Specialized återkallar Venge ViAS med fälgbroms

Ansvarsfullt är att släppa väl kvalitetssäkrade produkter som inte har fel. Återkallelse tyder ju på dålig kvalitetssäkring i produktionskedjan eller i utvecklingsarbetet.

Och det är ju inte första gången man återkallar produkter...

Senast ändrad:
Tror det är medvetet val mellan kvalitet & test. Vi ser det hela tiden, dvs återkallelser. Skulle produkterna testas så att absolut inga fel förekommer skulle de behöva testas i sådan omfattning att de till sist skulle bli för dyra att producera/köpa.

Tror vi går en mot en framtid där vi ser än mer uppdateringar o löpande justeringar trots att produkterna är ute hos kund.
Drosa sa:
Ansvarsfullt är att släppa väl kvalitetssäkrade produkter som inte har fel. Återkallelse tyder ju på dålig kvalitetssäkring i produktionskedjan eller i utvecklingsarbetet.

julgus sa:
Tror det är medvetet val mellan kvalitet & test. Vi ser det hela tiden, dvs återkallelser. Skulle produkterna testas så att absolut inga fel förekommer skulle de behöva testas i sådan omfattning att de till sist skulle bli för dyra att producera/köpa.

Tror vi går en mot en framtid där vi ser än mer uppdateringar o löpande justeringar trots att produkterna är ute hos kund.

Hur i hela friden menar du att man uppdaterar och justerar en cykelram som du köpt och använder?
Ramjäveln gick av och du ligger i backen och tänker att nu får tillverkaren justera och uppdatera min cykel?

[/quote]

Med en recall.. just vad de gör alltså. Volvo återkallar en av deras senare modeller-airbagen kan explodera utan anledning, Samsungs telefoner börjar brinna.. listan kan göras hur lång som helst. Inget är naturligtvis avsiktligt men att breddtesta en produkt så att den absolut är felfri går inte.. iallafall inte om det ska resultera i en produkt som går att sälja.

Drosa sa:
julgus sa:

Hur i hela friden menar du att man uppdaterar och justerar en cykelram som du köpt och använder?
Ramjäveln gick av och du ligger i backen och tänker att nu får tillverkaren justera och uppdatera min cykel?

[/quote]

Spesh beter sig illa igen, en firma som reparerat vias ramar som skadas när hjulet hoppat ur i fart verkar ha blivit hotade av spesh, och inte vågar visa bilder.

Säger det igen, skitföretag. Göra fel är helt ok, så länge det inte blir vanligt och att du fixar problemen för kunderna. Men att hålla på som spesh gör mot andra småföretag. Addera sen Nespresso stylingen, det ska vara snygg yta, ta bra betalt, för innehåll som inte är riktigt värt det. Ska väl säga att i nespressos fall så är det lurendrejeri, medans i spesh fall inte är alls så illa, det är bra hojjar till syvendes och sist.

Stervelo sa:
Spesh beter sig illa igen, en firma som reparerat vias ramar som skadas när hjulet hoppat ur i fart verkar ha blivit hotade av spesh, och inte vågar visa bilder.

Säger det igen, skitföretag. Göra fel är helt ok, så länge det inte blir vanligt och att du fixar problemen för kunderna. Men att hålla på som spesh gör mot andra småföretag. Addera sen Nespresso stylingen, det ska vara snygg yta, ta bra betalt, för innehåll som inte är riktigt värt det. Ska väl säga att i nespressos fall så är det lurendrejeri, medans i spesh fall inte är alls så illa, det är bra hojjar till syvendes och sist.

ehm, källa på det?

chrhar sa:
Stervelo sa:

ehm, källa på det?
På vad? Det nämns mer än en sak i texten.

Det var väl mest det här jag reagerade på;

"Spesh beter sig illa igen, en firma som reparerat vias ramar som skadas när hjulet hoppat ur i fart verkar ha blivit hotade av spesh, och inte vågar visa bilder. "

Nespresso struntar jag, där håller jag med dig. Det är skit ;)

Kolla kommentarerna till länken som postades. Jag skrev "verkar", för hårt fakta är det inte, men spesh har gjort det förr. Både ett cafe och en cykelaffär har hotats eller blivit stämda för Roubaix, som om spesh kom på det. Jag hade cykelkläder som kallas roubaix långt före deras cykelmodell, alla med en "flossad" insida men lycra så det sitter bra.

Sånt tål jag bara inte. Riktiga övertramp ska beivras men ett cafe och en cykelaffär som använder en ganska generell cykelterm är ju hål i huvudet.

För mig krävs det nog mer än en kommentar på en artikel för att något ska "verka vara" något och jag ska kasta skit. Roubaix-historien är tråkig och rejält amerikansk. Facebook har gjort samma grej. Problemet i grunden är att Specialized lyckats varumärkesskydda "Roubaix" (samt några andra modeller, bland annat Epic).

Money talks...

Tja, det är ännu värre än så. De, Sinnyard, snodde första mtbn från Gary Fisher, som inte patenterat den, sände till Japan för massproduktion. Så, Sinnyard är ett kräk, här är en tråd med info. Ju mer jag läser om det där företaget, desto mindre vill jag ha något från dem. Rejält synd att jag ägt en förr i tiden.
http://forums.mtbr.com/california-norcal/specialized-lawsuit-again-760256.html

Det är sånt här vi ska få bort genom att handla av "etiska" företag, men det är ju rejäl myrmark i sig, att hitta.

chrhar sa:
För mig krävs det nog mer än en kommentar på en artikel för att något ska "verka vara" något och jag ska kasta skit. Roubaix-historien är tråkig och rejält amerikansk. Facebook har gjort samma grej. Problemet i grunden är att Specialized lyckats varumärkesskydda "Roubaix" (samt några andra modeller, bland annat Epic).

Money talks...

Jo, skälet till att jag tycker att det räcker för "verkar" är att spesh har ett skapligt track record över att stämma.
Spesh är kända för att vara rejält pigga på att stämma. Så ja, jag tycker nog att man kan använda det. Finns INGET skäl att INTE tro på det. Helt i linje med hur spesh är. Nu tog ju lilla kolfiberreparören bort allt från fejjan och då finns inget "bevis" kvar, vilket var spesh mål. Jag ogillar sån business rejält.

Stervelo sa:

Snacka om smutskastning. Hade de betett sig illa hade de väl inte återkallat alla ramar/cyklar för att byta ut först växelöra och sen bromsar så att alla kan fortsätta cykla på sina cyklar. Angående hotandet så verkar du ha rätt dåligt med bevis på de, men visst. Specialized har betett sig illa emot andra, t.ex. Café Roubaix. Men glöm då inte nämna Coca Cola som skjutit folk, det är illa.

Vad har du kört på för Specializedcyklar med innehåll som inte är värt priset? Visst, de kostar mer än en fultysk men en Audi kostar mer än en Skoda med.

De flesta här verkar ju vara helt galna. Betyder det att det är så? Alla track records i gamla trådar tyder ju oxå på det.

Specializeds kolfiberramar är en annan goding med!:)

Strör lite salt i såren....

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    70.4 KB · Besök: 28
cerro sa:
Stervelo sa:

Snacka om smutskastning. Hade de betett sig illa hade de väl inte återkallat alla ramar/cyklar för att byta ut först växelöra och sen bromsar så att alla kan fortsätta cykla på sina cyklar. Angående hotandet så verkar du ha rätt dåligt med bevis på de, men visst. Specialized har betett sig illa emot andra, t.ex. Café Roubaix. Men glöm då inte nämna Coca Cola som skjutit folk, det är illa.

Hur kan du försvara en dålig gärning bara för att det finns andra som är värre? Och på vilket vis är det smutskastning? Återkallelserna av undermåliga produkter gör de knappast för att vara snälla utan för att.... Jag behöver nog skriva så du förstår: Negativ publicitet och stämningar från skador och ev dödsfall.

Vad har du kört på för Specializedcyklar med innehåll som inte är värt priset? Visst, de kostar mer än en fultysk men en Audi kostar mer än en Skoda med.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp