Tänkte svara i den egna tråden nu när resan är avklarad.
Det korta svaret: På samtliga färjor (Viking Line och Ålandstrafiken), bokade vi plats för två cyklar, och det var inga diskussioner.
Det långa svaret, även text-RR:
Resan var egentligen ganska improviserad, på måndagskvällen bestämde vi att vi skulle åka på tisdagen och att rutten skulle bli Stockholm –
(färja) - Mariehamn –
(cykel ca 45km) - Hummelvik –
(färja) – Torsholma –
(cykel ca 24km) - Ava –
(färja) – Osnäs –
(cykel ca 70km) - Nådendal/Naantali –
(cykel ca 17km) - Åbo/Turku –
(färja) – Stockholm.
https://www.google.se/maps/dir/Mari...551554bc200!2m2!1d22.2666303!2d60.4518126!3e1
Vi hade under första spånandet funderat på att enbart trampa runt på Åland och därför hyra en packvagn till där på plats, men den tanken försvann helt då vi ändrade rutt, men gjorde sig påmind igen då vi travade ombord på bildäck med CX2an totalt nedlastad. En snabb googling visade att det fanns en cykelaffär i Mariehamn som hade ”ett stort utbud av cykelvagnar”. Synd bara att dom verkar vilja ha dom kvar. När vi kom dit fick vi höra att vagnarna finns på lagret, och att det ”berodde på om chefen hade vägarna förbi lagret” osv, dom kunde inte säga vad dom hade för vagnar ens. Vagnar hade dom, men sälja dom ville dom inte. Extraslang till Charioten fick vi dock med oss därifrån.
Så det var ju bara att stuva om efter bästa förmåga och styva upp Chariotens fjädring. Med var sin ryggsäck och ordentlig stuvning blev det hyfsat, vi fick med allt och dottern fick ganska bra med plats, även om mitt och hennes ekipage låg på närmare 160kg inkl fordon, last, pilot och passagerare. Frun hade lämpligare, hon hade bara en ganska lätt ryggsäck av normalstorlek, men så har hon inte cyklat längre än en 12-13 km på en dag de senaste 15 åren, och ”tycker inte om att cykla”. Fordonen var min Trek Superfly 8 med Chariot CX2, och fruns White XC 275 Lite Ane. Superflyn utrustad med Nobby Nic, inte optimalt, men jag var bitvis tacksam för det. Det jag däremot ångrar med cykeln var att jag inte bytte till Divergens sadel, jag kommer inte alls överens med original Bontrager, hade inte ens vett att köra i cykelbyxor första dagen, vilket jag fick sota för sedan.
Själva cyklingen gick bra, även om de första milen blev bra mycket längre än tänkt, då vi kom fel ett par gånger, båda gångerna låg faktiskt frun i täten, en gång bara några hundra meter, den andra drygt en mil omväg. Men vi kom dit vi skulle till slut och efter 2,5 timmes vila på färjan till Torsholma hade vi en mil kvar till campingen på Brändö där vi skulle slå tältläger för natten till torsdagen. Färjan var försenad så vi fick så lov att trampa på för att hinna fram innan campingen stängde för dagen…mina ben var vid det laget ganska möra, trots ”bara" 6 mils cykling.