[RR] Mycket snack blev verkstad eller Stalle och Schreddan på enduroesque-velocipedresa till Yttersta Ligurien

Schreddan

Aktiv medlem
[RR] Mycket snack blev verkstad eller Stalle och Schreddan på enduroesque-velocipedresa till Yttersta Ligurien
Ok, det tog några år men till slut kom jag och min käre Stalle iväg utrikes för hoja utförs hela dagarna, äta god mat, dricka en och annan öl och inte bry oss om så mycket annat. Efter en hel del mail fram och tillbaka så blev både destination och upplägg bestämt, Finale Ligure och guidning i dagarna fyra. Egentligen skulle vi ha dragit tillbaka till Frankrike för att sista dagen köra endurot i L´Escarene men det fick strykas på grund av logistiska skäl och för egen del var det bara bra, visade det sig senare.

Guidningen bokades med RideOnNoli efter rekommendation av svenska Louise som med sin man driver guide/shuttlingsfirman JustRideFinale. De var tyvärr fullbokade de dagar vi skulle komma dit så därför fick vi ta en annan.

Vi flög till Nice för att sedan ta tåget från Nice till Finale Ligure (Finale från och med nu), resan kunde ha börjat bättre då vi ett flertal gånger blev tagna för att vara triatleter, kränkta är bara förnamnet. Det var visst nån dylik tävling samma helg och flera deltagare reste samtidigt som oss. Nåväl, framme i Nice tog vi bussen till centralstationen för att där ta tåget mot Finale.

*Restips 1: Om du ska åka tåg till Finale från Nice kan du som vi åka buss från flygplatsen till centralstationen eller gå 10-15 min till stationen Saint Augustin och hamna på rätt linje direkt. Det sista är lätt värt säger vi! Så åkte vi på vägen hem.

Kontemplation på tåg
IMG_4558.JPG

Tåget från Nice går via gränsstaden Ventimiglia där man byter tåg och vi hann ta en kaffe och glo på lokala gubbar och pundare innan vårt tåg skulle gå.
IMG_4561.JPG

Framme i Finale:
IMG_4020.JPG

Första kvällen gick mest åt till att packa upp, montera ihop hojarna och gå en sväng på stan. En lite rolig händelse blev det ändå.

Rummet vi skulle bo i hade dubbelsäng, för om vi valt ett rum med två enkelsängar så hade vi inte fått den stora balkongen som lämpades till cykelmek/förvaring. Vi (eller jag) valde dubbelsängen och det gjordes över telefon med en tjej som pratade engelska. När vi kom till hotellet var det en liten tant som tog emot oss och som inte kunde ett ord engelska. Så när vi skulle förklara att vi inte ville dela täcke eftersom det bara fanns ett, blev det problem. Jag tog ner täcket vi hade till receptionen och pekade på det och sa "due", "extra!", skrev nåt lämpligt i en översättningsapp på Fånen och läste det som stod samt visade henne, men icke! Till slut ringde hon någon som visade sig var den tjej jag pratat med tidigare och jag förklarade vad vi ville ha. Tydligen så pass bra att vi fick upp två underlakan extra till rummet. Så att Stalle som den händige man han är, kunde vika ihop dem tillsammans med en filt och få nåt som knappt liknade ett täcke. Men det fick duga åt honom bestämde jag, som hade tagit det riktiga täcket.

Utsikten från hotellrummet, typ stationen:
IMG_4563.JPG

Nästan obegränsad tillgång till citroner hade vi också = pro:
IMG_4565.JPG

Restips 2: Släpp inte ut nästan all luft ur däcket om du kör slanglöst, som jag tydligen gjorde bak. Hjulets tyngd gör att det förmodligen ploppar av fälgen och det blir jobbigt att ploppa tillbaka med liten pump. Löses enkelt givetvis med Co2 eller golvpump men ändå.

Dag 1:

Men nu kör vi! Vi (egentligen Stalle eftersom han skött bokningen :) ) blev lite osäkra på vad vi egentligen vi hade bokat för guidning, episk AM-tur eller enduro-shuttling? Vilket gjorde att vi första dagen packade för båda typerna. Det visade sig att det var shuttling så lill-hjälmen och fullpackad rygga var överflödiga, vilket var skönt! Vi ville ju mest av allt köra utförs och få lite häng. Det är ont om utförsåkning på över en minut i Vallentuna med omnejd. Vi skulle bli upplockade utanför hotellet omkring klockan 09.00 och som invånare i ett land byggt av ingenjörer var vi på plats utanför hotellet prick 09.00 (nåja nästan i alla fall). Vi insåg att precis utanför hotellet var en omöjlig plats att bli upphämtade på så Stalle skickades uppför gatan för att kolla om nån stod där. Då kommer en VW Transporter med släp brännandes och nån ropar från bilen ”Kungen?!”, ”Kungen?!” till mig, tar ett kort ögonblick att haja att det är Kung (Stalle) han menar. Bilen stannar vid Stalle och vi packar in. Lite halvstressad får jag tag i en golvpump för att försöka få nån luft i mitt tomma däck, vägrar nämligen köra med slang om jag inte måste. Går inte så bra men med lite hjälp från en tysk ingenjör så lyckas det till slut.

I bilen sitter två par, ett tyskt och ett schweiziskt och en till människa som jag inte pratade med alls. Vi hälsar artigt på dem och bilen rullar iväg. Det skulle visa sig att Jerome, ena schweizaren var snabb som få men tystlåten och hans fru Alice inte var helt långsam heller. Hon var inblandad i ”Swiss Gravity Team” på något sätt.

Stalle vinner tävlingen "Gladast i Transporter" och en schnell schweizare.
DSC01560.JPG

Någon hade ritat rymdraketen från Tintin-äventyret "Månen tur och retur" i taket, oklart varför:
IMG_4566.JPG

På förmiddagen körde vi Toboga Di Canova, Rollercoaster, AleAle, H-trail och Trincea. Eftermiddagen är lite blank på vad vi körde tyvärr.
Generellt för resan så fokuserade vi på att ha kul och hoja. Så vad alla stigarna hette eller att ta fräna bilder från åkningen var inget vi la så mycket energi på. Men är det fräna bilder så är det Stalle som tagit dem.

Lite blandade bilder från dagen:

Avlastning på en lite hemlig plats som de flesta shuttlare inte kör till:
DSC01567-red.jpg

Guiden Paolo på sin fräna hoj från MDE.
DSC01571.JPG

Jerome visar hur kurvor ska tas:
DSC01577.JPG

Alice med mig hack-i-häl:
DSC01591.JPG

Vy:
DSC01604.JPG

Jubel i lövskog:
DSC01609.JPG

Lunchhaket:
DSC01636.JPG

Bra jävla lunch!:
IMG_4567.JPG

Poser vid tse Nato base:
DSC01637.JPG

Alice in aksjon:
DSC01643.JPG

Vy2:
IMG_4570.JPG

Dagen avslutades med PinoMorto och därefter transport ner till Finale för afterbajk på Piazza Vittorio Emanuele II.
IMG_4574.JPG

Väldigt nöjda med att vara på plats och ha fått hoja var vi rätt trötta när vi väl kom hem. Middag och sen sova för att orka med nästa dag var det som hände. Lärdomar från dagen:
- Lång lunch med god mat gör att första åket efter den blir något "stolpigt".
- Finale har sjukt bra hoja.
- (Slitna) Semi-slicks är värdelöst när det lutar på, jag skulle ha bytt däck bak men orkade inte.

Inser nu att jag inte kommer få plats med alla bilder från hela resan i samma inlägg. Så fortsättningen med dag 2-4 får sött husera i egna sådana. Stalle får gärna fylla på med om det är nåt han tycker fattas från första dagen. Har även en del rörligt material som det ska klippas ihop nåt av, tänkte jag. Men det kommer framöver!

/Phreddan

Senast ändrad:
Nice nice? det skulle vara då så kul att få åka på nåt sånt. Men även kul att läsa!

Det var flitigt fotat :-)

Jag hade fullt upp med att slappa och cykla så jag tog färre bilder på två veckor än vad ni verkar ha gjort på en dag ;-)

Trevlig läsning!

Mäkta imponerad att ni tog er från Nice till Finale i jeans och skjorta konkandes på cykelväskor, hur överlevde ni hettan?

Kul läsning och fina bilder!

Bara några veckor kvar så bär det också av dit fast med lite mer am backcountry inriktning. Längtar inte alls :).

Älskar såna här RR! Intressant resa, bra cykling, bra skrivet och framförallt premium humor. Ser fram emot fortsättning.

Lillgammal sa:
Trevlig läsning!

Mäkta imponerad att ni tog er från Nice till Finale i jeans och skjorta konkandes på cykelväskor, hur överlevde ni hettan?
Jag ser flera på bilderna med misstänkt mycket kläder på sig. Urlastningsbilden till exempel.

Rattnalle sa:
Lillgammal sa:
Trevlig läsning!

Jag ser flera på bilderna med misstänkt mycket kläder på sig. Urlastningsbilden till exempel.
Resan verkar ju vara gjord i slutet på april så antar att det inte var så jättevarmt då?

pbeijer sa:
Rattnalle sa:
Lillgammal sa:
Trevlig läsning!

Resan verkar ju vara gjord i slutet på april så antar att det inte var så jättevarmt då?
Låter rimligt. Juli var en aning för varmt för att vara aktiv iaf.

Du Bengan man kallas ju inte "Vallentunas McGyver" för intet.

Stalle

Hasse#7 sa:
Älskar såna här RR! Intressant resa, bra cykling, bra skrivet och framförallt premium humor. Ser fram emot fortsättning.

+1 Fan va det dröjer med fortsättningen Shreddan! Kör du på ADSL eller ... ;)

Fantastiskt! Mer mer mer!

larsaw sa:
Hasse#7 sa:

+1 Fan va det dröjer med fortsättningen Shreddan! Kör du på ADSL eller ... ;)

Typ..... :)
Nä men det kommer mer! Till kvällen skulle jag tro.

Å ja, vi var där i slutet av april.

VI fortsätter!

Dag 2

Hotellet vi bodde var minst sagt tomt, tror att vi var de enda som bodde där faktiskt. Säsongen hade ju inte riktigt kommit igång så det var lite sömnig stämning över både staden och hotellet. Det märktes tydligast på frukosten, den var ätbar men inte mer. Så efter första morgonen så sa Stalle till och frågade om vi alla fall kunde få lite färskt bröd och det skulle ordnas till idag. Så den här morgonen var det färskt bakeoff-bröd på buffén, stämningen var på topp!

Den här dagen valde det tyska paret att trampa själva och vi fick sällskap av ytterligare ett par från Schweiz, idrottslärare båda två. Vi hoppades på att få se ännu mer av stigutbudet runt Finale. Även om man gärna kör samma stig igen när man är på ett nytt ställe.

Dagen gav en hel del av Finales kända stigar, KillBill ihop med Madonna della Guardia, FastTrack och Neanderthal/CroMagnon (SS2 från EWS2014.) och några till. Tror att både jag och Stalle började komma in i åkningen nu under andra dagen. Minnet från åkningen generellt är att mycket flow och fart men det kunde snabbt brytas av med brantare åkning i tighta kurvor eller partier med stenstök.

Vi träffade på en svensk under dagen, Mats som var i Finale med familjen en längre tid. Han fick frigång på lördagen för att haka på oss.

Dag 2 i bilder (ja vi verkar ha fotat en del märker jag nu...)

Stalle väntar på att bli upplockad av män i skåpbil:
IMG_4039.JPG

Har man klarat en EWS-sträcka bör man jubla:
IMG_4043.JPG

Den gympande schweizaren Olli på sin Spez Enduro:
DSC01670.JPG

Alice i en kool kurva i form av en miniravin:
DSC01656.JPG

Luftburen Kung i löv:
DSC01745.JPG

En helt vanlig kurva:
DSC01691.JPG

En jättedålig bild som får vara med ändå:
IMG_4044.JPG

Samling av gruppen med utsikt:
IMG_4045.JPG

Bild tagen efter vi kört FastTrack, gillade verkligen stället där vi trillade ut, Isallo:
IMG_4052.JPG

Olli övade på att manuala, sekunden efter kortet tas slår han runt:
IMG_4055.JPG

Post Fastrack-koma:
IMG_4057.JPG

Dagen avslutades med glass i Calice Ligure, en bänk per par var regeln:
DSC01753.JPG

Guide Paolo och chauffören
DSC01755.JPG

Lärdomar från dag 2:
- EWS-sträckan hade varit riktigt jobbig att köra på race.
- Stracciatella på italienska var sjukt god.
- Att ligga hack-i-hjul på Stalle funkar utmärkt även utomlands.

Senast ändrad:
?Kungligt! Hoppas ni var där 10 dagar, eller hur mycket mer RR har vi att se fram emot?

Mycket bra! Är lite intresserad av logistiken o då tågresan Nice - Finale. Behövs biljettinköp i förhand och är det något problem att ta med cyklar?

C-dale sa:
Mycket bra! Är lite intresserad av logistiken o då tågresan Nice - Finale. Behövs biljettinköp i förhand och är det något problem att ta med cyklar?

Tänkte ta alla rena resetips mm i det avslutande inlägget.
Så korta svaret är, nej och nej.
Men återkommer med utförligare svar! :)

Bra där Schreddan!!
Härlig resning ni verkar ha gjort, nu vill vi ha fortsättningen (snälla)

Kommer du inte ihåg vad brudarna heter eller?
Jeromes höna heter Alice, Ollies höna heter Ester.

Stalle

Läckert!

Var i området för några år sedan men cyklade inte. Tänk vad mycket dumt man gör.

Kung Stalle sa:
Kommer du inte ihåg vad brudarna heter eller?
Jeromes höna heter Alice, Ollies höna heter Ester.

Stalle
Jo det gjorde jag men det blev av nån anledning som det blev. :)
Fixar det.

För övrigt satsar jag på att få upp dag 3 senare idag.

Go resa och bra bilder. Den har fina flowiga stigar där. Körde där förra året med pbeiljer.
Det verkar vara gott om svenskar som kör med RideOnNoli. När jag besökte Louise restaurang, https://www.facebook.com/cantoniere/, för några veckor sedan. Hade vägarna förbi på en bilsemester. Då var RideOn-grabbarna där med en gäng svenskar och veckan efter hörde jag att ett par kompisar vara där. Bra grabbar med fina restaurangval.

Hörde också av Louise att hon bygger ut sin verksamhet med bed-and-breakfast nära restaurangen. Då skulle man komma närmare stigarna på morgonen om man kör med JustRideFinale. :)

Hade missat denna. Bra RR! Ser fram emot fortsättningen. Kommer det någon förlängning med RR från Norrland med Långa farbrorn (menar inte Vallentuna denna gången )?

/David

Robert sa:
Go resa och bra bilder. Den har fina flowiga stigar där. Körde där förra året med pbeiljer.
Det verkar vara gott om svenskar som kör med RideOnNoli. När jag besökte Louise restaurang, https://www.facebook.com/cantoniere/, för några veckor sedan. Hade vägarna förbi på en bilsemester. Då var RideOn-grabbarna där med en gäng svenskar och veckan efter hörde jag att ett par kompisar vara där. Bra grabbar med fina restaurangval.

Hörde också av Louise att hon bygger ut sin verksamhet med bed-and-breakfast nära restaurangen. Då skulle man komma närmare stigarna på morgonen om man kör med JustRideFinale. :)

Tack! Ja den restaurangen är riktigt bra! Man såg verkligen fram mot lunchen!
Låter som en bra idé med BB upp i bergen. :)

Å givetvis tack till alla andra glada tillrop!
Dag 3 är på väg!

soderblom sa:
Hade missat denna. Bra RR! Ser fram emot fortsättningen. Kommer det någon förlängning med RR från Norrland med Långa farbrorn (menar inte Vallentuna denna gången )?/David

Haha! Ja man vet aldrig om vi skarvar in Åre också! ;)

Innan jag är klar med att knåpa ihop allt så bjuckar vi på lite rörliga bilder. Under devisen "Det kostar inget att bjuda på sig själv"

Senast ändrad:
Hehe älskar när den bara flyger åt helvete i mitten?

EST sa:
Hehe älskar när den bara flyger åt helvete i mitten?
:-)

Kan säga att jag hade ont i händerna i två månader efter den första vurpan i filmen, verkligen hårt berg där nere.. :)

Snyggt! Bra räddat på sista vurpan.

Verkligen bra läsning såhär i sommardvalan på happy!

Verkar varit en riktigt bra resa!

*skriver upp på bucketlisten*

Snygga krascher! Bermhoppet är ju världsklass på!

Dag 3:

Dagen startade som dagen innan med bakeoff-bröd med kaffe till frukost och äpple till matsäck. Idag skulle Mats hänga på och hoja och mycket riktigt satt han i bilen när vi hoppade in. I bilen satt även Holger, en tysk man som bodde i Schweiz.

Mats är för övrigt en kul typ, känner många inom mtb och har en massa historier att berätta. Även om både jag och Stalle faktiskt kan engelska och lyckades förklara både Kristina Lugns "ordvits" om vilket ord hon tycker är svenskans vackraste
(livsmedel) och förklara vilka nationalrätter Sverige har (vilka de nu är) för nyfikna tyskar. Så var det lite skönt att småsurra med nån man inte känner, på sitt eget språk under en dag.

Holger var också en kul typ, en man runt 50 år (visst var han det Stalle?) som hojade mycket och bara körde på premiumprylar. Trots att han rullade rätt försiktigt så verkade han krascha han mycket, hans skadelista var i alla fall lång.

I alla fall, om jag inte kommer ihåg fel så kördes vi upp till Nato-basen för att börja dagen. Vad vi körde är dock höljt i dunkel. Men efter ett åk frågade Paolo oss om vi ville köra ytterligare en EWS-sträcka, det skulle dock innebära att vi för en gångs skull fick cykla till en startplats. Tror transportcyklingen tog 25-30 minuter och vad är väl det för två herrar från plattlandet?

Sträckan vi körde var SS6 från EWS 2014 och vad jag grävt fram var den 7.5 km på racet. Vi körde 5.5 km av dem, skillnaden var att vi inte rullade ända ner till Finale som man gjorde på tävlingen, då det var det sista sträckan.

Det var en sträcka jag ville ha på film, tyvärr hade jag glömt att byta SD-kort i kameran så jag fick endast med två minuter från den. Det tomma minneskortet låg kvar på hotellet. Det jag har på film tillsammans med det jag minns är att det verkligen var en kul sträcka! Den hade varit rolig att köra på ett race. Inte bara jobbig på grund av längden utan också för att det var en del trampa och nån rätt brant klättring. Men flowing cykling i skiftande miljöer. Först lövskog för att sedan komma till partier där man såg omgivande berg.

Efter den var det som vanligt lunch på Cantoniere (tack Robert för namnet)

På eftermiddagen vet jag i alla fall två stigar som vi körde, Pino Morto en rätt typisk Finale-stig med fart och en del stenstök.

Sist körde vi en stig som vi hört namnet på flera gånger, Fast & Furious. Den började i klassisk Finale-stil med sväng och flow men avslutades med riktigt tighta och svåra kurvor i rätt bra lutning också. Den sista delen var nog det svåraste vi körde under de fyra dagarna.

Vi har inte så mycket bilder från den här dagen men här är de:

Kortare transporthoja från början av dagen, Holger närmast i bild efter Stalle:
DSC01764.JPG

En poser vi Nato-basen:
IMG_4058.JPG

Sämre transsportcykling kan man ha:
DSC01775.JPG

Stalle gnetar på:
IMG_4060.JPG

Paolo och Mats:
IMG_4061.JPG

Inte ofta man ser Stalle gå med cykeln men när det händer dokumenteras det: