lago di Misurina (bara något hundratal meter extra).

Senast ändrad:
Det stod ganska mycket om cykelförbudet i gallerian i Bike för flera år sedan, så jag tror att det är ett ganska vasst förbud.

Det är nog inte så värst svårt att dö om man kör dumt och oförsiktigt där, så på det sättet är det nog vettigt. Men att promenadcykla igenom på en touringcykel borde ju gå att göra säkert :F

Från bägge hållen? Jag trodde det var en col-du-sac, åtminstone om man ska hålla sig till asfaltscykling.

fredrick sa:
I fjol stannade vi till och cyklade Stelvio på väg med bilen till Gardasjön, vilken klättring borde jag testa i år?

Gärna något åt det episka hållet - tänk bucketlist.
Geografiskt relativt nära Garda eller "på vägen" emot Garda uppskattas.

Episk och namnkänd som klättring vet jag inte, men krävande och över 1000 hm, vackert och grym cykling såväl klättring och som i mitt fall att ta samma väg tillbaka. Se tråden via länken och så min sista tur upp till Santa Barbara. (Kolla inte tempot via Strava-länken, jag tog många raster på vägen upp för att fota.)

https://happyride.se/forum/read.php/1/3002743/3002743#msg-3002743

Senast ändrad:
Konkret sa:
GoranS sa:
Vill du kunna skryta med att ha cyklat den högsta asfalterade vägen i Alperna kan du från Sölden cykla upp Ötztaler/Tiefenbach Gletscherstrasse. http://cycloclimbing.com/alpspass1700paved/1seiter.html

Den kan jag rekommendera! Jäkligt fin från bägge håll.

Vilket håll är finast?
Vilket håll blir enklast att cykla sett från "raka vägen från Puttgarden"?
Sista frågan:
Bra ställe för frugan och barnen att fördriva tiden då jag cyklar?

:)

fredrick sa:
Konkret sa:
GoranS sa:
Vill du kunna skryta med att ha cyklat den högsta asfalterade vägen i Alperna kan du från Sölden cykla upp Ötztaler/Tiefenbach Gletscherstrasse. http://cycloclimbing.com/alpspass1700paved/1seiter.html

Den kan jag rekommendera! Jäkligt fin från bägge håll.

Vilket håll är finast?
Vilket håll blir enklast att cykla sett från "raka vägen från Puttgarden"?
Sista frågan:
Bra ställe för frugan och barnen att fördriva tiden då jag cyklar?

:)

Jag läste fel i Görans länk.

Jag menade passet upp till gränsen.
Timmelsjoch. Den är fin från bägge håll. Beror på om man vill ha 4-5 meter höga snöväggar jämte sig eller en fantastisk utsikt över dalen ner till Italien.

Jag startade från Kiel. Det kan jag rekommendera.
Körde hochtenpass till Sölden. Jädrigt fint där med. Körde så gott som spikrakt genom Tyskland.

teta sa:
Googla på Tremalzo mtb , grym tur.
Körde den idag. Fina vyer, men annars har jag nog aldrig förbrukat höjdmeter på ett så meningslöst sätt. Beskrivs av shuttling-firmorna som allmountain/enduro, men är i själva verket grusväg täckt med sprängsten.

fredrick sa:
Lingon sa:
teta sa:
Körde den idag. Fina vyer, men annars har jag nog aldrig förbrukat höjdmeter på ett så meningslöst sätt. Beskrivs av shuttling-firmorna som allmountain/enduro, men är i själva verket grusväg täckt med sprängsten.
Tog du helikoptershuttle idag?
Idag trampade jag upp för egen maskin, cyklade Coast Trail från Torbole. Riktigt rolig stig!
Sen blev det windsurfing på eftermiddagen. ?

Lingon sa:
fredrick sa:
Lingon sa:
teta sa:
Tog du helikoptershuttle idag?
Idag trampade jag upp för egen maskin, cyklade Coast Trail från Torbole. Riktigt rolig stig!
Sen blev det windsurfing på eftermiddagen. ?
Låter som en bra dag, har du lust att skicka Strava eller tcx/gpx?
Är den turen lämplig för XC-hoj?

In May 23, 2013 the velodrome of Mori was the starting point of the 18th stage of the Giro d’Italia, the uphill time trial of Vallagarina Mori – Polsa di Brentonico, was described as “the most beautiful uphill time trial in the Giro d’Italia of the last 20 years”.

Jag hade velat hitta ett stravasegment från det girot:

Vallagarina Mori – Polsa di Brentonico

Hjälp! :)

Redigerat: Denna borde fungera. https://www.strava.com/routes/12253736

Bilagor

• Giro 18.jpg
    Giro 18.jpg
    89.2 KB · Besök: 63
  • Giro 18a.jpg
    Giro 18a.jpg
    99 KB · Besök: 60
Senast ändrad: