Lezyne lanserar nya GPSer

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Nä, det är ett nålsöga som alla kameler måste passeras igenom. Frågan är ju hur länge man ska behöva vänta...

Jag tycker att den verkar rätt kompetent, och framförallt prisvärd (1300kr för värstingen). Hade dock gärna sett den stora med färgskärm och en lite mindre ful design.

Håller med om att de inte ser så slick och moderna ut, men funktion före form och dessutom prisvärda så det blir nog ett köp ändå.

För mig som behöver navigation på förvirrade randolopp och andra långturer så duger ett streck med anvisningar gott. Värdet av en karta har jag funnit väldigt begränsat. De kan man ha i telefonen eller ryggfickan.

Ok, tänkte om det funkar med pilar osv på singeltrackstigar som inte är egentliga vägar, känslan är att det borde vara enklare med karta, men å andra sidan kostar en Edge 820, nästan 4 ggr mer.

IMHO så är en GPS med svår att använda som styrnavigator under färd i skogen om man inte har ett spår att följa (och då behövs ju egentligen inte kartan) eftersom det hoppar och far - och när man stannar tycker jag det är smidigare med att ta upp telefonen med någon offline karttjänst som OSM eller terrängkartan i tex OruxMaps.

NLC sa:
IMHO så är en GPS med svår att använda som styrnavigator under färd i skogen om man inte har ett spår att följa (och då behövs ju egentligen inte kartan) eftersom det hoppar och far - och när man stannar tycker jag det är smidigare med att ta upp telefonen med någon offline karttjänst som OSM eller terrängkartan i tex OruxMaps.

Jag tänker på exempelvis om man ska följa ett gPX spår från exempel en tävling. Vi har mycket korsande spår och då är det inte bara att följa spåret utan man måste se om man ska vänster eller rakt fram för att följa banan så att säga. Det är detta jag vill kunna göra, antingen med en Edge 820, Lezyne Super GPS eller annan enhet.

NLC sa:
när man stannar tycker jag det är smidigare med att ta upp telefonen med någon offline karttjänst som OSM eller terrängkartan i tex OruxMaps.
När jag stannar tycker jag att det smidigare att slippa ta upp telefonen.
Men då har jag en Edge 1000 på styret, vilken har den största och mest högupplösta displayen av alla Edge-GPSer.

/Håkan

All produktuveckling, både i mjukvara och hårdvara, är högst välkommet. Tycker cykelgpser är hopplöst omoderna från förpackning.

Man skulle ju kunna önska att tex tacx hade gett sig in i det också.

Lezyne är inte det mest högteknologiska jag sett, men tycker ändå det är mycket bang for the buck.

Senast ändrad:
Beställde en Lezyne igår efter att läst massa kommentarer på DC rainmakers inlägg på både 820 och Lezynes gps.
Jag ville kunna navigera på okända singeltrackstigar, vilket inte går på någon av enheterna. (Jo man ser en linje man ska följa och får en varning när man avviker från kursen). Plus att mycket annat är lika i funktionaliteten emellan dem så valde jag testa den billiga. 1295 kr känns prisvärt sett till vilka funktioner man får.
Jag får väl återkomma med omdöme när jag har hunnit testa den.

Utvecklarna verkar vara på hugget och ska implementera en hel del förbättringar som föreslås i DC rainmakers kommentarsfält. Bland annat till och med olika användare, att flera i familjen kan ha gpsenheten. (inte för att denna är så dyr att man inte kan köpa flera.

Du beställde från Bikester?
Det är 2016 som de säljer ut men den som DC testar ser ut att vara 2017. Vad jag kan läsa mig till har inte 2016-modellen t ex Strava Live Segments, om det är nu är viktigt.
Så det skiljer en del mellan modellerna vad jag förstår och det kan ju vara bra att veta.

Hej,
Ja jag beställde från Bikester, hm skumt jag tyckte jag läste att den hade saker som Strava mm i Bikesters produktbeskrivning.
Tack för infon. Verkar som inte många har den nya modellen, det verkar hur svårt som helst att se någon skillnad på dem tycker jag.
Båda heter ju likadant...
Drar iväg ett mail till Bikester, kommer inte o öppna om de visar sig vara fel, (vilket det verkar som) Blir en retur och försöka hitta den från någon annan.....

2016 har en silvrig kant.
2017 är helt svart och så står det "Enhanced Super GPS" på framsidan.

Jo det funkar att synka med Strava men inte vissa andra funktioner.
Så har jag förstått det men kan ha fel. Posta gärna när de hört av sig.

Jo, snabbt svar fick jag, och de själva kunde inte veta vilken version de har. :)

I alla fall inte kundtjänst, jag skulle själv kolla och sen returnera om jag inte var nöjd.... Framgick inte om jag då fick använda den eller ej.
Bilderna säger att den är silver.... så det blir nog retur tyvärr på den.
Wiggle har båda. :) där den gamla är dyrare än den nya... Undrar om detta var ett tecken att köpa Garmin Edge 820 istället???

Har oxå intresse av Enhanced, bad min LBS undersöka och fick följande info idag. Svenska distributören kommer inte ta in dom avancerade modellerna, Brittiska dito kommer få in på lager om ca 4 veckor men får troligtvis inte skicka till svenska handlare.

Wiggle har den också, men 1600 något nästan 1700. De har även den gamla modellen som kostar mer..? lite konstigt. men men.
Sen så verkar Lezyne store ha den hemma med kadenssensor och pulsband. Pulsband har jag redan en Suunto, men en kadenssensor kanske är trevligt?

PS, varför vill man inte ta in de avancerade modellerna i Sverige? eller är det bara den LBS grossist? Låter ju lite märkligt...

Någon som använder Lezyne´s GPSer? Jag har en Enhanced Super GPS sedan några veckor. Nöjd med allt förutom höjdangivelsen. Den är oftast väldigt fel när jag slår på apparaten och det tar åtskilliga minuter innan den hittat rätt. Någon som har liknande eller andra erfarenheter?

aki sa:
Någon som använder Lezyne´s GPSer? Jag har en Enhanced Super GPS sedan några veckor. Nöjd med allt förutom höjdangivelsen. Den är oftast väldigt fel när jag slår på apparaten och det tar åtskilliga minuter innan den hittat rätt. Någon som har liknande eller andra erfarenheter?

Jag har en likadan och märkte sist att den verkar tappa hastigheten i skogen ibland.

mg25 sa:
aki sa:

Jag har en likadan och märkte sist att den verkar tappa hastigheten i skogen ibland.

De händer nog alla gpser om det är tät skog.

marr sa:
Man kan om inte helt eliminera så åtminstone rejält minska risken för ett sådant "uppträdande" genom att använda en "apparat" som förutom amerikanska GPS även har mottagare för ryska kopian GLONASS https://sv.wikipedia.org/wiki/GLONASS
Alla(?) de nyare Garmin "apparaterna" har både GPS och GLONASS, liksom de flesta smartfånar.

Att använda GLONASS kan göra stor skillnad i noggrannhet, läs mer här:
http://happyride.se/forum/read.php/1/2882949/2883048#msg-2883048

/Håkan

HåkanC sa:
marr sa:
Man kan om inte helt eliminera så åtminstone rejält minska risken för ett sådant "uppträdande" genom att använda en "apparat" som förutom amerikanska GPS även har mottagare för ryska kopian GLONASS https://sv.wikipedia.org/wiki/GLONASS
Alla(?) de nyare Garmin "apparaterna" har både GPS och GLONASS, liksom de flesta smartfånar.

/Håkan

Mycket möjligt. Enklaste sättet att helt eliminera det med garmin är annars hjulsensorn för fart :)

HåkanC sa:
marr sa:

/Håkan

Lezynes har GLONASS. Garmin enheterna tappar också.

Tillbaka
Topp